برترين پيشرانه‌هاي سال ۲۰۱۷، معرفي شدند

پنج‌شنبه ۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
امسال، فراري برنده‌ي جايزه‌ي بهترين پيشرانه سال ۲۰۱۷ جهان شد. در بخش‌ پيشرانه‌هاي تازه‌وارد، كم‌مصرف، حجم ۲ تا ۴ ليتر، حجم ۱ تا ۲ ليتر و كمتر از ۱ ليتر هم برترين قواي محرك دنيا معرفي شدند.
تبليغات

هرساله در اشتوتگارت آلمان، ۵۸ نفر از مشهورترين خبرنگاران صنعت خودروي دنيا، براي انتخاب بهترين پيشرانه‌ي توليدي جهان، گرد هم مي‌آيند. امسال هم قدرت پيشرانه در كنار مصرف سوخت و سايز نهائي، مهم‌ترين عوامل تأثيرگذار بر منتخبين اين همايش بوده و منجر به كسب بالاترين امتياز، براي پيشرانه‌ي ۸ سيلندر فراري شده است.

مرجع متخصصين ايران فراري 488

اين نمونه، در خودروي بسيار موفق و محبوب فراري 488 GTB استفاده مي‌شود و ۶۶۰ اسب بخار قدرت دارد. بهترين پيشرانه‌ي سال، ۳.۹ ليتر حجم دارد و به لطف استفاده از فناوري توربوي دوگانه، گشتاور ۷۶۰ نيوتن‌متر تولد مي‌كند. با توجه توانايي‌هاي متخصص ايده‌آل در فراري 488 GTB، ميانگين مصرف سوخت ۱۱.۲ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر براي اين مدل، فراتر از انتظار است.

فراري 488 GTB براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت به زمان ۳ ثانيه احتياج دارد و ظرف ۶.۴ ثانيه به سرعت ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد. نهايت سرعت اين خودرو، ۳۳۰ كيلومتر بر ساعت برآورد مي‌شود و آستانه‌ي ارزش ۲۵۰ هزار دلار به همراه دارد.

بهترين پيشرانه‌ي تازه‌وارد

قواي محرك آكورا NSX كه با فناوري مدرن هيبريدي هوندا ارائه مي‌شود، به‌عنوان برترين پيشرانه‌ي جديد سال ۲۰۱۷ رسيد. اين مدل، از يك پيشرانه‌ي ۶ سيلندر بنزيني توئين‌توربو به حجم ۳.۵ ليتر و سه موتور برقي استفاده مي‌كند. دو موتور الكتريكي در جلو قرار دارند كه هركدام قدرت ۳۷ اسب بخار و گشتاور ۵۳ نيوتن‌متر توليد مي‌كنند؛ درحالي‌كه موتور برقي سوم در قسمت عقب NSX، قدرت ۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نيوتن‌متر به همراه دارد.

مرجع متخصصين ايران آكورا NSX

مجموع قدرت آكورا NSX با اين سيستم، ۵۰۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقيقه است، اما گشتاور ۵۵۰ نيوتن‌متر از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقيقه توليد خواهد كرد كه براي ثبت سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، در زمان ۳ ثانيه و ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت در زماني حدود ۷ ثانيه كافي خواهد بود. اين خودرو با ميانگين مصرف سوخت ۱۴ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر و نهايت سرعت ۳۰۵ كيلومتر بر ساعت عرضه مي‌شود؛ ضمن اينكه در نسخه‌ي پايه ۱۵۶ هزار دلار ارزش دارد.

بهترين پيشرانه‌ي كم‌مصرف و الكتريكي

البته تعريف خودروي سبز با مدل الكتريكي متفاوت است و يك محصول بنزيني يا هيبريدي مي‌تواند با راندمان مطلوب، يك محصول دوستدار محيط زيست محسوب شود؛ اما در سال ۲۰۱۷، متخصص كارشناسان يك جايزه‌ي مشترك براي اين بخش در انديشه متخصصين گرفتند و به اتفاق آرا، پيشرانه‌ي استفاده‌شده در تسلا مدل X و مدل S به جايگاه اول رسيد.

مرجع متخصصين ايران پيشرانه تسلا

آنچه عجيب به انديشه متخصصين مي‌رسد، حضور چند پيشرانه‌ي مختلف در محصولات تسلا است و هيئت داوران، اشاره‌ي مستقيمي به نوع خاصي از آن‌ها نكرده‌اند. اين پيشرانه‌ها ظرفيت باتري ۷۵ تا ۱۰۰ كيلووات ساعت به همراه دارند و با هر شارژ كامل، تا مسافت ۶۲۰ كيلومتر حركت مي‌كنند؛ درحالي‌كه آستانه‌ي ارزش سدان تسلا مدل S، حدود ۷۰ هزار دلار و كراس‌اوور تسلا مدل X، نزديك به ۸۴ هزار دلار است.

مرجع متخصصين ايران تسلا X

خودروهاي تسلا براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، كمتر از ۳.۵ ثانيه زمان مي‌برند و حدودا ظرف ۸ ثانيه پس از شروع حركت، به سرعت ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسند. نهايت سرعت اين خودروها، به ۲۱۰ تا ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت محدود شده است.

بهترين پيشرانه‌ي بالاي ۴ ليتر

همان‌طور كه قابل پيش‌بيني بود، پيشرانه‌ي ۶.۳ ليتري ۱۲ سيلندر فراري F12 برلينتا و مدل GTC4 لوسو، عنوان اول اين گروه را به دست آورد. اين پيشرانه با قدرت ۵۸۰ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نيوتن‌متر، رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت در زمان ۳ ثانيه و نهايت سرعت ۳۴۰ كيلومتر بر ساعت فراهم مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران فراري لوسو GT4C

ميانگين مصرف سوخت در فراري GTC4 لوسو، ۱۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است و با آستانه‌ي ارزش ۳۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد.

بهترين پيشرانه‌ي دنيا با حجم موتور ۲ تا ۴ ليتر

در اين بخش، جوايز متعددي به پيشرانه‌هاي ۲ تا ۲.۵ ليتر، ۲.۵ تا ۳ ليتر، ۳ تا ۴ ليتر تنفس طبيعي و ۳ تا ۴ ليتر توربوشارژ اعطا شد. در گروه ۲ تا ۲.۵ ليتر، نمونه‌ي ۵ سيلندر توربوشارژ ساخت آئودي به مقام اول رسيد كه روي مدل‌هاي TTRS و RS3 استفاده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران پيشرانه آئودي

نسخه‌ي RS آئودي TT با اين پيشرانه‌ي ۲.۵ ليتري مي‌تواند قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۸۰ نيوتن‌متر به همراه داشته باشد تا ظرف ۳.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برسد و ميانگين مصرف سوخت ۱۰ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر داشته باشد.

مرجع متخصصين ايران آئودي TTRS

در گروه پيشرانه‌هاي ۲.۵ تا ۳ ليتر، نمونه‌ي ۶ سيلندر تخت و توربوشارژ پورشه 911، بهترين مدل سال شد و امتياز بيشتري در مقايسه با محصول بي‌ام‌و در مدل‌هاي M4 و M3 گرفت. از سويي ديگر، نسخه‌ي ۳.۹ ليتري تنفس طبيعي فراري كه در مدل كاليفرنيا T استفاده مي‌شود، در گروه خود، عنوان بهترين پيشرانه‌ي سال را دريافت كرد.

مرجع متخصصين ايران فراري كاليفرنيا T

مدل فعلي فراري كاليفرنيا T، قدرت ۵۵۲ اسب بخار و گشتارو ۷۵۵ نيوتن‌متر فراهم مي‌كند كه براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت در زمان ۳.۳ ثانيه و نهايت سرعت ۳۲۰ كيلومتر بر ساعت كافي خواهد بود. ارزش نهائي كاليفرنيا T، با ميانگين مصرف سوخت ۱۱ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر، نزديك به ۲۰۰ هزار دلار است.

بهترين پيشرانه‌ي دنيا با حجم موتور ۱ تا ۲ ليتر

اين گروه هم به زير شاخه‌هايي تقسيم شده است كه شامل بهترين نمونه‌ي ۱.۸ تا ۲ ليتر براي پورشه باكستر و كايمن، بهترين نسخه‌ي ۱.۴ تا ۱.۸ ليتر به نسخه‌ي استفاده شده در بي‌ام‌وi8 و عنوان بهترين پيشرانه‌ي ۱ تا ۱.۴ ليتر به پژو سيتروئن رسيد كه در نمونه‌هاي مختلف، از ۸۲ تا ۱۳۵ اسب بخار، قدرت دارند.

مرجع متخصصين ايران پورشه باكستر 718

نسل جديد پورشه باكستر و كايمن، با پيشرانه‌ي مجهز به توربوشارژ و اينتركولر به حجم ۲ ليتر ارائه مي‌شود كه قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نيوتن‌متر فراهم مي‌كند. اين خودرو كه به نام پورشه 718 نيز شناخته مي‌شود، ظرف ۴ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد و ۱۰ ثانيه پس از شروع حركت، سرعت ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت خواهد داشت. نهايت سرعت باكستر، ۲۸۰ كيلومتر بر ساعت است و با ميانگين مصرف سوخت ۹.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر، آستانه‌ي ارزش ۵۷ هزار دلار به همراه دارد.

بهترين پيشرانه‌ با حجم كمتر از ۱ ليتر

فورد، سلطان بي‌رقيب پيشرانه‌هاي اين گروه در سال‌هاي اخير بوده است. براي سال ۲۰۱۷ نيز نسخه‌ي اكوبوست ۹۹۹ سي‌سي مدل فيستا، براي ششمين سال متوالي بهترين پيشرانه‌ي دنيا با حجم كمتر از ۱ ليتر شناخته شد.

مرجع متخصصين ايران فورد فيستا

فورد فيستا با پيشرانه‌ي ۱ ليتري اكوبوست، دو نسخه‌ي ۱۰۰ و ۱۲۵ اسب بخار دارد كه ميانگين مصرف سوخت هر دو مدل نزديك به ۴.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است. فيستا با نمونه‌ي ۱۲۵ اسب بخار، ظرف ۱۰ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد و به لطف گشتاور ۱۷۰ نيوتن‌متر، مي‌تواند به نهايت سرعت ۲۰۰ كيلومتر بر ساعت برسد. آستانه‌ي ارزش اين خودرو، ۱۴ هزار دلار است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات