پس از گذشت يك سال از تأييد بازگشت وانت پيكاپ رنجر (Ranger) به بازار آمريكا توسط مقامات فورد، بالاخره امروز و قبل از آغاز موعد بازديد عموم از نمايشگاه خودروي ديترويت، مدل ۲۰۱۹ فورد رنجر براي بازار آمريكا رونمايي شد.
وانت پيكاپ رنجر كه چند سالي است فقط در بازار خارجي، نظير آمريكاي جنوبي فروخته ميشود، با طراحي جديد به وطن خود بازميگردد. به لطف جلوپنجرهي افقي فورد، رنجر جديد كاملاً عضوي آشنا در خانوادهي پرجمعيت وانت پيكاپهاي اين شركت آمريكايي است. شيشهي جلوي طويل با زاويهي ملايم، جهت كاهش مقاومت هوا و صدا و گلگيرهاي بزرگ و برجسته براي يادآوري تواناييهاي آفرود رنجر طراحي شدهاند. در نماي پشت بيش از هر چيزي نشان بزرگ «RANGER» جلب توجه ميكند.
همانند بيشتر رقباي رنجر در كلاس وانت پيكاپهاي سايز متوسط، فاصلهي چرخها با سپرها كم شده است تا با زاويه گرفتن بيشتر، عبور از مسيرهاي آفرود ممكن شود. رنجر ۲۰۱۹ آمريكا در دو نسخهي كلي SuperCap با درهاي كوچك رديف عقب و SuperCrew دو كابينه در دسترس خواهد بود. مقامات فورد، رنجر جديد را يك وانت جذاب براي ساكنان شهرها كه به دنبال ماجراجويي آفرود هستند تعريف ميكنند:
رنجر براي افرادي طراحي شده است كه در شهر زندگي ميكنند؛ اما آخر هفتهها به دامان طبيعت و مسيرهاي آفرود پناه ميبرند.
بخش زيادي از فريم اين وانت پيكاپ به همراه سپرهاي جلو و عقب از جنس فولاد مقاوم است. زير كاپوت رنجر جديد، نسخههاي مختلفي از پيشرانهي ۴ سيلندر خطي ۲.۳ ليتري توربوشارژ فورد به همراه گيربكس ۱۰ سرعتهي اتوماتيك قرار خواهد داشت. هنوز مشخصات متخصص رنجر اعلام نشده است؛ ولي مدل ۲۰۱۸ ماستنگ نيز از همين پيشرانه با قدرت ۳۱۰ اسب بخار استفاده ميكند.
هر دو مدل تك و دو ديفرانسيل رنجر از ديفرانسيلهاي برند دانا (Dana) استفاده ميكنند؛ قفل ديفرانسيل الكترونيكي نيز بهصورت استاندارد روي نسخههاي FX2 و FX4 وجود دارد. نسخهي FX4 با پكيج آفرود، با داشتن تايرها و كمكفنرهاي مخصوص آفرود و محافظ فولادي كف خودرو، بهترين مدل از رنجر جديد براي گشت و گذار در مسيرهاي ناهموار است. علاوه بر اين، نسخهي FX4 همانند مدل F-150 رپتور به سيستم مديريت آفرود با حالتهاي رانندگي عادي، چمن، ماسه، برف و شن مجهز است. سيستم پيشرفتهتر جلوگيري از حركت معكوس خودرو در سربالايي (HDC) به راننده كمك ميكند تا بدون نگراني از ترمز گرفتن، به فرمان دادن در مسيرهاي شيبدار آفرود تمركز كند.
در كابين رنجر ظرفيت براي ۵ سرنشين به همراه آپشن سيستم سرگرمي و اطلاعاتي با نمايشگر لمسي ۸ اينچي مجهز به نسخهي سوم نرمافزار Synce فورد و پنل فرمان رنگي تعبيه شده است. از ديگر آپشنهاي رنجر ۲۰۱۹ ميتوان به سيستم وايفاي هاتاسپات 4G LTE، دوشاخههاي برق ۱۱۵ ولتي، سيستم صوتي B&O Play، رهياب ماهوارهاي و چراغهاي LED سقف و عقب اشاره كرد.
تريمهاي مختلف رنجر شامل XL، XLT و Lariant به همراه پكيج تزئينات كروم و اسپرت ميشود. تمام نسخههاي رنجر جديد به سيستم ترمز خودكار مجهز هستند؛ تريمهاي XLT و Lariant بهصورت استاندارد به همراه سيستمهايي چون سيستم هشداردهندهي رانندگي بين خطوط، سيستم هشداردهندهي نقطهي كور و سنسورهاي پاركينگ ارائه ميشوند. نسخهي گرانتر Lariant سيستمهاي كمكي شناسايي عابر پياده و كروزكنترل هوشمند را هم در اختيار دارد.
خط توليد فورد رنجر مدل ۲۰۱۹، اواخر سال جاري ميلادي در ايالت ميشيگان آمريكا آغاز به كار ميكند و احتمالاً تا چند ماه ديگر مشخصات كامل اين وانت پيكاپ مانند حداكثر قدرت و گشتاور، ظرفيت كشش، مصرف سوخت و ارزش نسخههاي مختلف منتشر ميشود. بههرحال با وجود مدلهايي چون شورولت كلرادو، GMC كنيون، تويوتا تاكوما، هوندا ريجلاين و نيسان فرانتيِر، بازار وانت پيكاپهاي سايز متوسط آمريكا كمبود چندان زيادي ندارد.
هم انديشي ها