رونمايي تويوتا از پلتفرم سه‌گانه‌ و مفهومي Concept-i

سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
درحالي‌كه تا چند روز ديگر نمايشگاه خودروي ژاپن در توكيو آغاز به كار خواهد كرد؛ تويوتا از جديدترين تكنولوژي خود در زمينه خودروهاي هوشمند با نام پلتفرم Concept-i رونمايي كرد.
تبليغات

تويوتا در فاصله يك هفته تا آغاز به كار نمايشگاه خودروي توكيو، از ۳ مدل وسيله‌ي نقليه مبتني بر هوش مصنوعي رونمايي كرد. تويوتا طرح‌هاي مفهومي اين ۳ وسيله نقليه را با هدف مطالعه ميزان اهميت و تأثير هوش مصنوعي در خودروها و آسان‌تر شدن زندگي در آينده‌ي نه‌چندان دور و البته ارتباط هرچه بيشتر بين راننده و مسافران با خودرو از اين طريق، رونمايي كرده است. تصاويري از اين ۳ وسيله نقليه با نام‌هاي  Concept-i ،Concept-i Ride و Concept-i Walk توسط غول خودروسازي جهان و ژاپن منتشر شده است.

Concept-i

در مدل مفهومي Concept-i با يك خودروي نسبتا بزرگ با ظرفيت ۴ سرنشين و كابيني خيره‌كننده و جذاب روبرو هستيم. اين خودرو با طول ۴.۵۱۰ متر، عرض ۱.۸۳۰ متر و فاصله محوري ۲.۷۰ متري، از لحاظ ابعاد بين خودروهاي تويوتا كرولا و تويوتا كمري است. ارتفاع اين خودرو ۱.۴۷۰ متر است.

مرجع متخصصين ايران toyota concep-i

در طراحي اين خودروي مفهموي به معناي واقعي كلمه مي‌توان تحول در طراحي تويوتا و دور شدن اين خودروساز برجسته از طراحي‌هاي ساده و كلاسيك را ديد؛ كه اين مورد ناشي از ساخت يك خودروي بسيار هوشمند است كه درحال حاضر هيچ خودرويي تا اين حد مبتني بر هوش مصنوعي توليد نشده است. علاوه بر زبان بدن راننده، سيستم هوشمند اين خودرو به نحوي طراحي شده كه با مطالعه فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي، اطلاعات GPS و گوش دادن به مكالمات بين سرنشينان خودرو، سطح يادگيري خود را بيافزايد و دائما در حال به‌روزرساني اطلاعات خود جهت افزايش سطح كيفي رانندگي باشد.

اگر ادعا كنيم كه وزارت حمل و نقل آمريكا همين حالا كه شما در حال خواندن اين مقاله هستيد، با مسئولان تويوتا در حال مذاكره جهت انتقال فناوري اين خودرو به خاك آمريكا هستند، پر بيراه نگفتيم.

بر اساس اطلاعات مختلفي كه سيستم اين خودرو به‌صورت كاملا هوشمند از منابع مختلف دريافت مي‌كند، اتوماتيك شرايط را در راستاي تأمين نيازهاي راننده تغيير مي‌دهد. سيستم خودران مي‌تواند در زمان خستگي راننده كنترل خودرو را دست بگيرد يا با پي بردن به خواب‌آلودگي راننده، با تحريك حواس پنج‌گانه‌ي وي او را از خواب بيدار كند.

تويوتا اعلام كرده سيستم هوش مصنوعي اين خودرو به نحوي است كه با دريافت اطلاعات بسيار زياد قادر به درك مكالمات راننده با خودرو است و متناسب با شرايط، مسير مناسب جهت رسيدن به مقصد را به وي پيشنهاد مي‌دهد. اگر راننده فرصت كافي داشته و عجله‌اي در رسيدن به مقصد نباشد، مسيري راحت‌تر و البته زيبا‌تر جهت رانندگي ايمن‌تر و آرام‌تر را به وي پيشنهاد مي‌دهد. به گفته تويوتا، با هر بار شارژ پيشرانه‌ي الكتريكي اين خودرو، بالغ بر ۳۰۰ كيلومتر توسط اين وسيله نقليه هوشمند طي مسير خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران toyota concep-i

در قسمت داخل و كابين خودرو، سرنشينان همواره با تكنولوژي نمايش اطلاعات روي شيشه جلوي خودرو به‌صورت ۳ بعدي (Head-Up Display) روبرو هستند. بدنه و كابين تمام سفيد، رنگ اصلي و غالب اين خودرو است؛ هرچند در برخي قسمت‌ها رگه‌هايي مسي رنگ به‌صورت برجسته و در راستاي هماهنگي هرچه بيشتر داخل و بيرون خودرو طراحي و به كار رفته است.

نماي كلي خودرو بي شباهت به آخرين نسل خودروي هيبريدي تويوتا يعني پريوس نيست. هرچند در قسمت دماغه سطوح مسطح كمتري ديده مي‌شود و البته برخي اِلِمان‌هاي عجيب در اين خودرو به كار رفته است تا اين خودرو را به كلي متفاوت كند. اگر در آينده نه‌چندان دور وسيله‌ي نقليه‌اي مشابه اين خودروي مفهموي تويوتا در حال تردد در شهرها و اطراف خود ديديد اصلا تعجب نكنيد؛ چرا كه تويوتا اعلام كرده است طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده تا سال ۲۰۲۰ اين خودرو را جهت تردد و استفاده همگان توليد و عرضه خواهد كرد.

Concept-i Ride

اما مدل مفهموي دوم با نام Concept-i Ride همچنان مبتني بر استفاده حداكثري از هوش مصنوعي در هدايت و كنترل خودرو اما اين بار با تمركز بر افراد داراي معلوليت طراحي شده است.

جدا از طراحي زيبا و چشم‌نواز، درهاي گالوينگ يا همان خفاشي كه رو به بالا باز مي‌شوند همراه با صندلي‌هاي ريلي، شرايط را براي استفاده اين خودرو و ورود و خروج هرچه آسان‌تر به آن توسط معلولان و كساني كه از ويلچر استفاده مي‌كنند فراهم مي‌كند. همچنين فضاي كافي در قسمت پشت صندلي براي قرارددادن ويلچر راننده و سرنشين وجود دارد. درهاي بزرگ و وسيع اين خودروي مفهومي در مقايسه با درهاي عادي، امكان قرار دادن و خارج كردن ويلچر برقي و اتوماتيك را نيز در اختيار راننده قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i

در اين خودرو به جاي تجهيزات سنتي هدايت خودرو يعني پدال‌ها، دنده و فرمان، از يك جوي‌استيك براي هدايت و ناوبري آن استفاده شده است. همچنين در اين وسيله‌ي نقليه، پارك كردن خودرو كه يكي از پراسترس‌ترين و مهم‌ترين معضلات رانندگان سالخورده يا عصبي به شمار مي‌رود؛ به‌صورت تمام اتوماتيك و بدون دخالت راننده

سيستم كمكي مبتني بر هوش مصنوعي كه در تمام خودروهاي Concept-i به كار گرفته مي‌شود؛ در قسمت پشت داشبورد خودرو تعبيه شده و نقاط مناسب جهت پارك خودروي معلولان جسمي و رانندگان اين خودرو را تشخيص و به آن‌ها پيشنهاد مي‌دهد. خودروي Concept-i Ride با طول ۲.۵ متر و عرض ۱.۳ متري به‌عنوان يك خودروي دوسرنشين در كوچك‌ترين فضاهاي ممكن قابل پارك كردن است و اين استرس را براي راننده‌ي خود برطرف كرده است. پيشرانه‌ي الكتريكي آن با هر بار شارژ بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ كيلومتر را طي مي‌كند و لذا اين خودرو براي مسيرهاي كوتاه و تردد در محيط شهري مناسب است.

Concept-i Walk

سومين و آخرين وسيله‌ي نقليه معرفي‌شده از سوي تويوتا بر مبناي تكنولوژي هوش مصنوعي يك خودرو نيست؛ اما اين موضوع چيزي از جذابيت‌هاي آن كم نمي‌كند. توليد مدل مفهومي Concept-i Walk در راستاي سابقه‌ي طولاني تويوتا در توليد وسايل نقليه‌ي تك‌نفره با ساختار سگوِي (Segway) به شمار مي‌رود؛ وسيله‌اي كه جهت كمك به تردد مردم و عبور و مرور آن‌ها بدون نياز به پياده‌روي است.

مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i
مرجع متخصصين ايران toyota concep-i

به واسطه ارتفاع اندك اين وسيله از سطح زمين و قدرت چرخش بالاي آن، امكان استفاده راحت در فضاهاي كوچك كه در ژاپن نيز به وفور ديده مي‌شود فراهم شده است. زماني كه سرعت اين وسيله زياد شود، به‌صورت اتوماتيك طول محوري آن افزوده مي‌شود تا پايداري بيشتري در حين حركت براي راكب آن به همراه آورد. حداكثر ميزان استفاده از اين وسيله هوشمند بين ۱۰ تا ۲۰ كيلومتر است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات