سرمايهگذاري ياماها در توليد موتورسيكلت سه چرخ
با وجود فروش خوب ياماها در زمينه موتورسيكلت كه در سال ۲۰۱۷ بيش از ۱۰ درصد افزايش دارشت، برند ژاپني به دنبال راههاي غير معمول براي افزايش درآمد خود است. يكي از اين راهها به انديشه متخصصين ميرسد تلاش براي گسترش زيرمجموعههاي توليد سهچرخهاي مدرن و جذب مشتريهاي جديد باشد. مداركي وجود دارد كه نشان ميدهد ياماها به دنبال تصاحب شركت كوچك نروژي برودليتك (BrudeliTech) است كه موتورسيكلتهاي سهچرخه بر مبناي تجهيزات متخصص برند KTM توليد ميكند.
برودليتك در سال ۲۰۰۱ توسط جير برودلي تأسيس شد كه اكنون تنها متخصص تماموقت اين شركت است. علاقهمندي برودلي به وسايل نقليه غير متعارف در اواخر دهه ۹۰ ميلادي به وجود آمد؛ زماني كه او با دوچرخه ارتش سوئد روبرو شد درحاليكه قسمت جلوي آن براي اسكي باز شده بود. برودلي با پيشينه قوي در مهندسي و اشتياقي كه براي توليد موتورسيكلت داشت، تصميم گرفت موتورسيكلتهاي نامتعارف را طراحي و توسعه دهد. برودلي در سال ۲۰۰۱ با مشاركت جتيل ايد (Kjetil Eide) اقدام به تأسيس شركت برودليتك كرد و با اولين پيشنهاد دريافتي فعاليت آن آغاز شد.
در ماه فوريه سال ۲۰۰۳، برودلي اولين پروتوتايپ مقياس واقعي سهچرخه را كامل كرد؛ يك خودروي زمستاني كه بر اساس مدل همهجارو (ATV) پولاريس تريل بليزر ساخته شده بود. برودليتك در ادامه با هدف توليد يك خودروي مفهومي جديد، همكاري خود را با شركت طراحي برجسته نروژي يعني هريد ديزاين (Hareide Design) آغاز كرد. در نتيجه اين همكاري يك پروتوتايپ جديد ساخته شد كه نهتنها كوتاهتر و ظريفتر از نمونه اوليه بود، بلكه به لطف طراحي صنعتي هريد ديزاين عملكرد بسيار بهتري نيز داشت.
محصول نهايي اين شركت با نام برودلي 625L، سال ۲۰۰۵ در نمايشگاه EICMA رونمايي شد. مدت كوتاهي پس از آن، سرمايهگذاران بزرگتري در ليست سهامداران برودليتك قرار گرفتند و اين شركت شروع به كار روي يك طرح مهمتر براي توليد كرد. موتورسيكلت جديد بر اساس نمونه اوليه برودلي 625 و سوپرموتور KTM 690 طراحي شده بود كه بعدها برودلي 654L لينستر ناميده شد. در نمايشگاه اينترموت ۲۰۰۸، برودليتك از سهچرخه كج 654L با پيشرانه چهارزمانه تكسيلندر و حجم ۶۵۴.۷ سيسي رونمايي كرد كه قادر بود در ۷۵۰۰ دور بر دقيقه ۶۳ اسب بخار قدرت توليد كند. بيشينه سرعت اين سهچرخه بالاتر از ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت بود و ميتوانست تا ۴۵ درجه خم شود درحاليكه كف آن به موازات زمين باقي ميماند.
در سال ۲۰۱۰، كسبوكار شركت تحت بازسازي مالي قرار گرفت و جير برودلي تنها مالك اين شركت شد. طي دو سال پس از آن، برودليتك به كسبوكار مشاوره خودرو پرداخت و در اين حوزه رشد بسيار خوبي داشت. متأسفانه وقوع آتشسوزي در اين شركت باعث تخريب كامل كارخانه، تجهيزات و قطعات آن شد. پس از آتشسوزي، برودليتك زمان خود را بين تحقيق و توسعه خودروهاي سهچرخه و مشاوره خودرو تقسيمبندي كرد. اين روند تا سال ۲۰۱۷ ادامه يافت؛ هنگامي كه ياماها وارد شد و تمامي مايملك برودليتك از جمله سهام، كارخانه و كليه داراييها را خريد.
با معرفي سهچرخه نسبتا جديد ياماها با نام نيكن (Niken)، اين شركت بهوضوح علاقهمند به سرمايهگذاري روي بازار سهچرخه محسوب ميشود و به دست آوردن برودليتك نيز نشان ميدهد علاقه زيادي به گسترش زيرمجموعههاي خود و توليد وسايل نقليه غيرمتعارف دارد. از آنجا كه تفاوتهاي زيادي بين ياماها نيكن و برودلي 654L وجود دارد، ممكن است ياماها بخواهد از عناصر طراحي اختصاصي لينستر در پيشنهادات آينده خود استفاده كند.
جير برودلي درباره اين الحاق گفت:
من اين را بهعنوان افتخاري باورنكردني براي خود ميدانم كه ياماها تصميم گرفته است كاري را كه ما در نروژ شروع كرديم، به دست آورد. با شناختي كه از شايستگي، دانش و شور و شوق ياماها داريم، هيجانانگيز خواهد بود كه محصولات آينده اين غول موتورسيكلت ژاپني را ببينيم.
در حال حاضر هدف نهايي ياماها مشخص نيست؛ اما همانطور كه اين شركت به خريد انواع طرحهاي اختصاصي اقدام ميكند، كمك ميكند اين پاسخ براي ما آشكارتر شود. هنوز ياماها اطلاعاتي در مورد نوع استفاده از طرح برودلي ارائه نداده است و مشخص نيست كه آيا از آن در وسايل نقليه جادهاي استفاده ميكند يا دقيقا به همان شكلي كه برودليتك ارائه ميداد. در آينده خبررساني بيشتري در اين زمينه خواهد شد.
هم انديشي ها