۷ خودروي جادهاي؛ سريعتر از مدلهاي فرمول يك
اگر به اندازهي كافي ثروتمند باشيد، نهايت سرعت باورنكردني خودروهاي فرمول يك را همراه راحتي بيشتر و بسياري آپشنهاي لوكس در اختيار خواهيد داشت. نيازي نيست كه به اندازهي لوئيس هميلتون، مهارت داشته يا دورههاي طاقتفرساي رانندگي پيست را پشت سر گذاشته باشيد. در عوض، با پرداخت مبالغ ميليون دلاري و احتمالا نشستن در ليست انتظار خريد يك ابرخودرو، صاحب يكي از هيجانانگيزترين اختراعات بشر خواهيد شد.
فراموش نكنيم، مهمترين تفاوتهاي خودروي فرمول يك با محصولي استاندارد و جادهاي، بيشتر بر ۲ موضوع مهم استوار است. اولين مورد كه تا حد زيادي واضح به انديشه متخصصين ميرسد، توانايي حيرتانگيز يك مدل مخصوص مسابقات فرمول در شتابگيري و ترمز آني است. رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت در زماني حدود ۲ ثانيه، نكتهي عجيبي براي مدلهاي امروزي فرمول يك نيست. علاوه بر اين، كاهش سرعت از ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت تا ايست كامل هم ظرف ۲ ثانيه دومين توانايي مهم خودروهاي فرمول يك كه نبايد دست كم گرفته شود، مانورپذيري و تغيير مسير حين سرعتهاي بالا است كه به لطف ساختار پيچيده و مهندسي پيشرفته در طراحي بدنه، نوع لاستيكها و بسياري ديگر فناوريهاي آن
بسياري از قابليتهاي فرمول يك، حتي در ابرخودروها هم ديده نميشود؛ ولي در مباحثه نهايت سرعت ميتوان به نتايج جالبي رسيد. بالاترين سرعتي كه تاكنون در مسابقات فرمول يك ثبت شده، ۳۷۲ كيلومتر بر ساعت و مربوط به خودروي مدل FW38 تيم ويليامز مرسدس است. اين ركورد، سال ۱۳۹۵ و هنگام برگزاري رقابت جايزه بزرگ مكزيك در فصل ۲۰۱۶ فرمول يك جهاني، توسط والتري بوتاس ثبت شد. لازم به توضيح است كه بنا به اطلاعات غير رسمي، خودروهاي فرمول يك به دليل ساختار بدنه، لاستيكها و پيشرانه، توانايي ثبت سرعتهايي نزديك به ۴۰۰ كيلومتر بر ساعت ندارند و در اين حالت، با خطرهاي جدي روبرو ميشوند.
تنها ۷ ابرخودرو با استاندارد جادهاي در دنيا وجود دارند كه ميتوان با آنها به سرعتي بيش از ۳۷۲ كيلومتر بر ساعت رسيد. فراموش نكنيم، مدلهايي نظير رايمك C-Two و تسلا رودستر جديد هم ادعاي سرعتگيري در كلاس ۴۰۰ كيلومتر بر ساعت دارند؛ اما هنوز مورد آزمون رسمي قرار نگرفتهاند.
۷- مكلارن F1؛ نهايت سرعت ۳۸۶ كيلومتر بر ساعت
اين ابرخودرو، همچنان يكي از دوستداشتنيترين توليدات تاريخ خودروسازي دنيا محسوب ميشود و محبوبيت زيادي در سطح جهاني دارد. مكلارن F1، اولين محصول جادهاي دنيا بود كه در سال ۱۹۹۲ توانست به سرعت رؤيايي ۲۴۰ مايل بر ساعت (۳۸۶ كيلومتر بر ساعت) برسد. به لطف استفاده از پيشرانهي ۱۲ سيلندر و ۶.۱ ليتري ساخت بيامو، قدرت ۶۲۷ اسب بخار و گشتاور ۶۵۱ نيوتنمتر در اين خودرو فراهم شد تا همچنان بهعنوان سريعترين خودروي دنيا با پيشرانهي تنفس طبيعي شناخته شود. ديگر نسخههاي مكلارن F1 با نهايت سرعت كمتر از مدل استاندارد، شامل F1 GTR و F1 LM به ترتيب با قدرتهاي ۶۰۰ اسب بخار و ۶۸۰ اسب بخار به تعداد محدود توليد شدند؛ اما همانگونه كه از نام آنها مشخص است، مخصوص مسابقات كلاس GT و رقابتهاي استقامت لومانز در پيست بودند.
۶- بوگاتي ويرون؛ نهايت سرعت ۴۰۲ كيلومتر بر ساعت
ويرون، اولين خودروي تاريخ محسوب ميشود كه مرز باورنكردني سرعت ۴۰۰ كيلومتر بر ساعت را درنورديد. با مديريت فولكسواگن آلمان در رأس برند فرانسوي بوگاتي، اولين خودروي دنيا با سرعت ۴۰۲ كيلومتر بر ساعت در سال ۲۰۰۵ توليد شد. اين محصول، با پيشرانهي ۱۶ سليندر ۸ ليتري و ۴ توربوشارژ خود، قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۲۵۰ نيوتنمتر فراهم كرد تا در اين زمينه هم اولين خودروي جادهاي دنيا باشد. نسخهي استاندارد بوگاتي ويرون، با ثبت سرعت ۴۰۹ كيلومتر بر ساعت، زمان ۲.۵ ثانيه در سرعتگيري از صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت و برچسب ارزش بيش از يك ميليون دلار، بهعنوان خودرويي تاريخساز شناخته ميشود كه بر صنعت خودروسازي دنيا تأثير گذاشت.
۵- آلتيميت آيرو؛ نهايت سرعت ۴۱۲ كيلومتر بر ساعت
شركت SCC، بهعنوان خودروسازي كوچك با توليد محدود شناخته ميشود. اين برند توسط جرود شلبي در سال ۱۹۹۸ بنيان نهاده شد تا با نام كامل سوپراسپرتسازي شلبي آمريكاي شمالي (Shelby SuperCars North America) فعاليت كند. جالب است بدانيد كه جرود شلبي، هيچ نسبتي با كارول شلبي و سري خودروهاي تقويتشدهي فورد توسط برند شلبي، مثل موستانگ شلبي ندارد و به همين دليل از نام SCC براي شركت خود استفاده ميكند. اولين و تنها محصول جادهاي SCC، آلتيميت آيرو نام دارد كه در سال ۲۰۰۶ رونمايي شد. اين محصول با نمونهي مجهز به پيشرانهي ۸ سيلندر ۶.۴ ليتري و سوپرشارژ خود، قدرت ۱۱۸۳ اسب بخار فراهم كرد تا قدرتمندترين خودري دنيا، پيش از رونمايي كونيگزگ وان مدل ۲۰۱۴ باشد. نهايت سرعت آلتيميت آيرو با ۴۱۲ كيلومتر بر ساعت در سال ۲۰۰۷ و توسط متخصص كارشناسان گينس ثبت شد. جالب است بدانيد كه خودرو مذكور، با هدف كاهش وزن و عمكلرد خالص، فاقد ترمز ABS و سيستم كنترل لغزش بود. محصول بعدي SCC با نام تواتارا، در مرحلهي پيشتوليد است.
۴- بوگاتي شيرون؛ نهايت سرعت ۴۲۰ كيلومتر بر ساعت
بر خلاف آنچه تصور ميكنيد، بوگاتي شيرون در صدر فهرست سريعترين خودروهاي دنيا ديده نميشود و فعلا داراي رتبهي چهارم است. البته احتمال زيادي وجود دارد كه با نسخهاي بهينهشده مثل شيرون اسپرت، تلاش بوگاتي براي بازگشت به جايگاه اول سريعترين مدل جادهاي دنيا عملي شود. مهندسان اين برند، فناوري ساخت تايرها و وزن نسبتا بالاي خودرو را مهمترين اشكال سد راه شيرون براي رسيدن به سرعتهاي بالاتر عنوان كردهاند؛ چراكه به گفتهي آنها، پيشرانهي ۱۴۷۹ اسب بخار شيرون، قدرت كافي براي شكستن ركورد نهايت سرعت دنيا دارد.
۳- بوگاتي ويرون سوپراسپرت؛ نهايت سرعت ۴۳۱ كيلومتر بر ساعت
نسخهي ارتقاءيافته از ويرون استاندارد با پسوند سوپراسپرت و كد ۱۶.۴ در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. اين محصول توانست در حضور متخصص كارشناسان گينس به سرعت ۴۳۱ كيلومتر بر ساعت برسد. البته ويرون سوپراسپرت داراي محدودكنندهي الكترونيكي سرعت است و در حالت عادي نميتواند چنين سرعتي داشته باشد. به همين دليل، ركورد ۴۳۱ كيلومتر بر ساعت ويرون سوپراسپرت بدون محدودكنندهي سرعت، مورد قبول بسياري از علاقهمندان خودرو نيست؛ هرچند از انديشه متخصصين گينس، در زمان خود معتبر اعلام شد.
۲- هنسي ونوم GT؛ نهايت سرعت ۴۳۵ كيلومتر بر ساعت
ركوردزني هنسي با ابرخودروي ونوم GT، در سال ۲۰۱۳ ابعاد جالبي داشت. از يك سو خودرويي توليد شده بود كه حدود ۶۵ كيلومتر بر ساعت سريعتر از مدلهاي فرمول يك عمل ميكرد. از سويي ديگر، صنعت خودروسازي آمريكا كه اصولا سابقهي درخشاني در توليد ابرخودروها نداشت، به عرض اندام مقابل اروپاييها پرداخت. البته ونوم GT، محصول پرفروشي نبود و تنها ۱۳ دستگاه از آن ساخته شد. هنسي ونوم F5، امروزه بهعنوان جانشين ونوم GT شناخته ميشود؛ اما هنوز در تستهاي نهايت سرعت شركت نكرده است.
۱- كونيگزگ آگرا RS؛ نهايت سرعت ۴۴۷ كيلومتر بر ساعت
آبانماه ۱۳۹۶، زمان مناسبي بود تا قدرت مهندسي سوئد با ابرخودروي كونيگزگ آگرا RS تاريخساز شود. اين محصول در حضور نمايندگان جزوه رايگان ركوردهاي گينس و با طي كردن ميسر رفت و برگشت، نهايت سرعت ۴۴۷ كيلومتر بر ساعت ثبت كرد؛ ضمن اينكه ادعا ميشود براي لحظاتي به سرعتهايي بيش از ۴۵۰ كيلومتر بر ساعت نيز رسيده است. از ديگر تواناييهاي جالب كونيگزگ آگرا RS ميتوان به زمان رسيدن به سرعت ۴۰۰ كيلومتر بر ساعت و ترمزگيري آني (از سرعت صفر تا ۴۰۰ كيلومتر بر ساعت و ايست كامل) اشاره كرد كه مجموعا، ۳۶.۵ ثانيه ثبت شده است.
در پايان اين مطلب، بينندهي فيلم كوتاهي باشيد كه ركوردشكني تاريخي مدل آگرا RS در شتابگيري و ترمزگيري را نمايش ميدهد.
هم انديشي ها