سوزوكي هايابوسا؛ پايان توليد پس از ۱۸ سال

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت سوزوكي تصميم گرفته است توليد موتورسيكلت هايابوسا را متوقف كند. اين محصول افسانه‌اي، همواره به‌عنوان سريع‌ترين موتورسيكلت دنيا مطرح بوده است.
تبليغات

سوزوكي GSX1300R مشهور به هايابوسا، سال‌ها به‌عنوان سريع‌ترين موتورسيكلت ساخت سوزوكي شناخته مي‌شود و در كلاس خود، از برترين‌هاي دنيا است؛ اما گويا شركت سازنده، قصد دارد براي سال ۲۰۱۸ توليد اين مدل را متوقف كند. به گفته‌ي وب‌سايت Drivespark، سوزوكي با توجه به نتايجي كه مؤسسه‌ي منابع هوايي كاليفرنيا يا اختصارا CARB، اخيرا از ميزان آلايندگي اين موتورسيكلت منتشر كرده است، توليد هايابوسا را متوقف خواهد كرد.

سوزوكي نخستين بار از اين موتورسيكلت در سال ۱۹۹۹ رونمايي كرد و نام هايابوسا را كه در زبان ژاپني به معناي شاهين است، بر آن گذاشت. اين موتورسيكلت با توجه به وزني در حدود ۲۵۰ كيلوگرم، قابليت مانور پذيري خيلي بالايي ندارد؛ اما به لطف سواري نرم، راحتي و پايداري بالا و البته حداكثر سرعت فراتر از  ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت، توانست توجه بسياري به خود جلب كند.

مرجع متخصصين ايران سوزوكي هايابوسا

هايابوسا در حداكثر سرعت توانست هوندا CBR1100XX را نيز شكست دهد و كاوازاكي براي رقابت با هايابوسا، اقدام به توليد نينجا ZX-12R كرد. هرچند نينجا موتورسيكلت بسيار قدرتمندي بود؛ اما در حداكثر سرعت، توانايي رقابت با سوزوكي نداشت. همه‌ي اين موارد سبب شد هايابوسا بتواند نام خود را به‌عنوان سريع‌ترين موتورسيكلت توليد انبوه قرن بيستم به ثبت برساند.

در سال ۲۰۰۸، سوزوكي نسل جديدي از هايابوسا روانه‌ي بازار كرد كه حجم موتور آن به ۱۳۴۰ سي‌سي افزايش پيدا كرده و از صفحه كلاچ جديدي نيز در آن بهره‌گيري شده بود. با اين وجود، تغييرات اساسي در اين مدل ايجاد نشده بود و هايابوسا در حيات ۱۸ ساله‌ي خود، كمترين تفاوت با نمونه‌ي اوليه را تجربه كرد. زماني شايعاتي نيز در خصوص احتمال توليد نسخه‌اي توربوشارژر از اين موتورسيكلت براي رقابت با كاوازاكي H2R مطرح بود كه البته هيچ‌گاه اتفاق نيفتاد و به اين ترتيب كلاس موتورسيكلت‌هايي با حداكثر سرعت ۳۲۰ كيلومتر بر ساعت، ممكن است در آينده‌ي نزديك ديگر وجود نداشته باشد. 

مرجع متخصصين ايران سوزوكي هايابوسا

با اين وجود فعلا خريد هايابوسا در بازار جهاني ميسر است و همچنان يكي از بهترين انتخاب‌ها به شمار مي‌رود. نسخه‌ي فعلي اين موتورسيكلت به سيستم ضد قفل ترمز ABS مجهز است و سه نوع حالت راندن را نيز مي‌توان براي آن انتخاب كرد. پيشرانه‌ي آن، توانايي توليد ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نيوتون متر گشتاور دارد و آن را در زمره‌ي قدرتمندترين موتورسيكلت‌هاي موجود در بازار قرار مي‌دهد كه داراي ارزش معقول ۱۵ هزار دلار نيز هست. 

هايابوسا با وجود اينكه ابعادي بزرگ و وزن زيادي دارد و چندان توانايي بالايي در پيست مسابقه ارائه نمي‌دهد؛ اما قابليت‌هاي آن به حدي است كه حتي كساني را كه با سوزوكي GSX-R750 سواري كرده‌اند نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. پس از اتمام توليد هايابوسا، قدرتمندترين موتورسيكلت سوزوكي، GSX-R1000 خواهد بود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات