نگاهي به اتوموتورسيكلت سه چرخ پولاريس

جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اسلينگ‌شات يك موتورسيكلت با دو چرخ در جلو و يك چرخ در عقب است؛ اين سه چرخه با كابين ساخته شده به سبك خودروهاي كواد، از سوي شركت پولاريس آمريكا معرفي شده است.
تبليغات

 افرادي كه عاشق سرعت هستند قاعدتا به سراغ موتورسيكلت‌هايي مي‌روند كه پيشرانه حجيم‌تري داشته باشند و آن‌هايي كه عاشق هيجان هستند به سراغ موتورهاي تريل، تورر و كراس مي‌روند. اما بعضي ديگر هم به دنبال هيجان و سرگرمي همراه با آدرنالين هستند و البته مي‌خواهند نسبت به بقيه متمايز باشند؛ براي اين‌ افراد يك پيشنهاد تازه وجود دارد: پولاريس اسلينگ‌شات (Slingshot).

در اولين نگاه ممكن است اين سه چرخه با موتورسيكلت يا خودرو مقايسه شود. ولي بهتر است كه اين خودرو را در كلاس كاري خود و با همتايان خودش مقايسه كنيم. علاقه طرفداران سرگرمي‌هاي هيجاني و پرسرعت براي خريد محصولي كه بتواند سرعت و هيجان خودرو و موتورسيكلت را با هم داشته باشد، هيچ‌گاه قابل فروكش نيست. به همين دليل شركت پولاريس (Polaris) با افزايش ۴۰۰ درصدي بودجه توسعه محصول براي سه چرخه اسلينگ‌شات طي دو سال گذشته با تلاش براي رشد بازار سه چرخه، به نياز طرفداران اين محصول پاسخ داده است.

خيلي از افراد وقتي اين وسيله را مي‌خرند بلافاصله ناراحت مي‌شوند كه اين واقعا شبيه يك موتورسيكلت نيست، اما ممكن است اين افراد درست متوجه نشده باشند. چيزي كه اين افراد از سه چرخه پولاريس اسلينگ‌شات انتظار دارند سرگرم كننده و هيجان‌انگيز بودن است كه خوشبختانه با يك بار سواري به چنين حسي خواهند رسيد.

مرجع متخصصين ايران پولاريس اسلينگ‌شات

اولين سوالي كه بيشتر افراد مي‌پرسند اين است كه اسلينگ‌شات موتورسيكلت است يا خودرو؛ در آمريكا حدود ۴۰ ايالت اين وسيله نقليه هيجان‌انگيز را اتوسيكلت (AutoCycle) در انديشه متخصصين مي‌گيرند كه به اين معني است كه آن را يك خودرو فرض مي‌كنند اما لازم نيست كه استانداردهاي ايمني خودرو را برآورده كند. همچنين به اين معني است كه در آن ايالت‌ها، نيازي به گرفتن گواهينامه موتورسيكلت نيست. ۱۰ ايالت (از جمله ايالت كاليفرنيا) اين وسيله نقليه را موتورسيكلت در انديشه متخصصين مي‌گيرند، بنابراين راننده از انديشه متخصصين قانوني ملزم به استفاده از كلاه ايمني در هنگام رانندگي است.

مرجع متخصصين ايران پولاريس اسلينگ‌شات

به طور كلي اسلينگ‌شات دو نوع طرفدار دارد؛ گروهي كه در اين وسيله نقليه به دنبال لذت رانندگي با يك خودرو هستند و بيشتر به قدرت پيشرانه با ۱۷۳ اسب بخار و وزن خالص ۱۷۴۹ پوندي (۷۹۳ كيلوگرم) و چسبندگي چرخ عقب آن نگاه مي‌كنند؛ از انديشه متخصصين اين افراد سه چرخه اسلينگ‌شات نسبت قدرت به وزن خوبي دارد و خريد آن از اين انديشه متخصصين بسيار مناسب است.

گروه دوم كه بيشتر عاشق دوچرخه و هيجان سواري آف‌رود هستند انديشه متخصصين متفاوتي دارند؛ اين گروه بيشتر وقت خود را به سفارشي كردن و تلاش براي جلب توجه ديگران مي‌گذارنند. اما شركت پولاريس براي توليد و طراحي اين سه چرخه به دو نوع مشتري اصلي خود زياد به انديشه متخصصين طرفدارن خودرو يا دوچرخه اهميت نمي‌دهد؛ از انديشه متخصصين مديران اين شركت ترشح آدرنالين و افزايش هيجان رانندگي و نياز به توجه مهم است.

در مجموع هر دو گروه از زمان انتشار اسلينگ‌شات در سه سال پيش حدود ۲۰،۰۰۰ دستگاه از اين سه چرخه را  خريداري كرده‌اند و پولاريس تلاش زيادي براي جذب بيشتر افراد هر دو گروه انجام مي‌دهد. در اوايل سال جاري، اسلينگ‌شات اولين وسيله نقليه سه چرخ بود كه در مسابقه قهرمانان (Race of Champions) استفاده مي‌شد و خوان پابلو مونتويا در آن دور پيروز شد.

مرجع متخصصين ايران پولاريس اسلينگ‌شات

در سمت ديگر، وبسايت‌هاي متعددي مانند Slingshot Only، SlingMods يا Slingshot وجود دارند كه پر از گزينه‌هاي سفارشي‌سازي هستند؛ اين وب‌سايت‌ها گزينه‌هاي مختلفي از ۲۰ تا ۲۰۰۰ دلار براي تبديل ترمز به نمونه بزرگ‌تر و حتي ۱۶،۰۰۰ دلار براي تبديل به چهار صندلي ارائه مي‌دهند. صاحبان اسلينگ‌شات در مورد سه‌ چرخه‌هاي خود بسيار پرشور هستند و بسياري از آن‌ها پول زيادي براي شخصي‌سازي آن خرج مي‌كنند.

شركت پولاريس سري جديد اسلينگ‌شات ۲۰۱۸ را به گروهي از روزنامه‌نگاران حوزه‌ي موتورسيكلت و خودرو در ساحل ونيز ايالت كاليفرنيا معرفي كرد. اخبار ويژه امسال اضافه شدن نسخه محدود SLR LE به مجموعه اسلينگ‌شات است. در سه چرخه‌هاي مدل ۲۰۱۸ پولاريس چهار طرح وجود دارد كه شامل مدل S، SL، SLR و نسخه جديد SLR LE است.

طرح S با ارزش ۱۹،۹۹۹ دلار و رنگ جلاي مشكي مدل پايه است كه با ۲۰۰۰ دلار نسبت به سال گذشته تخفيف داده شده است. امكانات اين مدل شامل رينگ‌هاي ۱۷ اينچي جلو و ۱۸ اينچي عقب، چراغ‌هاي جلوي پروژكتوري، چراغ عقب LED، و يك پكيج الكترونيكي با امكان كنترل پايداري، كنترل كشش و ABS است.

مرجع متخصصين ايران پولاريس اسلينگ‌شات

مدل SL با ارزش ۲۵،۴۹۹ دلار و رنگ آبي نيوي (Navy) يا قرمز سان‌ست است و ارتقاي آن نسبت به مدل S شامل سيستم سواري رايد كامند، دوربين عقب، سيستم صوتي ۱۰۰ واتي راكفورد فوسگيت، شيشه جلو اتومبيل، طرح پيچيده‌تر رنگ، و رينگ ۱۸ اينچي جلو و ۲۰ اينچي عقب است.

مدل SLR با ارزش ۲۸،۹۹۹ دلار  و رنگ‌ آبي الكتريكي داراي ارتقايي بيش از مدل SL است كه شامل ناوبري لحظه به لحظه براي سيستم سواري رايد كامند، يك تاير عقب ۳۰۵ ميلي‌متري، ديسك‌هاي ترمز كامپوزيت دو تكه‌اي، صندلي‌هاي اسپرت تقويت شده، و كيت كنترل مسابقه‌اي اسپاركو (Sparco) براي فرمان، پوشش پدال، و اهرم تعويض دنده است.

مدل SLR LE با ارزش ۳۰،۹۹۹ دلار  و رنگ خاكستري و ليمويي است و نسبت به مدل SLR داراي ارتقايي شامل سيستم تعليق قابل تنظيم ۱۰ حالته بيل‌اشتين (Bilstein)، سيستم صوتي ۲۰۰ واتي راكفورد فوسگيت، كارهاي رنگي محدود روي بدنه و صندلي متناسب با رنگ سه چرخه است.

قابل توجه‌ترين ارتقاي سال ۲۰۱۸ مي‌تواند علاوه بر سيستم رايد كامند، يك صفحه نمايش ۷ اينچي لمسي باشد. اين كار بسيار خوب است، و اين ارتقاي بزرگي نسبت به مدل سال گذشته است كه سيستمي بسيار كوچكتر و تنها با استفاده از صدا داشت. سيستم سواري رايد كامند براي مدل پايه اختياري است و در بقيه‌ي مدل‌ها استاندارد است. قابليت ناوبري لحظه‌اي تنها در مدل‌هاي SLR و SLR LE گزينه‌ي استاندارد است.

سيستم رايد كامند همچنين نماهاي قابل تنظيم كه شامل اطلاعات مربوط به خودرو و سفر مانند كاركرد پيشرانه، زمان سفر، ارتفاع، مصرف سوخت، و غيره است را نمايش مي‌دهد. يكپارچه‌سازي بلوتوث در اين سيستم به راننده امكان مي‌دهد كه با تلفن همراه خود به اين سيستم وصل شود و به موسيقي گوش بدهد يا تماس‌هاي ورودي را دريافت كند.

مرجع متخصصين ايران پولاريس اسلينگ‌شات

در مدل ۲۰۱۸ اسلينگ‌شات پيشرانه‌ي GM باقي مي‌ماند؛ از اين پيشرانه ۲.۴ ليتري رديفي چهار سيلندر اكوتك (Ecotec) در سيستم محركه خودروهاي روباز پونتياك سالستيس (Pontiac Solstice) و ساترن اسكاي (Saturn Sky) استفاده مي‌شود. اين پيشرانه آلومينيومي ۱۷۳ اسب بخار در سرعت ۶۲۰۰ دور بر دقيقه و ۱۶۶ پوند گشتاور در ۴۷۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌كند و خوشبختانه با يك جعبه دنده دستي پنج سرعته همراه است. پولاريس براي محافظت از چرخ و تسمه انتقال قدرت و همچنين هدايت تسمه بر روي چرخ تسمه، از محافظ و راهنماي فيبركربني استفاده كرده است.

در كلاس رودسترهاي روباز، اسلينگ‌شات تنها وسيله نقليه نيست؛ از اتريش KTM XBow و از انگليس نيز سه مدل معروف با نام‌هاي كاترهام سون (Caterham Seven) و آريل اتم (Ariel Atom) و بك مونو (BAC Mono) به عنوان رقباي اصلي پولاريس اسلينگ‌شات شناخته مي‌شوند.

اگر چيدمان سه چرخ اسلينگ‌شات و توانايي‌هاي اسپرت آن را درانديشه متخصصين بگيريم فقط دو محصول در سراسر جهان توانايي رقابت با آن‌ را دارند. يكي سه چرخه مورگان (Morgan ۳-Wheeler) است كه توليدش از سال ۲۰۱۲ شروع شد و اين روزها با ارزش تقريبي ۲۵۰۰۰ پوند در انگليس فروخته مي‌شود. رقيب ديگر اسلينگ‌شات نيز كن‌-ام اسپايدر (Can-Am Spyder) آمريكايي است كه از سال ۲۰۰۷ وارد خط توليد شد و اكنون ارزشي در حدود ۲۰ هزار دلار دارد.

ويدئو

لينك دانلود 720P   1080P

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات