رقيب جدي بنز S كلاس؛ نسل جديد آئودي A8 معرفي شد
آئودي سرانجام از مدل جديد A8 بهعنوان پرچمدار خودروهاي لوكس اين شركت رونمايي كرد. مهمترين قابليتي كه به نسل جديد اين خودرو افزوده شده، فناوري جديدي با نام Audi AI است كه نوعي سيستم رانندگي خودكار براي ترافيكهاي درونشهري است و به A8 اين امكان را ميدهد كه در ترافيك بهصورت خودكار حركت و توقف كند. اين فناوري تا حداكثر سرعت ۶۰ كيلومتر بر ساعت بهخوبي عمل ميكند. سيستم AI به كمك دوربينها و حسگرهاي راداري و ليزر ميتواند تمام اطراف خودرو را تحت انديشه متخصصين داشته باشد و به اين ترتيب شتابگيري، توقف و فرمان خودرو را كنترل كند.
خودروهايي چون تسلا، بيامو سري 5 و ولوو XC90 نيز ميتوانند در ترافيك بهصورت خودكار حركت كنند، ولي نياز است تا متخصص همواره آماده باشد و بر عملكرد سيستمها نظارت كند؛ اما در آئودي ميتوانيد هدايت خودرو را بهطور كامل به سيستمهاي خودران بسپاريد و اين همان نقطهاي است كه سيستمهاي رانندگي خودكار مرحلهي ۲ و مرحلهي ۳، از يكديگر جدا ميشوند.
متأسفانه بايد گفت كه فعلا نميتوان از فناوري AI استفاده كرد؛ چراكه قوانين كشور آلمان اجازهي توليد و استفاده از چنين سامانههايي به خودروها نميدهند و در نتيجه، از سال ۲۰۱۹ عرضهي جهاني خواهند شد.
براي كساني كه علاقه به رانندگي اسپرت دارند، آئودي قول يك هندلينگ و پايداري بسيار عالي را براي A8 جديد داده است. اين مدل مجهز به سيستم چهارچرخ فعال، سيستم تعليق هوشمند و سيستم چهارچرخ محرك دائم است. سيستم تعليق اين خودرو ميتواند ارتفاع هر چرخ را بهصورت مستقل كم يا زياد كند تا كمترين ميزان چرخش در بدنه اتفاق بيافتد. به اين ترتيب و با چنين امكاناتي ميتوان انتظار داشت كه اين خودرو همان قدر كه در زمينهي راحتي و آسايش سرنشينان موفق عمل كرده است، در پيست نيز عملكردي خيرهكننده و سريع از خود نشان خواهد داد. سيستم برقي خودرو نيز در تمامي مدلهاي آئودي A8 از نوع ۴۸ ولتي است و ديگر از سيستم ۱۲ ولتي متداول خبري نخواهد بود.
پيشرانههاي مختلفي روي اين خودرو قابل سفارش هستند كه شامل پيشرانهي شش سيلندر V شكل ۳ ليتري بنزيني با قدرت ۳۴۰ اسب بخار و پيشرانهي V6 ديزلي ۳ ليتري با قدرت ۲۸۶ اسب بخار ميشوند. اگر هيچ كدام از اين دو پيشرانه شما را راضي نميكند، ميتوانيد به سراغ پيشرانهي هشت سيلندر آئودي برويد كه داراي ۴ ليتر حجم است. پيشرانهي ۸ سيلندر آئودي، توانايي توليد ۴۳۵ اسب بخار قدرت دارد و پيشرانهي قويتري كه به سيستم سوخترساني TFSI مجهز است، ميتواند ۴۶۰ اسب بخار قدرت داشته باشد.
براي اين خودرو امكان سفارش يك پيشرانهي هيبريدي نيز وجود دارد كه داراي يك طراحي بسيار پيشرفته و هوشمندانه است. البته پيشرانهي هيبريدي فعلا تنها در مدل داراي فاصلهي محوري بيشتر با نام A8 L قابل سفارش است. اين مجموعهي هيبريدي از يك پيشرانهي بنزيني ۳ ليتري ۶ سيلندر و يك الكتروموتور تشكيل شده است كه مجموعا ميتوانند ۴۴۹ اسب بخار قدرت، در كنار ۷۰۰ نيوتون متر گشتاور توليد كنند. اين نسخه، ميتواند در عرض ۴.۹ ثانيه سرعت خود را از حالت سكون به ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برساند.
با وجود قدرت بالا و عملكرد خوبي كه مدل هيبريدي A8 دارد، بايد بگوييم كه اين محصول نيز قويترين نسخهي A8 به شمار نميرود. آئودي اعلام كرده است قدرتمندترين نسخهي A8 كه تنها در نسخهي داراي فاصلهي محوري بيشتر (A8L) قابل انتخاب است، به يك پيشرانهي W12 به حجم ۶ ليتر مجهز خواهد شد كه ميتواند ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نيوتون متر گشتاور توليد كند.
مدل جديد A8 در تمامي جهات داراي ابعادي بزرگتر از قبل شده كه اين موضوع، فضاي داخلي اين خودرو را بزرگ و جادار كرده است. البته بزرگي فضاي كابين تنها مورد مثبت اين خودرو نيست و امكانات بسيار زيادي نيز در اين خودرو وجود دارند. سيستم تهويه ميتواند هوا را تصفيه كند و در تزئينات كابين نيز بهوفور از آلومينيوم، چرم و چوب استفاده شده است. همچنين تمامي نشاندهندهها از نوع ديجيتال با كيفيت فول HD هستند و ضمن قابليت لمسي بودن، به فرماني صوتي نيز مجهز شدهاند.
آئودي كه از سال ۱۹۹۴ در مدل A8 از شاسي فضايي استفاده ميكند، اين سنت را در مدل جديد نيز حفظ كرده است. ۵۸ درصد از ساختار اين خودرو از آلومينيوم است و ساير بخشها از منيزيم و فولاد ساخته شدهاند. چراغهاي هوشمند اين خودرو از نوع ليزري هستند كه نوردهي بسيار بالايي دارند. با اين حساب بايد A8 را يكي تهديد بسيار جدي و رقيبي قدر براي مرسدس بنز S كلاس بهحساب آورد.
هم انديشي ها