در هفتههاي گذشته، خودرويي شبيه به بوگاتي شيرون در پيست مشهور نوربرگرينگ ديده شد. از همانزمان، گمانهزنيها براي عرضهي محصول جديد بوگاتي بر اساس پلتفرم شيرون، بالا گرفت و در نهايت، رسما اعلام شد كه اين ابرخودروي تازه، ديوو (Divo) نام دارد.
هرچند كه مطابق پيشبينيها، پيشرانه و بسياري از تجهيزات متخصص ديوو، تفاوت خاصي با شيرون ندارند؛ اما به دليل بهينهسازيهاي متعدد در محصول جديد بوگاتي و چهرهي مدرن ديوو، ميتوان رونمايي اين مدل را، يكي از بااهميتترين اتفاقات خودرويي جهان در سال ۲۰۱۸ دانست. اين رويداد، حتي فستيوال پبل بيچ كاليفرنيا را تحت تاثير قرار داد تا رونمايي لامبورگيني اونتادور SVJ و پورشه 911 گولد، به حاشيه رانده شود.
از زماني كه بوگاتي با مدلهاي ويرون و شيرون با نهايت سرعت بالاي ۴۰۰ كيلومتر و شتابگيري باورنكردني، خبرساز شد؛ همواره با يك چالش بزرگ روبرو بود. ابرخودروهاي اين برند فرانسوي تحت مالكيت فولكس واگن آلمان، به دلايلي مثل وزن بالا، از انديشه متخصصين فرمانپذيري در پيچهاي تند و ركوردزني در پيستهاي مشهور دنيا، با ضعفهايي روبرو بودند. بر اساس اعلام رسمي مهندسان بوگاتي، ديوو با هدف بهبود فرمانپذيري ساخته شده است.
با نگاه به نماي روبرو، متوجه ميشويم تنها شباهت ديوو با شيرون و ويرون، به جلوپنجرهي سنتي اين ابرخودرو خلاصه ميشود و در ديگر اجزاء، تحولي مهم روي داده است. از نماي جانبي هم، حالت C شكل بدنه، باريكتر از قبل ارائه ميشود تا هدايت هوا و شرايط آيروديناميك، بهبود يابد. نور اصلي، براي اولين بار، بدون كاسه چراغ و به صورت تمام LED با حالتي عمودي ارائه شده است، ضمن اينكه گستردگي كمنظيري براي هدايت هوا در داخل سپر، وجود دارد. اين شرايط، براي شيرون فراهم نبود و مطمئنا نقش بسيار مهمي در كاهش حرارت پيشرانهي بوگاتي، خواهد داشت.
گفته ميشود كه مهندسان سازمان فضاي امريكا (ناسا) در طراحي سقف ديوو همكاري داشتهاند تا علاوه بر بهبود آيروديناميك، هدايت هواي موردنياز پيشرانه نيز، انجام شود. بال عقب هم، ۲۳ درصد پهناي بيشتري نسبت به نمونهي استفاده شده در شيرون دارد. اين بخش، علاوه بر تامين نيروي عمود بر سطح، نقش مهمي در ترمزگيري و ايجاد گرانش باورنكردني ۱.۶g بازي ميكند. در مجموع، نيروي عمود بر انتهاي بدنهي بوگاتي ديوو، ۹۰ كيلوگرم بيشتر از شيرون خواهد بود؛ در حاليكه آيرودناميك، ترمزگيري و خنككاري بهتري هم فراهم خواهد كرد.
منتقدان بوگاتي، همواره از وزن بالاي ويرون و شيرون، ايراد ميگرفتند؛ چراكه از انديشه متخصصينات آنها، خودرويي با وزن بيشتر از ۲۰۰۰ كيلوگرم، حتي با داشتن پيشرانهي ۱۵۰۰ اسب بخار هم نميتواند مانورپذيري ايدهآلي داشته باشد. شايد به همين دليل، به لطف جايگزيني فيبركربن با مواد مختلف در ديوو، اين محصول به ۳۵ كيلوگرم وزن كمتر در مقايسه با شيرون رسيده است. جديدترين محصول بوگاتي، حالا ۱۹۹۶ كيلوگرم، وزن خالص دارد.
شايد كاهش وزن ۳۵ كيلوگرمي در نگاه اول، چندان با اهميت نباشد اما اين فاكتور مهم، همراه با ديگر بهينهسازيهاي ديوو باعث شده است تا ابرخودروي جديد بوگاتي، يك دور از پيست ناردو را، ۸ ثانيه زودتر از شيرون، كامل كند. جالب است بدانيد، هر دو محصول اخير بوگاتي ازهمان پيشرانهي ۸ ليتري ۱۶ سيلندر با آرايش W استفاده ميكنند؛ اما نهايت سرعت ديوو به ۳۸۰ كيلومتر بر ساعت محدود خواهد بود. فراموش نكنيم، با وجود اينكه شيرون ميتواند با نهايت سرعت ۴۲۰ كيلومتر برساعت، حركت كند؛ ۸ ثانيه كندتر از ديوو، در پيست ناردو عمل كرده است. با اين اوصاف، ميتوان مطمئن بود كه ارتقاء آيروديناميك و كاهش وزن ديوو، نقش مهمي در بهبودشتابگيري اين ابرخودرو دارند.
ارزش نهايي هر دستگاه بوگاتي ديوو در نسخهي پايه و قبل از شخصيسازي، ۵ ميليون يورو (معادل ۵.۸ ميليون دلار) اعلام شده است كه طبيعتا با تجهيزات اضافي، بيش از ۶ ميليون دلار خواهد بود. اين محصول، به تعداد محدود ۴۰ دستگاه توليد خواهد شد و طبق عادت سالهاي اخير بوگاتي، پيش از رونمايي نهايي، تماما پيشفروش شده است.
هم انديشي ها