فراري 250GTO با ارزش ۷۰ ميليون دلار؛ گرانترين خودروي جهان
فراري 250GTO يكي از زيباترين خودروهاي كلاسيك دنيا است كه بارها با ارزشهاي نجومي حراج شده است. مدتي قبل، يك دستگاه فراري 250GTO با ارزش ۳۸ ميليون دلار، ركورد گرانترين خودروي تاريخ را ثبت كرد. اما اخيراً همين مدل در نسخهاي ديگر، با ارزش خارقالعادهي ۷۰ ميليون دلار فروخته شد، تا رسماً گرانترين خودروي تاريخ صنعت خودروسازي نام گيرد.
مدل فروخته شده با شماره سريال 4153GT و بدون هيچگونه سابقهي تصادف، بهدليل مقامهاي قهرماني و شركت در مسابقات اتومبيلراني شناخته شده، يكي از باارزشترين ۳۹ دستگاه توليدي فراري 250GTO محصول سالهاي ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ است. اين مدل برخلاف مدلهاي ديگر كه قرمز رنگ هستند، با رنگ نقرهاي و طرح مسابقهاي خودنمايي ميكند. علاوه بر اين موارد، فراري 250GTO مورد انديشه متخصصين با شركت داشتن در مسابقات جادهاي، پيست، رالي، استقامتي و هيل كلايمب يكي از باسابقهترين مدلهاي توليدي اين برند ايتاليايي است. اين مدل در دو سال اول پس از توليد در اختيار تيمهاي مسابقهي مشهور بلژيك «انكوره فراكورشامپس» و «اكيپ نسيونال بلژ» بود كه درواقع رنگ نقرهاي و زرد، يادگار آن دوران و طرح مخصوص اين تيمها است.
گرانترين خودروي تاريخ در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۶۳ با رانندگي پير دومي و لئون درنير به مقام چهارم و در مسابقات استقامي توردوفرانس سال ۱۹۶۴ با هدايت لوسين بيانچي و جورجس برگر به مقام قهرماني رسيده است. فقط در سال ۱۹۶۴، اين مدل در ۱۴ مسابقهي اتومبيلراني مختلف از جمله گرنپري آفريقا شركت داده شده است. در سالهاي ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹، اين مدل خاص از فراري 250GTO در اختيار ايجون باتورونه به مسابقات اسپانيا وارد شد. تا سال ۱۹۸۰ و مالكيت هنري چامبون فرانسوي، فراري 250GTO استراحت كرد. پس از شركت در چند رويداد خودروهاي كلاسيك و رالي، سال ۱۹۹۷ فراري در اختيار نيكولاس اسپرينگر سوئدي قرار گرفت. پس از شركت در همايش خودروهاي كلاسيك گوودوود، هر گرو اهل آلمان با ارزش ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار فراري 250GTO را خريداري كرد. سه سال بعد اين مدل در گاراژ كلكسيونر آلماني، كريستين گلازل پارك شد.
پس از بازسازي كامل متخصص، در دههي ۱۹۹۰ توسط كارگاه DK Engineering انگلستان، هفتهي گذشته ديويد مكنيل آمريكايي، كلكسونر مشهور خودروهاي فراري و مديرعامل شركت WeatherTech، با پرداخت مبلغ ۷۰ ميليون دلار اين مدل خاص را در اختيار گرفت. فراري 250GTO كه امروز بهعنوان بهترين خودروي تاريخ اين برند شناخته ميشود در دو سري توليد شد. عدد 250 در نام اين مدل، به حجم پيشرانهي ۱۲ سيلندر V شكل ۳ ليتري آن (هر سيلندر ۲۵۰ سيسي) با قدرت ۳۰۰ اسب بخار اشاره دارد. جالب است بدانيد كه فراري 250GTO در دههي ۱۹۶۰، با ارزش۱۸ هزار دلار (در آن سالها بسيار بالا محسوب ميشد) به فروش رسيد. در فهرست گرانترين خودروهاي تاريخ، فراري با ۷ محصول كه ۳ مورد از آنها مدلهاي مختلف 250GTO هستند، پيشتار است.
هم انديشي ها