مرجع متخصصين ايران

هوندا HR-V؛ مشخصات متخصص، ارزش و هر آنچه درباره آن بايد بدانيد

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 20 دقيقه
محصولات مدرن هوندا، در سال‌هاي اخير وارد كشورمان شده‌اند؛ اما به دلايلي مثل ارزش بالا، به اندازه‌ي مدل‌هاي كره‌اي مورد توجه بازار ايران قرار نگرفتند. حال قرار است كراس‌اور HR-V با ارزشي منطقي و رقابتي وارد كشور شود. در اين مطلب به مطالعه جامع اين خودرو مي‌پردازيم.
تبليغات

شركت هوندا، نزديك به ۱۰۰ سال سابقه‌ي تجاري دارد و امروزه به‌عنوان يكي از ۱۰ برند برتر خودروسازي دنيا شناخته مي‌شود؛ اما هيچ‌گاه حضور گسترده‌اي در بازار ايران نداشته است. نام هوندا براي مردم كشورمان، يادآور موتورسيكلت‌هاي مشهور ۱۲۵ سي‌سي است و هنوز عده‌ي زيادي از عوام، با محصولات خودرويي اين برند آشنا نيستند. جالب اينجا است كه در موج اول واردات خودروهاي خارجي به ايران كه در آخرين سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي روي داد، خبري از محصولات هوندا نبود؛ اما در موج دوم واردات (ابتداي دهه‌ي ۷۰ خورشيدي) با نسخه‌هايي از سيويك و آكورد، به شدت مورد تحسين متخصص كارشناسان وعلاقه‌مندان خودرو در كشور قرار گرفت. هوندا، حتي در موج سوم واردات خودرو كه از ميانه‌هاي دهه‌ي ۸۰ خورشيدي انجام شد هم حضور نداشت.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017

گروه خودروسازي هوندا در كلاس‌هاي مختلف، محصولات مشهور و پرفروشي در سطح جهاني دارد. محبوب‌ترين خودروهاي اين برند شامل سيويك، آكورد و كراس‌اور CR-V، از چند سال پيش وارد ايران شده‌اند؛ اما به دلايل مختلف از جمله ارزش نسبتا بالا در مقايسه با رقبا، مورد استقبال مردم كشورمان نبوده‌اند؛ هرچند سطح كيفي بسيار خوب آن‌ها، غير قابل انكار است.

محبوبيت كراس‌اورهاي هوندا، با مدل CR-V و از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. اين شركت، خيلي زود به اهميت مدل‌هاي به اصطلاح شاسي‌بلند در بازار جهاني پي برد و از سال ۱۹۹۸، مدل HR-V را عرضه كرد كه سايز بدنه و ارزش فروش پائين‌تري داشت. نسل اول اين خودرو، تا سال ۲۰۰۶ در خط توليد هوندا قرار گرفت و با استقبال خوبي مواجه شد. پس‌از آن، هوندا شانس خود را در كلاس شاسي‌بلندهاي همه‌جارو و سايز كوچك (Mini SUV) امتحان كرد و با توليد محصولاتي مثل BR-V و كراس‌رود (CrossRoad)، عرضه‌ي نسخه‌ي جديد HR-V را به تعويق انداخت.

نسل دوم HR-V در سال ۲۰۱۴ معرفي شد و از سال ۲۰۱۶ به عرضه‌ي جهاني رسيد. اين خودرو هم‌اكنون در ژاپن، برزيل، آرژانتين، مكزيك، اندونزي، انگلستان و آمريكا مونتاژ مي‌شود. HR-V تنها در بازار ايالات متحده، نزديك به ۸۲ هزار دستگاه در سال فروش داشته است؛ درحالي‌كه تفاوت خاصي از انديشه متخصصين ارزش عرضه، ميان نسخه‌هاي موجود در اين كشور با ديگر نقاط جهان ديده نمي‌شود.

طراحي ظاهري و بدنه

طراحي نسل جديد HR-V قابل قياس با مدل قبلي نيست. اين مدل به‌وضوح از خودروي مشهور CR-V الهام گرفته شده است و با بدنه‌اي كوچك‌تر، علاقه‌مندان اين كلاس بدنه را جذب خود مي‌كند. پلت‌فرم HR-V از كوچك‌ترين محصول هوندا به نام فيت، عاريت گرفته شده است و با مدل‌هاي XR-V و WR-V كه براي بازارهاي خاص هوندا مثل چين توليد مي‌شود، مشابهت زيادي دارد.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017

در نماي روبه‌رو، جذابيت و حس اسپرت HR-V به‌خوبي ديده مي‌شود. فرم‌ چراغ‌ها چندان جسور و انتقامجو نيست؛ اما چشم‌نواز و كاملا هماهنگ با جلوپنجره به انديشه متخصصين مي‌رسد. هرچند HR-V از انديشه متخصصين ارزشي در كلاس خودروهاي ارزان‌ارزش ژاپني طبقه‌بندي مي‌شود؛ استفاده‌ي محدودي از پلاستيك در نماي ظاهري داشته است و خصوصا در بخش اصلي سپر، فلز همرنگ بدنه دارد. فضاهاي خالي متعددي در نماي روبه‌رو HR-V ديده مي‌شود كه جايگذاري پلاك را اشكال مي‌كند. با اين اوصاف، جلوپنجره‌ي بزرگ و نسبتا خوش‌فرم اين خودرو با پلاك شناسايي كه به فاصله‌ي چند سانتي‌متر از زير لوگوي هوندا نصب مي‌شود، تحت تأثير قرار مي‌گيرد و از زيبايي بصري آن، كاسته مي‌شود. چراغ‌هاي LED با تركيب زيبايي در كاسه‌چراغ مثلثي و اسپرت HR-V قرار گرفته‌اند، متناظر اين بخش، دو مجراي هوا در سپر قرار دارند كه مه‌شكن كوچك دايره‌اي، در گوشه‌هاي داخلي آن‌ها قرار داده شده است. در مجموع، مي‌توان به طراحي قسمت جلو HR-V نمره‌ي قبولي داد و آن را يكي از زيباترين خودروهاي كامپكت دنيا در بازار جهاني معرفي كرد؛ هرچند مزدا CX-3 و تويوتا CH-R جوان‌پسندتر هستند.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017

طراحي نماي جانبي HR-V با خطوط حجم‌دهنده و جاي‌گذاري صحيح المان‌هاي مختلف همراه است. قاب پلاستيكي مربوط به گلگير و زير ركاب، تا زير سپرها در طرفين ادامه دارد، اما باريك و كم‌حجم انتخاب شده است تا به نماي فلزي بدنه آسيبي نرساند.طبق معمول خودروهاي كلاس كامپكت، در HR-V هم دستگيره‌ در عقب از جنس پلاستيك و مخفي‌شده در گوشه‌ي پنجره است. حالت سه‌بعدي اين خودرو، با طرح مواج روي گلگير جلو و كاملا هماهنگ با فرم چراغ‌ها و سپر تقويت مي‌شود؛ به‌طوري كه سايز ظاهري HR-V را بزرگ‌تر و جذاب‌تر نشان مي‌دهد. اوج استفاده از خطوط حجم‌دهنده، روي در عقب ديده مي‌شود كه از زير دستگيره شروع و تا لبه‌ي در جلو ادامه پيدا مي‌كند.

بخش عقب هوندا HR-V، تحت تأثير چراغ‌هاي بزرگ و برآمدگي كاملا واضح بدنه است كه به‌صورت خطي نيم دايره در امتداد چراغ‌ها و روي گلگيرها تا سمت ديگر ادامه دارد. سايز شيشه‌ي عقب تا حدودي كوچك و محدود به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ ضمن اينكه برف پاك اين قسمت هم چندان هماهنگ با اندازه‌ي شيشه‌ي عقب نيست. استفاده از بالچه‌ي هدايت هوا، حس اسپرت HR-V را افزايش مي‌دهد؛ اما پهناي زياد در صندوق و امتداد آن تا گلگير پلاستيكي، قسمت پشت اين كراس‌اور را آسيب‌پذير نشان مي‌دهد.

در مجموع، مي‌توان به طراحي خارجي HR-V نمره‌ي خوبي داد و انتظار داشت مورد قبول عموم مردم واقع شود. با وجود ريل‌هاي روي سقف، رينگ‌هاي ۱۶ اينچ و تركيب سه‌بعدي بدنه، HR-V حالت اسپرت و يك‌پارچه‌اي دارد كه از بسياري كراس‌اورهاي كوچك و پرفروش دنيا مثل نيسان جوك و كيا سول، جذاب‌تر خواهد بود. ابعاد اين خودرو شامل ۴.۲۹۵ متر طول، ۱.۷۷۰ متر عرض و ۱.۶۰۵ متر ارتفاع است كه با فاصله محورهاي ۲.۶۱۰ متر ارائه مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران honda HR-V
مرجع متخصصين ايران honda HR-V

طراحي داخلي و فضاي كابين

داشبورد HR-V در نگاه اول، نسبتا ساده به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما با ابتكاراتي عجيب، سعي در خلق فضايي تازه و خلاقانه براي سرنشينان دارد. در كابين اين خودرو، به‌زحمت مي‌توان قطعه‌اي فلزي پيدا كرد و تقريبا همه چيز از تركيب چرم مصنوعي و پلاستيك ساخته شده است. از نكات مثبت HR-V، مي‌توان به پوشش بخش روبه‌روي داشبورد و تودري‌ها اشاره كرد كه هماهنگ با صندلي‌ها، از چرم مصنوعي است و حس يك خودروي ارزان‌ارزش را از بين مي‌برد. بخش زيادي از دور فرمان از همين پارچه تشكيل شده است؛ اما رنگ تيره و هماهنگ با بخش سخت داشبورد دارد.

در ميان داشبورد، نمايشگر لمسي ۵ اينچي قرار دارد كه تقريبا در همه‌ي نسخه‌ها موجود است و به HR-V، فضايي مدرن مي‌دهد. جايگذاري اين نمايشگر، نه‌تنها نزديك به راننده نيست كه حتي در وسط هم قرار ندارد و متمايل به سرنشين كناري قرار گرفته است. طراحان هوندا ترجيه داده‌اند، مجراي تهويه‌ي هوا را نزديك فرمان قرار دهند و راحتي استفاده از نمايشگر را در اختيار فرد كنار راننده بگذارند كه عجيب به انديشه متخصصين مي‌رسد و براي راننده‌هاي كوتاه‌قد، اشكال‌ساز خواهد شد؛ اما با كليد‌هاي روي فرمان تا حدودي مي‌توان از عهده‌ي كنترل آن برآمد. از ديگر ويژگي‌هاي عجيب داشبورد HR-V كه در خودروهاي مدرن به‌ندرت ديده مي‌شود، پهناي زياد مجراي هوا در سمت راست است كه با سه اهرم مينياتوري، تغيير زاويه مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران Honda

دسته‌دنده‌ي HR-V به تقليد از CR-V، كمي رو به بالا نصب شده است كه استفاده از آن را ساده‌تر مي‌كند. خبري از نمايشگر عريض، براي پنل پشت فرمان نيست و عقربه‌هاي سنتي، وظيفه‌ي نشان دادن سرعت لحظه‌اي و دور موتور را خواهند داشت؛ درحالي‌كه سمت راست پنل از يك نمايشگر مدور كوچك براي اطلاع‌رساني امور متخصص از قبيل ميزان مصرف سوخت استفاده شده است. فرم كلي اين بخش، حالت سيلندري دارد؛ اما به جاي فلز براق، شيشه در پيرامون آن ديده مي‌شود كه در شب و هنگام روشن شدن عقربه‌ها و اعداد پنل، جذابيت اين بخش را افزايش مي‌دهد.

درباره‌ي فضاي مناسب سرنشينان، مي‌توان امتياز بسيار خوبي به HR-V داد؛ چراكه افراد بلند قد در رديف جلو كاملا راحت خواهند بود و در رديف عقب هم به لطف فاصله محورهاي زياد، در ناحيه‌ي زانو با فضاي بسيار خوبي مواجه مي‌شوند. نكته‌ي منفي در كابين HR-V، ارتفاع نسبتا كم سقف است كه براي سرنشينان با قد بيشتر از ۱.۸۰ متر، ايجاد مزاحمت خواهد كرد.

نكته‌ي بسيار جالب در طراحي فضاي داخلي HR-V، امكان جمع شدن صندلي‌هاي عقب در دو جهت است. اين صندلي‌ها، نه‌تنها به سمت جلو خم مي‌شوند تا صندوق بار، بزرگ‌تر شود؛ بلكه به حالت عكس و از قسمت نشيمنگاه هم قابليت شدن دارند تا بتوان اشيائي تا ارتفاع ۱.۴۲ متر، روي كف اتاق قرار داد. هوندا، اسم اين ابتكار در طراحي را صندلي‌هاي جادويي (Magic Seats) گذاشته است.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران

در مجموع مي‌توان از طراحي و راحتي فضاي داخلي هوندا HR-V رضايت داشت؛ چرا كه در كلاس كراس‌اورهاي كوچك قرار دارد و قرار نيست ويژگي‌هاي يك محصول لوكس ارائه كند. مواد به‌كاررفته در صندلي‌ها و داشبورد اين خودرو، نسبتا ارزان‌ارزش هستند؛ اما با تركيبي جذاب و البته نوگرا ارائه مي‌شوند كه مي‌تواند مورد قبول يا ناخوشايند افراد مختلف باشد. به دليل سبك طراحي خودرو و سايز پنجره‌ها، ديد راننده و ديگر سرشينان نسبت به اطراف بسيار خوب است و به لطف صندوق باري كه ۴۴۸ ليتر حجم دارد، HR-V مي‌تواند گزينه‌ي مناسبي براي سفرهاي خانوادگي باشد. از سويي ديگر، با جمع‌ شدن صندلي‌ها به سمت جلو، مي‌توان از فضايي به حجم ۱۵۸۵ ليتر براي جابه‌جايي بار استفاده كرد كه توانايي بسيار خوبي است.

پيشرانه و قواي متخصص

هوندا HR-V با سه نوع پيشرانه در بازار جهاني عرضه مي‌شود كه شامل دو نمونه‌ي بنزيني و يك نسخه‌ي ديزل است. هنوز خبري از توليد HR-V با سيستم هيبريد يا تمام برقي نيست؛ اما مي‌توان اميدوار بود كه مدل‌هاي توربوشارژ، پرقدرت و كم‌مصرف در آينده‌ي نزديك رونمايي شوند تا HR-V هم مثل برادر بزرگ‌تر خود CR-V، از باكيفيت‌ترين پيشرانه‌هاي دنيا در كلاس خود، بهره‌مند شود.

ارزان‌ترين نسخه‌ي HR-V، با قواي محرك بنزيني به حجم ۱.۵ ليتر همراه است كه ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نيوتن‌متر گشتاور دارد. بيشترين گشتاور از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقيقه حاصل مي‌شود و رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰ ثانيه را ممكن مي‌كند. نهايت سرعت اين نسخه از HR-V نزديك به ۲۰۰ كيلومتر بر ساعت است؛ درحالي‌كه ميانگين مصرف سوخت آن، ۵.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر برآورد مي‌شود. بيشترين مصرف بنزين در اين مدل، ۷ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر خواهد بود و با سرعت ثابت بزرگراه، به حداقل؛ ۴.۸ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر مي‌رسد. هوندا HR-V با پيشرانه‌ي ۱.۵ ليتري، با هر ۲ نوع جعبه دنده‌ي ۶ سرعته‌ي دستي يا CVT ارائه مي‌شود، درحالي‌كه سيستم ديفرانسيل جلو يا دو ديفرانسيل هم براي آن قابل انتخاب خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017

ديگر پيشرانه‌ي بنزيني HR-V، حجم ۱.۸ ليتر و قدرت ۱۴۱ اسب بخار دارد. گشتاور اين خودرو، ۱۷۴ نيوتن‌متر است كه از دور موتور ۴۳۰۰ دور بر دقيقه حاصل مي‌شود و براي ثبت سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، حدود ۹ ثانيه زمان مي‌برد. نهايت سرعت HR-V با پيشرانه‌ي ۱.۸ ليتر، ۱۹۰ كيلومتر بر ساعت است و ميانگين مصرف سوخت ۸ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر خواهد داشت. اين خودرو در ترافيك شهري، ۸.۷ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر، مصرف بنزين خواهد داشت و با سرعت ثابت بزرگراه به مصرف سوخت ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر خواهد رسيد. براي اين مدل هم امكان انتخاب ميان گزينه‌هاي با جعبه‌دنده‌ي ۶ سرعته‌ي دستي و CVT وجود دارد؛ ضمن اينكه نسخه‌ي دو ديفرانسيل هم قابل خريد خواهد بود.

مدل ديزلي HR-V، مسلما وارد ايران نخواهد شد؛ اما از ويژگي‌هاي مهم آن مي‌توان به حجم ۱.۶ ليتر و قدرت ۱۲۰ اسب بخار اشاره كرد كه از انديشه متخصصين توانايي‌هاي مربوط به سرعت و شتاب، مشابه نمونه‌ي بنزيني ۱.۵ ليتري ارزيابي مي‌شود. مزيت بزرگ اين خودرو، ميانگين مصرف سوخت ۳.۳ ليتر گازوئيل استاندارد اروپا در ۱۰۰ كيلومتر است كه با حدود ۳۰ درصد، آلايندگي كمتر نسبت به مدل بنزيني و ارزشي مشابه، جذابيت زيادي براي دوست‌داران محيط زيست خواهد داشت.

ارزش انواع  هوندا HR-V با آپشن‌هاي استاندارد در بازار جهاني 

مدل

پيشرانه

قدرت (اسب بخار) 

زمان صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت

(ثانيه)

جعبه‌دنده

ارزش (دلار)

LX 2WD

۱.۵ ليتر چهار سيلندر

۱۳۰

۱۰

دستي 

۶ سرعته

۲۰,۵۰۰

EX 2WD

۱.۵ ليتر چهار سيلندر

۱۳۰

۱۰

دستي 

۶ سرعته

۲۲,۵۰۰

LX AWD

۱.۵ ليتر چهار سيلندر

۱۳۰

۱۱

CVT

۲۳,۵۰۰

EX AWD

۱.۵ ليتر چهار سيلندر

۱۳۰

۱۱

CVT

۲۴,۵۰۰

EX Navi AWD

۱.۵ ليتر چهار سيلندر

۱۳۰

۱۱

CVT

۲۶,۰۰۰

EX L Navi AWD

۱.۶ ليتر چهار سيلندر

 ۱۴۱

۹.۵

CVT

۲۷,۰۰۰

كراس‌اور HR-V در آمريكا و كانادا، فقط با پيشرانه‌ي ۱.۸ ليتري فروخته مي‌شود و با نسخه‌ي ۱.۵ ليتري، قابل خريد نيست. با توجه به اينكه مدل ۱.۸ ليتري هم در بسياري از مناطق دنيا از جمله كشورهاي ناحيه‌ي اروپا عرضه نمي‌شود، مي‌توان اطمينان داشت كه HR-V وارداتي به ايران هم از استراتژي هوندا براي اروپا تبعيت كند و صرفا با نسخه‌ي ۱.۵ ليتري قابل خريد باشد.

آپشن‌ها و امكانات رفاهي

چهار سطح از آپشن‌ها براي هوندا HR-V تعريف شده است كه در نسخه‌هاي EX ،SE ،S و Navi ديده مي‌شوند. يكي از نكات مثبت اين خودرو، ارائه‌ي سطح نسبتا مناسبي از امكانات مختلف در ارزان‌ترين مدل است كه خريدار نمونه‌ي S را تا حد زيادي راضي مي‌كند.  

آپشن‌هايي مثل نمايشگر ۵ اينچي، سيستم پخش سرگرمي‌هاي چندرسانه‌اي با خروجي‌هاي ۴ بلندگوي ۱۶۰ وات، اتصال به اينترنت، پيش‌بيني و هشدار شرايط آب و هوا، امكان ارتباط با تلفن‌ هوشمند از طريق بلوتوث و USB در مدل S وجود دارند؛ اما نمي‌توان در اين مدل از ناوبري ماهواره‌اي و كامپيوتر سفري استفاده كرد. اين خودرو مجهز به كروز كنترل هوشمند و ترمز اضطراري است كه در نسخه‌ي پايه از يك كراس‌اور كوچك، كمتر ديده مي‌شود. مدل S داراي رينگ‌هاي ۱۶ اينچ اسپرت است و با لاستيك‌هايي به پهناي ۲۱۵ ميلي‌متر ارائه مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017

مدل SE از هوندا HRV، داراي دوربين عقب و سنسورهاي پارك است كه براي خودرويي با اين سايز بدنه، اهميت زيادي دارد. نمايشگر اين مدل، ۸ اينچ است و با استفاده از نرم‌افزار اختصاصي هوندا (Honda CONNECT)، كيفيت سرگرمي‌هاي سرنشينان را همراه بلندگوهاي ۱۸۰ واتي، افزايش مي‌دهد. اين مدل، به‌صورت استاندارد داراي ناوبري ماهواره‌اي نيست و در نسخه‌ي Navi، با مسيرياب و كامپيوتر سفر ارائه خواهد شد. رينگ‌هاي مدل SE، از نوع ۱۷ اينچ هستند و لاستيك‌هايي به عرض ۲۱۵ ميلي‌متر دارند، اما فاق آن‌ها اندكي كمتر از نمونه‌ي استفاده‌شده در مدل S است.

بالاترين سطح آپشن‌هاي هوندا HR-V در مدل EX وجود دارد كه علاوه بر امكانات ديگر نسخه‌ها، چراغ‌هاي تمام LED جلو و عقب، همراه با نوار LED روشنايي روز در اختيار مي‌گذارد. اين خودرو مجهز به استارت دكمه‌اي، سانروف برقي سرتاسري (پانوراميك)، داشبورد و صندلي‌هاي چرم با گرم‌كن مخصوص سرنشينان خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017

هوندا اعلام كرده است كه در قبال پرداخت مبلغي در حدود هزار دلار، آپشن‌هاي مربوط به ناوبري ماهواره‌اي و نمايشگر ۸ اينچي، براي تمامي نسخه‌هاي استاندارد S و SE قابل نصب خواهد بود تا به مدل Navi ارتقاء داده شوند. هيچ مدلي از HR-V داراي صندلي‌هاي برقي نخواهد بود؛ اما از سويي ديگر، قسمت پشت صندلي‌هاي رديف عقب مي‌توانند در حد چند درجه تغيير زاويه دهند كه در كمتر خودرويي ديده‌ايم.

تست تصادف و آپشن‌هاي ايمني

هوندا HR-V را بايد يكي از ايمن‌ترين خودروهاي دنيا در كلاس كراس‌اورهاي كوچك دانست. اين مدل، از انديشه متخصصين حفظ جان سرنشينان، عملكرد بسيار خوبي در تست‌هاي ايمني داشته است و با ۵ ستاره (امتياز كامل) ارائه مي‌‌شود. در ادامه‌ي مطلب مي‌توانيد فيلم كاملي از تست‌هاي تصادف و ايمني هوندا HR-V كه توسط بنياد ايمني خودروي اروپا (Euro NCAP) منتشر شده است، ملاحظه كنيد.

نتيجه‌ي تست تصادف موسسه‌ي ايمني خودروي اروپا نشان مي‌دهد كه HR-V براي سرنشين بالغ، ايمني ۸۶ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالي‌كه اين ميزان براي كودكان ۷۹ درصد خواهد بود. عابران پياده در صورت تصادف با اين خودرو، ۷۲ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ چراكه فناوري‌هاي‌ مدرن ايمني، مثل ترمز خودكار و هشدار برخورد در HR-V وجود دارند. با اين حساب، امتياز مربوط به آپشن‌هاي حفاظتي اين محصول، ۷۱ درصد محاسبه شده است.

تمامي نسخه‌هاي اين خودرو، ۱۰ كيسه‌ي هوا دارند كه به شكل ۲ ايربگ اصلي براي سرنشينان جلو، ۴ عدد براي حفاظت جانبي همه‌ي سرنشينان و ۴ كيسه‌ي هواي اضافه براي محافظت قسمت سينه و كتف رديف اول، عمل خواهند كرد. از آپشن‌هاي متخصص و ايمني HR-V مي‌توان به سيستم ESC اشاره كرد كه تعادل خودرو را افزايش مي‌دهد و در كنار ترمز هوشمند، احتمال تصادف خودرو در سرعت‌هاي پايين شهري از سمت مقابل را به صفر نزديك مي‌كند.

نسخه‌هاي SE و EX، از انديشه متخصصين آپشن‌هاي ايمني كامل‌تر از مدل پايه هستند و با فناوري هشدار برخورد، تشخيص علائم راهنمايي رانندگي، محدود‌كننده‌ي سرعت با توجه به قوانين محلي، هشدار خروج خودرو از فضاي بين خطوط جاده و كاهش شدت نور به هنگام نزديك شدن خودروي ديگر از سمت مقابل، ارائه مي‌شوند. مانند بسياري ديگر از خودورهاي امروزي، تمامي سيستم‌هايي ذكرشده، قابليت خاموش شدن توسط راننده دارند.

مطالعه متخصص و آزمايش رانندگي

يكي از مهم‌ترين دلايلي كه عامه‌ي مردم در سراسر جهان به خريد كراس‌اورها روي آورده‌اند، فضاي مناسب اين خودروها براي سرنشينان و قابليت حمل بار در صندوق عقب است. پيش‌تر اشاره كرديم كه هوندا HR-V به دليل طول بدنه و فاصله محوري مناسب، در قسمت زانوها و نشيمنگاه، فضاي بسيار خوبي فراهم مي‌كند؛ اما عرض كم اين خودرو نمي‌تواند پذيراي ۵ سرنشين باشد، ضمن اينكه ارتفاع نسبتا كم سقف در قسمت عقب، براي افرادي با قد بيشتر از ۱.۸ متر، كمي اشكال‌ساز خواهد بود. فراموش نكنيم، هوندا HR-V از صندوق عقب بسيار خوبي بهره مي‌برد كه با قابليت جمع‌ شدن صندلي‌ها از دو جهت، ايده‌آل است.

مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017

شتاب‌گيري اين خودرو در نسخه‌هاي مجهز به جعبه‌دنده‌ي ۶ سرعته‌ي دستي، قابل قبول است و با زماني نزديك به ۱۰ ثانيه، جوابگوي راننده‌ي يك كراس‌اور خواهد بود؛ اما نمي‌توان از گيربكس CVT در نسخه‌هاي اتوماتيك، توقع يك رانندگي اسپرت و هيجان‌انگيز داشت، چراكه حدود ۱ ثانيه به زمان ثبت سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت از حالت سكون، اضافه خواهد شد.

كاربران HR-V در كشورهاي مختلف، از مواد به‌كاررفته در كابين اين خودرو رضايت دارند. هرچند جنس رويه‌ي داشبورد كمي خشك و ارزان‌ارزش به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ راحتي صندلي‌ها و پوشش نرم داخل درها، قابل قبول عنوان شده است. ديد بسيار خوب سرنشينان به اطراف، ديگر نكته‌ي مثبت HR-V محسوب مي‌شود؛ اما عملكرد سيستم سرگرمي‌ها و نمايشگر لمسي ميان داشبورد در مقايسه با ديگر خودروهاي هم‌رده، امتياز چندان بالايي به دست نمي‌آورد؛ ضمن اينكه استفاده از قابليت‌هاي آن، مي‌تواند براي راننده‌ي معمولي در روزهاي ابتدايي پس از خريد، گيج‌كننده باشد.

در مجموع مي‌توان HR-V را مناسب استفاده‌ي يك خانواده‌ي جوان يا رانندگي روزمره‌ي انفرادي دانست كه امنيت و راحتي بسيار خوبي فراهم مي‌كند. هرچند با خودروي پرشتاب و هيجان‌انگيزي روبه‌رو نيستيم؛ HR-V با صندلي‌هاي مدرن، فنربندي نرم، فرمان سبك و خوش‌دست، دركنار مصرف قابل قبول سوخت، براي رانندگي روزانه و سفرهاي بين شهري رضايت‌بخش است.

ارزش نهائي و مقايسه با رقبا

در يك سال اخير، تعدادي از مشهورترين خودروهاي دنيا در كلاس كراس‌اور كامپكت به ايران وارد شده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به نيسان جوك و تويوتا C-HR اشاره كرد. از انديشه متخصصين ارزش برند، مي‌توان هوندا، نيسان و تويوتا را در يك گروه قرار داد؛ درحالي‌كه محصولات هوندا معمولا با ارزش كمي بالاتر در بازار جهاني عرضه مي‌شوند.

در ميان رسانه‌هاي خودرويي دنيا، بهترين امتياز اين كلاس بدنه، در اختيار مزدا CX-3 قرار دارد. درحالي‌كه هوندا HR-V و نيسان جوك، از انديشه متخصصين متخصص و ارزش خريد، تقريبا هم‌رده‌ هستند؛ تويوتا C-HR، چند پله بالاتر از آن‌ها طبقه‌بندي شده است. از ديگر خودروهاي مطرح دنيا در كلاس كراس‌اور كوچك، مي‌توان به جيپ رنگيد و سوبارو كراس‌ترك اشاره كرد.

مدل HR-V، در مقايسه با جوك و C-HR، فضاي بهتر و راحتي بيشتري به ارمغان مي‌آورد كه خود به‌تنهايي اهميت زيادي دارد و مي‌تواند مشتري زيادي داشته باشد. ظاهر قابل قبول و نسبتا جذاب اين محصول هوندا، مسلما برتري محسوسي نسبت به نيسان جوك دارد؛ هرچند تا حدودي ميانه‌رو محسوب مي‌شود و از اين انديشه متخصصين نمي‌تواند با قاطعيت برتر از تويوتا C-HR باشد. از انديشه متخصصين ايمني و آپشن‌هاي انتخابي هم كراس‌اور تويوتا، امتياز بالاتري نسبت به محصول هوندا كسب مي‌كند و چنانچه با نمونه‌ي هيبريدي وارد ايران شود، فناوري بالا، مصرف سوخت كم و ارزشي رقابتي در مقابل HR-V خواهد داشت.

با توجه به ارزش ۲۰ هزار دلار براي نسخه‌ي پايه‌ي هوندا، مي‌توان بازه‌ي ارزشي ۱۵۰ ميليون تومان را براي آن متصور شد كه همراه حداقل آپشن‌ها، مثل جعبه‌دنده‌ي دستي و سيستم تك ديفرانسيل، ممكن است با ارزشي نزديك به ۱۴۰ ميليون تومان هم عرضه شود. در اين صورت، مي‌توان به فروش خوب كراس‌اور هوندا در بازار ايران اميدوار بود؛ چراكه رقباي متعددي ندارد. از سويي ديگر، واردات HR-V با آپشن‌هاي بالاتر و نفوذ ارزش آن به فراتر از ۱۷۰ ميليون تومان، خريدار احتمالي را به گزينه‌هايي شناخته‌شده‌تر و از كلاس بدنه‌ي بالاتر، مثل هيونداي توسان سوق خواهد داد.

مشخصات

هوندا HR-V

تويوتا C-HR (هيبريد)

رنو كپچر توربو

پژو ۲۰۰۸ توربو

سانگ‌يانگ تيوولي

سانگ‌يانگ كوراندو ۲۰۱۷

سانگ‌يانگ اكتيون ۲۰۱۷

نيسان جوك اسكاي پك

توسان ۲۰۱۷

ميتسوبيشي ASX

ام‌جي GS

حجم موتور (سي‌سي)

۱۵۰۰

۱۸۰۰

۱۱۹۷

۱۱۹۹

۱۵۹۵

۱۹۹۸

۲۳۰۰

۱۵۹۸

۲۰۰۰

۲۰۰۰

۲۰۰۰

تعداد سيلندر

۴- خطي

۴- خطي

۴- خطي

۳ خطي

۴- خطي

۴- خطي

۴- خطي

۴- خطي

۴- خطي

۴- خطي

۴- خطي

تعداد مجموع سوپاپ

۱۶

۱۶

۱۶

۱۲

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

۱۶

حداكثر قدرت خروجي (اسب بخار)

۱۳۰

۱۲۲

۱۲۰

۱۱۰

۱۲۸

۱۵۰

۱۵۰

۱۱۷

۱۶۴

۱۴۷

۲۱۷

حداكثر سرعت (كيلومتر بر ساعت)

۲۰۰

۱۷۰

۱۹۲

۱۸۸

۱۷۰

-

۱۷۰

۱۸۰

۱۷۰

۱۷۰

۲۰۰

نوع جعبه دنده

CVT

CVT

اتوماتيك ۶ سرعته، دو كلاچه

اتوماتيك ۶ سرعته

اتوماتيك ۶ سرعته

اتوماتيك ۶ سرعته

اتوماتيك ۶ سرعته

  CVT Xtronic

اتوماتيك ۶ سرعته

CVT

اتوماتيك ۶ سرعته

حجم باك (ليتر)

۵۰

۵۰

۴۵

۵۰

۴۷

-

۷۵

۴۶

۵۰

۵۰

۵۰

مصرف سوخت سيكل تركيبي (ليتر در ۱۰۰ كيلومتر)

۵.۵ 

۳.۸

۵.۹

۴.۸

۵.۷

-

۹.۶

۶

۸.۵

۸.۵

۸

طول (ميلي‌متر)

۴.۲۹۵ 

۴۳۶۰

۴۱۲۲

۴۱۵۸

۴۱۹۵

۴۴۱۰

۴۴۶۵

۴۱۳۵

۴۴۷۵

۴۲۹۰

۴۵۱۰

عرض (ميلي‌متر)

۱.۷۷۰

۱۷۹۵

۱۷۷۸

۱۸۲۹

۱۷۹۵

۱۸۳۰

۱۸۸۰

۱۷۶۵

۱۸۵۰

۱۷۵۵

۱۸۵۰

ارتفاع (ميلي‌متر)

۱.۶۰۵

۱۵۶۵

۱۵۶۶

۱۵۵۷

۱۵۹۰

۱۶۷۵

۱۷۳۵

۱۵۶۵

۱۶۴۵

۱۶۱۰

۱۶۷۰

وزن خالص (كيلوگرم)

۱۳۱۵

۱۳۸۰

۱۱۸۰

۱۱۵۰

۱۳۰۰

۱۶۸۰

۱۸۸۷

۱۳۴۲

۱۵۲۰

۱۴۵۰

۱۴۷۰

استاندارد آلايندگي

يورو ۶

يورو ۶

يورو ۵

يورو ۶

يورو ۶

يورو ۵

يورو ۵

يورو۶

يورو ۵

يورو ۵

يورو ۵

ارزش (ميليون تومان)*

۱۵۵

۱۷۰

۱۱۰

۱۱۰

۱۰۵

۱۴۹

۱۵۰

۱۲۷

۱۸۰

۱۶۶

۱۶۲

*مقادير تخميني با توجه به ارزش جهاني و محصولات هم‌رده در ايران

گالري

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران Honda HR-V 2017
مرجع متخصصين ايران
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات