خودروي خودران اوبر موجب مرگ يك زن شد

سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مرگ يك زن اهل آريزونا توسط خودروي خودران شركت اوبر، مي‌تواند پروژ‌هاي مربوط به وسايل نقليه‌ي مجهز به رانندگي خودكار در سراسر جهان را تعطيل كند.
تبليغات

روز گذشته، شاسي‌بلند خودران ولوو متعلق به اوبر با يك عابر پياده در آريزوناي آمريكا تصادف كرد و موجب مرگ او شد. اوبر در واكنش به اين حادثه، تمام خودروهاي خودران خود را از جاده‌هاي عمومي ايالت آريزونا و همچنين شهرهاي سان‌فرانسيسكو، تورنتو و پيتسبرگ جمع‌آوري كرده است.

پليس تأييد كرد كه اين تصادف صبح دوشنبه در نزديكي خياباني در شهر تمپي آريزونا به وقوع پيوسته است. خودروي اوبر به سمت شمال در حركت بود كه يك زن در حين عبور از خيابان و خارج از محل خط‌كشي عابر پياده با آن برخورد كرد. اين زن پس از تصادف به بيمارستان انتقال داده شد؛ اما بعداً به علت شدت جراحات، فوت كرد. گزارش‌هاي اوليه اشاره كردند كه اين زن احتمالا يك دوچرخه‌سوار بوده است؛ اما اين مسئله بعداً تكذيب شد. به گفته‌ي پليس، اين زن ۴۹ ساله بوده و الين هرزبرگ نام داشته است.

مرجع متخصصين ايران Uber self-driving SUV

اوبر تأييد كرده است كه وسيله‌ي نقليه‌اش در حالت خودران حركت مي‌كرده و هنگام تصادف، يك راننده‌ي كمكي نيز پشت فرمان بوده است. واقعه‌ي اخير، اين زن را به يكي از اولين قربانيان شناخته‌شده‌ي تصادفات خودروهاي خودران تبديل مي‌كند.

راننده‌ي كمكي كه از قضا او هم يك زن است، تنها فردي محسوب مي‌شود كه در هنگام تصاف داخل خودرو حضور داشته و به گفته‌ي سخنگوي اوبر، در اين حادثه آسيبي به وي وارد نشده است. با اين حال، اين شركت تا اين لحظه از ارائه‌ي جزئيات بيشتر درباره‌ي هويت يا صلاحيت اين راننده خودداري كرده است. داده‌هاي گردآوري‌شده توسط دوربين‌هاي متعدد خودرو و سنسورهاي آن قطعا در تعيين علت حادثه مفيد خواهند بود.

سخنگوي اوبر در گفتگو با وب‌سايت ورج گفت:

ما مراتب همدردي خود را با خانواده‌ي قرباني ابراز مي‌كنيم و در تحقيقات درباره‌ي اين حادثه با مقامات محلي به‌طور كامل همكاري خواهيم كرد.

اين حادثه، نخستين تصادف خودروهاي خودران اوبر در شهر تمپي آريزونا محسوب نمي‌شود. تقريبا يك سال پيش در همين شهر يك خودرو به دليل عدم رعايت حق تقدم با يك خودروي خودران اوبر تصادف كرد. در اين حادثه سرنشينان خودروها آسيبي نديدند.

مرجع متخصصين ايران Uber self-driving SUV

اوبر پس از لغو مجوز ناوگانش توسط سازمان وسايل نقليه‌ي موتوري كاليفرنيا، خودروهاي خودران خود را به آريزونا منتقل و آزمايش آن‌ها را در فوريه‌ي ۲۰۱۷ در آن شهر آغاز كرد. علت جابجايي ناوگان خودران اوبر از كاليفرنيا به آريزونا، امتناع اين شركت از پرداخت مبلغ ۱۵۰ دلار براي آزمايش خودروها و دريافت مجوز بود.

اوبر در كنار ويمو و واحد كروز جنرال موتورز، يكي از برندهاي دنياي فناوري محسوب مي‌شود كه به‌منظور آماده ساختن خودروهاي خودران براي مصارف عمومي در سال‌هاي پيش‌ رو، رقابت مي‌كند.

اوبر اعلام كرده است كه توانايي‌اش در ساخت خودروي خودران براي موفقيت در صنعت به‌سرعت در حال تغيير حمل و نقل ضروري محسوب مي‌شود. اين شركت پيش‌بيني مي‌كند شبكه‌اي از خودروهاي خودران كه از طريق اپليكيشن اوبر فراخوانده مي‌شوند در نهايت جايگزين خودروهاي معمولي خواهند شد.

نگراني‌ درباره‌ي ايمني خودروهاي خودران پس از حادثه‌ي مرگباري كه خودروي خودران ساخت تسلا در آن دخيل بود، شدت گرفته است. خودرويي كه درگير آن حادثه بود از يك سيستم نيمه‌خودران بهره مي‌برد كه نيازمند نظارت انساني بود. در طرف مقابل، خودروي اوبر يك خودروي تمام خودران به‌حساب مي‌آيد و نيازي به وجود راننده پشت فرمان ندارد. با اين وجود، در تحقيقات بعدي مشخص شد كه خودروي تسلا در آن حادثه مقصر نبوده است.

مرجع متخصصين ايران دارا خسروشاهي

دارا خسروشاهي، مديرعامل اوبر، در همدردي با خانواده‌ي قرباني در توييتر نوشته است:

اخبار به‌شدت غم‌انگيزي از آريزونا به گوش مي‌رسد. ما در عين همكاري با مقامات پليس محلي براي يافتن علت حادثه به ياد خانواده‌ي قرباني هستيم.

در همين حال بلومبرگ گزارش مي‌دهد كه ستاد ملي ايمني حمل و نقل ايالات متحده تحقيقات درباره‌ي اين حادثه را آغاز كرده و بدين منظور گروه كوچكي به شهر تمپي اعزام كرده است.

متن كامل بيانيه‌ي اداره‌ي پليس تمپي درباره‌ي اين حادثه به شرح زير است:

در حدود ساعت ۱۰ صبح هجدهم مارس، اداره‌ي پليس تمپي به گزارش يك تصادف در جاده‌ي كاري و خيابان ميل در تمپي آريزونا پاسخ داد. خودروي درگير حادثه يكي از خودروهاي خودران اوبر محسوب مي‌شود. اين خودرو در هنگام تصادف در حالت خودران بود و يك اپراتور (راننده‌ي كمكي) نيز پشت فرمان حضور داشت. اين خودرو درست از جنوب جاده‌ي كاري به سمت شمال در حال سفر بود كه يك عابر پياده‌ي زن خارج از محل خط‌كشي عابر پياده و از سمت غرب به شرق وارد جاده مي‌شود و در همين زمان با خودروي اوبر تصادف مي‌كند. قرباني حادثه ۴۹ ساله است و الين هرزبرگ نام دارد. او به يك بيمارستان محلي منتقل مي‌شود و در همانجا به دليل جراحات وارده از دنيا مي‌رود. اوبر در حال همكاري است و تحقيق همچنان ادامه دارد.
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات