فناوري موتور برقي داخل چرخ؛ انقلاب تازه در خودروهاي الكتريكي
فناوري "موتور الكتريكي داخل چرخ" در واقع نوعي متفاوت از پيشرانه در خودروهاي الكتريكي است. مدلهاي برقي عادي، به گونهاي طراحي شدهاند كه انگار در ابتدا يك خودروي بنزيني هستند، اما به جاي پيشرانه احتراقي، از موتور الكتريكي استفاده ميكنند. معمولا، موتور بنزيني در وسط كاپوت قرار ميگيرد و از طريق دو پلوس، قدرت به چرخها منتقل ميشود. اما در خودروهاي برقي مجهز به فناوري "موتور الكتريكي داخل چرخ"، دقيقا روي هر چرخ يك موتور الكتريكي قرار دارد كه مستقيماً چرخ را ميگرداند.
شتابگيري خوب و واكنش سريع خودروي برقي به خواستههاي راننده، يكي از مشخصات عمومي مدلهاي الكتريكي است. اما خودروهاي برقي مجهز به موتور الكتريكي داخل چرخ، يك ويژگي ديگر هم دارند. از آنجا كه در اين خودروها، قدرت و سرعت هر چرخ به طور جداگانه كنترل ميشود، قابليت فرمانپذيري آنها بهشدت افزايش مييابد. اين خودروها ميتوانند حتي سر پيچها نيز شتابگيري بالايي داشته باشند و همزمان فرمانپذيري خود را حفظ كنند. موتورهاي برقي همچنان روشهاي مهندسي خودرو را بازتعريف ميكنند، اما شايد تاكنون چيزي شبيه ايده موتور الكتريكي داخل چرخ استارتاپ اسلوونيايي اِلاف توليد نشده باشد.
اين شركت ۱۵ سال، روي موتورهاي الكتريكي داخل چرخ تحقيق و كار انجام داده و نتيجه آن ساخت موتور برقي اِلاف M700 است؛ يك موتور برقي پلاگ اند پلي (plug-and-play) يا آماده به كار كه نياز به تنظيمات خاصي از طرف راننده براي راهاندازي ندارد و به عنوان راه حلي بينظير براي موتورهاي الكتريكي ارائه شده است. اين شيوه رانشي بديع در داخل هر چرخ قرار ميگيرد و هر موتور الكتريكي داراي يك سيستم خنك كننده مستقل، ترمز ديسكي استاندارد يا كاسهاي با سيستم ترمز ضد قفل احياكننده و واحد كنترل الكترونيكي است. هر دستگاه موتور برقي داخل چرخ اِلاف M700، حدود ۲۳ كيلوگرم وزن دارد.
موتورهاي الكتريكي داخل چرخ علاوه بر اين كه فوقالعاده كارآمد هستند، توزيع گشتاور پيشرفتهاي را نيز براي خودروي الكتريكي فراهم ميكنند. كنترلكنندههاي الكترونيكي به موتور الكتريكي كمك ميكنند تا خودروي برقي را به طور كامل تحت كنترل نگه دارد و لغزش تاير را به حداقل برساند. در عين حال واحد كنترل نيروي محركه خودروي الكتريكي ميتواند با توجه به نحوه راهاندازي وسيله نقليه، با فناوري خودران يا راننده ارتباط برقرار كند. يك ماژول توزيع و مديريت قدرت، به موتور الكتريكي دستور ميدهد كه به چه ميزان قدرت در اختيار هر چرخ خودروي برقي قرار دهد.
هر موتور برقي داخل چرخ به طور مداوم ۶۷ اسب بخار و حداكثر ۱۰۱ اسب بخار قدرت توليد ميكند. با قرار دادن دو موتور الكتريكي در محور عقب، راننده در مجموع ۲۰۲ اسب بخار در اختيار دارد كه ميتواند از ۱۳۴ اسب بخار آن براي رانندگي در شرايط كاركرد مداوم استفاده كند. با حساب سرانگشتي نيز در صورت استفاده از سيستم تمام چرخ محرك ميتوان براي شرايط كاركرد مداوم ۲۶۸ اسب بخار و در حالت بيشينه ۴۰۴ اسب بخار قدرت از موتورهاي الكتريكي داخل چرخ اِلاف دريافت كرد.
اِلاف اولين شركتي نيست كه از فناوري موتور الكتريكي داخل چرخ بهره ميبرد. پيش از اين نيز بوش (bosch) سيستم اكسل الكتريكي يا "e-axle" خود را توسعه داده است، كه موتور برقي، جعبه دنده و سيستم كنترل الكترونيكي را با هم تركيب ميكند. اين سيستم شامل باتري يا امكانات نرمافزاري نميشود و خودروساز بايد آنها را توليد كند.
شركت اسلوونيايي اِلاف اميدوار است كه برخي از قطعات يا تمام اجزاي آن را در اختيار طراحان خودرو قرار دهد؛ به اين روش آنها ميتوانند مجموعهي وسيعي از روشهاي حملونقل جديد را ايجاد كنند. چنين فناوري بدون نياز به قرار دادن موتور الكتريكي در زير كاپوت، فرصتهاي طراحي بسيار زيادي در اختيار طراحان خودروي برقي قرار خواهد داد.
شركت اِلاف براي نشان دادن عملكرد موتور الكتريكي خود، ويدئويي از آن در مسير يخي در شمال چين منتشر كرده است. شايد به زودي موتورهاي الكتريكي داخل چرخ اِلاف بتوانند راه خود را به صنعت خودروي برقي باز كنند و در برندهاي برقي از اين فناوري نوين بهرهگيري شود.
ويدئو
هم انديشي ها