نگاه نزديك به وانت 6X6 هنسي ولوسي رپتور

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت تيونينگ و خودروسازي آمريكايي هنسي نسخه‌ي ۳ محوره از وانت فورد F-150 رپتور را با قدرت ۷۰۰ اسب بخار عرضه مي‌كند.
تبليغات

قبل از هر چيزي بايد گفت، ۶ چرخ بودن اين وانت پيكاپ غول‌پيكر است كه توجه همه را جلب مي‌كند. از لحاظ تئوري ساده، چرخ بيشتر، مساوي است با تاير بيشتر، چسبندگي بيشتر و البته جلب توجه بيشتر. شركت هنسي پرفورمنس (Hennessey Performance) با پيروي از اين تئوري، به سراغ وانت فورد F-150 رپتور رفته است. تيم مهندسي هنسي با اضافه كردن يك محور و نام ولوسي‌رپتور (VelociRaptor) به وانت فورد، يكي از جذاب‌ترين و پرقدرت‌ترين وانت پيكاپ‌هاي جهان را خلق كرده‌ است.

پيشرانه و قواي متخصص؛ ولوسي رپتور در بدنه‌ي تي‌-ركس

مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor

از نام برازنده‌ي ولوسي‌رپتور كه بگذريم، به قواي متخصص و قدرت اين وانت ۳ محوره مي‌رسيم. فورد F-150 رپتور از پيشرانه‌ي ۶ سيلندر ۳.۵ ليتري توئين‌توربو با قدرت ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۹۰ نيوتن‌متر استفاده مي‌كند كه حالا با تيونينگ و بهينه‌سازي هنسي، امكان سفارش نسخه‌ي ۶ چرخ ولوسي‌رپتور با قدرت‌هاي ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ اسب بخار وجود دارد.

مدلي كه تصاوير آن را مشاهده مي‌كنيد، پكيج ۶۰۰ اسب بخاري هنسي با گشتاور ۸۴۰ نيوتن‌متر است كه اين وانت خارق‌العاده را در زماني كمتر از ۵ ثانيه، به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رساند. براي درك بهتر عملكرد بي‌نظير ولوسي رپتور، كافي است كه تعداد چرخ‌ها، وزن و ابعاد آن و البته قوانين فيزيك را در انديشه متخصصين گرفت.

۳ پكيج تيونينگ مختلف؛ ۳ قدرت متفاوت

مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor

بهينه‌سازي هنسي شامل سيستم جديد و قدرتمند گردش هوا، تقويت قدرت توبوشارژرها (مرحله‌ي اول)، اينتركولرهاي بزرگ‌تر و ECU تيونينگ شده است. تمام اين موارد با ارزش ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار در دسترس است؛ براي افزايش قدرت تا ۷۰۰ اسب بخار بايد كيت توربو مرحله‌ي دوم، منيفولدهاي توربو و سوپاپ تخليه فشار خروچي اگزوز استيل ضد زنگ، اينتركولر بهتر، سوپاپ‌هاي تخليه فشار دوگانه و ECU تقويت‌شده را به ارزش ۴۹ هزار و ۵۰۰ دلار سفارش داد. با اينكه خبري از پيشرانه‌ي ۸ سيلندر V شكل نيست, اما به لطف سيستم اگزوز استيل ضد رنگ جديد، صداي ولوسي رپتور درخور ظاهر آن است.

مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor

چرخ‌هاي محور وسط ولوسي رپتور، دقيقاً در جاي همان چرخ‌هاي محور عقب فورد F-150 رپتور قرار دارند. تيم مهندسي هنسي با اضافه كردن ۷۶ سانتي‌متر ديگر به طول اين وانت، محور سوم ۶.۳۵ سانتي‌متري را در كنار كمك‌فنرهاي بيشتر قرار داده‌ است. تمام قدرت و گشتاور ولوسي رپتور توسط جعبه‌دنده‌ي ۱۰ سرعته استاندارد به دو محور عقب فرستاده مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران هنسي VELOCIRAPTOR 6×6

علاوه بر بهينه‌سازي‌هاي سيستم اگزوز، اينتركولر و ECU، آپشن‌هاي زيادي هم براي ولوسي رپتور در انديشه متخصصين گرفته شده است. ترمزهاي سفارشي برند برمبو در عقبو جلو، رينگ و تايرهاي بزرگ‌تر، سيستم روشنايي LED، طراحي سفارشي كابين و پنل‌هاي ضد گلوله از آپشن‌هاي اين غول آمريكايي هستند. تمام اين موارد را در كنار سيستم تعليق برند Fox كه هم‌رده‌ي خودروهاي مسابقه‌اي آف‌رود Baja است، رينگ‌هاي ۲۰ اينچي، تايرهاي مخصوص آف‌رود، سپرهاي بزرگ جلو و عقب و چراغ‌هاي LED سقفي قرار دهيد، تا ولوسي رپتور از جذاب‌ترين خودروهاي رويايي ليست آرزوهاي علاقمندان دنياي خودرو باشد.

فورد F-150 رپتور، بزرگ‌تر از هميشه

مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor

اضافه كردن يك محور اضافه، فورد F-150 رپتور بزرگ را بزرگ‌تر كرده كه البته اين مورد كاملا مناسب سليقه‌ي خريداران ولوسي رپتور است. بخش زيادي از اين ابعاد بزرگ متوجه افزايش ارتفاع ۲۰ سانتي‌متري و افزايش طول ۷۶ سانتي‌متري است. شايد اين اعداد روي كاغذ چندان جلب توجه نكنند؛ اما افزايش طول رپتور F-150 از ۱.۷ متر به ۲.۴ متر و اضافه كردن كيت بدنه‌ي عريض‌تر حتماً در جاده احساس مي‌شود.

كيفيت سواري؛ سخت، پرسروصدا و سريع

مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor
مرجع متخصصين ايران velociraptor

با اضافه كردن ارتفاع و يك محور بيشتر، چابكي وانت فورد تحت تأثير قرار گرفته است. فرمان سنگين در پيچيدن كمترين بازخورد ممكن از جاده را به راننده منتقل مي‌كند. البته با وجود سيستم تعليق ساده‌ي تخت در عقب، سواري سفت و سخت در ولوسي رپتور نمايان شده است. رپتور استاندارد به لطف كمك فنرهاي بزرگ Fox سواري نرمي دارد؛ ولي ولوسي رپتور كاملاً در نقطه‌ي مقابل آن قرار مي‌گيرد. رانندگي با ولوسي رپتور نيازمند ستون فقرات مستحكم است؛ چرا كه تك‌تك ناهمواري‌ها و دست‌اندازهاي جاده را بايد تحمل كرد.

اما سواري بسيار سخت ولوسي رپتور با وجود دو توربوشارژر در كنار پيشرانه‌ي V6 اكوبوست فورد و عملكرد بي‌نظير آن كه هيچ شباهتي به وانت پيكاپ ندارد، در عرض چند دقيقه فراموش مي‌شود. قدرت ۶۰۰ اسب بخاري ولوسي رپتور در كنار گيربكس ۱۰ سرعته‌ي عالي و سيستم اگزوز عصباني قرار گرفته است كه در مقابل رپتور استاندارد ۴۵۰ اسب بخاري، عملكردي متفاوت و ديدني دارد.

كلام آخر

مرجع متخصصين ايران هنسي ولوسي رپتور / Hennessey VelociRaptor

هنسي ولوسي رپتور به هيچ وجه به پيچيدگي و خوش‌ساختي مرسدس بنز G63 آلماني با ۶ چرخ نيست؛ اما حداقل در ميدان مبارزه‌ي ارزش، ۶ چرخ آمريكايي عملكرد بهتري دارد. هنسي ولوسي رپتور فول آپشن با ارزش ۲۶۰ هزار پوند (حدود ۳۷۰ هزار دلار) عرضه مي‌شود كه در برابر مرسدس بنز ۳۷۰ هزار پوندي (حدود ۵۲۵ هزار دلار)، ارزش بسيار كمتري است. از طرفي غول ۶ چرخ هنسي فقط در تعداد محدود ۱۰۰ دستگاه عرضه مي‌شود كه بدون شك به لطف سليقه‌ي آمريكايي‌ها، بخش زيادي از اين تعداد در خانه فروخته خواهد شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات