طرح جديد امريكا، مصرف سوخت و آلودگي را افزايش ميدهد
پيشنويس طرح پيشنهادي توسط قانونگذاران فدرال براي لغو مقررات استفاده از خودرو در ايالات متحده آمريكا، تا سال ۲۰۲۹ به طور ساليانه حدود نيم تريليون دلار "هزينههاي اجتماعي" را كاهش ميدهد؛ اين در حالي است كه برآورد ميشود عملياتي شدن طرح پيشنهادي باعث افزايش ۵۰۰ هزار بشكهاي نفت خام در روز شود.
در پيشنويس طرح اداره ملي ايمني ترافيك بزرگراهها و آژانس حفاظت از محيط زيست، پيشنهادي مشترك براي توقف مقررات استفاده از خودرو پس از سال ۲۰۲۰ مشخص شده است. پيش از اين، چنين طرحي توسط نشريه نيويورك تايمز منتشر شده بود. منابع نزديك به كاخ سفيد از اعمال تغييرات در اين طرح طي هفتههاي آينده خبر ميدهند، اما هنوز به صورت احتمال مطرح ميشود.
در حال حاضر اين دو آژانس خود را براي توقف و اعمال تغييرات چشمگير در قوانين سختگيرانه استفاده از خودرو كه طي دولت اوباما تصويب شدهاند، آماده ميكنند. به گزارش بلومبرگ، اين طرح همچنين اختيار ايالت كاليفرنيا براي اجرايي كردن قوانين انتشار دياكسيدكربن از خودروها و كاميونهاي سبك تجاري و اجبار فروش خودروي الكتريكي در اين ايالت را لغو خواهد كرد.
اطلاعات موجود كنوني، تفاوت فاحشي با اطلاعات اين دو آژانس در سالهاي ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و اوايل ۲۰۱۷ دارند. در استانداردهاي تصويب شده توسط دولت اوباما، قرار بود ميزان مصرف سوخت خودروهاي جديد و كاميونهاي سبك بين سالهاي ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ به ۵ ليتر بر ۱۰۰ كيلومتر برسد؛ با اين حال در صورت لغو قوانين مصوب قبلي، ميزان مجاز مصرف سوخت خودروها به ۶ ليتر بر ۱۰۰ كيلومتر خواهد رسيد.
دولت ايالات متحده آمريكا در مقدمه پيشنويس اين طرح ميگويد:
تغييرات طرح جديد، هزينههاي اجتماعي را به نيم تريليون دلار و تلفات بزرگراهها را سالانه تا هزار نفر كاهش ميدهد.
هزينههاي اجتماعي در اين طرح شامل عناصري مانند برآورد افزايش يا كاهش آلودگي هوا، حوادث ترافيكي، ترافيك جادهاي و تهديدات امنيتي سروصدا و انرژي ميشود. NHTSA و EPA پيشنهاد مشترك خود را براي مطالعه توسط مقامات رسمي كاخ سفيد در اواسط خرداد ماه امسال ارائه دادند. به گفته يك وبسايت دولتي كه اين مطالعهها را دنبال ميكند، فرايند همچنان ادامه دارد.
طرح پيشنهادي ۷۰۰ صفحهاي جديد، به طور منطقي اثرات احتمالي براي خودروسازان، خريداران و اقشار مختلف جامعه را مطالعه ميكند. برآوردهاي اين طرح نشان ميدهد كه لغو مصوبات دولت اوباما در زمينه اجراي استانداردهاي مصرف سوخت و آلايندگي توسط خودروسازان، ميتواند منجر به صرفهجويي بيشتري در هزينهها شود. در حالي كه پايبندي به مقررات دولت قبلي ايالات متحده، ميتواند اثر منفي بر اين صرفهجوييها بگذارد. برآوردهاي جديد در پيشنويس طرح پيشنهادي نشان ميدهد كه لغو مقررات قبلي، ميتواند باعث سود خالص ۹۸ ميليارد دلاري شود.
دو گروه تجاري خودروسازي بزرگ در ايالات متحده آمريكا از ارائه هر گونه انديشه متخصصيني در مورد اين طرح خودداري كردند. با اين حال اتحاديه خودروسازان آمريكا دو ماه پيش اعلام كرد كه سازندگان خودرو از پيشرفتهاي مداوم و سالانه در زمينه مصرف سوخت، حمايت ميكنند؛ اما اين اتحاديه تصريح كرد كه استانداردهاي آينده در زمينه مصرف سوخت و آلايندگي خودروها، بايد به واقعيتهاي بازار توجه داشته باشند. چنين انديشه متخصصيني ميتواند به صورت تلويحي، حاكي از رضايت خودروسازان از تصويب قوانين جديد باشد.
با اين حال، طرح پيشنهادي مخالفاني نيز دارد. دن اسپرلينگ، عضو هيئت مديره منابع طبيعي كاليفرنيا، ادعاهاي دولت در مورد صرفهجويي در هزينه را مورد انتقاد قرار داد. اسپرلينگ گفت:
مطالعه تحليلهاي دولت كه بر اساس استانداردهاي اوباما در سالهاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ انجام شد، نشان ميدهد كه صرفهجويي در مصرف بنزين براي مصرفكنندگان، بسيار بيشتر از هزينه اضافي براي توليد فناوري كاهنده مصرف سوخت توسط خودروسازان است. دشوار است تصور كنيد كه دولت ايالات متحده و مسئولين ايالت كاليفرنيا بتوانند در اين مورد مباحثه و مذاكرده كنند؛ يا اين كه مذاكرات آنها نتيجهاي داشته باشد.
لوك توناچل عضو شوراي دفاع از منابع طبيعي ايالات متحده نيز از لغو استانداردهاي مصرف سوخت و آلايندگي انتقاد كرد. توناچل گفت:
امنتر شدن جادهها به دليل لغو استانداردهاي قبلي دولت اوباما، دروغ است؛ ما امروزه خودروهاي پاكتر و ايمنتري داريم و در حال حاضر ميتوانيم آنها را تحت استانداردهاي فعلي قرار دهيم. اين طرح تنها پروندههاي شهروندان عليه تامينكنندگان سوخت را افزايش ميدهد. به انديشه متخصصين من، تصويب چنين طرحي باعث افزايش آلودگي هوا ميشود و سلامت ما را تهديد ميكند. اين طرح فقط به نفع صنعت نفت و شركتهاي بزرگ نفتي است.
هم انديشي ها