دوج رم 1500 در نمايشگاه خودروي ديترويت رونمايي شد

سه‌شنبه ۲۶ دي ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
مطالعه 12 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
دوج از محصول پيكاپ جديد خود با نام رم 1500 مدل ۲۰۱۹ در نمايشگاه خودروي ديترويت رونمايي كرد.
تبليغات

دوج رم ۱۵۰۰ براي سال ۲۰۱۹ با ظاهري جديدتر و هوشمندانه در مقايسه با قبل، به بازار عرضه خواهد شد. اما اين تغييرات ظاهري كه در كابين و نماي خارجي اين خودرو اعمال شده‌اند تنها تغييرات مدل ۲۰۱۹ رم ۱۵۰۰ نيستند. اگر نگاهي دقيق‌تر به اين خودرو داشته باشيد متوجه خواهيد شد كه مهندسان دوج تقريبا تمامي اجزاي رم ۱۵۰۰ جديد را بهينه‌سازي كرده‌اند تا خودرويي سبك‌تر، قوي‌تر، ايمن‌تر و متخصصدي‌تر از قبل توليد كنند. 

در ابتدا بايد به مباحثه كاهش وزن رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ پرداخت؛ جايي كه نسخه‌ي Crew Cab اين خودرو كاهش وزن ۱۰۲ كيلوگرمي در مقايسه با نسل قبلي خود تجربه كرده است. درب قسمت بار اين خودرو به‌طور كامل از آلومينيوم ساخته شده كه موجب كاهش وزن تقريبا ۷ كيلوگرمي در اين بخش شده است. با استفاده از فولاد مقاومت بالا در كنار مقداري آلومينيوم، در ساختار شاسي خودرو نيز ۴۵ كيلوگرم در وزن صرفه‌جويي شده؛ شاسي مدل جديد رم حالا ۹۸ درصد از فولاد مقاومت بالا است. 

۴۵ كيلوگرم ديگر نيز در بخش اتاق و بدنه صرفه‌جويي شده است. البته بيشتر بدنه‌ي اين خودرو همچنان از فلزات مختلف ساخته شده و كاملا آلومينيومي نيست. بنابراين بايد گفت كه رم هنوز نتوانسته به اندازه‌ي اصلي‌ترين رقيب خود يعني فورد سري F، از بدنه‌ي تمام آلومينيومي استفاده كند. 

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

در اين خصوص جيم موريسون، مدير برند رم گفته است: «ما هرجا كه مقاومت و دوام بالا در طولاني‌مدت لازم بوده، اقدام به استفاده از فولاد كرده‌ايم.»

ديگر تغيير بزرگ رم ۲۰۱۹ مربوط به بخش آيروديناميك اين پيكاپ است و مهندسان موفق شده‌اند ضريب مقاومت در برابر هواي اين اتومبيل را با ۹ درصد كاهش به عدد ۰.۳۵۷ برسانند. دليل كاهش ضريب درگ رم ۱۵۰۰ را بايد در عواملي همچون جلوپنجره‌ي فعال، طراحي ونتوري مانند بخش عقبي كابين، ريل‌هاي جانبي بلندتر و كاهش ارتفاع ۲.۵ سانتي‌متري اين خودرو در مقايسه با نسل قبلي دانست. 

اين پيكاپ به اسپويلر فعال برقي در سپر جلو مجهز است كه در سرعت‌هاي بالاي ۵۰ كيلومتر بر ساعت باز مي‌شود و به بهبود ضريب آيروديناميك خودرو كمك مي‌كند. اين اسپويلر متحرك با كاهش سرعت خودرو به كم‌تر از ۲۴ كيلومتر بر ساعت، دوباره در جاي خود بسته مي‌شود. همچنين در صورتي كه دنده‌ي كمكي خودرو (ترنسفر كيس) در وضعيت چهارچرخ سنگين يا همان 4L باشد، به هيچ عنوان فعال نمي‌شود. همچنين مهندسان گفته‌اند كه به لطف وجود كلاچ يك‎طرفه در اين اسپويلر، در صورتي كه اسپويلر به جايي برخورد كند سالم خواهد ماند. 

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

در مدل‌هاي مجهز به سيستم تعليق بادي، ارتفاع سيستم تعليق اين پيكاپ در سرعت‌هاي جاده‌اي ۱.۵ سانتي‌متر كاهش پيدا مي‌كند تا تأثيري هرچند كوچك روي كاهش ضريب درگ خودرو داشته باشد. 

در كنار تمامي تغييرات براي كاهش وزن و بهبود آيروديناميك اين خودرو، رم ۱۵۰۰ جديد به سيستم مولد قدرت هيبريدي نيز مجهز شده است. اين خودرو به‌صورت استاندارد به پيشرانه‌ي V6 به حجم ۳.۵ ليتر مجهز است و در صورت نياز مي‌توان پيشرانه‌ي V8 به حجم ۵.۷ ليتر را براي آن سفارش داد. در كنار پيشرانه‌ي بنزيني اين خودرو سيستم استارتر ۴۸ ولتي با نام E-Torque نيز نصب شده است كه مي‌تواند در سرعت‌هاي پايين نيروي خود را به چرخ‌ها انتقال بدهد و به شتاب‌گيري بهتر خودرو كمك كند. اين سيستم هيبريدي درست مشابه آن است كه قبلا در جيپ رانگلر ديده بوديم. براي تأمين نيروي مورد نياز سيستم هيبريدي، از پك باتري ليتيوم-يون با ظرفيت ۰.۴۳ كيلووات ساعت بهره‌گيري شده كه در پشت صندلي‌هاي عقب جاسازي شده است و با استفاده از هواي داخل كابين خنك مي‌شود. 

به گفته‌ي سازنده، اين سيستم مي‌تواند در مدل‌هاي شش سيلندر تا ۱۲۲ نيوتن‌متر گشتاور اضافه و در مدل‌هاي هشت سيلندر تا ۱۷۶ نيوتن‌متر گشتاور اضافه به چرخ‌ها منتقل كند. همچنين اين سامانه اين توانايي را دارد كه پيشرانه‌ي احتراقي خودرو را در زمان تنها ۰.۳ ثانيه روشن كند و به‌عنوان بخش اصلي سيستم استاپ/استارت عمل كند و در پشت چراغ قرمزُموتور خودرو را خاموش كند. همچنين سيستم كمكي مديريت گشتاور كمك مي‌كند تا پيشرانه در هنگام درجا كار كردن عملكردي نرم داشته باشد. مدل V8 رم ۱۵۰۰ به سيستم غير فعال‌سازي سيلندرها مجهز است و در مواقعي كه نيازي به قدرت بالا وجود ندارد، نيمي از سيلندرهاي خودرو غير فعال مي‌شوند. وجود اين استارتر كمك كرده است كه عملكرد پيشرانه در حالت ۴ سيلندر همچنان نرم و بالانس باشد. 

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

پيشرانه‌ي V6 رم ۱۵۰۰ مي‌تواند ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۴ نيوتن‌متر گشتاور توليد كند و مدل V8 نيز توانايي توليد ۳۹۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نيوتن‌متر گشتاور  دارد. براي رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ تنها يك جعبه‌دنده عرضه مي‌شود كه از نوع ۸ سرعته‌ي خودكار است. اما اين جعبه‌دنده نيز مورد بهينه‌سازي قرار گرفته است و داراي ۴۰ نوع الگوريتم تعويض دنده‌ي مختلف است تا راندمان خودرو را در بالاترين حالت حفظ كند. در آينده قرار است نسخه‌ي اكوديزلي رم ۱۵۰۰ نيز با پيشرانه‌ي ۳ ليتري V6 به بازار عرضه شود. 

پيشرانه‌هاي هشت سيلندري كه به سيستم غير فعال‌سازي سيلندرها مجهز هستند در هنگام كار كردن با ۴ سيلندر لرزش زيادي دارند؛ اما در رم مدل ۲۰۱۹ مهندسان با استفاده از ۲ عدد دسته موتور فعال كه روي شاسي خودرو نصب شده است، اقدام به حداقل رساندن اين لرزش‌ها كرده‌اند و به اين ترتيب بسيار سخت است كه تشخيص دهيد چه زماني خودرو ۴ سيلندر و چه زماني به‌صورت ۸ سيلندر كار مي‌كند. 

در خصوص توانايي‌هاي رم ۱۵۰۰ نيز بايد به توانايي يدك‌كشي ۵۷۶۰ كيلوگرمي و قابليت بارگيري ۱۰۴۳ كيلوگرمي اين خودرو اشاره كرد. اين در حالي است كه نسل قبلي رم ۱۵۰۰ توانايي يدك كشي ۴۸۱۷ كيلوگرمي و قابليت بارگيري ۸۵۲ كيلوگرمي داشت. 

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

يكي ديگر از تغييرات رم اين است كه تعداد مهره‌هاي چرخ از ۵ عدد به ۶ عدد افزايش پيدا كرده است، همچنين سايز ديسك‌هاي ترمز افزايش پيدا كرده و قطر آن‌ها به ۱۴.۹ اينچ در جلو و ۱۴.۸ اينچ در عقب رسيده است. موريسون وعده داده است كه رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ داراي بهترين توان ترمزگيري در كلاس خود خواهد بود. همچنين ترمز پارك برقي روي اين خودرو به‌صورت استاندارد وجود دارد و حذف شدن سيستم مكانيكي قديمي و كابل‌هاي آن به كاهش وزن ۹ كيلوگرمي خودرو منجر شده است. در نسخه‌هاي ديفرانسيل عقب يك لوله‌كشي اختصاصي به ديفرانسيل عقب تعبيه شده است تا روِن ديفرانسيل را زودتر گرم كند و به اين ترتيب كارايي و عمر ديفرانسيل افزايش پيدا كند و راندمان كلي خودرو بهبود يابد. 

به جز تمام اين امكانات ظاهر رم ۱۵۰۰ نيز دگرگون شده و ظاهر آن در عين اينكه سرسختي و خشونت يك رم را حفظ كرده است؛ اما در مقايسه با قبل مدرن‌تر نيز شده است. اين تغييرات آنقدر گسترده هستند كه حتي لوگوي رم در جلوي خودرو نيز فرق كرده است. لوگوي قبلي رم كه از سال ۱۹۸۱ در اين خودرو قرار گرفته بود امسال تغيير كرده و طرح آن متفاوت‌تر از گذشته است. 

در بخش جلوي خودرو بايد به جلوپنجره‌ي جديد اشاره كرد ضمن اينكه چراغ ها نيز ۱.۵ اينچ ارتفاع بيشتري نسبت به قبل دارند. مشخصه‌هاي اصلي رم همانند كاپوت پف‌كرده و برآمده همچنان در اين مدل حفظ شده‌اند. در مدل جديد چراغ‌هاي اصلي خودرو از نوع LED هستند. 

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

نوع پيشرانه‌ي خودرو كه پيش از اين روي درهاي جلويي نوشته مي‌شد حالا به روي در كاپوت نقل مكان كرده است و روي كاپوت پلاكي به چشم مي‌خورد كه نوع موتور خودرو روي آن ذكر شده است. درب باك خودرو نيز از انواعي است كه تنها با يك فشار باز مي‌شوند و درپوش كرومي بزرگ مدل قبلي حذف شده است. 

قطر خروجي‌هاي اگزوز از ۴ اينچ به ۴.۵ اينچ رسيده و ركاب جانبي جديدي براي اين پيكاپ طراحي شده است تا راننده بتواند راحت‌تر سوار و پياده شود. امكان سفارش اين ركاب جانبي با آرم موپار نيز وجود دارد. ارتفاع ريل‌هاي قسمت با ۱.۵ اينچ افزايش پيدا كرده كه نه‌تنها در مصرف سوخت خودرو تأثير گذاشته است بلكه به افزايش فضاي قسمت بار نيز كمك كرده است، ضمن اينكه همانطور كه در ابتداي مقاله اشاره كرديم درب قسمت بار كاملا از جنس آلومينيوم است و وزن كمي دارد. 

براي رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ ۱۵ نوع رينگ چرخ مختلف، شش تيپ گوناگون و ۱۲ رنگ براي بدنه وجود دارند تا مشتريان با هر بودجه و سليقه‌اي بتوانند خودروي خود را خريداري كنند. سايز رينگ‌هاي نيز به ۲۲ اينچ رسيده و حاشيه‌اي چراغ‌هاي رمتماما كرومي است؛ درحالي‌كه رقبا تنها در بخش‌هاي از كروم استفاده مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

كابين رم ۱۵۰۰ نيز كاملا جديد است و آنطور كه رايان نيگود مدير طراحي داخلي رم گفته، ۹۹ درصد اين كابين جديد است. براي شروع بايد به فضاي بيشتر براي سرنشينان و وسايلشان اشاره كرد. در مدل Crew Cab سايز درهاي خودرو ۱ اينچ بزرگ‌تر شده و ستون C نيز ۲ اينچ بلندتر از قبل است كه مجموعه اين تغييرات سبب افزايش فضاي عقب خورو به ميزان ۴ اينچ شده است. 

در مدل جديد رم حتي فضاي باري كه در زير صندلي‌هاي عقبي قرار دارد نيز بزرگ‌تر شده است. فضاي كنسول مركزي از ۲۳ ليتر به ۳۸ ليتر افزايش پيدا كرده است و به راحتي مي‌توان يك لب تاپ ۱۵ اينچي را درون آن قرار داد. جاليواني‌ها داراي ۳ نوع چيدمان مختلف و بسيار متخصصدي هستند. رم ادعا كرده است كه فضاي وسايل در داخل كابين رم جديد تقريبا دو برابر رقبايي همچون شورولت و فورد است. 

طراحي كلي كابين را بايد بسيار مدرن‌تر از قبل دانست؛ به‌طوري كه نشان‌دهنده‌ها نيز داراي طرح جديدي هستند و حتي اهرم تعويض دنده با يك شيفتر چرخان الكترونيكي جايگزين شده است كه در كنار زانوي راست راننده قرار دارد. در بالاي داشبورد، صفحه نمايش سيستم مالتي مديا نصب شده و در بالاي آن داشبورد دوم خودرو كه داراي ابعاد كوچكتري از داشبورد اصلي است قرار دارد. اين داشبورد دوم حالا داراي يك در كشويي است و نسبت به قبل فرق كرده است.

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

صفحه نمايش لمسي رم را با ابعاد ۵، ۸.۴ و ۱۲ اينچي مي توان سفارش داد و كار كردن با آن بسيار آسان است؛ ضمن اينكه اين قابليت را دارد تا با دستكش نيز بتوان با آن كار كرد. كامپيوتر سفري خودرو كه در نشان‌دهنده‌ها و در مقابل راننده قرار دارد، از يك نمايشگر رنگي ۷ اينچي تشكيل شده است و در هر يك از تيپ‌هاي رم، رنگ‌پردازي آن متفاوت است. تيپ‌هاي مختلف رم همچنين داراي مشخصه‌هاي لوكس جديدي شده‌اند كه از بين آن‌ها مي‌توان به تزئينات طرح چوب، تزئينات فلزي و يا تودوزي چرمي اشاره كرد. صندلي‌هاي خودرو نيز جديد هستند و امكان زاويه دادن به آن‌ها به ميزان ۸ درجه وجود دارد؛ ضمن اينكه در اين مدل جديد صندلي‌هاي عقب را مي‌توان به همراه گرمكن و تهويه‌ي صندلي سفارش داد. حتي سوئيچ رم كاملاً جديد است.

جالب است كه بدانيد به گفته نيگود طرح چوب به‌كاررفته در كابين اين پيكاپ از چوب طبيعي است. در داخل كابين ۵ عدد پورت USB 3 قرار دارد و دو خروجي برق ۱۱۵ ولتي درون كابين تعبيه شده است كه اين خروجي‌ها در داخل كنسول مركزي قرار دارند. از ديگر امكانات رم ۱۵۰۰ بايد به شارژر بدون سيم تلفن همراه، سي‌دي پلير و سيستم صوتي هارمن كاردون كه البته به‌صورت سفارشي نصب مي‌شود اشاره كرد.

صفحه نمايش نصب‌شده در كابين رم ۱۵۰۰ از آخرين ورژن سيستم Uconnect گروه فيات كرايسلر است. جديدترين آپشن‌ها در اين بخش را بايد صفحه نمايش عمودي ۱۲ اينچي دانست. همچنين سيستم رهياب ماهواره‌اي در اين صفحه نمايش وجود دارد و نقشه‌ي آن تنها با يك لمس قابليت اخبار تخصصي دارد. اين صفحه نمايش همچنين با اندرويد اتو و اپل كار پلي نيز سازگار است و حتي مي توان تنظيمات سيستم تهويه مطبوع  را از درون آن انجام داد. از ديگر آپشن‌هاي رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ بايد به قابليت هات اسپات واي‌فاي اشاره كرد. سيستم كنترل از راه دور SiriusXM نيز روي اين خودرو نصب است كه راننده با اين سيستم مي‌تواند خودرو را با استفاده از يك اپليكيشن در تلفن همراه هوشمند خود از راه دور باز و بسته كند و حتي موتور خودرو را روشن كند.

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

در خصوص تجهيزات ايمني فعال رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ هم بايد به امكاناتي همچون دوربين ۳۶۰ درجه، سيستم هشدار نقطه كور با برد ۱۲۰ متر، سيستم ترمز پيشگيري از برخورد، كروز كنترل هوشمند و رادار بين خطوط اشاره كرد. دوربين جلويي اين خودرو در بالاي شيشه جلو نصب شده است؛ درحالي‌كه در مدل قبلي اين دوربين در جلو پنجره نصب بود. اين اقدام در كارايي اين دوربين تأثير مثبتي گذاشته است چون عواملي كه در كار سيستم اختلال ايجاد مي‌كردند ديگر تأثير كمتري روي دوربين جلويي دارند.

براي سال ۲۰۱۹ ايمني خودرو در تصادف بسيار افزايش پيدا كرده است؛ به‌طوري كه شاسي جديد مي‌تواند به‌خوبي ضربات را درون خود جذب و از آسيب ديدن سرنشينان جلوگيري كند. ميله‌هاي مهاركننده چرخ در پشت چرخ هاي جلو نصب شده‌اند تا در تصادف ها از ورود چرخ‌هاي جلويي به داخل كابين جلوگيري كنند. براي مشترياني كه اهل آفرود هستند رم تيپ Rebel را پيشنهاد مي كند. اين مدل داراي سيستم تعليق با ارتفاع يك اينچ بيشتر است و روي آن رينگ‌هاي ۱۸ اينچي با تايرهاي ۳۳ اينچي نصب شده است. از ديگر امكانات اين مدل بايد به قلاب وينچ و قفل ديفرانسيل عقب اشاره كرد. مدل قبلي Rebel تنها با سيستم تعليق بادي قابل سفارش بود؛ اما براي سال ۲۰۱۹ مي‌توان اين خودرو را با فنرهاي فولادي خريداري كرد كه اين مورد مورد براي كساني كه مي‌خواهند خودروي خود را ارتقاء دهند و تيونينگ كنند يك خبر خوب است.

مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰

فعلاً اطلاعاتي در خصوص ارزش رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۰۹ منتشر نشده است؛ ضمن اينكه اطلاعات دقيقي از ميزان مصرف سوخت اين خودرو وجود ندارد و بايد تا زمان به بازار آمدن اين خودرو صبر كرد. اما اعلام شده است كه اين خودرو در سه‌ماهه نخست سال جاري وارد بازار خواهد شد. در ادمه مي‌توانيد گالري تصاوير و ويديوي معرفي رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ را تماشا كنيد. 

مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران
مرجع متخصصين ايران رم ۱۵۰۰
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات