دوج چارجر مدل 1968 با تيونينگ تماشايي سوئدي
نمايشگاه سما (SEMA) امسال ميزبان خودروهاي عضلاني و سفارشي بسياري بود كه يكي از آنها، فراتر از مدلهاي معمول، جلب توجه ميكرد. در واقع خودروي مورد انديشه متخصصين ما دوج چاجر مدل ۱۹۶۸ است كه نه توسط يك كارگاه تيونينگ تخصصي يا يك شركت بزرگ، بلكه توسط يك فرد از كشوري كه اصلا فكر آن را نميكرديم ساخته شده است. اين مدل، در نمايشگاه سما ۲۰۱۷، توجه بسياري از بازديدكنندگان را به خود جلب كرده بود.
يوهان اريكسون اهل سوئد بوده و شغل اصلي وي، فروش محصولات ولوو است. يوهان اين چاجر زيبا را در گاراژ شخصي و با كمك چندين تن از دوستان خود سرپا كرده است كه حالا به برنامهي جي لنو (Jay Leno's Garage) رسيده است. احتمالا هنگامي كه در سوئد هوا بسيار سرد و نامساعد ميشود، عاشقان خودرو به گاراژهاي خود پناه برده و زيباترين دوج چارجرهاي جهان را ميسازند. يوهان كه مغز متفكر اين پروژه بوده است، اين دوج چاجر را كاملاً بازسازي كرده است؛ در حقيقت اين خودروي بهخصوص، روزگاري به عنوان يك خودروي مسابقه در سوئد بنزين ميسوزانده است. اريكسون اشاره ميكند كه اين خودروي عضلاني و افسانهاي آمريكايي، طرفداران بسياري در سوئد دارد و به همين منظور، وي به دنبال ساخت خودرويي بوده است كه واژهي «حماسي» را از نو تعريف كند.
به همين منظور، پنلهاي بخش عقب و جلوي خودرو، براي جاي گرفتن رينگهاي بزرگ و دستساز ۲۴ و ۲۲ اينچي عريضتر شدهاند؛ سقف اين چارجر به اندازهي ۴۰ ميليمتر كوتاهتر شده است تا بر روي شاسي شورولت كوروت مدل ۲۰۰۶ قرار بگيرد. يوهان اضافه ميكند كه اولويت او و دوستانش در تيونينگ اين چارجر، حفظ ظاهر كلاسيك و زيباي آن بوده است. البته تغييرات زيادي در زير اين پوستهي زيبا انجام شده است؛ مثلا پيشرانهي ۱۰ سيلندر V شكل توئين توربوي دوج وايپر به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار به همراه جعبهدندهي ۶ سرعتهي دستي.
وقتي كه يوهان درب كاپوت برقي اين چارجر منحصربهفرد را باز ميكند، حاصل تلاش تيم سوئدي نمايان ميشود؛ از هدرز دستساز گرفته تا منيفولد ورودي همه نمايشي از تواناييهاي اين تيم سوئدي و تسلط آنها بر پيشرانههاي آمريكايي است. جي لنو محو تزئينات دستساز و بيشمار اين چارجر شده است و آن را كاملا يك خودروي كلكسيوني و نمايشي ميداند. در نماي داخلي، يك كابين كاملاً سفارشي كه با آلومينيوم تزئين شده است را شاهد هستيم.
يوهان و جي در ادامه به بخش عقب خودرو و طراحي كلاسيك آن ميپردازند. اگر طرفدار سيستمهاي صوتي هستيد، با باز شدن در صندوق عقب برقي، مطمئناً لبخند خواهيد زد؛ ۲۱ اسپيكر سفارشي منتظر پخش انواع موزيكهاي راك اند رول آمريكايي هستند. جي لنو اولين فردي است كه پشت فرمان اين چلنجر خاص مينشيند. حتي يوهان نيز، هنوز با خودروي خودش رانندگي نكرده است. با اينكه اين يك خودروي نمايشي است و نبايد انتظار عملكرد بالاي متخصص از آن داشت، ولي تا دو موتور ۱۱ هزار، اشكالي پيش نمييايد.
يوهان اين چارجر را كاملا با هزينهي شخصي ساخته است و اسپانسرهاي اين خودرو، فقط مسؤليت انتقال آن از سوئد به خاك آمريكا را داشتهاند. انديشه متخصصين شما در مورد اين دوج چارجر ۱۹۶۸ سفارشي چيست؟ تصور اين چارجر در فيلم سينمايي بوليت(Bullit) و رانندگي استيو مككوئين بسيار جذاب بهانديشه متخصصين ميرسد.
در پايان از شما دعوت ميكنيم تا بينندهي اين دوج چارجر زيبا، در برنامهي اين هفتهي جي لنو باشيد.
هم انديشي ها