موتورسيكلت برقي تك چرخ؛ انقلابي در دنياي يوني‌ سايكل

چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مخترعي خلاق به نام جان دينگلي، از موتورسيكلت برقي تك‌چرخ و خودمتعادل رونمايي كرده است كه از يك موتور الكتريكي ساده براي توليد نيرو استفاده مي‌كند.
تبليغات

جان دينگلي، مردي است كه سال گذشته از لوژ (luge) الكتريكي براي سواري استفاده كرد و حالا دوباره براي طراحي يك وسيله نقليه منحصربفرد جديد در كارگاه خود حضور دارد. اين بار دينگلي در حال كار روي نسخه‌ي جديدي از يوني‌سايكل (unicycle) خود-متعادل شونده است كه شباهت زيادي به موتورسيكلت تك‌چرخ رينو (Ryno) دارد؛ با اين تفاوت كه موتورسيكلت الكتريكي دينگلي در خانه ساخته شده و دست‌ساز محسوب مي‌شود. اين محصول، از موتور الكتريكي بدون جاروبك (براش‌لس) براي انتقال نيرو به تنها چرخ خود استفاده مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران electric unicycle / موتورسيكلت برقي تك‌چرخ يوني‌سايكل

يوني‌سايكل ابتكاري اوليه دينگلي با نام ليونار رُور (Lunar Rover) شناخته مي‌شود و با استفاده از يك موتور الكتريكي جاروبك‌دار و زنجير محرك ساخته شده است. اما دينگلي در آخرين پروژه خود به استفاده از موتور الكتريكي بدون جاروبك و برداشتن زنجير روي آورد. يوني‌سايكل الكتريكي موتور هاب مگا (Mega Hub Motor electric Unicycle) با نام مخفف MHMEU، از يك موتور هاب بدون جاروبك ۳۰۰۰ واتي همراه با چرخ ۱۷ اينچي ساخت چين ساخته شده است و از كنترلر موتور كلي (Kelly) بهره مي‌برد كه معمولا براي قايق‌هاي الكتريكي طراحي مي‌شود. دينگلي در اين‌جا از كنترلر براي حالت معكوس موتورسيكلت استفاده مي‌كند، زيرا طبق تجربه دريافت كه اكثر كنترلرها در موتورسيكلت‌هاي برقي تنها به سمت جلو حركت مي‌كنند و امكان حركت رو به عقب را براي موتورسوار فراهم نمي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران electric unicycle / موتورسيكلت برقي تك‌چرخ يوني‌سايكل

لوله آلومينيومي استوانه‌اي در بالاي تنها چرخ موتورسيكلت برقي هم به عنوان صندلي براي سرنشين و هم به عنوان خانه براي پكيج باتري عمل مي‌كند، كه از ۲۰ سلول LiFePO4 تشكيل شده است. اين لوله كه بيش‌تر شبيه اژدر به انديشه متخصصين مي‌رسد، از ورودي جت متعلق به يك هواپيماي قديمي برداشته شده است، در حالي كه تجهيزات الكترونيكي متعادل‌كننده موتورسيكلت تك‌چرخ در داخل كاسه چراغ موتورسيكلت قديمي يورال (Ural) متعلق به دهه ۱۹۵۰ ميلادي قرار مي‌گيرند. 

مرجع متخصصين ايران electric unicycle / موتورسيكلت برقي تك‌چرخ يوني‌سايكل

به جاي صفحه نمايش بصري مياني، يوني‌سايكل دينگلي به هشدارهاي صوتي و بروزرساني وضعيت توسط مغز آردوئينو (Arduino) تجهيز مي‌شود كه با استفاده از تلفيق گفتاري تاكي (Talkie) ايجاد شده‌اند. براي جلوگيري از شيرجه زدن به جلو و رخ دادن حادثه از يك چرخ تثبيت‌كننده كوچك نيز در جلوي موتورسيكلت يوني‌سايكل استفاده شده است. 

مرجع متخصصين ايران electric unicycle / موتورسيكلت برقي تك‌چرخ يوني‌سايكل

دينگلي در مورد طراحي يوني‌سايكل ابتكاري تك‌چرخ خود گفت:

سيستم فرمان اين موتورسيكلت برقي، شبيه به نسخه قبلي اختراع من است. ظاهرا اين‌طور به انديشه متخصصين مي‌رسد كه موتورسوار با چرخاندن دسته‌هاي فرمان، وزن خود را به سمت چپ و راست تغيير جهت مي‌دهد اما در واقع اين درست نيست. بدن موتورسوار در حقيقت سنگين‌ترين بخش موتورسيكلت برقي تك‌چرخ است و بنابراين هنگام چرخش دسته‌هاي فرمان، چرخ بر روي يك لبه تاير قرار مي‌گيرد؛ چون مفصل لولايي در عقب بين قسمت‌هاي بالايي و پاييني قاب موتورسيكلت، عمودي نيست بلكه زاويه‌دار طراحي شده است و موتورسوار نسبت به نسخه قبلي تعادل بيش‌تري دارد. در حال حاضر سطح تماس تاير با زمين به صورت منحني است، بنابراين شروع به چرخاندن موتورسوار به يك جهت مي‌كند. 

دينگلي ويدئويي از موتورسواري با موتورسيكلت برقي تك‌چرخ و خودمتعادل يوني‌سايكل منتشر كرده است، كه تماشاي آن خالي از لطف نيست. در اين ويدئو مي‌توانيد سيستم ترمز بسيار قديمي موتورسيكلت را نيز هنگام رانندگي موتورسيكلت برقي در ساحل مشاهده كنيد. 

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات