ناكامي ون تويوتا در مقايسه ايمني با كرايسلر و هوندا

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
موسسه‌ي IIHS آمريكا به تازگي تست تصادفي را روي سه ميني ون پرفروش بازار اين كشور انجام داده است كه نتايج اين تست تصادف جالب توجه است.
تبليغات

در سال‌هاي اخير تست تصادف اتومبيل هم تبديل به يك علم مستقل شده است و از عوامل بسياري تاثير مي‌پذيرد. اين عوامل شامل خودروسازان، استانداردها و حتي شركت‌هاي بيمه هستند كه سعي مي‌كنند در پروسه‌ي كارهاي خود، استاندارد ايمني خودروها را در انديشه متخصصين بگيرند. تمامي اين عوامل دست به دست هم داده و سبب شده‌اند خودروهايي كه امروزه سوار مي‌شويم امن‌تر از قبل باشند.

در اين بين يكي از تست‌هايي كه سربلند بيرون آمدن از آن براي خودرو سازان مهم‌تر از ديگر آزمون‌ها است، تست تصادف سرنشين جلو در برخورد از يك‌سوم روبرو است. اين تست تصادف به گونه‌اي شبيه سازي مي‌شود كه خودرو با يك جسم در حاشيه جاده برخورد كند كه اين جسم مي‌تواند يك درخت و يا يك پست مخابراتي باشد. در اين تست تصادف كل بخش جلويي خودرو درگير نمي‌شود و تنها بخشي كه مربوط به سرنشين كناري راننده است آسيب مي‌بيند اما با اين وجود شدت آسيب در اين نوع تصادفات بالا است و همين مورد اهميت بالاي اين تست را نشان مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران 2018 Chrysler Pacifica

موسسه‌ي IIHS كه نام آن مخفف موسسه‌ي بيمه‌‌ي امينيت بزرگراه‌ها است به تازگي در جديدترين تست‌ خود سراغ جديدترين مدل ۲۰۱۸ كرايسلر پسفيكا، هوندا اوديسه و تويوتا سينا (Sienna) رفته است كه اين سه خودرو پرفروش‌ترين خودروهاي ون در بازار ايالات متحده هستند. IIHS تست تصادف سرنشين جلو را با اين خودروها انجام داده است و كرايسلر پاسفيكا و هوندا اوديسه موفق شده‌اند تا از اين تست سربلند بيرون بيايند. با اين وجود اما تويوتا سينا عملكرد قابل قبولي از خود نشان نداد و با دريافت رتبه‌ي ضعيف در اين تست رد شد. تويوتا سينا مدت زمان زيادي است كه در بازار ايالات متحده حضور دارد. اما تويوتا براي سال ۲۰۱۵ تصميم گرفت تا اين خودرو را با استانداردهاي ايمني جديد همخواني دهد و در نهايت تصميم به تقويت اين خودرو گرفت. تقويت ساختار شاسي سينا بيشتر براي افزايش ايمني راننده بود و متاسفانه تويوتا اقدامي براي افزايش ايمني سرنشين كناري نكرد كه حالا نتيجه‌ي چنين كاري را در جديدترين تست‌هاي تصادف كاملا قابل لمس است.

مرجع متخصصين ايران 2018 Toyota Sienna

در اين تست‌ها مشاهده شد كه سرنشين جلو كاملا با داشبود برخورد كرد و حتي داشبورد خودرو چيزي حدود ۲۰ الي ۱۶ اينچ را به داخل خودرو نفوذ كرد. به گفته‌ي ديود زابي، مدير بخش تحقيقات IIHS، آدمك تست تصادف تويوتا كاملا با داشبورد خرد شده‌ي اين خودرو برخورد كرد و به احتمال بسيار زياد سرنشين جلو سمت راست تويوتا سينا در هنگام تصادف دچار آسيب‌هاي جدي در بخش لگن و پاها شود.

خودروي ديگر كرايسلر پاسفيكا است كه موفق شد نمره‌ي خوب را از IIHS دريافت كند. حسگر‌هاي قرار داده شده در آدمك تست تصادف در اين خودرو ريسك بسيار پاييني را براي آسيب‌هاي جدي گزارش كردند. كرايسلر پاسفيكا نيز در نسل جديد خود بروزرساني‌هايي را  براي افزايش ايمني راننده و سرنشين جلويي تجربه كرده است و مجموع اين بهينه سازي‌ها سبب شده تا اين خودرو بتواند تست‌هاي تصادف را با نمره‌ي خوب به پايان برساند.

خودروي آخر نيز هوندا اوديسه است كه در مدل ۲۰۱۸ خود نه‌تنها توانسته عملكرد بسيار خوبي از خود نشان دهد بلكه رده‌ بنده‌ي Top Safety Pick را نيز دريافت كرده است. يك رده‌ي ايمني بالاتر از Top Safety Pick وجود دارد و آن Top Safety Pick Plus است. اما هيچ يك از خودروهاي ميني ون تست شده نتوانستند تا رده‌ي Top Safety Pick Plus را دريافت كنند چون يكي از عواملي كه در دريافت رده‌ي Top Safety Pick Plus تاثير دارد چراغ‌هاي اين خودرو است. جالب است بدانيد كه چراغ‌هاي خودرو در تست‌هاي IIHS اهميتي به اندازه‌‌ي توانايي خودرو در هنگام جذب ضربات دارند. با اين وجود اما اين مدل‌ها در بخش چراغ‌ نمره‌ي بدي دريافت نكردند و موفق به كسب نمره‌ي خوبي شدند.

مرجع متخصصين ايران 2018 Honda Odyssey

همانطور كه خودروسازان به مرور توانايي‌هاي بيشتري براي افزايش ايمني سرنشينان پيدا مي‌كنند تست هاي تصادف نيز سخت گيرانه‌تر مي‌شوند و اين عوامل سبب مي‌شود تا سرنشينان در خودروها آينده امنيت بيشتر داشته باشند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات