فولكس واگن گلف GTI TCR رونمايي شد
ممكن است كه خودروي فولكسواگن گلف كلوباسپرت S با ۳۰۶ اسب بخار به عنوان قدرتمندترين محصول در ميان خانواده گلف شناخته شود، اما قطعا سريعترين نيست و اين عنوان به جديدترين خودروي مفهومي از اين خانواده ميرسد كه نسخه TCR نام دارد. اگرچه اين خودروي مفهومي جديد در نام خود از پسوند خودروهاي مخصوص رانندگي پيست استفاده ميكند، اما در واقع يك هاچبك براي رانندگي در جاده است. فولكسواگن در وورثرسي (Wörthersee) اتريش از جديدترين خودروي مفهومي خود با نام گلف GTI TCR رونمايي كرد كه انتظار ميرود در نسخه توليدي نيز از انديشه متخصصين نماي ظاهري بيروني و داخلي تغيير چنداني نداشته باشد.
به عنوان تجهيزات استاندارد، فولكسواگن از محدودكننده سرعت الكترونيكي با بيشينه سرعت ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت استفاده ميكند. اگر راننده بخواهد كه در مسير پيست يا اتوبان رانندگي كند و محدوديت سرعتي نداشته باشد، فولكسواگن خوشحال خواهد شد كه محدودكننده سرعت الكترونيكي را حذف كند. بدون اين محدودكننده، بيشينه سرعت هاچبك فولكسواگن گلف GTI TCR به ۲۶۴ كيلومتر بر ساعت محدود ميشود كه سريعترين محصول در تاريخ خانواده گلف به شمار ميرود. اين ميزان حتي بيشتر از سرعت مدل قدرتمند فولكسواگن گلف كلوباسپرت S است كه ميتواند به بيشينه سرعت ۲۶۰ كيلومتر بر ساعت دست يابد.
در قلب خودروي مفهومي جديد از پيشرانه بنزيني ۲.۰ ليتري مجهز به توربوشارژر استفاده خواهد شد كه زير كاپوت تمامي اعضاي خانواده گلف با پسوند GTI قرار دارد. در نتيجه اين پيشرانه مي تواند ۲۸۶ اسب بخار در ۶،۸۰۰ دور بر دقيقه و ۳۷۰ نيوتنمتر گشتاور در ۱۶۰۰ دور بر دقيقه توليد كند. نيازي به گفتن نيست كه در محصولات GTI فولكسواگن گلف، خروجي پيشرانه به چرخهاي جلو منتقل ميشود. در اين خودروي مفهومي از جعبه دنده دستي استفاده نخواهد شد و فولكسواگن تنها گزينه جعبه دنده هفت سرعته اتوماتيك دوكلاچه را براي مشتريان ارائه ميدهد؛ شايد چنين تصميمي باعث نااميدي علاقهمندان به جعبه دنده دستي شود.
فولكسواگن از رينگهاي ۱۸ اينچي آلياژي به عنوان گزينه استاندارد براي خودروي مفهومي گلف GTI TCR نام ميبرد، اما كساني كه تمايل دارند هزينه بيشتري بپردازند؛ ميتوانند رينگهاي ۱۹ اينچي با طراحي جديد نيز سفارش بدهند. ديسكهاي ترمز سوراخدار كمي با نمونههاي موجود در مدل معمولي خودروي گلف GTI تفاوت دارند و داراي كاليبر ترمز و لنتهاي سفارشي هستند، كه با هدف ارائه قدرت ترمزي مشابه خودروهاي مسابقهاي در اختيار مشتريان قرار ميگيرند.
فولكسواگن به دنبال گزينههاي بيشتري براي تغيير در مدل جديد گلف GTI TCR است و به همين علت پكيج اختياري شامل شاسي اسپرت و دمپرهاي قابل تنظيم الكترونيكي با قابليت تطبيق بالا براي مشتريان عرضه ميكند. استفاده از اين قابليت با لمس يك دكمه قابل تنظيم فراهم ميشود كه به راننده اجازه ميدهد تا نحوه راحتي سواري را بين تنظيمات نرمال، راحت و اسپرت انتخاب كند.
علاوه بر تغييرات مكانيكي، فولكسواگن از اصلاحات آيروديناميكي ويژهاي نيز براي بهبود ظاهر بصري و عملكرد خودروي اسپرت بهره ميگيرد. اولين مورد از اين تغييرات استفاده از سپر جلوي بازسازيشده براي تعذيه هوا به داخل دو رادياتور اضافي است. اسپليتر جلوي برجسته به سپر متصل ميشود، در حالي كه دامنه كناري خودرو تا عقب ادامه مييابد؛ اين دامنه در عقب با ديفيوزر جديد و دو خروجي اگزوز بزرگ تركيب ميشود. برچسب سياه "TCR" درست بالاي دامنه كناري خودرو نصب شده است كه با الگوي اختياري لانه زنبوري، نماي بهتري به خودرو ميدهد.
پيش از اين مدلهاي GTI خودروي فولكسواگن گلف با اشكال كمبود تزئينات داخلي سروكار داشتند، اما در خودروي مفهومي فولكسواگن گلف GTI TCR از صندليهاي اسپرت با ظاهر جديد و بخش قرمز مركزي استفاده ميشود؛ از اين رنگ قرمز همچنين در پوشش فرمان و اهرم تعويض دنده همراه با دوخت متضاد بهرهگيري شده است. به عنوان آخرين امكانات، باز كردن در خودرو باعث روشن شدن نورپردازي قرمز در پادري فولادي ميشود و تصوير لوگوي TCR روي زمين قرار ميگيرد.
بزرگترين خودروساز آلمان قصد دارد تا پايان سال جاري از نسخه نهايي گلف GTI TCR رونمايي كند. هنوز ارزشي براي اين محصول مشخص نشده است و بايد تا زمان ارائه، منتظر ماند. توليد نسخهي ويژه و خودروي اسپرت در سبد محصولات فولكسواگن، نشان از توجه خاص به نسل جوان و برنامهريزي براي جذب مشتريهاي جديد دارد.
هم انديشي ها