همكاري بي ام و با گريت وال چين، قطعي شد
به گفته برخي افراد مطلع، شركت بيامو AG در حال كار روي يك معامله جديد است تا براي اولين بار توليد محصولات برند بريتانيايي ميني (Mini) را در خارج از اروپا آغاز كند. اين خودروساز آلماني در مورد توافق برونسپاري احتمالي با شركت چيني گريتوال موتور (Great Wall Motor) براي توليد خودروهاي ميني و صادرات آنها مذاكره ميكند.
خودروهاي انگليسي ميني كه ابتدا براي مقابله با افزايش ارزش سوخت در اواخر دهه ۱۹۵۰ ساخته شدند، در طول سالهاي متمادي تكامل يافتهاند و نمونههايي از اين خودروها در حال حاضر در بريتانيا و هلند توليد ميشود. پس از موفقيت بيامو در بازسازي نام تجاري ميني و فروش بيش از ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو در هشت ماه اول امسال، لوكسساز باواريا در حال حاضر خود را در جهت اضافه كردن يك نسخه الكتريكي جديد براي اولين بار آماده ميكند.
بيامو همانند رقباي خود، تغييرات پرهزينهاي را به سمت توليد خودروهاي برقي مديريت ميكند؛ چرا كه دولتهاي سراسر جهان از آلودگي جلوگيري و محدوديتهاي زيادي بر مصرف سوختهاي فسيلي اعمال ميكنند. ماه گذشته شركت باواريايي، آكسفورد انگلستان را براي توليد خودروي الكتريكي ميني انتخاب كرد و جايگزينهايي در آلمان و هلند براي آن قرار داد. پس از آنكه ماه گذشته چين الزامات جديدي براي توليد و فروش خودرو از سال ۲۰۱۹ در اين كشور وضع كرد، بيامو از تمايل خود براي بهبود و ارتقاء سيستم حملونقل الكتريكي سخن گفت.
توافق در مورد توليد محلي ميني براي صادرات، چشماندازهاي شركت گريتوال را تقويت خواهد كرد و حتي باعث شد پس از گمانهزني در مورد سرمايهگذاري مشترك بيامو، ارزش سهام آن ۱۴ درصد افزايش يابد. اين افزايش جهشي باعث شد خودروساز چيني در روز بعد، معاملات خود را به حالت تعليق درآورد. سخنگوي گريتوال از ارائهي انديشه متخصصين در اين باره خودداري كرد و گفت اين شركت بعداً بيانيهاي صادر ميكند. نمايندگان بيامو در آلمان نيز نتوانستند انديشه متخصصين بدهند. اين اخبار در حالي منتشر ميشود كه عرضهي سهام گريتوال از ماه دسامبر گذشته متوقف شده است.
در حال حاضر بيامو توليد منطقهاي خودروهاي خود را با همكاري هولدينگ خودروسازي برليانس (Brilliance Holdings Ltd) انجام ميدهد. فروش خودروهاي بيامو و ميني در كشورهاي آسيايي طي هشت ماه اول سال جاري به ۳۸۳,۹۷۶ دستگاه افزايش يافت. همچنين دادههاي منتشرشده توسط بلومبرگ نشان ميدهد كه ماه گذشته فروش خودروي سواري در چين ۳.۳ درصد افزايش يافت و به ۲.۳۴ ميليون دستگاه رسيد.
توليدكننده آلماني خودرو تا سال ۲۰۲۵ برنامههايي براي حداقل ۱۲ خودروي تمام الكتريكي مشخص كرده است. از جمله اين مدلهاي مجهز به باتري، ميتوان به شاسيبلند بيامو X3 و خودروي خودران آينكست (iNext) اشاره كرد. براي رسيدگي به تقاضاي علاقهمندان به خودروهاي اسپرت نيز مجموعهاي از مدلهاي جديد اضافه خواهد شد. طبق گزارش بلومبرگ، بيامو در حال گسترش خط توليد خودروهاي لوكس و همچنين اضافه كردن خودروي كاملا اسپرت بيامو X7 است.
گريتوال كه توسط وي جيانجون (ميلياردر چيني) تأسيس شده است، در بازار چين بهعنوان خودروساز پيشرو در زمينهي توليد شاسيبلند شناخته ميشود؛ برند چيني با ارائه مدلهاي زيادي از شاسيبلندهاي لوكس با ارزشهاي ارزانتر از طرح سدان نسبت به خودروسازان خارجي مانند فولكسواگن و جنرال موتورز، توانسته است خود را بهعنوان يكهتاز بازار چين مطرح كند. اكنون گريتوال در چين شريك توليدي ندارد و همين باعث شده است بيامو به فكر سرمايهگذاري در غول اقتصادي دنيا بيفتد.
طبق اطلاعات بلومبرگ، سهام شركت گريتوال سال ۲۰۱۷ در جدال با رقبا عقب مانده است؛ رقيباني مانند هولدينگ جيلي، برليانس و گروه خودروسازي گوانگژو اتومبيل با ارائهي ۱۰۰ درصد سهام خود در بازار جهاني هنگكنگ توانستند به پشتوانه مطمئني دست يابند و فاصله زيادي با گريتوال ايجاد كنند. حالا با انتشار خبر تمايل بيامو براي سرمايهگذاري در بخش خودروي الكتريكي چين، به انديشه متخصصين ميرسد فرصت تازهاي براي اين شركت ايجاد شده است.
هم انديشي ها