مرجع متخصصين ايران

بي ام و 120i و 125i؛ مشخصات متخصص، ارزش و هر آنچه درباره آن بايد بدانيد

شنبه ۱۶ دي ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 21 دقيقه
با افزايش تعرفه‌ي واردات و اعمال محدوديت‌هاي جديد، ارزان‌ترين محصول بي‌ام‌و موسوم به سري يك، در فهرست خودروهاي مجاز ورود به ايران قرار گرفته است. در اين مطلب به مطالعه جامع بي ام و 120i و 125i، پيش‌بيني ارزش احتمالي و مقايسه‌ با ديگر مدل‌هاي بازار ايران مي‌پردازيم.
تبليغات

به‌جرأت مي‌توان گفت خودروهاي ساخت آلمان، محبوب‌ترين محصولات صنعت حمل و نقل در سطح جهاني هستند. شهرت، مرسدس بنز، بي‌ام‌و، پورشه، آئودي و فولكس واگن، بر كسي پوشيده نيست؛ هرچند ارزش متوسط آن‌ها، بالاتر از مدل‌هاي مشابه از ديگر كشورها به انديشه متخصصين مي‌رسد. از سويي ديگر، ماليات و عوارض گمركي بر واردات خودرو، دست مردم را از مدل‌هاي آلماني كوتاه كرده است. برخلاف بسياري كشورهاي دنيا، حتي ورود خودروهاي دست دوم نيز به ايران ممنوع است. فراموش نكنيم، به دليل قانون جديد منع واردات خودرو با ارزش پايه‌ي بيش از ۴۰ هزار دلار، عملا قشر متمول و ثروتمند جامعه هم نمي‌توانند از لذت رانندگي با محصولات آلماني بهره‌مند شود. با اين اوصاف، مدل‌هاي ارزان‌ارزش بي‌ام‌و 125i و 120i، دلخوشي جديد ثروتمندان ايراني در بازار ناخوشايند داخلي خواهد بود.

شركت بي‌ام‌و (BMW) مخفف عبارت صنايع موتوري باوريا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شكل گرفت. پيشرانه‌هاي هواپيما، اولين محصولات بي‌ام‌و بودند؛ اما از سال ۱۹۲۳، موتورسيكلت و خودرو نيز به سبد آن اضافه شدند. پس از پايان جنگ جهاني دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپيما در بي‌ام‌و، به فراموشي سپرده شد و تمركز اين برند بر وسايل نقليه معطوف شد. بي‌ام‌و از ديرباز علاقه‌مند ساخت مدل‌هاي اسپرت و شركت در مسابقات اتومبيل‌راني و موتورسواري بوده است؛ اما با تأسيس دپارتمان M (مخفف نام كامل BMW Motorsport GmbH)، تقويت و شخصي‌سازي محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهاي مطرحي نظير رولزرويس و ميني هم زير‌مجموعه‌ي بي‌ام‌و هستند؛ ضمن اينكه بخش ساخت موتورسيكلت اين شركت به نام بي‌ام‌و موتوراد (BMW Motorrad) با توليد ۲ ميليون دستگاه در سال، همچنان از محبوب‌ترين برندهاي دنيا محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

نسل اول بي‌ام‌و سري يك، سال ۲۰۰۴ معرفي شد تا در كلاس لوكس كوچك، فعاليت كند. اين خودرو، نسخه‌اي كوچك‌شده از پرفروش‌ترين محصول بي‌ام‌و، سري 3 بود، اما با فروش بيشتر در سال‌هاي بعد، به محصولي مستقل و صاحب‌سبك تبديل شد. سري يك، امروزه در تيپ‌ بدنه‌هاي مختلف عرضه مي‌شود و علاوه بر حالت هاچبك يا صندوقدار، به‌صورت ۲ در، ۴ در و با سقف جمع‌شونده در سبد بي‌ام‌و حضور دارد. ارزان‌ترين كراس‌اور بي‌ام‌و، موسوم به X1، پلت‌فرمي مشترك با بي‌ام‌و سري يك دارد و در بازارهايي مثل آمريكا، به‌جاي خودروهاي 120i و 125i، ارزان‌ترين محصول بي‌ام‌و محسوب مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

آخرين مدل بي‌ام‌و سري يك، براي توليد در سال ۲۰۱۸ تغيير چهره داده است و به احتمال فراوان با طراحي جديد وارد ايران خواهد شد. اين خودرو در آمريكا و كانادا فروخته نمي‌شود؛ درحالي‌كه با بدنه‌ي هاچبك در اروپا حضور دارد و با تيپ صندوقدار (سدان) در آسيا و خصوصا چين قابل خريد است. هنوز مشخص نيست كدام تيپ بدنه‌ از اين سري، وارد كشور خواهند شد؛ اما با توجه به اطلاعيه‌ي رسمي وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهاي 120i و 125i با توجه به آستانه‌ي ارزش زير ۴۰ هزار دلار، اشكالي براي حضور در ايران ندارند. با اين اوصاف، واردات مدل‌هاي قدرتمندتر، نظير M140i با آپشن‌هاي سري M، بعيد به انديشه متخصصين مي‌رسد.

طراحي ظاهري و بدنه

احتمال ورود خودروهاي 120i و 125i با بدنه‌هاي صندوقدار و هاچبك وجود دارد؛ اما به انديشه متخصصين مي‌رسد مدل هاچبك، شانس بيشتري براي حضور در ايران داشته باشد. علاوه بر ساختار بدنه، ادوات جزئي به‌كاررفته در تيپ‌هاي سدان و هاچبك، نظير فرم چراغ‌ها و سپر نيز تفاوت‌هايي دارند كه البته براي عامه‌ي مردم، چندان قابل تشخيص نيست و مي‌توان از توضيح آن‌ها صرف انديشه متخصصين كرد. به بيان ديگر، مي‌توان ادعا كرد مدل‌هاي مختلف سري يك، از سال ۲۰۱۲ تاكنون، صرفا با تغيير چهره (فيس‌ليفت) مواجه بوده‌اند و اين خودروها، همچنان با نسل دوم و كد F20/F21 در سبد بي‌ام‌و ديده مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

پيش‌تر اشاره شد كه در تيپ‌هاي مختلف بدنه، تفاوت‌هاي ظاهري بين نسخه‌هاي مختلف سري يك وجود دارد. اين موضوع نه‌تنها با داشتن آپشن‌هاي سري M، بلكه در مدل دودر و چهاردر هاچبك هم ديده مي‌شود. نسخه‌ي استاندارد بي‌ام‌و سري يك، با بدنه‌ي هاچبك ۴ در، همراه مه‌شكن‌هاي دايره‌اي ارائه مي‌شود؛ درحالي‌كه همين خودرو به‌صورت سفارشي، قطعه‌اي اضافه بالاي مه‌شكن دارد كه مي‌تواند سياه يا نقره‌اي باشد. شايد استفاده از مه‌شكن‌هاي دايره‌اي، با توجه به كلاس ارزشي بي‌ام‌و، كمي از حس لوكس سري يك كم كند؛ چراكه بسياري محصولات مدرن دنيا، امروزه از LED براي اين بخش استفاده مي‌كنند. اين موضوع به‌جاي نمونه‌هاي استاندارد، روي بي‌ام‌و سري يك با آپشن‌هاي سري M انجام شده است و خبري از مه‌شكن دايره‌اي در سپر بي‌ام‌و M140i نيست.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

طبق معمول محصولات بي‌ام‌و، سري يك هم داراي جلوپنجره‌ي دوگانه يا اصطلاحا كليه‌اي شكل است، اما مي‌تواند در قسمت هدايت‌كننده‌ي هوا، رنگ‌هاي متفاوتي علاوه بر مشكي، نظير نقره‌اي داشته باشد. فريم جلوپنجره هم با قاب براق كروم يا سياه پيانويي، قابل خريد خواهد بود. از ديگر نكات مثبت در طراحي نماي روبه‌روي بي‌ام‌و سري يك، مي‌توان به حجم‌دهي استادانه در سپر اشاره كرد كه علاوه بر تقويت جايگاه چراغ‎ها، مجراي هدايت هواي در سپر را حجيم و باابهت جلوه مي‌دهد. شبيه به سري 4، فرم رفت و برگشتي خطوط سپر كه تاحدودي شبيه به عدد ۸ لاتين به انديشه متخصصين مي‌رسد، به‌عنوان الماني از زبان طراحي اين روزهاي بي‌ام‌و، در سري يك ديده مي‌شود. روي كاپوت جلو هم چهار خط حجم‌دهنده ديده مي‌شود كه علاوه بر اسپرت و خشن جلوه‌ دادن سري يك، چشم بيننده را به سمت لوگوي سازنده هدايت مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

از نماي جانبي، خطوط مختصر اما كاملا پخته‌اي روي بدنه ديده مي‌شوند كه درنهايت ظرافت و با حداقل شلوغي، به هاچبك بي‌ام‌و شخصيت مي‌دهند. در راستاي دستگيره‌ها و از انتهاي چراغ عقب، خط نسبتا عميقي روي بدنه كشيده شده است كه در اواسط گلگير جلو، محو مي‌شود. موازي با ركاب زير درها نيز خط ديگري وجود دارد كه هنگام نزديك شدن به چرخ عقب، با انحنايي جذاب به سمت بالا كشيده شده است. سري يك، در محدوده‌ي چرخ‌ها هم با برجستگي نامحسوسي ارائه مي‌شود كه جثه‌ي خودرو را حجيم‌تر از آنچه هست، نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

فرم كلي بدنه‌ي بي‌ام‌و در مدل‌هاي هاچبك سري يك، تقريبا همان چيزي است كه از يك خودروي بدون صندوق اسپرت انتظار داريم. طول كاپوت و اندازه‌ي سقف، كاملا متناسب به انديشه متخصصين مي‌رسد و چشم‌ بيننده را در همان نگاه اول جذب مي‌كند. فرم پنجره‌ها، خصوصا روي در عقب، فراتر از انتظار است و برخلاف بسياري از هاچبك‌هاي دنيا، با خط زاويه‌دار لبه‌ي در، هيچ تماسي با حفره‌ي مربوط به چرخ‌ عقب ندارد. اسپويلر كوتاه در انتهاي سقف همراه با رينگ‌هاي اختصاصي بي‌ام‌و، ديگر نكات مثبت سري يك از نماي جانبي هستند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

بر خلاف مدل‌هاي قبلي، نسخه‌ي جديد بي‌ام‌و سري يك از چراغ عقب‌هاي بزرگ‌تري بهره مي‌برد كه مثل چراغ‌هاي جلو، شباهت زيادي به نمونه‌هاي استفاده‌شده در سري ۵ دارند؛ هرچند فرم چراغ‌ها با نوارهاي LED داخلي و كشيدگي روي بدنه، بسيار پيچيده و منحصربه‌فرد ديده مي‌شود، طرح خاصي در قسمت عقب وجود ندارد و درپوش صندوق، صرفا با دو خط زاويه دار روي بدنه، حجم‌دهي شده است. روي سپر هم انحناي معمول در بسياري خودروهاي روز، از زير چراغ‌ها تا لبه‌ي صندوق عقب ديده مي‌شود. سري يك، جايگاه بسيار خوبي براي پلاك دارد و در نسخه‌هاي فول‌آپشن، در قسمت عقب از پلاستيك سياه‌رنگ، دوري كرده است. البته نسخه‌ي پايه، همچنان با ادوات پلاستيكي در اين بخش همراه خواهد بود؛ اما همچنان داراي جايگاه قابل قبولي براي اگزوزهاي دوگانه‌ي استيل ارائه مي‌دهد. درپوش صندوق، طبق روال خودروهاي بي‌ام‌و، فاقد دستگيره‌ي روي بدنه است و با جابه‌جا كردن لوگوي سازنده باز مي‌شود. آنتن كوسه‌اي، شيشه‌ي عقب با ديد مناسب و چراغ ترمزهاي كوچك روي سپر، ديگر نمات مثبت در طراحي نماي پشت سري يك هستند.

در مجموع، نمي‌توان ايرادي از ظاهر و بدنه‌ي سري يك در مدل جديد گرفت؛ ضمن اينكه در مقايسه با نسل قبل و نماي كم‌هيجان آن، حس خوبي به بيننده منتقل مي‌شود. اين خودروي هاچبك با بدنه‌ي نسبتا كوچك، به لطف طراحي دقيق و هنرمندانه‌ي برند سازنده، با ابهت و آماده‌ي نبرد به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ درحالي‌كه زيبايي قابل قبولي ارائه مي‌كند. ابعاد نسخه‌ي هاچبك، عبارتند از طول ۴۳۲۴ ميلي‌متر، عرض ۱۷۶۵ ميلي‌متر، ارتفاع سقف ۱۴۱۱ ميلي‌متر و فاصله‌ محورهاي ۲۶۹۰ ميلي‌متر.

فضاي داخلي و كابين

ورود به كابين سري يك، حسي آشنا براي علاقه‌مندان بي‌ام‌و خواهد بود. زبان طراحي اين خودروساز، بيش از يك دهه در محصولات مختلف رعايت شده است و با بروزرساني جديد در مدل‌هاي مدرن سري يك نيز ديده مي‌شود. برخلاف بسياري از خودورهاي امروزي كه در تيپ‌هاي مختلف با آپشن‌هاي متفاوت و كابين‌هايي با ادوات متنوع عرضه مي‌شود، به سبب حضور نمايشگر لمسي در تمامي نسخه‌هاي سري يك؛ تقريبا همه‌ي مدل‌هاي اين محصول بي‌ام‌و شباهت بسيار زيادي به يكديگر دارند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

آنچه بيش از ديگر اجزا، تفاوت و نوآوري در كابين بي‌ام‌و سري يك را نشان مي‌دهد، استفاده از نمايشگر لمسي ۶.۵ درميان داشبورد نسخه‌ي پايه و ۸.۸ اينچ در مدل بالاتر است كه با نصب در فريم سياه و عريض، بسيار بزرگ‌تر به انديشه متخصصين مي‌رسد. كمي پايين‌تر، تأكيد بي‌ام‌و بر تركيب سنتي ادوات مختلف، كاملا اثبات مي‌شود. مجراي هواي دوگانه با تنظيمات دستي و رنگ خاكستري تيره همراه با كليدهاي متعدد مربوط به كنترل سيستم صوتي و تهويه مطبوع، بدون فاصله‌ي قابل توجه، زير نمايشگر قرار دارند. در قسمت تنظيم تهويه مطبوع، همچنان نمايشگر باريك سياه با نوشته‌هاي ديجيتال نارنجي ديده مي‌شود كه برخلاف ظاهر قديمي و مربوط به ۲ دهه قبل، همچنان جذاب و هماهنگ با ديگر اجزا عمل مي‌كند. در اين بخش، كليدهاي گردان با اندازه‌اي نسبتا كوچك و ساده، فاصله‌ي كمي با فرمان و دسترسي راننده دارند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

پشت فرمان، تفاوت خاصي بين سري يك و ديگر محصولات بي‌ام‌و نظير سري 5 احساس مي‌شود. خبري از چرم مرغوب و قطعات نقره‌اي رنگ متعدد روي فرمان نيست و سايز كوچك‌تر فرمان با مواد پلاستيك، حس لوكس خودرو را كاهش مي‌دهد. بخش مربوط به بوق و لوگوي سازنده، برجستگي بيشتري پيدا كرده است و حجيم به انديشه متخصصين مي‌رسد. پشت فرمان، خبري از نمايشگرهاي متعدد و فوق لوكس بي‌ام‌و نيست؛ در عوض تركيبي ساده و همه‌كس‌پسند ديده مي‌شود كه داراي ۲ دايره‌ با فريم نقره‌اي براي سرعت و دور موتور است. اين قسمت، البته با فناوري‌هاي مدرني همراه است كه در هاچبك‌هاي آسيايي وجود ندارد. نمايشگر TFT كوچكي در پايين پنل استفاده شده است كه گرافيكي و چشم‌گير عمل مي‌كند. كمي بالاتر، سيستم اطلاع‌رساني ديجيتال ديده مي‌شود كه همراه با جاي‌گذاري بسيار خوب نشانگر سوخت و درجه حرارت پيشرانه در قسمت پايين پنل‌هاي دايره‌اي، نكات مثبت بي‌ام‌و در طراحي پشت فرمان است.

برخلاف آنچه انتظار مي‌رود، مواد به‌كاررفته در داشبورد سري يك چندان مرغوب نيست و خصوصا در قسمت بالا و زير، تماما پلاستيك سخت است. از سويي ديگر، ادوات فلزي و نقره‌اي رنگ، حس خوبي به سرنشينان خودرو مي‌دهند و با دست‌و‌دلبازي سازنده، تقريبا در سرتاسر داشبورد، تودري و بين صندلي‌هاي جلو ديده مي‌شوند. پوشش به‌كاررفته در صندلي‌ها، تفاوت خاصي با ديگر محصولات بي‌ام‌و ندارد و همچنان مي‌توان از چرم مرغوب آن، حتي در دستگيره‌ي ترمز دستي لذت برد.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i

سري يك، داراي فضاسازي بسيارخوبي براي سرنشينان و اجسام است. اين خودرو براي استفاده‌ي ۴ فرد بلند قد، كاملا مناسب خواهد بود و حتي در رديف عقب، فاصله‌ي قابل قبولي بين زانوها تا صندلي جلو و بالاي سر تا سقف وجود دارد. با توجه به اينكه سري يك به‌صورت ديفرانسيل عقب توليد مي‌شود، فضاي كف اتاق در قسمت بين صندلي‌هاي عقب، برجستگي زيادي دارد. با اين اوصاف و به دليل عرض نسبتا كم خودرو، نمي‌توان راحتي چنداني براي سرنشين پنجم در رديف عقب متصور شد. براي حمل بار نيز طراحي بسيار خوبي در بي‌ام‌و سري يك انجام شده است؛ به‌طوري‌كه جايگاه مخصوص بطري در تودري‌ها، محفظه‌ي داخل داشبورد، جاليواني دوگانه نزديك دسته دنده و حتي استراحتگاه بازو بين صندلي‌هاي جلو، كارآمد و جادار هستند.

در مجموع مي‌توان از طراحي داخلي بي‌ام‌و سري يك رضايت داشت و از اين خودرو با توجه به انداز‌ه‌ي بدنه‌ در كلاس هاچبك، به‌عنوان يكي از بهترين‌هاي دنيا نام برد. صندوق عقب با حجم استاندارد ۳۶۰ ليتر ارائه مي‌شود؛ درحالي‌كه با جمع‌ كردن صندلي‌ها، به ۱۲۰۰ ليتر افزايش پيدا مي‌كند.

پيشرانه و شرايط متخصص

بي‌ام‌و سري يك با قواي محرك متنوعي قابل خريد است كه شامل انواع بنزيني و ديزل مي‌شود. اين خودرو، همچنين با جعبه‌دنده‌هاي دستي يا اتوماتيك، همراه با سيستم انتقال گشتاور ديفرانسيل عقب يا ۴ چرخ محرك نيز قابل خريد در بازار اروپا است. با توجه به قوانين غير قابل پيش‌بيني در زمينه‌ي واردات خودرو به كشور، معرفي اجمالي پيشرانه‌هاي بنزيني در ادامه‌ي مطلب آورده شده است.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

ارزان‌ترين نمونه‌ي بي‌ام‌و سري يك با قواي محرك بنزيني، كد 118i دارد و اتفاقا در فهرست خودروهاي مجاز براي وارداتديده نمي‌شود. قدرت اين مدل با پيشرانه‌ي ۱.۶ ليتري توئين‌توربو، ۱۳۸ اسب بخار در دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقيقه است؛ ضمن اينكه نهايت گشتاور ۲۲۰ نيوتن‌متر توليد مي‌كند. چنين محصولي، ظرف ۸.۵ ثانيه از سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد و نهايت سرعت ۲۱۰ كيلومتر بر ساعت ارائه مي‌دهد. ميانگين مصرف سوخت بي‌ام‌و 118i مدل ۲۰۱۷، حدود ۵.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است؛ درحالي‌كه با سرعت ثابت بزرگراه، ۴.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر و با رانندگي آرام در ترافيك، ۶.۷ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر مصرف بنزين استاندارد اروپا خواهد داشت.

ديگر مدل بي‌ام‌و سري يك با كد 120i شناخته مي‌شود و در فهرست خودروهاي مجاز به واردات ايران حضور دارد. پيشرانه‌ي اين محصول، ۴ سيلندر ۲ ليتري توئين‌توربو است و قدرت ۱۸۴ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ دور بردقيقه، همراه با گشتاور ۲۷۰ نيوتن‌متر از دور موتور ۱۳۵۰ دور بر دقيقه توليد مي‌كند. بي‌ام‌و 120i در زمان ۷ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد و نهايت سرعت ۲۲۵ كيلومتر بر ساعت خواهد داشت. ميانگين مصرف سوخت اين مدل، ۵.۵ تا ۶ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است و بسته به نوع رانندگي با سرعت‌هاي متفاوت، ۴.۷ تا ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر، مصرف بنزين خواهد داشت. 

بي‌ام‌و 125i مدل ديگري از سري يك است كه شرايط ورود به ايران دارد. اين خودرو، با پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۲ ليتري توئين‌توربو ارائه مي‌شود، اما قدرت ۲۲۴ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور بر دقيقه و گشتاور ۳۱۰ نيوتن‌متر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقيقه توليد مي‌كند. چنين محصولي در ۶ ثانيه از سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد و نهايت سرعت ۲۴۵ كيلومتر بر ساعت فراهم خواهد كرد. ميانگين مصرف سوخت بي‌ام‌و 125i، حدود ۵.۸ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر است؛ درحالي‌كه با سرعت ثابت جاده، ۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر و در ترافيك شهري، نزديك به ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر بنزين مي‌سوزاند. در ادامه‌ي مطلب، مي‌توانيد بيننده‌ي تست جاده‌ي اين خودرو در اتوبان‌هاي آلمان باشيد.

جذاب‌ترين و البته گران‌ترين نسخه از بي‌ام‌و سري يك، داراي پكيج متخصص و امكانات رفاهي سري M است. اين خودرو با كد M140i شناخته مي‌شود و با پيشرانه‌ي ۶ سيلندر توئين‌توربو و ۳ ليتري، قدرت ۳۴۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰ دور بر دقيقه فراهم مي‌كند. اين هاچبك اسپرت، در زمان ۴.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد و نهايت سرعت ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت خواهد داشت. بي‌ام‌و M140i، ميانگين مصرف سوخت ۷ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر ارائه مي‌دهد؛ درحالي‌كه با سرعت ثابت جاده و ترافيك شهري، به ترتيب ۵.۸ ليتر و ۹.۵ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر، مصرف بنزين خواهد داشت.

مرجع متخصصين ايران bmw m140i

آپشن‌ها و امكانات رفاهي

محصولات بي‌ام‌و در كلاس خودروهاي لوكس طبقه‌بندي مي‌شوند و طبيعتا، همراه با كيفيت بالاي متخصص، داراي تجهيزات اضافه و امكانات رفاهي متنوعي هستند. با توجه به فهرست طولاني آپشن‌ها در نسخه‌هاي مختلف بي‌ام‌و سري يك و نامشخص بودن مدل وارداتي، در ادامه‌ي مطلب به مهم‌ترين امكانات اين خودروها، مي‌پردازيم.

پيش‌تر اشاره شد كه مدل‌هاي مختلف بي‌ام‌و سري يك در مدل‌هاي 120i و 125i، مي‌توانند ۴ چرخ محرك (xDrive) يا ديفرانسيل عقب باشند. از سويي ديگر، جعبه‌دنده‌هاي دستي ۶ سرعته يا اتوماتيك استپترونيك ۸ سرعته با قابليت تعويض به وسيله‌ي پدال‌هاي پشت فرمان نيز قابل سفارش هستند. تمامي مدل‌هاي اين گروه به‌صورت استاندارد داراي كروز كنترل ساده، فناوري استارت و استاپ خودكار پيشرانه، بازيابي انرژي در زمان ترمز و فرمان برقي خواهند بود.

در نماي ظاهري، ۱۱ طرح رينگ متفاوت با سايزهاي ۱۶، ۱۷و ۱۸ اينچ همراه با لاستيك‌هايي به پنهاي ۲۰۵، ۲۲۵ و ۲۴۵ ميلي‌متر، براي بي‌ام‌و سري يك، پيش‌بيني شده است. رنگ‌هاي بدنه نيز ۲ نوع مشكي، ۲ نوع سفيد، ۳ نوع آبي، همراه با خاكستري، نقره‌اي، قرمز و نارنجي خواهند بود، ضمن اينكه برآمدگي‌هاي داخل جلوپنجره هم مي‌توانند سياه يا كروم براق باشند. قابليت حركت با لاستيك پنچر (Run flat tires)، جمع‌كننده‌ي برقي آينه‌بغل‌ها، شوينده‌ي چراغ‌هاي اصلي و فناوري پخش نور هوشمند (Adaptive LED Headlights) نيز در بي‌ام‌و سري يك به‌صورت سفارشي است؛ اما چراغ‌هاي اصلي LED در جلو و عقب، همراه با مه‌شكن‌هاي روبه‌رو، در همه‌ي مدل‌ها وجود دارند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i

در فضاي داخلي، نمايشگر نسخه‌ي پايه، ۶.۵ اينچ است، اما مي‌تواند با نمونه‌ي عريض‌تر در اندازه‌ي ۸.۸ اينچ تعويض شود. ناوبري ماهواره‌اي، كامپيوتر سفر، سيستم صوتي قدرتمند از برند هارمن كاردون (Harman Kardon)، دوربين پارك، كروز كنترل هوشمند با قابليت افزايش و كاهش سرعت با توجه به ترافيك، پارك خودكار، تهويه‌ي مطبوع اتوماتيك يك طرفه يا دوگانه، شيشه‌‌ي ضد آفتاب، اطلاع‌رساني الكترونيك از وضعيت ترافيك و سرويس‌هاي متخصص بي‌ام‌و، سنسور باران، تنظيم برقي صندلي‌هاي جلو با حافظه، گرم‌كن ۴ صندلي، آينه‌ي عقب،همراه فرمان و صندلي‌هاي تمام چرم با طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع، آپشن‌هاي متنوع بي‌ام‌و سري يك در نسخه‌هاي مختلف هستند.

تست تصادف و آپشن‌هاي ايمني

بي‌ام‌و سري يك، مخصوص بازار اروپا و آسيا توليد مي‌شود. با اين حساب، تست‌هاي بنياد ايمني خودروهاي اروپا (Euro NCAP) مهم‌ترين مرجع بازرسي متخصص از توانايي‌هاي ايمني مدل‌هاي 120i و 125i محسوب مي‌شود. اين گروه خودروها، در سال ۲۰۱۲ آزمايشات مربوط به تست تصادف و آپشن‌هاي ايمني را با موفقيت پشت سر گذاشته‌اند و موفق به دريافت ۵ ستاره‌ شده‌اند.

با توجه به اينكه مدل فعلي بي‌ام‌و سري يك، همچنان از پلت‌فرم و ساختار بدنه‌ي نسخه‌ي توليدي در سال ۲۰۱۲ استفاده مي‌كند؛ آزمايش جديد توسط بنياد ايمني خودروهاي اروپا روي اين خودرو انجام نشده است. بر اساس گزارش اين نهاد در همان زمان، سري يك براي سرنشين بالغ، ايمني ۹۱ درصد در انواع برخورد به همراه خواهد داشت؛ درحالي‌كه اين ميزان براي كودكان و سرنشين رديف دوم ۸۳ درصد خواهد بود. عابران پياده هم در صورت تصادف با اين خودرو، ۶۳ درصد احتمال زنده‌ ماندن دارند. امتياز مربوط به آپشن‌هاي حفاظتي اين محصول، ۸۶ درصد محاسبه شده است.

۶ كيسه‌ي هوا، شامل ۲ عدد ايربگ اصلي و ۲ عدد ايربگ جانبي براي سرنشينان جلو، همراه ۲ عدد ايربگ پرده‌اي سراسري در اين خودرو به‌صورت استاندارد وجود دارد. فناوري‌هاي ترمز خودكار، هشدار خروج از لاين، تشخيص اجسام در نقطه‌ي كور، تحليل حركت عابران و توقف اتوماتيك، امكانات قابل انتخاب براي مدل‌هاي مختلف بي‌ام‌و سري يك هستند. اين خودرو، با كابين مقاوم (passenger cell) طراحي شده است تا ضربات ناشي از برخورد را كنترل كند. در كنار ترمز‌هاي قدرتمند و هوشمند ضد قفل (ABS)، فناوري‌ حفظ تعادل بي‌ام‌و (Dynamic Stability Control) و آماده‌سازي ترمز پيش از تصادف (Approach control warning)، نقش زيادي در افزايش ايمني، حين شرايط اضطراري خواهد داشت.

مطالعه متخصص و كيفيت رانندگي

تست متخصص محصولات بي‌ام‌و سري يك، هنوز در داخل كشور امكان‌پذير نيست. با اين شرايط، به سراغ رسانه‌هاي معتبر دنيا در صنعت خودرو رفتيم تا نتيجه‌ي تست‌هاي متخصص متخصص كارشناسان خارجي درباره‌ي كلاس يك بي‌ام‌و را جويا شويم. البته نبايد فراموش كنيم كه ارزش نهايي اين محصول با بدنه‌ي نسبتا كوچك هاچبك در ارزان‌ترين مدل بنزيني، ۳۰ هزار دلار است و گران‌تر از خودروهاي محبوب بازار ايران، نظير تويوتا كمري و هيونداي سانتافه با آستانه‌ي ارزش ۲۵ هزار دلار خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

از انديشه متخصصين ظاهري، مي‌توان اطمينان داشت كه بي‌ام‌و سري يك علاقه‌مندان كلاس هاچبك را به سمت خود جذب مي‌كند. حتي اگر لوگوي چشم‌گير سازنده و حالت خاص جلوپنجره‌ي بي‌ام‌و را در انديشه متخصصين نگيريم؛ فرم چراغ‌ها و سپر جلوي خودرو، زيبايي قابل قبولي فراهم مي‌كند. سري يك، خصوصا در ايران، نگاه را به سمت خود مي‌كشد و به سختي مي‌توان ايرادي از طراحي بدنه‌ي آن گرفت. از نماي جانبي هم تفاوت محصول بي‌ام‌و با هاچبك‌هاي مشهور دنيا نظير فولكس واگن گلف، كاملا مشخص است و از فرم بدنه، رينگ‌هاي اسپرت و خلاقيت‌هايي مثل فريم درهاي عقب، متوجه لوكس بودن خودرو مي‌شويم. چنين شرايطي، مشوق خريدار متمول سري يك در پرداخت مبلغ نسبتا بالاي آن خواهد بود.

پيش‌تر اشاره كرديم كه در كابين خودرو، راحتي بسيار خوبي براي ۴ سرنشين مهيا است. كاركردن با نمايشگر مدرن و لمسي روي داشبورد، لذت‌بخش و تجربه‌اي كم‌نظير در سرعت پاسخ‌گويي آن خواهد بود. ادوات لوكس و هماهنگ با فناوري مدرن، نظير دسته دنده‌ي اختصاصي بي‌ام‌و و جوي‌استيك گردان، حس بسيار خوبي به راننده مي‌دهد و ارزان‌ارزش بودن مواد به‌كاررفته در داشبورد را كاملا جبران مي‌كند. سوار و پياده شدن به بي‌ام‌و سري يك جديد، چندان ساده نيست و خصوصا براي سرنشينان رديف جلو، چنانچه قد كوتاهي داشته باشند؛ اشكالاتي به همراه دارد. صندوق عقب هم چندان جادار نيست و با حجم ۳۶۰ ليتر و برآمدگي سپر كه برداشتن اجسام سنگين را سخت مي‌كند، مناسب سفرهاي طولاني نخواهد بود.

رانندگي با بي‌ام‌و سري يك، حتي در ارزان نسخه هم تجربه‌اي لذت بخش است. خودروهاي هاچبك، عموما هيجان بيشتري به راننده مي‌دهند و فراتر از سدان‌هاي خانوادگي يا شاسي‌بلندها، حس ناب شتاب‌گيري‌هاي ناگهاني را به سرنشينان منتقل مي‌كنند. اين موضوع يقينا در محصولي ساخت بي‌ام‌و ديده مي‌شود و مدل‌هاي 120i و 125i، با رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت در زماني بين ۶ تا ۷ ثانيه، راضي‌كننده به انديشه متخصصين مي‌رسند. از سويي ديگر، مديريت فعال سيستم تعليق و فنربندي، باعث مي‌شود مانور در پيچ‌هاي تند به بهترين شكل صورت پذيرد و به لطف انتقال نيرو در چرخ‌ها عقب، رانندگي اسپرت و حتي دريفت كردن ممكن شود. از معدود نكات منفي در كيفيت ساخت، مي‌توان به لرزش جزئي فرمان به هنگام درجا كار كردن خودرو، اشاره كرد كه براي محصولي در كلاس بي‌ام‌و، اهميت پيدا مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i

از انديشه متخصصين راحتي در استفاده‌ي روزانه، تا حدودي مي‌توان به سري يك، امتياز كامل داد. مصرف سوخت پايين، فنربندي نرم و لذت كار با آپشن‌ها، نكات مثبت رانندگي با مدل‌هاي 120i و 125i هستند. از انديشه متخصصينات ايمني هم به لطف فناوري‌هايي نظير ترمز خودكار و سيستم تشخيص عابران (در نسخه‌ي فول آپشن)، آرامش زيادي به سرنشينان منتقل مي‌شود. جوي‌‌استيك روي كنسول، خدمات و سرگرمي‌هاي الكترونيك (Online Entertainment)، رابط هوشمند تبادل اطلاعات بين خودرو و موبايل هوشمند (Connected Drive)، ناوبري مدرن ماهواره‌اي (navigation system Professional) و مودهاي رانندگي اسپرت، نرم (Comfort) و اكوپرو (ECO PRO)، تجربه‌ي كم‌نظيري از جديدترين فناوري‌هاي دنياي خودرو، براي متخصصان بي‌ام‌و سري يك هستند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

در مجموع، نمي‌توان به جز ارزش بالا، ايراد ديگري به هاچبك بي‌ام‌و گرفت. براي عامه‌ي مردم ساكن كشورهاي جهان سوم نظير ايران، پرداخت هزينه‌ي چند صد ميليوني در ازاي خريد يك وسيله‌ي نقليه‌ي كامپكت، عجيب به انديشه متخصصين مي‌رسد و حتي اقشار متمول جامعه نيز ترجيح مي‌دهند از محصول كم‌هزينه‌تري، به‌عنوان خودروي دوم استفاده كنند. بي‌ا‌م‌و سري يك در ايران، صرفا مناسب علاقه‌مندان خودروهاي اسپرت آلماني با بودجه‌ي نامحدود خواهد بود؛ چراكه واردات تمامي محصولات ساخت مرسدس بنز و پورشه، با منع قانوني روبه‌رو است.

ارزش نهايي در ايران

(به‌روزرساني شهريور ۱۳۹۸)

امروزه مي‌توان با پرداخت ۲۸ هزار يورو، نمونه‌ي پايه از بي‌ام‌و 120i در كشور سازنده تهيه كرد و با هزينه‌ي ۳۲ هزار يورو به سراغ ارزان‌ترين نسخه از بي‌ام‌و 125i رفت. با توجه به اين نكته كه خودروهاي مذكور از پيشرانه‌هاي ۱.۶ ليتري استفاده مي‌كنند و تعرفه واردات ۷۵ درصد بر آن‌ها اعمال مي‌شود، مي‌توان نتيجه گرفت كه مدل‌هاي 120i و 125iدر ايران، به ترتيب با ارزش‌هايي در حدود ۹۰۰ ميليون و يك ميلياردتومان عرضه شوند.

مرجع متخصصين ايران BMW 120i

به احتمال فراوان، فروش چنين خودروهايي توسط نمايندگي بي‌ام‌و، با سفارش قبلي و پرداخت وجه پيش‌خريد خواهد بود. هرچند ديگر مدل‌هاي وارداتي از ديگر برندها نيز با افزايش ارزش چشم‌گيري مواجه هستند؛ كراس‌اورهاي محبوب بازار، نظير رنو كولئوس، هيونداي سانتافه و كيا سورنتو، همچنان با ارزشي معادل نسخه‌ي پايه‌ي بي‌ام‌و 120i عرضه مي‌شوند و در نگاه عامه‌ي مردم، جذاب‌تر از يك هاچبك به انديشه متخصصين مي‌رسند.

مشخصات متخصص دقيق انواع خودرو بي‌ام‌و در بازار كشورمان، مقايسه‌ي آن‌ها با محصولات برندهاي ديگر، مباحثه و تبادل انديشه متخصصين پيرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ متخصصان و متخصص كارشناسان به همراه گالري تصاوير اتومبيل‌هاي اين خودروساز آلماني را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ببنيد.

گالري

مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
مرجع متخصصين ايران BMW 120i
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات