خودروهاي خودران بي ام و، تا سال ۲۰۲۱ عرضه مي‌شوند

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
اولين خودروهاي خودران سطح ۴ بي‌ام‌و در سال ۲۰۲۱ عرضه مي‌شود. بر اساس گفته‌هاي مقامات اين خودروساز آلماني، تا سال ۲۰۳۰ خودروهاي خودران سطح ۵ به بازار خواهند رسيد.
تبليغات

پس از مدت كوتاهي از انتشار خبر تجهيز ۸ ميليون دستگاه خودروي اروپايي توسط موبايل‌آي و اينتل در سال ۲۰۲۱، امروز وب‌سايت رسمي بي‌ام‌و ويدئوي جالبي از برنامه‌ي خودروهاي خودران اين برند آلماني منتشر كرده است. بر اساس برنامه‌ي اعلام‌شده، بين ۷ تا ۱۰ سال ديگر شاهد خودروهاي خودران و پيشرفته‌ي بي‌ام‌و خواهيم بود. تيم مهندسي بي‌ام‌و  فناوري خودران را در ۵ سطح مختلف تعريف مي‌كند. سطح اول خودران كه چند سالي است در خودروهاي اين برند با نام «بي‌ام‌و كوپايلوت» وجود دارد، شامل سيستم‌هاي ايمني و كمك‌راننده همچون كروز كنترل هوشمند با قابليت توقف و حركت خودكار يا سيستم‌هاي هشداردهنده‌ي تصادف مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران BMW  / بي ام و

فناوري خودران سطح دوم در جديدترين مدل‌هاي سري 7، سري 5 و كراس‌اور X3 نصب شده است. در اين سطح، راننده مي‌تواند در مدت كوتاهي بخشي از هدايت را خودرو بسپارد. سطح ۲ خودران بي‌ام‌و كه اكنون از آن استفاده مي‌شود، با وجود انواع سنسورها امكان‌پذير شده است. بيشتر خودروهاي لوكس و پيشرفته برندهاي مختلف به‌جز نسل جديد آئودي A8 به سطح ۲ فناوري خودران مجهز هستند. تا سال ۲۰۲۱ بي‌ام‌و فناوري خودران سطح ۳ و ۴ را در محصولات خود استفاده خواهد كرد. در سطح ۳، راننده در مدت‌زمان كوتاهي در جاده‌هاي مشخص هدايت خودرو را كاملاً به سيستم خودران واگذار مي‌كند. سطح ۳ خودران در محصولات بي‌ام‌و نيازمند انواع حسگرها شامل اسكنرهاي ليزري، دوربين‌ها و سيستم‌هاي رادار است تا نقشه‌اي سه‌بعدي از طراف خودرو تشكيل شود. در سطح ۴ تمام تجهيزات سطح ۳ به چند درجه بالاتر ارتقاء پيدا مي‌كنند تا خودرو بدون نياز به راننده در بزرگراه‌ها و برخي جاده‌هاي شهري مشخص حركت كند.

مرجع متخصصين ايران BMW i8

فناوري خودران سطح ۴ در بيشتر مواقع به راننده نيازي ندارد و سرنشينان مي‌توانند در هنگام حركت خودران خودرو بدون نياز به دخالت راننده از سفر لذت ببرند. البته راننده هنوز هم بايد شرايط رانندگي (شرايط فيزيكي و قانوني) را داشته باشد در صورت لاخبار تخصصي يا ورود به جاده‌هاي خارج از محدوده خودران، خودرو را هدايت كند. پيشرفته‌ترين سطح فناوري خودران، از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ به محصولات بي‌ام‌و خواهد رسيد. خودروهاي خودران سطح ۵ در هيچ شرايطي به راننده نياز ندارند و درواقع اصلا جايگاهي براي كنترل انساني در خودرو تعبيه نمي‌شود. سطح ۵ خودران درحال‌حاضر به‌عنوان پيشرفته‌ترين سطح فناوري خودران تعريف شده است كه در آن خودروها بدون دخالت انسان، در تمام جاده‌هاي شهري و خارج شهر حركت خواهند كرد.

باتوجه به اطلاعات موجود در اين ويدئو مبني بر عرضه‌ي فناوري خودران سطح ۴ در خودروهاي محصول سال ۲۰۲۱، احتمال اينكه بخشي از قرارداد موبايل‌آي و اينتل متوجه خودروهاي بي‌ام‌و باشد، بسيار بالا است؛ البته هنوز اين مورد تأييد رسمي نشده است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات