چرا تلفات انرژي خودروي برقي كمتر از مدل احتراقي است

يك‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تحقيقات جديد دانشمندان آمريكايي نشان مي‌دهد كه خودروهاي برقي، تلفات انرژي كمتري نسبت به خودروهاي متداول بنزيني و ديزلي دارند.
تبليغات

خودروي برقي (Electric Car) تقريبا ۸۰ درصد انرژي موجود در باتري را براي حركت استفاده مي‌كند، در حالي كه خودروهاي مجهز به پيشرانه احتراق داخلي، از ۱۲ درصد انرژي توليدي خود بهره مي‌برند. طبق گزارش اداره بازده انرژي و انرژي‌هاي تجديدپذير ايالات متحده آمريكا، تمام خودروهاي الكتريكي در تبديل برق به انرژي رانشي و حركت، بسيار پربازده هستند.

اين مطالعه نشان مي‌دهد كه رقمي بين ۷۷ تا ۸۲ درصد از انرژي ورودي به خودروي الكتريكي براي حركت در جاده مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ميزان با وجود تلفات ۱۶ درصدي انرژي در هنگام شارژ است كه قبل از اين دانشمندان تصور مي‌كردند خيلي كمتر و رقمي بين ۵ تا ۱۰ درصد باشد.

مرجع متخصصين ايران Electric Car / بازدهي انرژي خودروي برقي

بخش بزرگي از بازده انرژي خودروي برقي به دليل بهره‌گيري از ترمز احياشونده است كه تنها ۱۷ درصد بازدهي را بهبود مي‌بخشد؛ يعني بدون ترمز احياشونده بين ۶۰ تا ۶۵ درصد انرژي استفاده خواهد شد. در حالي كه با استفاده از ترمز احياشونده، اين ميزان بين ۷۷ تا ۸۲ درصد خواهد بود. بقيه انرژي تلف خواهد شد يا براي اهداف كمكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كارايي خودروهاي متعارف (بنزيني و ديزلي)، مخالف بازدهي انرژي خودروهاي برقي است؛ زيرا بيش‌تر انرژي كه در باك خودرو قرار مي‌گيرد، تلف مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Electric Car / بازدهي انرژي خودروي برقي

بر خلاف وسايل نقليه متداول بنزيني يا ديزلي، خودروي الكتريكي در طول فرآيند سوخت‌گيري مقداري انرژي از دست مي‌دهد. تلفات انرژي در هنگام شارژ خودروي برقي حدود ۱۶ درصد است و به دليل جنس صفحات و ديواره باتري رخ مي‌دهد. با اين حال، خودروهاي برقي بسيار كارآمد هستند و بين ۶۰ تا ۶۵ درصد انرژي خود را از باتري به جاده منتقل مي‌كنند؛ البته اين ميزان بدون در انديشه متخصصين گرفتن انرژي بدست آمده از ترمز احياشونده است. در صورتي كه انرژي حاصل از ترمز احياشونده خودروي الكتريكي را نيز در انديشه متخصصين بگيريم، ميزان انرژي مورد استفاده براي حركت در جاده (چرخه تركيبي رانندگي شهر و بزرگراه) به بيش از ۸۰ درصد افزايش مي‌يابد. 

همه سوخت درون باك خودرو، براي حركت در جاده استفاده نمي‌شود. در واقع تنها بين ۱۲ تا ۳۰ درصد انرژي ورودي به خودروي متداول براي اين منظور استفاده خواهد شد. بقيه انرژي به صورت تلفات و به دليل ناكارآمدي پيشرانه يا استفاده از لوازم جانبي برقي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مقدار تلفات انرژي در خودرو، بسته به نوع رانندگي (شهر، بزرگراه يا حالت تركيبي) متفاوت است. تلفات حرارتي پيشرانه (شامل گرماي اگزوز و انرژي پمپاژ، براي رانندگي شهر بيش‌تر از رانندگي در بزرگراه است. در حالي كه تلفات هرزگردي (دور آرام) در رانندگي بزرگراه وجود ندارد؛ اما در بزرگراه تلفات ناشي از مقاومت باد و مقاومت غلتشي، بيش‌تر از رانندگي در شهر است. در مجموع پتانسيل بالايي براي بهبود كارايي سوخت خودرو با فناوري‌هاي پيشرفته مانند پيشرانه‌هاي جديد و هيبريدي كردن خودروها وجود دارد، كه اين تلفات را كاهش مي‌دهند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات