بي ام و iDrive 7؛ سنت شكني در رابط متخصصي

يك‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
نسل جديد iDrive بي‌ام‌و كه با نسل دوم سري 8 رونمايي شده است، زبان طراحي جديد اين شركت آلماني در رابط متخصصي سيستم تمام ديجيتال را نشان مي‌دهد.
تبليغات

در بين طرفداران بي‌شمار برند آلماني بي‌ام‌و، يك مورد مشترك وجود دارد؛ همه‌ي آن‌ها به اصالت و قدمت اين شركت افتخار مي‌كنند. اين مورد اصلاً چيز بدي نيست، چرا كه بي‌ام‌و واقعاً هم بيش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و محصولات آن در جهان شناخته شده هستند. اما صنعت خودروسازي به‌سرعت در حال پيشرفت است و اصالت و قدمت يك برند باوجود اعتبار قابل توجه، مسئوليت مهندسان و طراحان شركت را بيشتر مي‌كند. تيم‌هاي طراحي و مهندسي بايد تعادل بين حفظ قدمت يك برند و ارائه‌ي محصولي جديد و خلاقانه را پيدا كنند كه به‌دليل سرمايه‌گذاري هنگفت، يكي از اشكال‌ترين كارهاي موجود است.

مرجع متخصصين ايران بي ام و / BMW iDrive 7

متخصصان بي‌ام‌و با ارائه‌ي آخرين سيستم اطلاعات و سرگرمي و رابط متخصصي ديجيتال در كنار زبان طراحي جديد، به‌تدريج برخي از المان‌هاي سنتي اين برند كه طرفداران با آن‌ها محصولات بي‌ام‌و را شناخته‌اند را كنار مي‌گذارند و در عين‌حال با حفظ اصول اساسي هميشگي، به سوي آينده پيش مي‌روند. اگر به جديدترين خودروهاي لوكس برندهاي مختلف توجه كنيد، وجود پنل ديجيتال فرمان در قالب يك نمايشگر بزرگ روبروي راننده در تمام آن‌ها مشترك است. آخرين محصولات بي‌ام‌و هم از همين رويكرد استفاده كرده‌اند اما با حفظ ظاهر قديمي و آشناي عقربه‌هاي دايره‌اي شكل سرعت‌سنج و نشان دهنده‌ي دور موتور، البته در قالب اشكال ديجيتالي در نمايشگر، چندان آينده‌نگرانه و ناآشنا به‌انديشه متخصصين نمي‌آيند.

مرجع متخصصين ايران بي ام و / BMW iDrive 7

همه‌ي ما به طرح عقربه‌اي پنل فرمان عادت كرده‌ايم و چيز جز اين را انتظار نداريم؛ خودروسازان به همين دليل خواسته‌ي مشتريان را برآورده مي‌كنند. اما در پايان تغيير غيرقابل اجتناب است و در هر صورت اتفاق خواهد افتاد. مقامات بي‌ام‌و در اقدامي قابل تحسين نسل جديد سيستم مركزي پردازش، اطلاعات و سرگرمي و رابط متخصصي اين برند را در يكي از مورد انتظارترين مدل‌هاي خود عرضه كرده‌اند. نسل دوم سري 8 بي‌ام‌و با استفاده از سيستم عامل نسخه‌ي ۷ اين شركت موسوم به iDrive، پرچمدار تغييرات مهم رابط متخصصي محصولات اين شركت آلماني شده است. در سيستم جديد، طراحان و مهندسان بي‌ام‌و از تبديل نمايشگر ديجيتالي به عقربه‌هاي سنتي دوري كرده‌اند و ظاهري كاملاً جديد را با تركيب رنگ‌هاي آشنا به متخصص ارائه مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران بي ام و / BMW iDrive 7

يكي از طراحان تيم طراحي رابط متخصصي جديد بي‌ام‌و گفت:

براي اولين بار در سال ۲۰۱۵ نماي كلاسيك و دايره‌اي پنل فرمان را تغيير داديم تا امكان اضافه كردن اطلاعات بيشتر در مركز پنل، به‌خصوص نمايش اطلاعات سيستم‌هاي كمك راننده و خودران وجود داشته باشد. اين اولين مرحله از سنت‌شكني ما بود. حالا در سال ۲۰۱۸، با نگاه به طراحي خارجي و داخلي خودروهاي بي‌ام‌و، تمام تركيب‌ها را در رابط‌هاي متخصصي ديجيتال به‌كار برده‌ايم.

ايده‌ي اصلي رابط متخصصي جديد بي‌ام‌و، برجسته كردن اطلاعات مورد نياز راننده و محور كردن آن‌ها در شرايط غيرضروري و ايجاد تمركز بيشتر بر رانندگي است. با نشستن پشت فرمان سري 8 جديد، پنل فرمان ۱۰.۲۵ اينچي بي‌ام‌و كه حالا پروفايل مخصوص خودرو با فضاي ابري متصل است، ميزبان راننده خواهد بود. با استارت خودرو، ابتدا تمام اطلاعات مورد نياز در پنل فرمان روشن مي‌شوند؛ اطلاعات مورد نياز رانندگي و وضعيت سيستم‌هاي ايمني و كمك‌راننده در سمت چپ پنل نمايش داده مي‌شوند. اين مجموعه با نمايش سرعت خودرو به‌صورت ثابت در پنل فعال هستند. در سمت راست پنل، انواع ويجت‌هاي مختلف و شخصي‌سازي شده از نمودار نمايش نيروي جي تا نمايش تصوير اصلي آلبوم موسيقي در حال پخش قرار گرفته است.

مرجع متخصصين ايران بي ام و / BMW iDrive 7

بخش مركزي پنل فرمان در اختيار سيستم راهياب ماهواره‌اي قرار دارد. البته نقشه‌هاي سيستم راهياب صرفاً كپي نقشه و نمايش آن در پنل نيستند؛ نقشه فقط شامل اطلاعات ضروري راهيابي دررانندگي است. از طرفي به‌دليل اينكه پنل جديد باهدف كپي پنل‌هاي آنالوگ قديمي ساخته نشده است، انواع رنگ‌هاي مختلف در آن به‌كار برده شده است. به‌عنوان مثال با تغيير حالت رانندگي از اسپرت به اكو (Eo) ، رنگ رابط متخصصي از قرمز به آبي تغيير پيدا مي‌كند. پنل فرمان بخشي از طراحي جديد رابط متخصصي بي‌ام‌و را تشكيل مي‌دهد و براي درك بهتر حاصل تلاش‌هاي مهندسان و طراحان اين شركت، بايد به نمايشگر مركزي موسوم به «نمايشگر كنترل» مراجعه كرد. اين نمايشگر لمسي ۱۲.۳ اينچي سيستم اطلاعات و سرگرمي كه پيش از اين مسئوليت نمايش مواردي چون موزيك پلير و نقشه‌هاي راهياب ماهواره‌اي را برعهده داشت، حالا به‌لطف iDrive نسخه ۷، در عين سادگي و متخصصپسند بودن بسيار زيبا و جذاب به‌انديشه متخصصين مي‌رسد.

مرجع متخصصين ايران بي ام و / BMW iDrive 7

رابط متخصصي در اين بخش هماهنگ با به‌روز رساني زبان طراحي بي‌ام‌و پيش رفته است و به‌جاي افكت‌هاي سه‌بعدي فراوان و پيچيده طرحي مشابه Material Design گوگل يا Fluent Design مايكروسافت پيدا كرده است. اين تغيير طراحي ماهرانه، باهدف نماي جذاب‌تر و آينده نگرانه انجام شده است. در نسخه‎ي جديد iDrive قابليت تغيير طرح اصلي، شخصي‌سازي بيشتر و نمايش ويجت‌‌هاي بيشتر جلب توجه مي‌كند. به‌لطف فضاي ابري و سيستم بي‌ام‌و كانكت، همگام‌سازي داده‌ها و مديريت برنامه‌هاي خودرو نسل جديد iDrive نقش مهمي در آغاز پروژه‌ي تجارت الكترونيك اين برند در آينده ايفا مي‌كند. ديتر مي، معاون ارشد بخش خدمات و محصولات ديجيتال بي‌ام‌و پيش از اين عرضه‌ي پنل‌هاي تمام ديجيتال فرمان و سيستم اطلاعات و سرگرمي را قدمي مهم به‌سوي تجارت الكترونيك عنوان كرده بود. از آنجايي كه سيستم جديد iDrive با تأكيد بر حساب متخصصي ديجيتال مالك كدگذاري شده در كليد خودرو عمل مي‌كند، هر خودرو عضوي از اكوسيستم بي‌ام‌و خواهد بود.

نسخه جديد سيستم iDrive بي‌ام‌و در حال حاضر فقط در سري 8 جديد و ديگر مدل‌هاي لوكس نصب مي‌شود اما به‌زودي ديگر محصولات اين برند هم به اين سيستم مجهر خواهند شد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات