اِوورا GT430؛ قدرتمندترين لوتوس تاريخ معرفي شد
زماني كه به مدل ۴۰۰ اسببخاري و قديمي اِوورا 410 نگاه كنيد؛ متوجه ميشويد كه وزن آن حتي پايينتر از حد لازم براي ارائه كارايي خوب و مورد انتظار يك خودروي اسپرت است. حالا لوتوس دست به كار شده و خودرويي حتي سبكتر و قويتر از اِوورا 410 ساخته است. اين محصول كه اِوورا GT430 نام دارد، به تعداد محدود ۶۰ دستگاه توليد ميشود.
به لطف موتور شش سيلندر سوپرشارژ كه ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند؛ اِوورا GT430، قدرتمندترين خودروي جادهاي لوتوس به حساب ميآيد. اين خودرو براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر برساعت ۳.۷ ثانيه زمان لازم دارد و ميتواند به بيشينه سرعت ۳۰۵ كيلومتر بر ساعت برسد. هرچند جزئيات كاملي در مورد ارزش آن در دسترس نيست؛ اما ميدانيم تمام نيروي اين خودرو به كمك چهار حالت سواري پوياي دلخواه مديريت ميشود؛ درايو، اسپرت، مسابقه و آزاد. به كمك اين گزينهها راننده ميتواند از ويژگي جديد كنترل كشش متغير خودرو كه مستقيما به واحد كنترل موتور (ECU) متصل است و ميزان لغزش چرخهاي خودرو را در گزينههاي مسابقه و خاموش تعيين ميكند، استفاده كند. پنج سطح از پيش تعيينشده براي كشش كه بين محدوده لغزش ۱ تا ۱۲ درصد متغير هستند، روي نمايشگر اطلاعرساني ديده ميشوند.
طبيعتا تنها گزينه موجود براي سيستم انتقال قدرت اين خودرو.، ديفرانسيل عقب لغزش محدود از نوع تورسن با گيربكس شش سرعته دستي است. تايرهاي خودرو از نوع ميشلن Pilot Sport Cup 2 هستند كه نسبت به نسخههاي قبل ۱۰ ميليمتر عريضتر شدهاند؛ سايز ۲۴۵/۳۵ براي چرخهاي ۱۹ اينچ جلو و سايز ۲۹۵/۳۰ براي چرخهاي ۲۰ اينچ عقب استفاده شده است . چرخهاي خودرو از آلومينيوم آلياژي فوق سبك ساخته شدهاند و در رنگهاي مشكي و نقرهاي و همينطور با پرداخت قرمز براق و مشكي ماشينكاريشده قابل انتخاب هستند.
در كنار پيشرانه قدرتمند اين خودرو، مهندسين لوتوس بهترين تكنيكهاي خود را براي كاهش وزن اِوورا GT430 پيادهسازي كردهاند. اين خودرو تنها ۱,۲۵۸ كيلوگرم وزن دارد و به طرز شگفتانگيزي، ۷۰ كيلوگرم از مدل 410 GP سبكتر است. لوتوس اِوورا GT430 سبكترين خودرويي است كه اين شركت تاكنون ساخته است.
اما با وجود اين همه كاهش وزن، تغييرات و اضافاتي هم در آيروديناميك خودرو لازم بوده است. بدنه جديد اين مدل با طراحي خاص خود، در قسمتهاي موجي جلو و عقب از فيبر كربن بدون پوشش استفاده ميكند و با همكاري بال پشتي حجيم خود، بيش از ۲۵۰ كيلوگرم نيروي عمودي به وجود ميآورد. اسپويلر جديد جلو، تيغههاي عبور جريان هوا و بادگيرها كه از جنس فيبر كربن هستند، به خودروي جديد لوتوس ظاهر خشمگينتري ميدهند.
داخل كابين، صندليهاي مسابقهاي جديد اسپاركو كه از تركيب چرم و آلكانترا تشكيل شدهاند، به عنوان استاندارد عرضه ميشوند. مشترياني كه تمركز و علاقه بيشتري به ظاهر ريسينگ دارند، ميتوانند از كمربندهاي چهار نقطهاي و قاب پشتي تيتانيومي به عنوان گزينه دلخواه استفاده كنند. فرمان، داشبورد، پنلهاي در، تونل انتقال و كنسول وسط هم از تركيب چرم سياه و آلكانترا ساخته شدهاند. لوتوس يك نمايشگر اطلاعرساني لمسي يكپارچه با قابليت اتصال به موبايلهاي آيفون، بلوتوث، ناوبري ماهوارهاي و دوربين عقب هم به عنوان گزينه دلخواه ارائه ميدهد.
جين مارك گِيلس، مديرعامل لوتوس، ميگويد:
اِوورا GT430 براي لوتوس خودرويي برجسته و نمادين است. مهندسي انجامشده در كاهش وزن و فرمانپذيري كارآمد اين خودرو در كنار آيروديناميك تخصصي، اِوورا GT430 را به يك خودروي افسانهاي تبديل ميكند. اين محصول واقعا زيبا است. خيلي دقيق با كربن دستساز پرداخت شده است و بهروزترين مواد در كاهش وزن و ارتقاء آيروديناميك آن استفاده شدهاند.
هم انديشي ها