فهرست ۱۰ خودروساز ارزشمند دنيا منتشر شد

سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در فهرست باارزش‌ترين برندهاي تجاري دنيا، امسال هم تويوتا به‌عنوان ارزشمندترين نام در جهان خودرو، بالاتر از غول‌هاي آلماني و آمريكايي ايستاد.
تبليغات

بنياد برندز (BrandZ) هرساله باارزش‌ترين شركت‌هاي تجاري دنيا را مورد مطالعه قرار مي‌دهد تا فهرستي از بهترين‌ها تهيه و منتشر كند. ميزان سودآوري برندها، مهم‌ترين عامل در فهرست اين نهاد محسوب مي‌شود و عاملي تعيين‌كننده است؛ ضمن اينكه بيش از ۲ ميليون متخصص از سراسر جهان در مصاحبه‌ي مستقيم و رأي‌گيري شركت داشته‌اند. نتيجه‌ي نهايي كه در قالب جدولي متشكل از ۱۰۰ شركت برتر دنيا ارائه مي‌شود، مي‌تواند بر ارزش سهام و محبوبيت اين برندها تأثيرگذار باشد.

مرجع متخصصين ايران تويوتا سكويا Toyota Seqouia

بزرگ‌ترين خودروساز ژاپن كه به عقيده‌ي بسياري از متخصص كارشناسان صنعت حمل و نقل، بيشترين حجم توليد خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است؛ مثل سال گذشته در صدر فهرست با ارزش‌ترين برند اين صنعت ايستاد. تويوتا در جدول نهايي، جايگاه سي‌ام بهترين نام تجاري جهان را در اختيار گرفت. بنياد برندز، ارزش نام تجاري تويوتا در سال ۲۰۱۷ را ۲۸.۷ ميليارد دلار تخمين مي‌زند.

مرجع متخصصين ايران BMW i8 yellow

در جايگاه‌هاي دوم و سوم خودروسازان برتر، تغييري نسبت به سال ۲۰۱۶ ديده نمي‌شود و به ترتيب، بي‌ام‌و و مرسدس بنز قرار دارند. با توجه به رشد فروش بي‌ام‌و در سال جاري و پيشي گرفتن آمار اين شركت از تقاضاي خريد محصولات مرسدس بنز در آمريكا، باقي ماندن خودروساز باواريا در رتبه‌ي دوم قابل پيش‌بيني بود. ارزش برند بي‌ام‌و در اين گزارش، ۲۴.۶ ميليارد دلار و مرسدس بنز، ۲۳.۵ ميليارد دلار اعلام شده است.

مرجع متخصصين ايران Mercedes Benz S Class Intelligent Drive

در صدر فهرست خودروسازان برتر جهان، نكات جالبي وجود دارد. تويوتا و بي‌ام‌و بين سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ فاصله‌ي كمي با يكديگر داشتند؛ اما رشد ارزش تويوتا در سال‌هاي اخير بيش از بي‌ام‌و بوده است و حالا اختلاف زيادي بين آن‌ها ديده مي‌شود. از سويي ديگر، فاصله‌ي بي‌ام‌و مرسدس نسبت به سال‌هاي قبل كمتر شده است و مي‌توان اميدوار بود كه در سال‌هاي آينده، شاهد رقابت بسيار نزديك آن‌ها در جدول برندز باشيم. ديگر نكته‌ي مهم، فاصله‌ي‌ نسبتا كم تويوتا، بي‌ام‌و و مرسدس بنز با يكديگر در فهرست ۱۰۰ شركت تجاري دنيا است. اين سه، به ترتيب در رتبه‌هاي ۳۰، ۳۵ و ۴۰ ارزشمندترين برندهاي دنيا ايستاده‌اند.

مرجع متخصصين ايران Ford Mustang

در ادامه‌ي فهرست برندز، فورد و هوندا در جايگاه‌هاي چهارم و پنجم هستند. برند هوندا در سال ۲۰۰۹ موفق به كسب رتبه‌ي چهارم شد؛ اما پس از آن، پيوسته پشت سر فورد بوده است. از سويي ديگر، اختلاف ارزش تجاري فورد و هوندا با غول‌هاي سه‌گانه‌ي صدر جدول، بسيار زياد و قابل تأمل است. شركت فورد با ۱۳.۱ ميليارد دلار، مثل سال گذشته در جايگاه هشتاد و سوم فهرست برندز قرار دارد و هوندا با ارزش‌گذاري ۱۲.۲ ميليارد دلار، رتبه‌‌ي نود و يك را در اختيار گرفته كه ۸ پله پايين‌تر از سال گذشته است.

مرجع متخصصين ايران nissan maxima 2016

پس از شركت‌هاي يادشده، تنها خودروساز دنيا كه در فهرست ۱۰۰ نام تجاري ارزشمند دنيا ديده مي‌شود، نيسان ژاپن است. هرچند كه حدود نيمي از سهام نيسان در اختيار رنو فرانسه قرار دارد؛ ارزش اين برند حدود ۱۱.۳ ميليارد دلار برآورد مي‌شود و با يك پله سقوط نسبت به سال گذشته، دقيقا در جايگاه صدم جدول برندز قرار مي‌گيرد.

مرجع متخصصين ايران audi rs7

همان‌طور كه اشاره شد، بر اساس گزارش بنياد برندز؛ تنها ۶ خودروساز در ليست ۱۰۰ برند برتر دنيا ديده مي‌شوند. اين نهاد در فهرست ۱۰ خودروساز ارزشمند دنيا، رتبه‌هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم را به ترتيب در اختيار آئودي، تسلا، لندروور و پورشه قرار داده است. تسلا در آمار سال ۲۰۱۶، رتبه‌ي دهم را به خود اختصاص داده بود و در ميان ديگر خودروسازان دنيا، بيشترين رشد را نشان مي‌دهد. بر مبناي جدول برندز، ارزش تجاري آئودي، تسلا، لندروور و پورشه، به ترتيب ۹.۴، ۵.۹، ۵.۵ و ۵.۱ ميليارد دلار است.

مرجع متخصصين ايران tesla model S

در پايان اين مطلب، نگاهي به صدرنشينان جدول ارزشمندترين برندهاي تجاري دنيا، خالي از لطف نيست. مثل سال گذشته، گوگل برترين شركت دنيا محسوب مي‌شود و ۲۴۵.۵ ميليارد دلار ارزش‌گذاري شده است. اپل با ۲۳۴.۴ ميليارد دلار، اختلاف نسبتا كمي با گوگل دارد و رتبه‌ي دوم اين جدول را در اختيار گرفته است. جايگاه‌هاي سوم، چهارم و پنجم فهرست برندز به مايكروسافت، آمازون و فيسبوك اختصاص پيدا كرده است كه به ترتيب؛ ۱۴۳.۲، ۱۳۹.۲ و ۱۲۹.۸ ميليارد دلار ارزش‌گذاري شده‌اند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات