چرا تمام موتورسيكلت‌ها به ترمز ABS مجهز نيستند

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
سيستم ترمز ABS، يكي از بهترين فناوري‌هاي موجود در سيستم ترمز است. اما چرا اين سيستم ترمز، روي تمام موتورسيكلت‌ها كار گذاشته نمي‌شود؟
تبليغات

سيستم ترمز ضد قفل (ABS) از مدت‌ها قبل در صنعت خودروسازي وجود داشته است، ولي به‌ندرت اين سيستم روي موتورسيكلت‌ كار گذاشته مي‌شود. واقعا چرا امروزه در عصر مدرن موتورسيكلت‌ها، اين نوع سيستم ترمز كمتر استفاده مي‌شود؟ ABS يكي از فناوري‌هاي مهم در ايمني است و عدم وجود اين سيستم، حتي روي بعضي موتورسيكلت‌هاي گران‌ارزش، يكي از بزرگ‌ترين سؤال‌هاي علاقه‌مندان به صنعت خودروسازي است.

مرجع متخصصين ايران موتورسيكلت ABS

ABS چيست؟

سيستم ترمز ضد قفل، از قفل شدن چرخ‌ها در شرايط ترمز گرفتن شديد، جلوگيري مي‌كند. بر اساس اطلاعات حسگرهاي سرعت‌سنج چرخ، واحد ABS، فشار سيال ترمز را براي حفظ چسبندگي چرخ و جلوگيري از انحراف، تنظيم مي‌كند. اين عمل باعث مي‌شود تا موتورسوار در هنگام ترمزگيري تعادل موتورسيكلت را حفظ كند، مقدار مسافت ترمز كاهش پيدا كند و حتي در جاده‌هاي خيس يا شني، چسبندگي لازم وجود داشته باشد. درحالي‌كه سيستم ABS در موتورسيكلت‌هاي قديمي‌تر، از سيستم موجود در خودروهاي سواري الهام گرفته شده است؛ سيستم ABS موجود در موتورسيكلت‌هاي مدرن، بر اساس تحقيقات گسترده و متناسب با مشخصات موتورسيكلت‌ها مانند اندازه، وزن و نوع عملكرد آن‌ها طراحي شده است.

مرجع متخصصين ايران موتورسيكلت ABS

با توجه به اين اطلاعات، سيستم ABS خيلي مناسب به انديشه متخصصين مي‌رسد. ABS قادر است موتورسيكلت را متعادل نگه دارد، درحالي‌كه ترمزگيري شديد در موتورسيكلت‌هاي فاقد ABS، انحراف و تصادف را به همراه دارد؛ بنابراين ABS، سيستم مهمي براي جلوگيري از تصادف و البته نجات جان موتورسوار است. پس چرا اين سيستم ترمز، بر روي تمام موتورسيكلت‌ها كار گذاشته نمي‌شود؟

جواب‌هاي بسياري براي اين سؤال وجود دارد؛ در ادامه، به مهم‌ترين دلايل عدم مجهز بودن تمام موتورسيكلت‌ها به سيستم ABS اشاره مي‌كنيم.

مرجع متخصصين ايران موتورسيكلت ABS

اندازه‌ي موتورسيكلت

يكي از مهم‌ترين دلايلي كه اكثر موتورسيكلت‌ها به سيستم ABS مجهز نيستند، سايز آن‌ها است. كميسيون اروپا، از سال ۲۰۱۲، وجود سيستم ترمز ABS را روي تمام موتورسيكلت‌هاي بالاي ۱۲۵ سي‌سي كه از تاريخ ۱۱ دي‌ سال ۱۳۹۴، عرضه شده‌اند، ضروري اعلام كرده است. چرا موتورسيكلت‌هاي ۱۲۵ سي‌سي يا پايين‌تر را جزو اين قانون حساب نكرده‌اند؟

جواب بسيار ساده است؛ موتورسيكلت‌هاي كوچك، جايگاه و حجم لازم را براي نصب سيستم ABS ندارند و علاوه بر اين به دليل سرعت و شتاب پايين آن‌ها، اين ضرورت وجود ندارد. موتورسيكلت‌هاي اين كلاس معمولا آف‌رود، اسكوتر، موتور گازي يا ديگر موتورهاي سبك و ارزان‌ارزش هستند كه با نصب سيستم ABS به دليل افزايش وزن و ارزش تمام‌شده‌ي بيشتر، كارايي خود را از دست مي‌دهند.

مرجع متخصصين ايران موتورسيكلت ABS

نوع عملكرد موتورسيكلت

نوع استفاده از موتورسيكلت و محيطي كه در آن كارايي دارد نيز از عوامل مهم عدم نصب سيستم ABS روي تمام موتورسيكلت‌ها است. تمام جاده‌ها و مسيرهاي موجود، مشابه هم نيستند و ممكن است سيستم ABS در برخي مسيرها بيشتر ضرر داشته باشد تا مزيت. در اكثر مناطق دنيا (به‌ غير از اروپا)، دستِ تيم طراحي شركت سازنده براي نصب سيستم ABS باز است. در اين موارد نوع متخصصد موتورسيكلت، كلاس موتورسيكلت و ارزش تمام‌شده‌ي آن، همه در وجود يا عدم وجود سيستم ABS در موتورسيكلت نقش دارند.

مصداق بارز اين موارد، موتورسيكلت WR250R ياماها است. اين موتورسيكلت اسپرت، هم در جاده و هم در خارج از جاده متخصصد دارد؛ ولي قابليت‌هاي آف‌رود اين موتورسيكلت بيشتر است و بنابراين وجود ABS، مانع كنترل مناسب اين موتورسيكلت در مسيرهاي خاكي مي‌شود. در مسيرهاي خاكي و آف‌رود، بيش از هر چيزي به سُر خوردن چرخ‌هاي عقب در خاك به‌منظور ايجاد چسبندگي بيشتر براي توقف سريع‌تر نياز داريد.

مرجع متخصصين ايران موتورسيكلت ABS

ارزش، ظاهر و وزن موتورسيكلت

از مهم‌ترين دلايل نبود سيستم ABS روي تمام موتورسيكلت‌ها، ارزش است. البته در حال حاضر نسبت به زماني كه اين سيستم ترمز به‌تازگي معرفي شده بود، ارزش كمتر است؛ ولي هنوز هم وجود آن، به ارزش تمام‌شده‌ي موتورسيكلت اضافه مي‌كند. همچنين سيستم ترمز ABS باعث افزايش وزن موتورسيكلت مي‌شود و با ظاهر جذاب آن‌ همخوانيِ كاملي ندارد.

شايد به انديشه متخصصين شما، وجود ABS و ظاهر موتورسيكلت مورد مهمي نباشد؛ ولي براي موتورسيكلت‌سواران، يكي از مهم‌ترين موارد است. بخصوص طرفداران موتورسيكلت‌هاي كروزر كه ظاهر را بر فناوري ترجيح مي‌دهند. به همين دليل شركت بزرگ هارلي ديويدسون، فقط در مدل‌هاي گران‌ارزش و پيشرفته‌ي محصولات خود سيستم ترمز ABS را اضافه مي‌كند. اين شركت، سيستم ABS را فقط به‌عنوان آپشن و در مدل‌هاي غير از تورينگ، با ارزش ۷۹۵ دلار ارائه مي‌دهد. در مدل‌هاي ۲۰۱۸ هارلي ديويدسون، ABS فقط روي مدل Road King Special به‌صورت استاندارد كار گذاشته شده است.

مرجع متخصصين ايران موتورسيكلت ABS

آيا بايد تمام موتورسيكلت‌ها به سيستم ABS مجهز شوند؟

بهتر است قبل از پاسخ به اين سؤال، ويدئوي منتشرشده توسط مؤسسه‌ي بيمه و ايمني بزرگراه‌هاي آمريكا (IIHS) را تماشا كنيد:

انديشه متخصصينتان تغيير كرد؟ تفاوت بين موتورسيكلت با سيستم ABS و موتورسيكلت بدون اين سيستم، بيشتر از آن چيزي هست كه فكر مي‌كرديم. به انديشه متخصصين مي‌رسد وجود يا عدم وجود سيستم ترمز ABS روي موتورسيكلت‌ها طرفداران خاص خودش را دارد. شايد بهتر باشد كه تمام موتورسيكلت‌هاي مخصوص جاده، به سيستم ABS مجهز باشند و شايد وجود قابليت فعال كردن و خاموش كردن ABS توسط موتورسوار، گزينه‌ي بدي نباشد.

انديشه متخصصين شما چيست؟ آيا به انديشه متخصصين شما، وجود سيستم ترمز ABS در تمام موتورسيكلت‌ها لازم است؟ لطفا هم انديشي ها خود را با ما در ميان بگذاريد.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات