پيشرفت بزرگ اپل در فناوري خودران

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
به‌تازگي محققان اپل توانسته‌اند سامانه‌اي جديد براي تشخيص مانع در خودروهاي خودران توسعه بدهند.
تبليغات

اپل تا همين چند وقت پيش، علاقه‌مندي خود به ساخت خودروهاي خودران را به‌شدت انكار مي‌كرد تا تلاش‌هاي خود را در اين زمينه مخفي نگه دارد. بالاخره در ماه ژوئن اين كمپاني تأييد كرد كه در حال كار روي فناوري خودران است؛ اما تابه‌حال جزئيات بيشتري از روند پيشرفت اين پروژه در اختيار عموم قرار نداده است.

هفته گذشته دو تن از پژوهشگران هوش مصنوعي و يادگيري ماشين اپل به نام‌هاي يين ژو و آنسل تازل، مقاله‌اي منتشر كردند و در آن از يكي از اولين و مهم‌ترين پيشرفت‌هاي پروژه خودروي خودران اين شركت پرده برداشتند. هرچند سامانه ابداعي اين دو محقق هنوز در دنياي واقعي مورد آزمايش قرار نگرفته است؛ اما احتمالا آن‌ها توانسته‌اند دستاوردي خيره‌كننده كسب كنند كه مي‌تواند زنگ هشداري براي رقيبان اپل تلقي شود.

سامانه اختراع‌شده توسط اين محققان واكسل‌نت (VoxelNet) نام دارد و يك معماري جديد براي تشخيص موانع كوچك به كمك فناوري ليدار (LiDAR) است. ليدار در واقع، يكي از فناوري‌هاي سنجش از دور است كه از طول‌موج‌هاي ليزري براي تشخيص و طيف‌سنجي استفاده مي‌كند. اين محققان خاطرنشان كرده‌اند كه واكسل‌نت در مقايسه با سامانه‌هاي تشخيص مانع مبتني بر ليدار كنوني عملكرد بسيار بهتري دارد و نه‌تنها مي‌تواند خودروها را شناسايي كند، بلكه از توانايي تشخيص عابران پياده و دوچرخه‌سوارها هم برخوردار است. آن‌ها در توضيح سامانه ابداعي خود گفته‌اند:

واكسل‌نت يك ابر نقاط (مجموعه‌اي سه‌بعدي از نقاط براي توصيف خصوصيات سطح خارجي يك شيء) را به واكسل‌هاي (كوچك‌ترين جزء ساختاري يك تصوير سه‌بعدي) هم‌اندازه تقسيم مي‌كند و سپس از طريق لايه جديدي به نام لايه كدگذاري ويژگي واكسل (VFE)، نقاط درون هر واكسل را به يك نمايه يكپارچه تبديل مي‌كند. به اين ترتيب، اين ابر نقاط به‌عنوان يك نمايه توصيفي حجمي، كدگذاري و سپس براي تشخيص موانع به PRN متصل مي‌شود. آزمايش‌هاي انجام‌شده بر پايه بنچ‌مارك KITTI نشان مي‌دهند كه واكسل‌نت در مقايسه با سامانه‌هاي تشخيص سه‌بعدي مبتني بر ليدار كنوني، عملكرد بسيار بهتري دارد. علاوه بر اين، شبكه ابداعي ما قادر است نمايه‌اي توصيفي از اشياء را با هندسه‌هاي مختلف ياد بگيرد و اين موضوع باعث شده است كه بتواند علاوه بر خودروها، عابران پياده و دوچرخه‌سوارها را هم به‌صورت سه‌بعدي شناسايي كند.

اميدواريم اپل به انتشار جزئيات بيشتر از تلاش‌هاي خود براي توسعه فناوري خودران ادامه دهد. اين شركت پيش‌تر خودروهاي شاسي‌بلند مجهز به ليدار را در خيابان‌هاي كاليفرنيا مورد آزمايش قرار داده و اوايل سال ميلادي جاري براي رفت‌وآمد كاركنانش در مسافت‌هاي كوتاه از اتوبوس‌هاي خودران استفاده كرده بود.

در حال حاضر تنور رقابت براي توسعه فناوري خودران به‌شدت جديد است و بسياري از شركت‌ها از غول‌هاي حوزه فناوري مانند اوبر، ويمو، دلفي و تسلا گرفته تا خودروسازهاي پرآوازه مانند آئودي، فورد و مرسدس دست به سرمايه‌گذاري‌ كلاني در اين زمينه زده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات