نگاه عميق به تويوتا كمري ۲۰۱۸

دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 11 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نسخه‌ي ۲۰۱۸ تويوتا كمري با داشتن تهاجمي‌ترين طراحي تاريخ اين مدل، نماينده‌ي انقلاب تويوتا در نصب سيستم‌هاي ايمني و كمكي به‌صورت استاندارد در يك سدان خانوادگي است.
تبليغات

تويوتا كمري (Camry) يكي از پرطرفدارترين خودروهاي سدان سايز متوسط است كه تا به‌امروز هشت نسل از آن در بازارجهاني عرضه شده. كمري ابتدا سدان كامپكت بود (۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸)؛ اما مدتي بعد در كلاس سدان‌هاي سايز متوسط (۱۹۹۱ تا به‌امروز) توليد شد. تويوتا كمري پس از مدل كورولا، دومين خودروي معروف اين برند ژاپني در سطح جهاني است.

كمري؛ تاج ژاپني تويوتا

مرجع متخصصين ايران Toyota Camry  / تويوتا كمري

«كمري» برگرفته از واژه‌ي ژاپني كاموري (Kanmuri) به‌معني «تاج» است. مقامات تويوتا از مدت‌ها پيش خودروهاي پرچم‌دار اين برند را با اشاره به «تاج و كمال» نام‌گذاري كرده‌اند. اين مدل‌ها با كرون (Crown) محصول سال ۱۹۵۵ شروع شد و با مدل‌هايي با نام‌هاي لاتين كورونا (Corona) و كورولا (Corolla) به‌ معني «تاج» و «تاج كوچك» در سال‌هاي ۱۹۵۷ و ۱۹۶۶ ادامه يافت.

مرجع متخصصين ايران Toyota Camry  / تويوتا كمري

برخلاف مدل‌هاي ديگر تويوتا كه نام آن‌ها با معني تاج، ريشه‌ي خارجي دارد، كمري كاملاً بر اساس ريشه‌ي ژاپني شكل گرفته است. مدل كمري اولين بار در سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ به‌عنوان تيپ ويژه‌ي تويوتا سليكا در بازار ژاپن متولد شد. پس از سليكا، كمري در قالب يك مدل مستقل در سال ۱۹۸۲ با كد V10 رونمايي شد تا اولين نسل رسمي از كمري كامپكت و ويستا باشد. پس از چند عرضه نسل مختلف از كمري كامپكت، سرانجام در سال ۱۹۹۱ كمري به كلاس سدان‌هاي سايز متوسط كه وارد شد. نسل فعلي كمري همچنان يك سدان سايز متوسط است كه در سال ۲۰۱۷ رونمايي شد.

مرجع متخصصين ايران تويوتا كمري / Toyota Camry

مدل ۲۰۱۸ كمري با طراحي جذاب‌تر، قدرت بيشتر، كابين جادارتر، ايمني بيشتر و مصرف كمتر همچنان يكي از پرفروش‌ترين سدان‌هاي بازار جهاني خواهد بود. مسلماً طراحي مدل جديد مخالفان و موافقان زيادي دارد؛ ولي مانع فروش فوق‌العاده‌ي ماهانه‌ي آن در سطح جهان نمي‌شود. شايد بتوان گفت بزرگ‌ترين اشكال كمري نبود اتصالات اپل كارپلي و اندرويد اتو است كه بر اساس گفته‌هاي مديران ارشد تويوتا، مدل ۲۰۱۹ كمري اين رابط‌ها را هم در كنار سيستم اطلاعات و سرگرمي خواهد داشت.

طراحي خارجي و بدنه؛ سدان خانوادگي با ظاهر اسپرت و تهاجمي

مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري

مدل‌هاي چندسال اخير كمري اصلاً با طراحي محافظه‌كارانه همراه نبودند. درواقع تيم طراحي تويوتا بدون توجه به هدف اصلي كمري؛ يك سدان جادار خانوادگي، تهاجمي‌ترين ظاهر ممكن را به اين خودرو داده‌ است. همانطور كه از آمار فروش كمري برمي‌آيد، ظاهر تهاجمي و اسپرت، مانع فروش آن نشده است. كمري ۲۰۱۸ به‌خصوص در تيپ XSE كاملاً هيجان‌انگيز و اسپرت است. البته تيپ‌هاي مختلف كمري با طراحي‌هاي متفاوت نماي جلو و عقب همراه شده‌اند تا مشتريان گزينه‌هاي بيشتري براي انتخاب داشته باشند.

صحبت در مورد زيبايي خودرو كاملاً سليقه‌اي است به همين دليل متخصص كارشناسان مختلف هم انديشي ها متفاوتي در مورد كمري دارند. جدا از مباحثه زيباشناسي، خطوط ملايم بدنه و سقف در كنار پنجره‌هاي بزرگ‌تر از نكات مثبت طراحي كمري جديد هستند.

طراحي داخلي و كابين؛‌ متريال باكيفيت و فضاي جادار

مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري

به‌طور كلي كابين كمري زيبا و خوش‌ساخت است و متريال استفاده‌شده در اين بخش، ارزش تمام‌شده‌ي اين سدان ژاپني را توجيه‌ مي‌كند. درواقع كابين كمري نه  لوكس است و نه بي‌كيفيت؛ روكش‌هاي چرمي صندلي‌ها، پلاستيك‌هاي كارشده در بخش‌هاي مختلف و تركيب تزئينات با رنگ براق همه در حد ايده‌آل هستند. براي قضاوت نهايي در مورد كابين كمري، بايد جادار بودن آن را مطالعه كرد. كمري در كلاس سدان‌هاي سايز متوسط يكي از جادارترين كابين‌هاي خوش‌ساخت را دارد. در حقيقت بهتر است بگوييم كمري پس از رقيب هميشگي خود هوندا آكورد، جادارترين كابين را در اين كلاس از خودروها دارد. به‌خصوص فضاي سرنشينان عقب كه كاملاً جوابگوي تيپ‌هاي مختلف بدني با قد بلند است. تيم مهندسي تويوتا فضاي بيشتر سرنشينان عقب را در كنار ارتفاع كمتر خودرو و البته ارتفاع كمتر صندلي‌ها به دست‌ آورده است. به بياني ساده‌تر، شايد سوار و پياده شدن به كمري جديد براي برخي افراد اشكال‌تر شده باشد.

 مشخصات متخصص و فرمان‌پذيري؛ دو پيشرانه‌ي پرقدرت 

مرجع متخصصين ايران Toyota Camry / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري

مدل ۲۰۱۸ تويوتا كمري با دو پيشرانه‌ي ۶ سيلندر V شكل ۳.۵ ليتري با قدرت ۳۰۱ اسب بخار و ۴ سيلندر ۲.۵ ليتري با قدرت‌هاي  ۲۰۸ و ۲۰۳ اسب بخار در تيپ‌هاي مختلف عرضه مي‌شود. كمري با پيشرانه‌ي ۲.۵ ليتري جديد، علاوه بر مصرف سوخت بسيار مناسب، هنوز هم از مدل‌هاي پايه‌ي هيونداي سوناتا، هوندا آكورد، نيسان آلتيما و شورولت ماليبو قدرت بيشتري توليد مي‌كند. براي رسيدن به نهايت قدرت پيشرانه‌ي ۲.۵ ليتري و تنفس طبيعي كمري بايد دور موتور را بالا برد. از طرفي، با وجود گيربكس ۸ سرعته‌ي اتوماتيك كه جهت تعويض دنده‌ با شرايط مصرف سوخت مناسب تنظيم شده است و اجازه‌ي رسيدن به دورموتور بالا قبل از تعويض دنده نمي‌دهد، آزاد كردن تمام پتانسيل پيشرانه در حالت عادي غير ممكن است. براي لذت بيشتر از اين پيشرانه و بالا بردن دورموتور، حالت رانندگي اسپرت تعبيه شده است تا فاصله‌ي تعويض دنده‌ها بيشتر باشد.

كمري ۲۰۱۸ از پلتفرم جديد استفاده مي‌كند كه در كنار مقاومت بيشتر و سيستم تعليق جديد، فرمان‌پذيري بهبود پيدا كند. به‌طور كلي فرمان‌پذيري كمري و عملكرد ترمزها نسبت به مدل سال گذشته پيشرفت قابل توجهي داشته است اما همچنان در سطح پايين‌تر مدل‌هايي مانند مزدا 6 و هوندا آكورد قرار مي‌گيرد.

تجهيزات رفاهي و ايمني؛‌ رابط متخصصي قديمي در كنار ايمني كم‌نظير

مرجع متخصصين ايران تويوتا كمري / Toyota Camry
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري

سيستم اطلاعات و سرگرمي انتيون (Entune) تويوتا به‌روزرساني شده است؛ اما هنوز هم ظاهر و عملكرد آن چندان مدرن به‌انديشه متخصصين نمي‌رسد. علاوه بر اين نبود اتصالات اندرويد اتو و اپل كارپلي در مدل ۲۰۱۸ كمي توي ذوق مي‌زند. از ديگر تجهيزات رفاهي كمري مي‌توان به شارژ بي‌سيم تلفن همراه، نمايش اطلاعات متخصص روي شيشه (HUD) و چند درگاه USB اشاره كرد. تيم مهندسي تويوتا در بخش ايمني و سيستم‌هاي كمك‌راننده سنگ تمام گذاشته است. تمام مدل‌ها و تيپ‌هاي كمري بدون توجه به ارزش، به پكيج ايمني تويوتا سيفتي سنس (Toyota Safety Sense) مجهز هستند. اين پكيج سيستم‌هاي ترمز اضطراري خودكار، كروز كنترل، هشدار انحراف مسير و تغيير وضعيت نوربالا و پايين چراغ‌هاي جلو را شامل مي‌شود. تيپ‌ XSE به سيستم‌هاي ديگر مانند هشدار نقطه كور و وجود خودرو در عقب و سنسورهاي كمكي پارك نيز مجهز است. كامل‌كننده‌ي سيستم‌هاي كمكي استاندارد كمري، آپشن دوربين ۳۶۰ درجه است.

مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري

پس از توجه ويژه‌ي مقامات تويوتا به ايمني خودرو و قرار دادن سيستم‌هاي كمكي به‌صورت استاندارد در مدل‌هاي مختلف، ديگر شركت‌هاي خودروسازي نيز از اين اقدام پيروي كردند. براي مثال سيستم كوپايلوت 360 فورد به‌صورت استاندارد روي تمامي مدل‌هاي اين برند نصب خواهد شد. نسل جديد نيسان آلتيما نيز به‌صورت استاندارد به ترمز اضطراري خودكار، سيستم هشداردهنده‌ي برخورد از روبرو و سيستم هوشمند جلوگيري از به‌ خواب‌ رفتن مجهز خواهد شد. بدون شك بايد به نقش مهم تويوتا در ايجاد اين حركت تازه كه منجر به ايمني بيشتر براي راننده، سرنشينان و عابران پياده مي‌شود اشاره كرد.

مصرف سوخت؛ قدرت بالا به همراه مصرف پايين و مدل هيبريد

مرجع متخصصين ايران تويوتا كمري 2018 / toyota camry 2018
مرجع متخصصين ايران camry 2018
مرجع متخصصين ايران camry 2018
مرجع متخصصين ايران تويوتا كمري 2018 / toyota camry 2018
مرجع متخصصين ايران تويوتا كمري 2018 / toyota camry 2018

همانطور كه پيش‌تر ذكر شد، پيشرانه‌ي جديد ۲.۵ ليتري كمري قدرتمندترين نوع موجود در مدل‌هاي پايه‌ي كلاس سدان‌هاي سايز متوسط است؛ اما مصرف آن در محدوده‌ي بسيار مناسبي قرار دارد. كمري ۲۰۱۸ در هر ۱۰۰ كيلومتر شهر، بزرگراه و تركيبي به‌ ترتيب ۸.۴،‌ ۶ و ۷.۳ ليتر بنزين مي‌سوزاند. براي مقايسه، هوندا آكورد در هر ۱۰۰ كيلومتر جاده‌هاي تركيبي شهر و بزرگراه،‌ ۷.۱ ليتر و در بزرگراه ۶.۱ ليتر سوخت مصرف مي‌كند. علاوه بر اين باك بنزين كمري، بيش از ۶۰ ليتر گنجايش دارد كه به‌راحتي مسافتي حدود ۸۰۰ كيلومتر را دوام مي‌آورد.

اما اگر اولويت اول خريدار، مصرف سوخت پايين باشد، گزينه‌ي اول پيشنهادي تيم مهندسي تويوتا، مدل هيبريد كمري با مصرف سوخت تركيبي ۴.۵ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر است. نكته‌ي مهم در مورد مدل هيبريد كمري، انحصاري نبودن آن به يك تيپ گران‌ارزش است. در حقيقت مدل پايه‌ي LE كمري نيز به‌صورت هيبريد در دسترس است تا خريدار بهترين تجربه‌ي ممكن را با تويوتا داشته باشد.

ارزش و آپشن‌ها در تيپ‌هاي مختلف؛ محدوده‌ي خاكستري كمري

مرجع متخصصين ايران تويوتا كمري 2018 / toyota camry 2018
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري
مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري

كمري بنزيني در هفت تيپ و مدل هيبريد در سه تيپ مختلف عرضه مي‌شود. تيپ پايه L كمري با پيشرانه‌ي ۲.۵ ليتري و ارزش ۲۳ هزار و ۴۹۵ دلار فروخته مي‌شود كه ارزان‌ترين سدان سايز متوسط بازار نيست. تيپ بعدي LE با ارزش ۲۴ هزار دلار و سيستم‌هاي ايمني استاندارد است كه در بسياري از خودروهاي فعلي بازار جهاني وجود ندارند. ديگر تيپ‌هاي كمري SE، XLE، SXE، XLE V6 و XSE V6 با ارزش‌هاي ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار تا ۳۴ هزار و ۹۵۰ دلار هستند.

تيپ‌هاي مدل هيبريد كمري شامل LE، SE و LXE با ارزش‌هاي به‌ ترتيب ۲۷ هزار و ۸۰۰ دلار، ۲۹ هزار و ۵۰۰ دلار و ۳۲ هزار و ۲۵۰ دلار هستند. البته با انتخاب برخي آپشن‌هاي ديگر مانند سيستم صوتي حرفه‌اي و تودوزي‌هاي سفارشي كابين، ارزش نهايي بالاتر از ۳۵ هزار دلار هم مي‌رسد.

كلام آخر

مرجع متخصصين ايران Toyota Camry 2018 / تويوتا كمري

كمري جديد داستان هميشگي تويوتا، يعني يك سدان جادار، پرقدرت، زيبا، قابل اعتماد، خوش‌ساخت و خوش‌ارزش است كه در مدل ۲۰۱۸ با سيستم‌هاي ايمني و رفاهي استاندارد بيشتر همراه شده است. بااين‌حال سدان سايز متوسط تويوتا بدون نقص نيست. درواقع اگر به‌ دنبال كامل‌ترين خودروي اين كلاس باشيم و قضاوت در مورد ظاهر خودروها را به خريدار واگذار كنيم، بايد هوندا آكورد را بهترين گزينه‌ي ممكن بدانيم. اما همانطور كه تجربه‌ي دهه‌ي گذشته نشان داده است، هيچ‌چيز مانع فروش فوق‌العاده‌ي كمري در بازار جهاني نمي‌شود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات