همكاري ويمو و جگوار براي مدل خودران I-Pace
ويمو (Waymo) در سال جاري ميلادي سرويس خودروي خودران خود را براي عموم مردم در ايالت آريزوناي آمريكا راهاندازي ميكند و به انديشه متخصصين ميرسد بسياري از مسافراني كه در تستهاي اوليه شركت كردهاند راضي هستند؛ اگر ويديو تبليغاتي كوتاه ويمو را ديده باشيد، بايد از تلاش اين شركت براي ارائه خودروي خودران و فناوري آيندهمحور تشكر كنيد. امروز دسترسي به آينده لوكس و پر از رفاه ديگر عجيب به انديشه متخصصين نميرسد و پيشبيني ميشود كه در دنياي فردا، ديگر انسانها رانندگي نخواهند كرد. با اعلام مشاركت ويمو و جگوار براي استفاده از شاسيبلند الكتريكي جگوار I-Pace بهعنوان ناوگان خودران، ميتوان خبر از روزهاي خوبي داد.
اين دو شركت تصميم دارند ناوگاني شامل بيش از ۲۰ هزار دستگاه خودروي كاملا الكتريكي و خودران جگوار I-Pace را وارد عرصه خدمات عمومي كنند كه پيشبيني ميشود بتوانند روزانه به يك ميليون نفر خدمات سواري ارائه دهند. جان كرافكيك، مدير عامل ويمو، ناوگان اضافهشده را بهعنوان اولين خودروهاي شاسيبلند الكتريكي، خودران و لوكس در دنيا معرفي ميكند.
اولين مدل پروتوتايپ شاسيبلند جگوار I-Pace در پايان سال جاري به فناوري خودران ويمو مجهز خواهد شد؛ اما اكثر متخصصان برنامه متخصصدي خدمات اشتراك سواري ويمو، تقريبا تا سال ۲۰۲۰ قادر به سوار شدن در خودروي مستقل جگوار نخواهند بود. ويمو همچنان به استفاده از ۶۰۰ نسخه هيبريدي كرايسلر پاسيفيكا (Pacifica) ادامه خواهد داد و شاسيبلند جگوار I-Pace بهعنوان يك گزينه ممتاز عمل خواهد كرد.
ويمو قصد دارد در درازمدت طيف گستردهاي از وسايل نقليه را در ناوگان خودران خود به كار بگيرد كه شامل همه انواع خودرو از شاسيبلند لوكس گرفته تا مينيون و خودروهاي كوچك ميشود. جگوار I-Pace پس از مدلهايي از لكسوس RX، مينيون كرايسلر پاسيفيكا، كاميون خودران و نمونه اوليه فايرفلاي (Firefly) ويمو بهعنوان آخرين پيشنهاد مطرح شده است.
كرافكيك در مراسم افتتاحيه نمايشگاه خودروي نيويورك گفت:
ما ميخواهيم براي هر مسافر و هر سفر يك خودروي خودران بسازيم. هدف ما ايجاد باتجربهترين راننده در جهان است؛ مدل ما در ويمو، مانند يك شركت خودروساز معمولي نيست. هدف بلندمدت ويمو همچنان افزايش و بهبود ايمني خواهد بود.
اولين تست خودروي شاسيبلند خودران جگوار I-Pace در فونيكس برگزار خواهد شد. اين سرويس در شعاع ۲۶۰ كيلومتر مربع رصد خواهد شد كه در حدود يكششم اندازه منطقه شهري است و پس از آن، تا شعاع ۱۵۵۰ كيلومتر مربع افزايش خواهد يافت. مهندسان هر دو شركت در فرآيند توليد شاسيبلند الكتريكي جگوار I-Pace، براي تكميل فناوري خودران ويمو تلاش و همكاري خواهند كرد.
جديدترين مدلهاي I-Pace بايد آزمون هشت ميليون كيلومتر را بگذارنند كه در حال حاضر در جادههاي عمومي شهرها و ايالتهايي نظير ميشيگان، سانفرانسيسكو، واشنگتن و آتلانتا ثبت شده است؛ اين ارقام در كنار رقم جالب هشت ميليارد كيلومتر شبيهسازي قرار دارد كه ويمو مجموع اين دو فرآيند را سختترين و طولانيترين آزمون رانندگي در دنيا مينامد. اين دو شركت وعده دادهاند كه با توليد خودروهاي ايمنتر، زمان ارزشمند مردم را آزاد كنند و با استفاده از سرويس اشتراك سواري براي هر فرد، حملونقل را بهبود ببخشند.
هم انديشي ها