درحاليكه شركت خودروسازي مرسدس بنز با رونمايي از ابرخودروي ۱۰۰۰ اسب بخاري پروژه يك، قدرت خود را در توليد ابرخودروها به رخ رقيبان كشيده؛ توجه ويژه خود به هواي پاك را نيز با رونمايي از خودروهاي پاكي مانند EQ A و EQ Fortwo نشان داده است. در اين راستا امروز و حين برگزاري نمايشگاه خودروي فرانكفورت، مرسدس بنز از جديدترين كراساور لوكس خود با نام GLC كه با سوخت هيدروژني كار ميكند، رونمايي كرد. اين كراس اوور جديد بهعنوان آخرين دستاورد شركت خودروسازي بنز، در زمينه ساخت خودروهاي لوكس و در عين حال پاك به شمار ميآيد؛ به نحوي كه مالك اين خودرو قادر است با اتصال به منبع برق، انرژي مورد نياز آن را با شارژ باتريها تأمين كند.
سيستم قواي محركه خاص اين خودرو باعث شده است مرسدس بنز GLC درعين حال كه خودرويي هيبريدي به شمار ميآيد؛ به جاي استفاده از پيشرانه احتراقي با سوخت فسيلي، از مجموعه سلولهاي سوختي استفاده كند. بدين ترتيب اين خودروي هيبريدي قادر خواهد بود قدرت ۱۹۷ اسب بخار به همراه ۳۵۰ نيوتونمتر گشتاور توليد كند. سيستم هيبريدي بهكاررفته در GLC قادر خواهد بود با يك بار شارژ كامل، مسافتي برابر با ۴۳۷ كيلومتر را طي كنند.
بخش سلولهاي سوختي بهعنوان يكي از سيستمهاي تأمين قواي محركه اين خودرو، شامل ۲ تانك حاوي هيدروژن است كه در مجموع ۴.۴ كيلوگرم وزن دارند. يكي از اين تانكها در قسمت جلو و زير جعبهدنده تعبيه شده است و ديگري زير صندليهاي عقب خودرو. تنها اشكالي كه در اين زمينه وجود دارد درست همانند خودروي GLC هيبريدي، كاهش اندك فضاي صندوق عقب خودرو است. در مقايسه با خودروهاي سلول سوختي ديگري كه در اين كلاس قرار دارند؛ تكنولوژي جديد بهكاررفته در بنز GLC منجر شده است تا فضاي مورد نياز براي نصب تجهيزات سلول سوختي ۳۰ درصد كمتر شود كه باعث ميشود نصب اين تجهيزات در مسير پيشرانه راحتتر باشد و در نتيجه ۴۰ درصد بازدهي خودرو افزايش يابد. استفاده از آلياژ پلاتينيوم در ساخت قطعات خودرو نيز بيش از ۹۰ درصد كاهش يافته كه طبيعتا هزينههاي نهايي خودرو را كاهش داده است.
بخش الكتريكي تأمين قواي محركه، شامل باتريهاي ليتيومي با ظرفيت ۱۳.۸ كيلووات بر ساعت است كه به خودرو اجازه ميدهد با يك بار شارژ، مسافتي معادل ۴۹ كيلومتر طي كند.
راننده اين خودرو قادر خواهد بود سيستم تأمين قواي محرك را به دلخواه از ميان باتريهاي الكتريكي، منبع تأمين سوخت سلولي هيدروژن يا هردو انتخاب كند؛ هرچند روش معمول، انتخاب هردو گزينه جهت كاركرد همزمان هر دو منبع تأمين انرژي است. در اين شرايط بخش سلول سوختي بر سيستم هيدروژني تمركز ميكند و باتريهاي خودرو، روي تأمين برق مورد نياز سيستمهاي الكتريكي و شارژ همزمان ديگر باتريها متمركز خواهند شد.
جدا از اينكه در زير كاپوت خودرو و در بخش پيشرانه و قواي محركه، سيستمي نوين و پاك قرار دارد؛ در بخش امكانات و تجهيزات، خودروي GLC دست كمي از ديگر خودرويهاي مرسدس بنز در اين كلاس ندارد. در داخل كابين سيستم چندكاره لمسي با قابليت تشخيص دستخط و اثر انگشت نيز وجود دارد كه مرسدس بنز در نمايشگاه حال حاضر فرانكفورت از آنها رونمايي كرده است.
خودروي سلول سوختي GLC مرسدس بنز، در حال حاضر آخرين تستهاي ميداني را پشت سر ميگذارد. اين شركت هنوز تصميم نهايي خود درباره نحوه عرضه اين خودروي پاك به بازارهاي جهاني را اعلام نكرده است؛ اما انتظار ميرود تا پايان سال ۲۰۱۹ در بازار ايالات متحده آمريكا به فروش برسد.
هم انديشي ها