زيباترين خودروهاي طراحي شده توسط پينين فارينا
نزديك به ۹۰ سال است كه شركت طراحي مشهور ايتاليايي پينينفارينا (Pininfarina) فعاليت ميكند. اخيراً مقامات اين شركت تصميم گرفتند تا با ورود به عرصهي خودروسازي مستقل، رؤياي هميشگي بنيانگذار اصلي را به واقعيت تبديل كنند.
بر اساس گفتههاي مديران ارشد پينينفارينا، اولين خودروي مستقل اين شركت كه يك هايپركار تمام برقي خواهد بود، با توليد محدود، در چندسال آينده به بازار خواهد رسيد. پس از انتشار اين خبر، رسانههاي معتبر خودروي جهان با انتشار انواع مختلف تصاوير رندر و مفهومي، اولين ابرخودروي پينينفارينا را پيشنمايش كردند. به لطف سابقهي درخشان پينينفارينا، اصلاً نبايد نگران طراحي اين مدل بود. پينينفارينا بهعنوان استوديوي طراحي كه كار كردن در آن، آرزوي هر طراح خودرو در جهان است، قدم بزرگي خواهد برداشت. به بهانهي اين اتفاق مهم، تصميم گرفتيم تعدادي از زيباترين خودروهاي طراحيشده توسط اين شركت مشهور را در يك مقاله گرد هم بياوريم.
زيباترينهاي ايتاليا در يك مجموعهي جهاني
شركت طراحي كاروزريا پينينفارينا (Carrozzeria Pininfarina) توسط باتيستا فارينا در سال ۱۹۳۰ و در كومونهي كامبيانو ايتاليا بنيان نهاده شد. اين شركت كوچك، با طراحي مدلهاي زيبا براي برندهاي پرطرفدار فراري و آلفارومئو به شهرت جهاني رسيد. در حقيقت بخش زيادي از شهرت جهاني پينينفارينا، متوجه تلاشهاي بنيانگذار آن است. باتيستا فارينا پس از تغيير نام خود به باتيستا پينينفارينا و طراحي آلفارومئو اسپايدر با همكاري فرانكو مارتيننگو، در سال ۱۹۶۶ درگذشت. طراحان پينينفارينا پس از همكاريهاي طولانيمدت با برندهاي ايتاليايي، مدلهاي بهيادماندني ديگري براي شركتهاي اروپايي و آمريكايي مانند پژو (همچون 504 و 406) و جنرال موتورز طراحي كردند. حتي اين شركت با شروع دههي ۱۹۸۰ محصولات متنوعي براي شركتهاي اتوبوسسازي و قطارسازي طراحي كرد. امروز گسترهي فعاليت پينينفارينا به شركتهاي چيني هم رسيده است.
پس از مرگ باتيستا پينينفارينا، مديريت مجموعه به پسر او، سرجيو رسيد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ نوهي او و در حال حاضر، پائولو پينينفارينا، ديگر نوهي باتيستا مديرعامل اين شركت است. اما در سال ۲۰۱۵ بود كه هولدينگ هندي ماهيندرا (Mahindra) مالك شركتهاي خودروسازي ماهيندرا اند ماهيندرا، سانگيانگ موتورز و بسياري از شركتهاي شناختهشدهي فعال در صنايع ديگر، پينينفارينا را با ارزش ۱۶۸ ميليون يورو خريداري كرد. پس از اين اتفاق و تزريق سرمايهي هنگفت به پينينفارينا، پائولو پينين فارينا مديرعامل فعلي، تصميم گرفت كه آرزوي ديرينهي پدربزرگ خود، ايجاد يك شركت خودروسازي مستقل را عملي كند.
با ذكر اين تاريخچهي كوتاه، به معرفي تعدادي از زيباترين خودروهاي دنيا كه حاصل قلم بااستعدادترين طراحات پينينفارينا است، ميپردازيم.
رولزرويس هيپريون
محصول سال ۲۰۰۸
طراحان پينينفارينا بارها خودروهاي سفارشي و لوكس را براي مشتريان اختصاصي طراحي كردهاند. اين مدل زيبا و گرانارزش به سفارش كلكسيون معروف آمريكايي، رولند هال بر اساس رولزرويس فانتوم كروك با نام اختصاصي هيپريون (اشاره به يكي از تايتانهاي يونان) توليد شد. رولزرويس هيپريون يگانه نمايندهي اختصاصي تركيب هنر ايتاليايي با مهندسي بريتانيايي است. اين مدل لوكس و زيبا در سال ۲۰۱۷ با ارزش ۲ ميليون و ۳۹۰ هزار دلار در دوبي به فروش گذاشته شد.
مازراتي گرن توريزمو
محصول سال ۲۰۰۷
كوپهي زيبا، پرقدرت و خوشصداي مازراتي گرن توريزمو (Gran Turismo - در ايران با تلفظ گرن توريسمو شناخته ميشود) كه هنوز در خط توليد اين برند ايتاليايي وجود دارد، يكي از اصيلترين خودروهاي كلاس جيتي است. مازراتي گرن توريزمو حاصل قلم جيسون كاتريوتا خالق مدل زيباي فراري P4/5 است. آخرين بهروزرساني ظاهري و متخصص گرن توريزمو حدود پنج سال پيش انجام شد؛ ولي بهجرئت ميتوان گفت كه هنوز هم يك گرندتورر زيبا و چشمنواز است. تصور جايگزين اين مدل با طراحي پينينفارينا واقعاً هيجانانگيز است؛ البته اگر با سياستهاي فعلي مديران ارشد مازراتي، گرن توريزمو بازنشسته شود.
مازراتي گرن كابريو
محصول سال ۲۰۱۰
گرن كابريو (GranCabrio)، اولين خودروي روباز چهارسرنشينهي مازراتي، برادر جوانتر مازراتي گرن توريزمو، نسخهي كروك آن است كه بر اساس مدل گرن توريزمو S در نمايشگاه خودروي فرانكفورت ۲۰۰۹ رونمايي شد. نكتهي جالب توجه هنر طراحان پينينفارينا در اين مدل نمايان ميشود. در واقع گرن توريزموي كوپه بسيار جذاب است؛ اما با برداشتن سقف آن، نهتنها از زيبايي آن كم نميشود، بلكه پس از گذشت ۸ سال همچنان جذابيت دارد. حدود ۲۱۰۰ دستگاه مازراتي گرن كبريو توليد شده است.
مدل مفهومي HK GT
محصول سال ۲۰۱۸
مدل مفهومي و تمام برقي HK GT بهعنوان پيشدرآمد خودروهاي جي تي آينده براي شركت چيني هايبريد كينتيك (Hybrid Kinetic) طراحي شد. HK GT كه در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۸ رونمايي شد با طرح درهاي گالوينگ، چهار سرنشين و كابين بسيار مدرن، از چهار موتور الكتريكي با مجموع قدرت ۱۰۷۳ اسب بخار و باتري ۳۸ كيلووات ساعتي استفاده ميكند. با اينكه HK GT يك مدل مفهومي است؛ اما ميتواند پيشنمايش خوبي از ابرخودروي تمام برقي و مستقل پينينفارينا باشد.
مدل مفهومي H2 Speed
محصول سال ۲۰۱۶ – توليد بهزودي
اين مدل مفهومي كه با همكاري شركت فرانسوي-سوئيسي GreenGT ساخته شده است، با هدف نمايش خودروي مخصوص پيست پاك به نمايش درآمد. H2 Speed از تركيب موتور الكتريكي، پيل سوختي و هيدروژن نيرو ميگيرد كه جز بخار آب، آلايندگي ديگري ندارد. اين مدل مفهومي با استفادهي پيشرانهي مدرن، ۶۳۴ اسب بخار قدرت توليد ميكند كه براي رسيدن به نهايت سرعت ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت كافي است. پس از نمايش H2 Speed در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۶، مقامات شركت GreenGT از ساخت مدل نهايي اين خودروي منحصربهفرد در تعداد ۱۲ دستگاه خبر دادند كه البته هنوز زمان عرضهي و ارزش نهايي آن مشخص نشده است.
مدل مفهومي فيتيپالدي EF7 گرن توريزمو
محصول سال ۲۰۱۷ - توليد از سال ۲۰۱۸
پروژهي گرن توريزمو ويژن (Gran Turismo Vision) همكاري نزديك استوديوي بازيسازي پوليفوني ديجيتال (Polyphony Digital، خالق سري بازي ويدئويي گرن توريزمو) با شركتهاي خودروسازي و استوديوهاي طراحي است كه بارها خودروهاي مجازي را به دنياي واقعي كشانده است. مدل مفهومي فيتيپالدي EF7 كه با الهام از طرح كوسه ابتدا براي اين بازي ويدئويي انحصاري كنسول پلياستيشن طراحي شده بود، با همكاري شركت خودروساز فيتيپالدي (با مالكيت امرسون فيتيپالدي، قهرمان سابق مسابقات فرمول يك) به دنياي ولقعي راه پيدا كرد. فيتيپالدي EF7 با وزن ۱۰۰۰ كيلوگرم، از پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل تنفس طبيعي با قدرت حداقل ۶۰۰ اسب بخار استفاده ميكند.
پس از نمايش اين مدل مفهومي، فيتيپالدي اعلام كرد كه به ياد ۳۹ پيروزي او در مسابقات فرمول يك، ۳۹ دستگاه مدل مخصوص پيست EF7 با ارزش ۱ ميليون ۵۰۰ هزار دلار ساخته خواهد شد. علاوه بر اين ساخت مدل جادهاي از اين سوپراسپرت خاص هم در انديشه متخصصين گرفته شده اما هنوز تأييد رسمي نشده است.
فراري SP12 EC
محصول سال ۲۰۱۲
فراري SP12 EC نسخهاي سفارشي بر اساس 458 و با الهام از 512BB است كه بهطور انحصاري براي اريك كلپتون، گيتاريست، خواننده، ترانهسرا و آهنگساز افسانهاي انگليسي ساخته شد. SP12 EC يكي از اولين نمونههاي سفارشي فراري 458 بود كه از پيشرانهي V8 با حجم ۴.۵ ليتر و قدرت ۵۷۰ اسب بخار استفاده ميكند. بر اساس گفتههاي كلپتون، هزينهي ساخت اين مدل خاص، حدود ۴ ميليون و ۵۰۰ دلار بوده است.
مدل مفهومي فراري سرجيو
محصول سال ۲۰۱۳ – توليد در سال ۲۰۱۵
مدل مفهومي فراري سرجيو (Sergio) كه به يادبود مديرعامل سابق پينينفارينا، سرجيو پينينفارينا ساخته شده بود در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۳ رونمايي شد. فراري سرجيو اساساً فراري 458 اسپايدر بود كه بدنهاي كاملاً متفاوت داشت. استقبال از اين مدل مفهومي بهقدري مثبت بود كه ۶ دستگاه فراري سرجيو با ارزش ۳ ميليون دلار در رنگهاي مختلف در سال ۲۰۱۵ توليد شد.
فراري P4/5
محصول سال ۲۰۰۶
فراري P4/5 محصول اختصاصي پينينفارينا است كه بر اساس پرچمدار فراري در دههي ۲۰۰۰، فراري انزو با پيشرانهي V12 با حجم ۶ ليتر ساخته شده است. مالك اين مدل جيمز گليكنهاوس، نيروي سادهدان، تهيهكننده و كلكسيونر آمريكايي است كه يك فراري مدرن با طراحي خودروهاي مسابقهاي سري P لمانز اين برند در دههي ۱۹۶۰ سفارش داده بود. پس از ساخت P4/5 گليكنهاوس مدلهاي ديگري همچون P4/5 كومپتيزيونه (بر اساس 430 اسكودريا) را هم به گاراژ اختصاصي و ارزشمند خود اضافه كرد.
فراري FF
محصول سال ۲۰۱۱
فراري FF اولين خودروي چهارچرخ محرك جادهاي و توليد انبوه اسب وحشي ايتاليايي بود كه با استقبال خوب طرفداران دنياي خودرو مواجه شد. اين گرندتورر ۶۵۰ اسب بخاري با طرح زيباي شوتينگبريك بهعنوان جايگزين مدل 612 Scaglietti عرضه شد كه بدون شك، از لحاظ طراحي بدنه پيشرفت بزرگي بود. فراري GTC4Lusso جايگزين FF بوده كه توسط تيم داخلي فراري با مديريت فلاويو مانزوني طراحي شده است.
فراري F12 برلينتا
محصول سال ۲۰۱۲
مدل 599 و سپس F12 برلينتا هر دو توسط پينينفارينا طراحي شدهاند. F12 يكي از زيباترين و پرقدرتترين محصولات مدرن فراري بود كه البته پس از ۵ سال توليد، با مدل 812 سوپرفست، قدرتمندترين فراري تاريخ با پيشرانهي تنفس طبيعي جايگزين شد.
فراري كاليفرنيا و كاليفرنيا T
محصول سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴
گرندتورر اسپرت فراري كاليفرنيا ابتدا قرار بود توسط مازراتي ساخته شود؛ اما هزينههاي زياد فرآيند توليد، كاليفرنيا را به خانوادهي اسبهاي وحشي ايتاليا وارد كرد. كاليفرنيا عضو ناخواندهي فراري بود كه در بسياري از بخشها مانند سقف سخت تاشو، پيشرانهي V8 در جلو، گيربكس ۷ سرعته دوكلاچه، سيستم تعليق چنداتصالي عقب و تزريق مستقيم سوخت اولين فراري تاريخ با اين مشخصات محسوب ميشد. گرندتورر فراري كاليفرنيا در سال ۲۰۰۸ با پيشرانهي V8 تنفس طبيعي عرضه شد. ۶ سال بعد، مدل كاليفرنيا T كه با تغييراتي چون طراحي جديد و پيشرانهي V8 توئينتوربو همراه بود، به خط توليد كاليفرنيا اضافه شد. بهجز تغيير اساسي در پيشرانه، دو مدل كاليفرنيا و كاليفرنيا T ظاهر چندان متفاوتي نداشتند. درواقع كاليفرنيا T با هدف طولانيتر كردن عمر اين مدل و پيش نمايش مدل بسيار زيبا و جديد پورتوفينو عرضه شد.
فراري 599 GTB فيورانو
محصول سال ۲۰۰۶
فرانك استفنسون، طراح مدلهاي زيبايي چون مازراتي MC12 و فراري 430، مأموريت بسيار اشكال طراحي مدلي جديد براي جايگزين گرندتوررهاي زيباي فراري 550 و 575M مارانلو را بر عهده گرفت. حاصل تلاش اين طراح بريتانيايي-آمريكايي، فراري 599 بينظير بود كه هنوز هم پس از گذشت بيش از ۱۰ سال از عرضهي آن، جذاب است. اين مدل زيبا در نسخههاي پرقدرت و مخصوص پيست XX فراري نيز عرضه شد. همانطور كه اشاره شد، جايگزين 599 بازهم با طراحي پينينفارينا، فراري F12 بود.
فراري 458 ايتاليا و اسپايدر
محصول سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱
458 ايتاليا جايگزين برحق 430 و قبل از آن، مدل 360 بود كه از انديشه متخصصين بسياري از متخصص كارشناسان جهان، جزو زيباترين محصولات فراري است. زيبايي 458 را نميتوان با كلمات بيان كرد، بنابراين از شما دعوت ميكنيم به تصاوير آن بادقت نگاه كنيد. فراري 458 ايتاليا بهخودي خود مدلي زيبا بود؛ اما دوناتو كوكو (طراح مدلهاي C2، C3 و C4 سيتروئن) در پينينفارينا با طراحي مدل كروك 458، زيبايي را به فراتر از كمال رساند. جايگزين 488 با الهام بسيار نزديك از 458 با پيشرانهي توربوشارژ (برخلاف پيشرانهي تنفس طبيعي 458) در سال ۲۰۱۵ عرضه شد.
مدل مفهومي كامبيانو
محصول سال ۲۰۱۲
طراحان پينينفارينا با نمايش مدل مفهومي كامبيانو (Cambiano) بار ديگر در عصر مدرن به طراحي خودروهاي كلاسيك پناه بردند. طراحي بدنهي كامبيانو نمايانگر خودروهاي چند دهه پيش بود؛ اما اين داستان در مورد كابين آن كه سرشار از تكنولوژيها مدرن و پيشرفته بود، صدق نميكند.
مدل مفهومي بيامو گرن لوسو كوپه
محصول سال ۲۰۱۳
اين مدل مفهومي كه از پيشرانهي ۱۲ سيلندر V شكل ۶ ليتري با قدرت ۵۴۴ اسب بخار استفاده ميكرد، بهعنوان پيشنمايشي از خودروهاي لوكس و پرقدرت آيندهي بيامو رونمايي شد. با نگاهي كوتاه به نماي عقب گرن لوسو كوپه (Gran Lusso) ميتوان شباهت بالاي آن با مدل مفهومي بيامو M8 گرن كوپه را مشاهده كرد.
مدل مفهومي آلفارومئو 2uettottanta
محصول سال ۲۰۱۰
در نگاه اول به اين مدل مفهومي و نام آن، بايد به دو خصوصيت اعتراف كرد؛ يكي زيبايي محض و ديگري عجيب بودن. تلفظ اين مدل مفهومي هنوز بهطور دقيق مشخص نيست اما 2uettottanta كدي است كه بهشيوهي ايتاليايي رمزگشايي ميشود. عدد ۲ به دوسرنشين بودن، uetto به الهام اين مدل از مدل كلاسيك آلفارومئو اسپايدر (Duetto) و Ottanta به عدد ۸۰ در زبان ايتاليايي اشاره دارد. 2uettottanta براي يادبود ۱۰۰ سالگي آلفارومئو كه مصادف با تأسيس ۸۰ سالگي پينينفارينا بود، طراحي شده است.
سوايست DX7
محصول سال ۲۰۱۵
اگر جزو افرادي هستيد كه فكر ميكنند شركتهاي خودروسازي چيني بهدنبال كيفيت نيستند، شاسيبلند DX7 از شركت چيني سوايست (Soueast) انديشه متخصصين شما را تغيير خواهد داد. همانطور كه انتظار ميرفت، مليت مشتريان براي طراحان پينينفارينا مهم نيست و DX7 حداقل در بخش طراحي، جذاب به انديشه متخصصين ميرسد. شركت چيني South East Motor با نام تجاري Soueast از همكاري دو شركت چيني با ميتسوبيشي تشكيل شده است.
مدل مفهومي سينتسي
محصول سال ۲۰۰۸
سينتسي (Sintesi)، يك مدل مفهومي چهارسرنشينه با طرح شوتينگبريك بود كه با هدف پيشنمايش خودروهاي آينده در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۰۸ رونمايي شد. سينتسي دو مفهوم آشناي موتورهاي برقي در هر چرخ بهمنظور فضاي جادارتر كابين و ارتباط بيسيم خودروها با يكديگر را معرفي ميكرد. سينتسي در زبان ايتاليايي به معني سنتز و تركيب است.
آلفارومئو اسپايدر
محصول سال ۲۰۰۶
آلفارومئو بررا (Brera) خودروي اسپرت ايتاليايي طراحي استوديوي معروف ايتالديزاين بود كه در مدل كروك توسط پينينفارينا طراحي شد. البته با اينكه بررا كروك با نام اسپايدر شناخته ميشود؛ اما كاملا با آلفارومئو اسپايدر كلاسيك متفاوت است.
هم انديشي ها