فهرست ۱۰ خودروساز ارزشمند دنيا منتشر شد
بنياد برندز (BrandZ) هرساله باارزشترين شركتهاي تجاري دنيا را مورد مطالعه قرار ميدهد تا فهرستي از بهترينها تهيه و منتشر كند. ميزان سودآوري برندها، مهمترين عامل در فهرست اين نهاد محسوب ميشود و عاملي تعيينكننده است؛ ضمن اينكه بيش از ۲ ميليون متخصص از سراسر جهان در مصاحبهي مستقيم و رأيگيري شركت داشتهاند. نتيجهي نهايي كه در قالب جدولي متشكل از ۱۰۰ شركت برتر دنيا ارائه ميشود، ميتواند بر ارزش سهام و محبوبيت اين برندها تأثيرگذار باشد.
بزرگترين خودروساز ژاپن كه به عقيدهي بسياري از متخصص كارشناسان صنعت حمل و نقل، بيشترين حجم توليد خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است؛ مثل سال گذشته در صدر فهرست با ارزشترين برند اين صنعت ايستاد. تويوتا در جدول نهايي، جايگاه سيام بهترين نام تجاري جهان را در اختيار گرفت. بنياد برندز، ارزش نام تجاري تويوتا در سال ۲۰۱۷ را ۲۸.۷ ميليارد دلار تخمين ميزند.
در جايگاههاي دوم و سوم خودروسازان برتر، تغييري نسبت به سال ۲۰۱۶ ديده نميشود و به ترتيب، بيامو و مرسدس بنز قرار دارند. با توجه به رشد فروش بيامو در سال جاري و پيشي گرفتن آمار اين شركت از تقاضاي خريد محصولات مرسدس بنز در آمريكا، باقي ماندن خودروساز باواريا در رتبهي دوم قابل پيشبيني بود. ارزش برند بيامو در اين گزارش، ۲۴.۶ ميليارد دلار و مرسدس بنز، ۲۳.۵ ميليارد دلار اعلام شده است.
در صدر فهرست خودروسازان برتر جهان، نكات جالبي وجود دارد. تويوتا و بيامو بين سالهاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ فاصلهي كمي با يكديگر داشتند؛ اما رشد ارزش تويوتا در سالهاي اخير بيش از بيامو بوده است و حالا اختلاف زيادي بين آنها ديده ميشود. از سويي ديگر، فاصلهي بيامو مرسدس نسبت به سالهاي قبل كمتر شده است و ميتوان اميدوار بود كه در سالهاي آينده، شاهد رقابت بسيار نزديك آنها در جدول برندز باشيم. ديگر نكتهي مهم، فاصلهي نسبتا كم تويوتا، بيامو و مرسدس بنز با يكديگر در فهرست ۱۰۰ شركت تجاري دنيا است. اين سه، به ترتيب در رتبههاي ۳۰، ۳۵ و ۴۰ ارزشمندترين برندهاي دنيا ايستادهاند.
در ادامهي فهرست برندز، فورد و هوندا در جايگاههاي چهارم و پنجم هستند. برند هوندا در سال ۲۰۰۹ موفق به كسب رتبهي چهارم شد؛ اما پس از آن، پيوسته پشت سر فورد بوده است. از سويي ديگر، اختلاف ارزش تجاري فورد و هوندا با غولهاي سهگانهي صدر جدول، بسيار زياد و قابل تأمل است. شركت فورد با ۱۳.۱ ميليارد دلار، مثل سال گذشته در جايگاه هشتاد و سوم فهرست برندز قرار دارد و هوندا با ارزشگذاري ۱۲.۲ ميليارد دلار، رتبهي نود و يك را در اختيار گرفته كه ۸ پله پايينتر از سال گذشته است.
پس از شركتهاي يادشده، تنها خودروساز دنيا كه در فهرست ۱۰۰ نام تجاري ارزشمند دنيا ديده ميشود، نيسان ژاپن است. هرچند كه حدود نيمي از سهام نيسان در اختيار رنو فرانسه قرار دارد؛ ارزش اين برند حدود ۱۱.۳ ميليارد دلار برآورد ميشود و با يك پله سقوط نسبت به سال گذشته، دقيقا در جايگاه صدم جدول برندز قرار ميگيرد.
همانطور كه اشاره شد، بر اساس گزارش بنياد برندز؛ تنها ۶ خودروساز در ليست ۱۰۰ برند برتر دنيا ديده ميشوند. اين نهاد در فهرست ۱۰ خودروساز ارزشمند دنيا، رتبههاي هفتم، هشتم، نهم و دهم را به ترتيب در اختيار آئودي، تسلا، لندروور و پورشه قرار داده است. تسلا در آمار سال ۲۰۱۶، رتبهي دهم را به خود اختصاص داده بود و در ميان ديگر خودروسازان دنيا، بيشترين رشد را نشان ميدهد. بر مبناي جدول برندز، ارزش تجاري آئودي، تسلا، لندروور و پورشه، به ترتيب ۹.۴، ۵.۹، ۵.۵ و ۵.۱ ميليارد دلار است.
در پايان اين مطلب، نگاهي به صدرنشينان جدول ارزشمندترين برندهاي تجاري دنيا، خالي از لطف نيست. مثل سال گذشته، گوگل برترين شركت دنيا محسوب ميشود و ۲۴۵.۵ ميليارد دلار ارزشگذاري شده است. اپل با ۲۳۴.۴ ميليارد دلار، اختلاف نسبتا كمي با گوگل دارد و رتبهي دوم اين جدول را در اختيار گرفته است. جايگاههاي سوم، چهارم و پنجم فهرست برندز به مايكروسافت، آمازون و فيسبوك اختصاص پيدا كرده است كه به ترتيب؛ ۱۴۳.۲، ۱۳۹.۲ و ۱۲۹.۸ ميليارد دلار ارزشگذاري شدهاند.
هم انديشي ها