لامبورگيني از خودروي مفهومي هزاره سوم رونمايي كرد

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
آينده خودروهاي سوپراسپرت در شهر بوستون و دانشگاه MIT رقم مي‌خورد. جايي كه لامبورگيني با همكاري اين دانشگاه نسلي متفاوت از خودروهاي الكتريكي با تكنولوژي آينده توسعه داده است.
تبليغات

آينده خودروهاي پرسرعت، امروز نه در پيست‌هاي سرعت و نه در جاده‌هاي كوهستاني، بلكه در فضاي دانشگاه MIT ايالت ماساچوست آمريكا رقم مي‌خورد. شركت خودروسازي لامبورگيني ايتاليا در راستاي طراحي و ساخت محصولي جديد، از مدتي پيش شروع به همكاري با محققان دانشگاه MIT كرده و نتيجه‌ي اين همكاري، خودروي مفهومي جديد، پر از خلاقيت و نوآوري با نام ترزو ميلنيو (Terzo Millennio) به معناي «هزاره سوم» است. لامبورگيني در ترزو ميلنيو، از پيشرانه‌ي الكتريكي بهره مي‌برد و به واقع مي‌توان ادعا كرد اين شركت برجسته‌ي ايتاليايي گامي بلند در زمينه‌ي طراحي و مهندسي محصولات خود برداشته است. استفانو دومنيكالي، مديرعامل و رئيس هيئت مديره لامبورگيني، همكاري اين شركت با محققان دانشگاه MIT‌ را به انداز‌هاي پراهميت مي‌داند كه از آن به‌عنوان «فصل جديدي از آينده خودروهاي سوپراسپرت با طراحي و ساخت ميلنيو» ياد كرده است.

بگذاريد همين ابتداي كار يك موضوع را درباره خودروي ميلنيو مشخص كنيم. استفاده از نام هزاره‌ي سوم توسط لامبورگيني، تنها به‌عنوان نسل بعدي محصولات اين شركت نيست؛ بلكه مفهومي است عميق كه تكنولوژي و طراحي آينده را در خود جاي داده است.

مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio

لامبورگيني با هدف توسعه‌ و بهبود سيستم‌هاي ذخيره‌ي انرژي و توسعه مهندسي آلياژهاي به‌كاررفته در يك خودرو، دست ياري به سوي دانشگاه MIT دراز كرد. در اين پروژه‌ي جذاب افراد مهم و سرشناسي از دانشگاه و صنعت دركنار يكديگر كار كردند كه از جمله مهم‌ترين و تأثيرگذارترين آن‌ها مي‌توان به پروفسور ميركا دينكا، مديرگروه بخش مهندسي شيمي و پروفسور آناستازيا جان هارت از بخش مهندسي مكانيك اين دانسگاه برجسته‌ اشاره كرد كه در كنار مهندسان تحقيق و توسعه‌ي شركت لامبورگيني، محصولي جديد، جذاب و نوآورانه خلق كرده‌اند.

در نگاه اول، نتيجه‌ي اين همكاري و تحقيق بسيار جذاب و فوق‌العاده به انديشه متخصصين مي‌رسد. خودروي هزاره‌ي سوم بر اساس يك خودرو با عملكرد بالا طراحي شده و در آن از ساختارها و مواد فوق سبك استفاده شده است؛ بدين ترتيب در بخش آيروديناميك بهبودهاي خارق‌العاده‌اي را شاهد هستيم. با نگاهي عميق‌تر به اين خودروي جذاب و فهميدن اين مطلب كه تنها ۲ صندلي در آن تعبيه شده است، درمي‌يابيم كه زبان طراحي ميلنيو بسيار هدفمند و هوشمندانه بوده است؛ درست همانند استون مارتين واكري كه هيچ فضاي غير ضروري در آن به كار نرفته و با ساختار مهندسي‌شده‌ي دقيق، بهترين عملكرد را در زمان رانندگي با سرعت بالا به نمايش مي‌گذارد. به دليل استفاده از پيشرانه‌ي الكتريكي در اين خودرو و ايجاد فضاي بيشتر جهت حذف قطعات مورد نياز در پيشرانه‌هاي سنتي و بنزيني، دست طراحان و مهندسان اين پروژه براي تغيير ساختار و استفاده‌ي حداكثر از فضاي ايجادشده باز بوده است.

مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio

در بخش پيشرانه به‌جرئت مي‌توان گفت كه هيچ فرآيند سنتي و تكراري در ترزو ميلنيو نسبت به پيشرانه‌هاي ديگر محصولات لامبورگيني ديده نمي‌شود و تنها خصيصه‌ي قابل مشاهده، خلاقيت است و نوآوري. تيم تحقيق اين پروژه مانند خودروي لامبورگيني آونتادور، تصميم گرفت از مدل پيشرفته‌ي فضاي ذخيره‌سازي انرژي و جايگذاري آن در بدنه و شاسي استفاده كنند. نتيجه‌ي اين اقدام نه‌تنها دستيابي به قدرتي بالا و انتقال آن به تمام چرخ‌ها است؛ بلكه شارژ پرسرعت، باز توليد انرژي ذخيره‌‌شده به گونه‌اي از انرژي جنبشي و به دنبال آن دوام و ماندگاري بيشتر باتري‌هاي اين خودروي متفاوت را در پي دارد.

تمام اين موارد تنها بخشي از طراحي اين خودروي مفهومي بسيار بسيار جذاب است. به عبارت ديگر، به جاي استفاده از پنل‌هاي بزرگ، زشت و سنگين در قسمت كف خودرو به‌عنوان منبع اصلي و باتري‌ها، اين بدنه خودروي ميلنيو است كه خود نقش ذخيره‌كننده انرژي و باتري را ايفا مي‌كند. بدنه ميلنيو از ساختار نانولوله‌هاي فيبر كربني طراحي شده است كه به علت انعطاف‌پذيري بالا، عملا باتري‌هاي اين خودرو به هرشكلي كه طراحان بخواهند درخواهد آمد. اين باتري‌ها آنقدر نازك هستند كه به‌راحتي در فضاي باريك بين قسمت بيروني و دروني بدنه جاي بگيرند و همچنان قادر به ذخيره‌سازي انرژي مورد نياز يك خودروي سوپراسپرت با ۴ پيشرانه‌ي تمام الكتريكي باشند. علاوه بر اينكه بدنه‌ي خودروي ميلنيو به محل ذخيره‌سازي انرژي تبديل شده است؛ استفاده از فيبر كربن در ساختار آن كمك مي‌كند تا از وزن آن به‌شدت كاسته شود و اين يك تكنولوژي برد-برد است.

مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio

البته تصور استفاده‌ي گسترده از فيبر كربن در خودرو بدون نگراني از ايجاد شكستگي و ترك، كار سختي است؛ مخصوصا حالا كه مي‌دانيم بدنه ميلنيو تنها يك آلياژ نيست؛ بلكه منبع اصلي تأمين نيروي حركتي خودرو نيز محسوب مي‌شود. لامبورگيني و تيم تحقيقاتي MIT به اين سؤال اينگونه پاسخ مي‌دهند: «بگذاريد فيبر كربن خودش را بازسازي كند.»

محققان اين پروژه‌ي تحقيقاتي مدعي شده‌اند كه خودروي هزاره سوم به‌صورت هوشمند و خودكار ساختار فيبر كربن بدنه‌ي خود را تجزيه و تحليل مي‌كند و نقاطي كه دچار ترك يا شكستگي شده‌اند تشخيص مي‌دهد. در صورت وجود هرگونه شكاف و ترك بسيار ريز در بدنه، از تكنولوژي بهبود شيميايي در جهت برطرف كردن اين فضاي ناهمگون استفاده خواهد شد و ميلنيو خود را بازسازي مي‌كند. اين ايده و طرح مفهومي نه‌تنها ديوانه كننده‌است بلكه وقتي بيشتر به آن فكر مي‌كنيم به اهميت و جذابيت اين تكنولوژي آينده پي مي‌بريم. همانطور كه لامبورگيني اعلام كرده است، اين تكنولوژي فوق پيشرفته به خودروسازان اجازه خواهد داد در قسمت‌هاي پراسترس خودرو نيز از فيبر كربن استفاده كنند و بدين ترتيب شاهد انقلابي در وزن خودروها خواهيم بود.

مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio
مرجع متخصصين ايران lamborghini Terzo Millennio

ترزو ميلنيو محصول همكاري برترين مهندسان، طراحان و دانشمندان علمي جهان است كه موفق شدند خودروي سوپراسپرت آينده را طراحي كنند. هرچند مدل نهايي اين خودرو كه در آينده توليد خواهد شد، احتمالا شاهد تغييراتي نسبت به اين مدل مفهومي خواهد بود.

ماوريزو رجياني، مدير بخش تكنولوژي لامبورگيني، در پاسخ به اين سوال كه چه زماني را براي توليد و عرضه‌ي اين خودرو در انديشه متخصصين داريد؛ اعلام كرد:

زماني دقيق را نمي‌توان اعلام كرد؛ هرچند قسمت‌هايي از اين خودرو هم‌اكنون در حال صنعتي‌سازي شدن هستند.

اين جمله‌ي رجياني به اين معنا است كه تمام كارهايي كه در آزمايشگاه دانشگاه MIT در شهر بوستون آمريكا انجام شده است، احتمالا طي چند مرحله و در قالب چندين خودروي مختلف ساخته و به كار گرفته خواهد شد و زماني كه تمام قطعات و تكنولوژي لازم براي ترزو ميلنيو فراهم شود، بايد شاهد رونمايي از اين خودروي برجسته باشيم.

بعد از آشنا شدن با خودروي ترزو ميلنيو و تكنولوژي‌هاي آن، با اطمينان مي‌توان ادعا كرد اين محصول جديد لامبورگيني نسل آينده‌ي خودروهاي سوپراسپرت الكتريكي است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات