بي ام و M2 كامپتيشن مدل 2019 رونمايي شد
سرانجام پس از تصاوير جاسوسي بسيار كه اوايل سال جاري منتشر شد، جزئيات كامل و رسمي جديدترين خودروي بيامو سري M در اختيار رسانههاي قرار گرفت. كوپه بيامو M2 كامپتيشن همانطور كه انتظار ميرود، يك هيولاي كامپكت در خط توليد بيامو است كه بيش از هر چيز ميتواند با كوپه معروف و دوستداشتني بيامو M4 مقايسه شود.
با شروع از زير كاپوت متوجه ميشويم كه در خودروي اسپرت بيامو M2 كامپتيشن مدل ۲۰۱۹ قدرت بيشتري نسبت به قبل وجود دارد. پيشرانه ۳ ليتري ۶ سيلندر رديفي مجهز به توربوشارژر نسبت به مدل M2 معمولي ۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۵ نيوتنمتر گشتاور بيشتري توليد ميكند. در نتيجه قدرت پيشرانه به ۴۰۵ اسب بخار ميرسد، در حالي كه گشتاور نيز به ۵۵۰ نيوتنمتر محدود خواهد بود. قدرت از طريق جعبه دنده دستي ۶ سرعته به چرخها منتقل ميشود، در حالي كه ميتوان از جعبه دنده دوكلاچه هفت سرعته سفارشي نيز استفاده كرد. بدين ترتيب خودروي اسپرت بيامو M2 كامپتيشن ميتواند با هر دو جعبه دنده در زمان ۴.۲ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۹۶ كيلومتر بر ساعت دست يابد، كه ۰.۱ ثانيه كمتر از نسخه كنوني بيامو M2 است. بيشينه سرعت در مدل معمولي به ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت محدود ميشود، در حالي كه با بهرهگيري از پكيج اختياري M Driver اين ميزان به ۲۸۰ كيلومتر بر ساعت افزايش مييابد. بيشينه سرعت ۱۰ كيلومتر بر ساعت نسبت به مدل ۲۰۱۸ كوپه بيامو M2 تفاوت دارد.
بيامو ميگويد كه سيستم خنككاري پيشرانه از نسخه بزرگتر و قدرتمندتر، بيامو M4 كامپتيشن گرفته شده است. استفاده از ميللنگ فورج و بوش سيلندر مخصوص باعث ميشود تا خط قرمز پيشرانه تا ۷۶۰۰ دور بر دقيقه افزايش يابد. سيستم روغنكاري به لطف مقاومت بالا و پمپ روغن اضافي، راننده را از دوام و سلامت پيشرانه در حين چرخشهاي بسيار سريع و شتابگيري مطمئن ميكند. گفته ميشود كه علاوه بر مزاياي بصري، وروديهاي هواي بزرگ در سپر و جلوپنجره موجب كشيدن هواي بيشتر و خنكتر به فضاي زير كاپوت خواهد شد.
خودروي بيامو M2 كامپتيشن از سيستم خروجي (اگزوز) جديد بهره ميگيرد كه آن را به هيولايي هيجانانگيز در رقابتهاي اسپرت تبديل ميكند. اگزوز داراي چهار خروجي پرداخت شده با كروم سياه است، كه توسط دو دريچه فلپ (flap) داخلي به صورت الكترونيكي كنترل ميشوند. اين دريچهها با توجه به حالت رانندگي انتخاب شده توسط راننده باز و بسته ميشوند و باعث افزايش يا كاهش صداي خروجي پيشرانه خواهند شد.
براي بهبود فرمانپذيري خودرو تغييرات زيادي اعمال شده است؛ به عنوان مثال در قسمت جلو، ميل تعادل كمكي از جنس فيبر كربن پليمري تقويتشده (CFRP) انتخاب شده است كه در بيامو M3 و M4 نيز يافت ميشود. وزن كلي اين ميل تعادل كمكي تقريبا ۱.۵ كيلوگرم است، اما گفته ميشود كه به ميزان بسيار زيادي دقت فرمان را بهبود ميبخشد.همچنين اكسلهاي آلومينيومي بيامو M3 و M4، قاب عقب يكپارچه و بازوهاي كنترلي آلومينيومي، ميتواند فرمانپذيري بهتري براي كوپه بيامو M2 فراهم كند. سيستم فرمان قدرتي الكترومكانيكي نيز براي انجام وظيفه بهتر اصلاح و دوباره تنظيم شده است.
در قسمت عقب ديفرانسيل فعال M ميتواند با توجه به وضعيت رانندگي، اثر قفلكنندگي را تنظيم كند؛ يك موتور الكتريكي به طور كامل در هر ۱۵۰ ميليثانيه ديفرانسيل را كاملا قفل ميكند. سيستم كنترل پايداري بيامو M2 كامپتيشن براي شرايط مسابقه دوباره برنامهريزي شده است و مانند ساير خودروهاي بيامو سري M، يك حالت ديناميكي M دارد كه به راننده اجازه ميدهد دريفتهاي آرام و كنترلشدهاي داشته باشد.
مهمترين تغيير در داخل خودرو، اضافه كردن دكمههاي M1 و M2 در فرمان است. همانطور كه در خودروي بيامو M4 كامپتيشن ديده ميشود، اين دكمهها به رانندگان اجازه ميدهد تا حالتهاي رانندگي را تنظيم كرده و به راحتي آنها را انتخاب كنند. براي تزئين صندليها و فضاي داخلي، طرح رنگ آبي يا نارنجي متناسب با بيامو M اسپرت ارائه ميشود و دكمه استارت/استاپ نيز قرمز رنگ است. همچنين لوگوي M2 روي صندليها در شب روشن ميشوند كه جلوه بينظيري ايجاد ميكند.
علاوه بر اين تجهيزات، كوپه اسپرت بيامو M2 در حال حاضر حسگرهاي پاركينگ را همراه با طيف وسيعي از ويژگيهاي ايمني فعال اختياري براي مشتريان ارائه ميدهد؛ اين ويژگيها شامل هشدار و ترمز پيشگيري از برخورد با جلو، هشدار انحراف از مسير مستقيم و ناوبري هستند. حتي عملگر جديدي وجود دارد كه محدوديت سرعت را به راننده نشان ميدهد، هر چند كه به انديشه متخصصين ميرسد براي يك خودروي مسابقهاي مانند بيامو M2 خيلي مهم نباشد و توسط راننده ناديده گرفته شود.
در حال حاضر براي كاهش سرعت خودرو از ترمزهاي بزرگتري استفاده ميشود كه داراي ديسكهاي جلوي ۱۵.۷ اينچي با كاليبر ترمز ۶ پيستوني هستند. در حالي كه روي چرخهاي عقب، ديسكهاي ۱۴.۹ اينچي با كاليبر ترمز چهار پيستوني قرار گرفته است. براي بهبود عملكرد خودرو از رينگهاي ۱۹ اينچي در لاستيكهاي تابستانه ۲۴۵/۳۵ مناسب براي عملكرد اسپرت استفاده ميشود.
در قسمت بيروني علائم زيادي براي شناسايي مدل جديد خودرو قرار داده شده است تا علاقهمندان بتوانند آن را از مدل معمولي تشخيص دهند. همانطور كه قبل از اين ظاهر عضلاني و چاق در جانب خودرو، باعث تمايز بين كوپههاي معمولي بيامو سري ۲ از مدل معمولي M2 شده است؛ تمام نشانههاي بيروني حذف شده است و تنها يك لوگوي M كامپتيشن روي صندوق عقب وجود دارد.
كوپه اسپرت بيامو M2 كامشتيپن مدل ۲۰۱۹ تابستان امسال به بازار عرضه خواهد شد. دقت داشته باشيد كه بيامو ميگويد نسخه كامپتيشن جايگزين نسخه معمولي بيامو M2 ميشود، نه اينكه به عنوان يك بروزرساني جديد براي خريداران پيشنهاد داده شود. با اين حساب، ارزش نهايي خودرو نزديك به ۶۰ هزار دلار خواهد بود.
هم انديشي ها