جذاب ترين خودروهاي ژاپني در نمايشگاه SEMA 2017
نمايشگاه سما (SEMA) يكي از معدود نمايشگاههاي خودرو دنيا است كه پيدا كردن يك خودروي برتر در آن اشكال است؛ به دليل حجم بالاي خودروهاي به نمايش درآمده و مساحت بزرگ نمايشگاه، احتمالا در طي مدتزمان چهار روز نميتوان از تمام غرفهها بازديد كرد. در ادامه چند مورد از جذابترين خودروهاي ژاپني موجود در نمايشگاه سما ۲۰۱۷ را معرفي ميكنيم.
يكي از متفاوتترين خودروهاي ژاپني نمايشگاه امسال، پروژهي جون ايماي است. ايماي يكي از طراحان خوشذوق شركت هات ويلز (Hot Wheels) است كه مدتها به بهينهسازي داتسون 260Z اشتغال دارد. اين خودروي اسپرت كوپه كه به نامهاي مختلفي چون نيسان S30، نيسان فيرليدي (Fairlady) و داتسون (Datsun) در مناطق مختلف دنيا شناخته ميشود، محصول سال ۱۹۷۴ است.
جالبترين و باارزشترين مورد در اين خودرو، پيشرانهي آن است. شايد عجيب برسد؛ ولي به قدري تعويض پيشرانههاي مختلف در خودروها مد شده است كه اگر خودرويي با نمونهي كارخانهاي بهينهسازي شود، بيشتر جلب توجه ميكند. 260Z ايماي هم به پيشرانهي L26 نيسان وفادار مانده است. در نماي بيروني رينگهاي زيبا و ۱۶ اينچي برند CCW، كيت بدنهي راكت باني (Rocket Bunny) به همراه چرخهاي عقب عريضترشده، ظاهر جذابي به اين اسپرت ژاپني ۵۰ ساله داده است.
هوندا S2000 با ماليكت جيزس ريس كه پيش از اين خودروي برتر همايش تيونينگ و سيستمهاي صوتي در كانادا شده بود، در سما ۲۰۱۷ هم خوش درخشيد. شايد در نگاه اول كيت بدنه و گلگيرهاي برجستهي آن توجه شما را جلب كند؛ ولي يكي از جالبترين بخشهاي اين S2000 كاملا شخصيسازي شده، زير درب كاپوت آن است.
بخش پيشرانه و قطعات آن به قدري با سليقه رنگآميزي شده است كه اصلا متوجه سوپرشارژ نصبشده نميشويم. البته احتمالا اين هوندا S2000 با سليقهي ژاپنيها سازگار نباشد؛ چرا كه معمولا آنها پيشرانهي تنفس طبيعي را ترجيح ميدهد. اما ريس براي گرفتن قدرت بيشتر از پيشرانهي سري F هوندا، سوپرشارژ رنگارنگ مخصوص به خود را نصب كرده است.
اولين مزدا RX-8 آمريكا با كيت بدنهي راكت باني، ديگر خودروي ژاپني سما ۲۰۱۷ بود كه توجه بسياري را به خود جلب كرده بود. كيتهاي بدنهي راكت باني روز به روز طرفداران بيشتري پيدا ميكنند. زبان طراحي كي ميورا (Kei Miura)، مؤسس و طراح اين شركت، در كيت مخصوص RX-8 نيز حفظ شده است. گلگيرهاي برجسته و زيباي آن با رينگهاي برند RAYS نماي كاملا متفاوتي به اين اسپرت ژاپني داده است. شايد بهتر بود كه يك نمونه از اين كيت فقط با اسپويلر عقب كوچك هم نمايش داده ميشد.
نيسان فيرليدي Z يكي از محبوبترين خودروهاي ژاپني در انديشه متخصصين تيونرها است؛ بنابراين معمولا در هر نمايشگاه نمونههاي مختلفي از اين خودروي افسانهاي مشاهده ميشود. نسخهاي كه در غرفهي شركت تاير تويو (TOYO TIRES) به نمايش گذاشته شده بود، پيشرانهي ۶ سيلندر خطي OHC استاندارد خود را با نمونهي SR20DET نيسان تعويض كرده است. اين پيشرانه روي مدلهاي نيسان 180SX يا سيلويا وجود داشت. رينگهاي جديد برند WORK نماي كلاسيك و دوستداشتني فيرليدي را حفظ كرده است.
معمولا پيشرانهي RB26 نيسان روي خودروهاي مخصوص دريفت كه با بودجهي كم سرهم ميشوند، استفاده ميشود؛ ولي نيسان S15 سيلويا محصول تيونر آتلانتيك موتوراسپرتز (Atlantic Motorsports) در بخش بودجه كاملا بدون محدوديت بوده است. اين سيلوياي زيبا، پيشرانهي ۶۰۰ اسب بخاري خود را از مدل نيسان اسكايلاين GT-R R33 برداشته كه نصب و محل قرارگيري پايينتر اين پيشرانه كاملا سفارشي و وقتگير بوده است.
توربوي برند گرت (Garrett) به همراه اتصالات تيتانيومي عملكرد و نماي خوشرنگ اين S15 متفاوت را تكميل كردهاند. برخلاف نماي بيروني، ظاهر كابين با كمترين تغييرات، حس ژاپني بودن خود را حفظ شده است؛ البته صندليهاي برند ريكارو (RECARO) شايد زردترين صندليهايي باشد كه تابهحال ديدهايم. در نماي بيروني كيت بدنهي آيروديناميك T&E Vertex در كنار رينگهاي برند RAYS كه بهصورت سفارشي با رنگ زد تزئين شدهاند، جلب توجه ميكند.
يكي ديگر از محصولات كي ميورا كه بدون شك جزو زيباترين خودروهاي ژاپني نمايشگاه سما ۲۰۱۷ است، هوندا سيويك هاچبك نسل پنجم است. برخلاف ديگر كيتهاي كي ميورا، طرح استفادهشده در سيويك كمي متفاوت است. معمولا در كيتهاي كي ميورا خطوط برجسته به دنبال انحناها و خطوط اصلي بدنه هستند؛ ولي در اين مدل، خطوط جديد خلاف جهت طرح استاندارد بدنه استفاده شدهاند كه نتيجهي كار بسيار خوب بوده است.
سيويك به نمايش درآمده فقط يك خودروي نمايشي نيست و با نگاهي كوتاه به كابين و ميتوان مشاهده كرد كه كاملا با هدف عملكرد بالا طراحي شده است. اما زير كاپوت اين هاچيك زيبا، پيشرانهي K24 قرار دارد كه مسلما اصلا انتظار آن را نداشتيم. اين پيشرانهي هوندا در مدلهايي چون آكورد، اوديسه (Odyssey) و CR-V استفاده شده است. پلاك اين سيويك منحصربهفرد كه نشاندهندهي شهر اوساكاي ژاپن است، يكي ديگر از نشانههاي دخالت كي ميورا در اين پروژه است.
در نمايشگاه سما ۲۰۱۶، كريس فورزبرگ، قهرمان فرمول دريفت آمريكايي، در غرفهي برند AEM خودروي مخصوص نيسان فيرليدي با پيشرانهي RB26 را به نمايش گذاشته بود. اما امسال فورزبرگ پروژهي جديد و متفاوت خود را رونمايي كرده است. استيشن داتسون 510 در تمام بخشها كاملا سفارشي بهينه و بازسازي شده است. گلگيرهاي برجستهي سفارشي آن محصول شركت كربن سيگنال (CarbonSignal) دوبي است.
پيشرانهي SR20DET نيسان به همراه جعبهدندهي خودكار در اين استيشن متفاوت استفاده شده است. فورزبرگ اين خودرو را براي همسر خود بازسازي كرده است كه به همين منظور، مواردي چون سيستم تهويه و رهياب ماهوارهاي نيز در آن وجود دارد. سيستم تعليق آن كاملا قابل تنظيم است؛ رينگهاي برند SSR و حذف سپر عقب نماي كلاسيك اين استيشن را دستنخورده باقي گذاشته است.
شايد بااصالتترين خودروي ژاپني موجود در نمايشگاه سما ۲۰۱۷، نيسان R32 مدير گروه دريفت A-Bo-Moon ژاپن باشد كه در بخش رينگ و لاستيك به نمايش گذاشته شده بود. ساتسوكاوا بيش از ۱۷ سال است كه با اين خودرو در جادههاي كوهستاني و پر پيچوخم ژاپن به همراه تيم خود، مشغول دريفت است.
جديدترين محصول شركت ليبرتي واك (Libery Walk) زينتبخش هوندا NSX است. با يك نگاه كوتاه ميتوان درك كرد كه كيتهاي بدنهي عريض، براي خودروهاي مدرن هم قابل استفاده هستند. اين NSX زيبا در كاليفرنيا و با همكاري متخصصهاي شركت ليبرتي واك ساخته شده است؛ سيستم تعليق بادي برند Air Lift Performance، تنظيم ارتفاع اين NSX زيبا را بر عهده دارد.
نمايشگاه سما ۲۰۱۷ پس از چهار روز به كار خود پايان داد. خودروهاي برتر بخشهاي مختلف اين نمايشگاه بهزودي اعلام خواهند شد.
هم انديشي ها