فناوري شارژ بي سيم كانتيننتال؛ تحولي تازه در خودروهاي برقي
شارژ سريع و آسان، ميتواند بهمنزلهي گامي بلند و مؤثر در گسترش مقبوليت وسايل نقليهي الكتريكي از سوي مصرفكنندگان تلقي شود. از همينرو، گفته ميشود كه سيستمهاي شارژ القايي وارد عرصه خواهند شد تا اشكالات متداول اتصال در شارژ خودروهاي الكتريكي، مرتفع شود. شركت كانتيننتال اِيجي (Continental AG) چند روز پيش اعلام كرد كه سيستم خود براي شارژ بيسيم را در ماه آينده همراه با يك سيستم شارژر سيار (آنبورد) جديد به نمايشگاه CES خواهد آورد. اميد ميرود كه سيستم مورد اشاره بتواند انعطافپذيري و كارايي بيشتري براي دارندگان خودروهاي الكتريكي به ارمغان آورد.
سيستمهاي شارژ القايي كه بيامو، مرسدس بنز و ساير خودروسازان بزرگ و همچنين كسبوكارهاي نوپاي كوچكتر، براي سالها در مورد آن صحبت كردهاند، احتمالا يك عامل دگرگونكننده در دنياي خودروهاي الكتريكي خواهد بود. دارندگان خودروهاي برقي ميتوانند بهجاي اتصال خودروها با سوكتهاي متداول شارژ الكتريكي، آنها را روي يك صفحهي مخصوص پارك كنند؛ اين صفحه همان جايي است كه يك مجموعهي سيمپيچ اصلي، توان را بهصورت بيسيم به مجموعهي سيمپيچ شارژ ديگري كه در خودرو تعبيه شده است، از طريق القاي مغناطيسي انتقال خواهد داد.
بنابر اعلام كانتيننتال، نرخ انتقال ۱۱ كيلووات سيستم القايي آنها ميتواند در هر دقيقه، شارژ لازم براي پيمايش يك كيلومتر را به خودرو منتقل كند. سيستم آنها همچنين از قابليتي استفاده ميكند كه خود شركت از آن باعنوان ميكروناوبري ( Micronavigation) ياد كرده است. سيستم فوق ميتواند بهطور خودكار خودرو را با دقتي بيش از ۱۰ برابر دقت سيستمهاي پارك متداول روي صفحهي شارژ مورد انديشه متخصصين قرار دهد.
در نمايشگاه CES همچنين سيستمي موسوم به آلشارژ (AllCharge) بهنمايش در خواهد آمد. اين فناوري در اصل بهعنوان يكپارچهكنندهاي براي اينورتر اختصاصي عمل ميكند. اينورتر وسيلهاي است كه برق جريان متناوب (AC) ايستگاه شارژ را به جريان مستقيم (DC) مورد نياز براي وسايل نقليهي الكتريكي تبديل ميكند.
كانتيننتال بهطور صريح از ابداع و ارائهي يك سيستم شارژ آنبورد فراگير خبر داده است. آنها از فناوري جديد خود بهعنوان نقطهي شارژي ياد ميكنند كه ميتواند از هر نرخ شارژ، جريان و سطح ولتاژي بهره ببرد و با آن سازگار شود؛ ضمن اينكه ميتواند در مدت زمان ۱۰ دقيقه، توان الكتريكي لازم براي پيمايش ۳۰۰ كيلومتر پيدا كند. چنين دستاوردي در صورت عملي شدن، واقعا چشمگير و قابل ملاحظه خواهد بود. يكي ديگر از مزاياي سيستم آلشارژ اين است كه بهطور مؤثري ميتواند يك خودروي الكتريكي را به يك بانك انرژي همراه تبديل كند؛ زيرا اينورتر آنبورد تعبيهشده روي آن ميتواند جريان DC را به AC تبديل كند. گفتني است كه جريان متناوب بهدستآمده را هم ميتوان براي تأمين انرژي مورد نياز دستگاههاي مختلف (نظير عكس فوق) استفاده كرد.
بر پايهي اعلام كانتيننتال، توليد سيستمهاي آلشارژ براي سال ۲۰۲۲ برنامهريزي شده است. در همين حال، نسخهي اوليهاي از آلشارژ بههمراه سيستم شارژ القايي آن در CES 2018 در لاس وگاس به نمايش گذاشته ميشود. اين نمايشگاه از روز هجدهم ديماه آغاز خواهد شد.
هم انديشي ها