همكاري تويوتا، هوندا و نيسان براي توسعه زيرساخت سوخت هيدروژني در ژاپن
يازده كمپاني مختلف ژاپني كه برندهاي معروف خودروسازي تويوتا، نيسان و هوندا نيز در ميان آنها به چشم ميخورد، برنامهريزي كردهاند تا بهمنظور بهبود زيرساختهاي مربوط به هيدروژن و پيلهاي سوختي در اين كشور با يكديگر همكاري كنند. شركتهاي مشاركتكننده بهتازگي تفاهمنامهاي در زمينهي كسب دانش لازم براي ساخت ايستگاههاي سوخت هيدروژني در سراسر كشور ژاپن به امضا رساندهاند. علاوه بر شركتهاي معروف خودروسازي كه از آنها نام برديم، برندهايي فعال در ساير زمينههاي مرتبط شامل شركتهاي توكيو گاز، توهو گاز، بانك توسعهي ژاپن و كمپاني نفت و انرژي JXTG Nippon نيز در اين همكاريها حضور خواهند داشت.
خواستهي دولت ژاپن اين است كه ايستگاههاي سوختي هيدروژن در اين كشور افزايش يابند. آنها ميخواهند شمار اين ايستگاهها تا سال ۲۰۲۰ از تعداد ۹۰ ايستگاه در مقطع فعلي، به ۱۶۰ ايستگاه برسد. علاوه بر افزايش ايستگاهها، دولت ژاپن همچنين در انديشه متخصصين دارد كه شمار وسايل نقليهي متكي بر سوخت هيدروژني را نيز تا پايان دههي جاري ميلادي به ۴۰ هزار دستگاه در خيابانهاي اين كشور برساند.
يكي از دلايلي كه فرايند توسعه و بهكارگيري خودروهاي با سوخت هيدروژني تا به امروز در ژاپن، اينچنين كند بوده، مربوط به محدود بودن زيرساختهاي لازم براي همراهي از آن است. براي نمونه ميتوانيم به فروش تنها ۲۴۵ دستگاه هوندا كلاريتي و ۱۰۳۴ دستگاه تويوتا ميراي در ژاپن، از سال ۲۰۱۶ اشاره كنيم كه طبيعتا براي اين شركتها مقادير اندكي به شمار ميروند.
آنچه مسلم است، بيشتر كشورها در حال تلاش براي توسعهي خودروهاي پاك هستند و ژاپن هم از اين قاعده مستثنا نيست. از سويي ديگر، ژاپن در زمرهي كشورهاي نفتي و توليدكنندهي سوختهاي فسيلي قرار ندارد و اين كشور توسعهيافته به سبب موقعيت خاص خود، تصميم دارد وابستگي به سوختهاي فسيلي را تا حد امكان كاهش دهد.
هم انديشي ها