سريعترين خودروهاي ديفرانسيل جلو، در تاريخ نوربرگرينگ
اگر بخواهيم مقايسهاي بين سريعترين خودروهاي ديفرانسيل جلو با سريعترين مدلهاي ديفرانسيل عقب و دو ديفرانسيل داشته باشيم، با نكتهي جالب و غير منتظرهاي مواجه ميشويم. خودروهاي گروه اول، نهتنها قابل خريد براي افراد با درآمد متوسط در جامعهي جهاني هستند، كه با طرح بدنهي هاچيك ارائه ميشوند.
براي بسياري از مردم، اهميت ركوردگيري در پيست نوربرگرينگ و تلاش خودروسازان براي ثبت ركورد در آن، نامشخص است و صرفا يك حركت تبليغاتي به انديشه متخصصين ميرسد؛ اما در واقع، اين زمانگيري به شاخصي براي تعيين سطح تواناييهاي متخصص يك خودرو تبديل شده است. در مقايسه با روشهاي سنتي، مثل تست شتاب ۴۰۰ متر و زمانگيري سرعت از صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، پيست نوربرگرينگ به طول بيش از ۲۰ كيلومتر همراه با پيچهاي متنوع و شيبهاي متفاوت، به خوبي ميتواند عملكرد متخصص يك خودروي اسپرت در سرعتگيري و مانور در مسير را نشان دهد.
در ادامهي اين مطلب، به مطالعه ۴ مورد از سريعترين خودروهاي پيست نوربرگرينگ خواهيم پرداخت كه سيستم انتقال نيروي آنها بهصورت ديفرانسيل جلو است.
۴- سئات لئون كوپرا مدل ۲۰۱۴
حضور خودرويي از يك برند اسپانيايي در جمع سريعترينهاي دنيا جالب توجه است؛ هرچند برند سئات، زيرمجموعهي فولكسواگن آلمان محسوب ميشود و براساس پلتفرم مدل گلف توليد ميشود.
مدلي از لئون كوپرا كه در سال ۲۰۱۴ توانست ركورد ۷ دقيقه و ۵۸.۴ ثانيه ثبت كند، با پيشرانهي ۲۸۰ اسب بخار همراه بود. مهندسان سئات براي اين مدل، از رينگهاي سبكوزن ۱۹ اينچ و كاليپرهاي ترمز اختصاصي استفاده كردند كه نسبت به مدل استاندارد، حدود ۳ سانتيمتر بزرگتر بود. علاوه بر اين، لاستيكهاي سري پايلوت از برند ميشلن، در ثبت اين ركورد تأثيرگذار بودهاند.
امروزه نمونهي مدرن اين خودرو با پيشرانهي ۲ ليتري توربوشارژ به قدرت ۳۰۰ اسب بخار، حدود ۳۸ هزار دلار ارزش دارد و ظرف ۵.۷ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد.
۳- رنو مگان RS 275 مدل ۲۰۱۴
وقتي صحبت از خودروهاي پرقدرت با ارزش كمتر از ۵۰ هزار دلار ميشود، برند رنو و سري خودروهاي بهينهسازي شدهي RS اهميت زيادي پيدا ميكند. از حدود سال ۲۰۱۱، مگان هاچبك با تيونيگ رنواسپرت، به عنوان يك خودروي سريع با فرمانپذيري كمنظير در سطح جهاني مطرح شد و در نهايت با يك نسخهي خاص به نام RS 275 Trophy-R، توانست ركوددار نوربرگرينگ در كلاس خود باشد.
در مقايسه با ديگر خودروهاي سواري كه در پيست نوربرگرينگ ركوردزني كردهاند، ميتوان رنو مگان RS 275 را نسخهاي غير جادهاي و مخصوص پيست دانست؛ چراكه بدون صندليهاي عقب و سيستم تهويه مطبوع، بيش از ۱۰۰ كيلوگرم وزن از دست داده بود. اين خودرو با پيشرانهي ۲ ليتري توربوشارژ، ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نيوتنمتر گشتاور داشت. مدل RS 275 Trophy-R، براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، ۵.۸ ثانيه زمان ميبرد و نهايت سرعت آن ۲۵۵ كيلومتر بر ساعت بود.
مدل ۲۰۱۷ از اين خودرو، آستانهي ارزش ۴۱ هزار دلار به همراه دارد و با ميانگين مصرف سوخت ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر، زمان سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ۶ ثانيه و ميانگين مصرف سوخت ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر ارائه ميكند.
۲- فولكس گلف GTI كلاب اسپرت مدل ۲۰۱۶
ناديده گرفتن گلف، هنگامي كه از هاچبكهاي پرقدرت صحبت ميكنيم، غير ممكن به انديشه متخصصين ميرسد. باتوجه به اينكه نسخهي GTI از فولكس گلف، سالها است با عنوان محبوبترين و پرفروشترين خودروي هاچبك و اسپرت دنيا شناخته ميشود، نيازي به حضور در نوربرگرينگ و اثبات قابليتهاي خود ندارد. تعادل و فرمانپذيري اين خودرو به هنگام حركت سريع در پيچهاي تند شهرت جهاني دارد؛ ضمن اينكه رانندگي نرم و بسيار دلپذيري در سرعتهاي پايين ارائه ميكند.
نسخهي كلاب اسپرت در مقايسه با مدل استاندارد، وزن كمتري دارد و به نوعي براي موفقيت در پيست طراحي شده است. خودرويي كه در سال ۲۰۱۶ ركوددار نوربرگرينگ شد، علاوه بر رژيم لاغري كه شامل حذف صندليهاي عقب و آپشنهاي رفاهي ميشد، به جاي قدرت ۲۷۲ اسب بخار در نمونهي اصلي، با ۳۰۶ اسب بخار همراه بود و توانست زمان ۷ دقيقه و ۴۹.۲۱ ثانيه برجاي بگذارد.
مدل ۲۰۱۷ از گلف GTI ، امروزه ۲۶ هزار دلار ارزش دارد. اين خودرو با پيشرانهي ۲ ليتري توربوشارژ و مجهز به اينتركولر ارائه ميشود كه ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نيوتنمتر گشتاور دارد. زمان صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت اين مدل ۵.۹ ثانيه است.
۱- هوندا سيويك تايپ R
سلطان جديد نوربرگرينگ كه همين چند روز پيش، بهترين زمان تاريخ خودروهاي ديفرانسيل جلو در اين پيست را برجاي گذاشت، هزاران كيلومتر دورتر و خارج از اروپا توليد ميشود. در عين ناباوري، هوندا سيويك به زمان ۷ دقيقه و ۴۳.۸ ثانيه دست يافته و بيش از ۵ ثانيه سريعتر از فولكس گلف بوده است.
اين نسخه از هوندا سيويك از همان پيشرانهي استاندارد تايپ R استفاده ميكرد و فقط ۳۵ كيلوگرم سبكتر شده بود؛ ضمن اينكه در بخش سيستم تعليق و فنربندي هم بهينهسازيهايي به همراه داشت.
مدل ۲۰۱۷ از هوندا سيويك تايپ R، با پيشرانهي ۲ ليتري توربوشارژ به قدرت ۳۰۶ اسب بخار، ميتواند ظرف ۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برسد. اين خودرو با آستانهي ارزش ۳۰ هزار دلار، رقيب سرسختي براي گلف GTI خواهد بود.
هم انديشي ها