خودروهاي الكتريكي در آينده پاكتر خواهند بود
در حال حاضر خودروي الكتريكي بهعنوان پاكترين محصول در سبد خودروسازان معرفي ميشود، اما واقعيت اين است كه باتريهاي كنوني مورد استفاده تا حدودي ميتوانند باعث آلودگي محيط زيست شوند. اثرات زيستمحيطي باتري خودروهاي الكتريكي باعث شده است گروهي از محققان در اين زمينه، ابتكاراتي انجام دهند. با اين حال انتظار ميرود كه خودروهاي كاملا الكتريكي در آينده، بيشتر از قبل دوستدار محيط زيست باشند. متخصص كارشناسان انتظار دارند اين ميزان تا سال ۲۰۴۰ حداقل به ۳۰ درصد و در بهترين شرايط به ۷۰ درصد برسد. اين نتيجهگيري يك تيم تحقيقاتي از مؤسسهي پل شرر در سوئيس، دانشگاه ليدن (هلند) و آژانس ارزيابي محيط زيست هلند (PBL) است كه ارزيابي طول عمر (LCA) را در اين زمينه انجام داد.
در اين مطالعه، عوامل جديد مانند تغيير در الگوهاي رانندگي با توجه به ظهور فناوري خودروي خودران و متصل و تغييرات ايجادشده در بخش خودروهاي الكتريكي مطالعه شده است. خودروهاي الكتريكي آينده بايد با تأكيد بر فناوري پيشرفته، حدود ۲۰ درصد اثرات زيستمحيطي كمتري در مقايسه با ساير خودروهاي جادهاي داشته باشند و بسته به عوامل ديگر، بهبودي كلي اين اثرات بين ۳۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود.
تيم تحقيقاتي اروپايي در پايان مطالعه خود اينطور نتيجهگيري ميكند:
اثرات زيستمحيطي خودروهاي الكتريكي (EV) مجهز به باتري در آينده بسيار مهم و قابل توجه است؛ لذا انتظار ميرود كه آنها سيستمهاي حملونقل آينده باشند. مطالعات قبلي اين اثرات را بهشدت متغير نشان دادهاند، اگر چه هنوز دلايل مشروحي براي اين تغيير و عدم قطعيت وجود ندارد. مطالعه ما كمك ميكند كه اين شكاف با استفاده از آزمون حساسيت مونت كارلو و آناليز حساسيت كلي پر شود؛ به اين صورت كه پارامترهاي نامشخص معلوم ميشود و همچنين دو عامل ديگر به موارد قبلي ميافزايد كه پيش از اين در زمينه خودروهاي الكتريكي مطرح نشدهاند. در ادامه ما نتايج سناريوهاي مشخصشده در شكل زير را براي مدل ارزيابي نهايي در پايگاه داده طول عمر تركيب ميكنيم كه باعث ميشود اثر تغييرات بخش الكتريكي بر مسئوليت زيستمحيطي توليد و بازسازي خودروهاي برقي آينده مشخص شود. در نتيجه مشخص شد كه خودروهاي الكتريكي در آينده نسبت به محصولات برقي كنوني، بين ۴۵ تا ۷۸ درصد اثرات كمتري بر تغييرات آبوهوايي و زيستمحيطي دارند. در ميان نتايج بهدستآمده، استفاده از انرژي الكتريكي براي شارژ بهعنوان بزرگترين عامل تغييرپذيري معرفي شد؛ درحاليكه اندازه خودروي الكتريكي، طول عمر، الگوهاي رانندگي و اندازه پكيج باتري مورد استفاده بهشدت در ميزان تغييرپذيري مؤثر هستند. همچنين ما نشان داديم كه وقتي اثرات مخالف خودروي الكتريكي را در انديشه متخصصين بگيريم، تغييرات اين بخش الزامي است. درحاليكه اگر اين اثرات مخالف ناديده گرفته شوند، نتايج ميتوانند حتي تا بيش از ۷۵ درصد نيز منظور شوند.
طي دهه اخير، وقوع تغييرات شديد آبوهوايي، گرمايش جهاني و آب شدن يخهاي قطبي، تخريب لايه اُزُن و مواردي از اين قبيل، نگرانيهاي زيادي براي دولتها به وجود آورده است. اين تغييرات باعث شد توافقنامه آبوهوايي پاريس در سال ۲۰۱۵، دولتهاي جهان را به اعمال سياستهايي براي حمايت از محيط زيست مكلف كند.
هم انديشي ها