سودآوري تصادف ريچارد هاموند با ريمك كانسپت وان
تقريبا يك سال پيش در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۷، ريچارد هاموند در جريان رويداد صعود تپه يا هيلكلايمب كه در همبرگ سوئيس برگزار شد، كنترل خودروي ريمك كانسپت وان را از دست داد و واژگون شد. هاموند در اين تصادف دچار صدمات زيادي شد، اما در نهايت توانست به وضعيت سابق بازگردد و سلامتي خود را به دست آورد.
در حالي كه روز تصادف يكي بدترين زمانها براي هاموند و گروه گرند تور بود؛ سودآوري بسيار خوبي براي ابرخودروساز كشور كرواسي داشت. به گفته سرپرست فروش شركت، توليد ابرخودروي برقي ريمك، باوجود شوم بودن اين حادثه براي عوامل برنامهي گرند تور، فروش بسيار خوبي پشت سر گذاشت. كريسو كوريچ در مصاحبه با اتوكار اذعان كرد كه با اعلام خبر تصادف هاموند، در همان روز سه دستگاه خودروي الكتريكي ريمك به فروش رسيد و شايد اين حادثه بهترين بازاريابي براي خودروساز كروات بود.
كوريچ به اتوكار گفت:
وقتي زندگي به شما ليمو بدهد (كه به طور تصادفي در مورد خودروي ريمك هاموند اتفاق افتاد)، با آن ليموناد درست كنيد. البته از اين حرف برداشت بدي نكنيد، زيرا ما هم در مورد اين تصادف نگران بوديم. اگرچه اين تصادف بسيار مرگبار و جدي بود، اما ميتوانست به روش ديگري به پايان برسد و شايد ما نياز به كار جديدي نداشتيم.
كوريچ در طول مصاحبه بيشتر در مورد خودروي جديد اين شركت صحبت كرد: ريمك C-Two. ابرخودروي الكتريكي ۲.۱ ميليون دلاري، در مقياس وسيعي به فروش رسيد و تنها چند دستگاه ديگر باقي ميماند كه براي ۱۲ نمايندگي ريمك در سراسر جهان رزرو شده است. تيراژ توليد به ۱۵۰ دستگاه محدود ميشود، در حالي كه تعداد قابل توجهي از آنها (بين ۷۵ تا ۱۰۵ دستگاه) براي فروش در بازار ايالات متحده آمريكا در انديشه متخصصين گرفته شده است. خريداران به طور متوسط هزينهاي حدود ۶۱۵،۰۰۰ دلار براي گزينههاي اختياري صرف خواهند كرد، كه شامل چرم سفارشي در طراحي داخلي و بدنه فيبر كربن به عنوان محبوبترين تجهيزات لوكس و سفارشي ميشود.
جالب اينجاست كه كوريچ پذيرفت اين شركت هرگز قصد نداشت شتابگيري صفر تا ۹۶ كيلومتر بر ساعت ابرخودروي الكتريكي ريمك C_Two را در زماني كمتر از ۲ ثانيه اجرا كند. اما پس از آنكه تسلا از مدل جديد رودستر خود رونمايي كرد، باعث شد تا اين خودروساز به پيشرفت و بهبود ابرخودروي الكتريكي خود ادامه دهد. هايپركار برقي ريمك C_Two به لطف بهرهگيري از جعبه دنده دو سرعته مجهز به فناوري فرمول يك، ميتواند در زمان ۱.۹۵ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت دست يابد؛ اين در حالي است كه براي رسيدن به سرعت ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت از حالت سكون، تنها به ۱۱.۸ ثانيه زمان نياز دارد.
كوريچ گفت:
بنابراين ما در موتورهاي عقب از يك جفت جعبه دنده دو سرعته با چرخدندههاي مسطح استفاده ميكنيم كه باعث ميشود تا خودرو فوق العاده قدرتمند و پر سروصدا باشد؛ به همين علت ابرخودروي الكتريكي ريمك C_Two را قادر ميسازد كه اين شتابگيري فوقالعاده را انجام دهد. در ضمن چرخهاي جلو نيز هر كدام از يك جعبه دنده تك سرعته استفاده ميكنند.
برنامه ريمك براي خودروي برقي C_Two اين است كه تا نيمه دوم سال ۲۰۱۸ آزمايشهاي اوليه را روي آن انجام دهد و سپس سال بعد ۱۸ نمونه اوليه از اين هايپركار توليد كند. توليد خودروهاي مشتريان نيز در ماه ژانويه سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد و در هر ماه، تنها چهار دستگاه ابرخودروي ريمك C_Two ساخته خواهد شد.
به عنوان يادداشت نهايي قابل توجه است كه ريمك در حال حاضر بخش اعظم درآمد و سرمايه خود (حدود ۹۰ درصد) را از توليد و تامين فناوري كسب ميكند. نمونههايي از جمله استون مارتين (والكري)، كونيگزگ (آگرا)، جگوار (اي-تايپ كانسپت زيرو) و حتي محصولاتي با تيراژ بالا از ديگر خودروسازان، نيز چنين وضعيتي دارند.
هم انديشي ها