اي-ترون را ميتوان يكي از سرسختترين رقباي تسلا مدل X دانست؛ اين مدل اولين بار سال ۲۰۱۶ معرفي شد تا پاسخ روشن آئودي به درخواست مقامات فولكس واگن مبني بر الكتريكي بودن تمام محصولات تا سال ۲۰۳۰ باشد. تغيير جهت باسرعت غول خودروسازي آلمان بهسمت فناوري خودروهاي برقي، كاملاً متوجه رسوايي آلايندگي خودروهاي ديزل اين شركت است كه تا امروز بسياري از برندهاي ديگر را هم تحت تأثير قرار داده است.
اوايل تابستان سال جاري، مديرعامل آئودي با اتهام دست داشتن در رسوايي ديزلگيت فولكس واگن بازداشت شد؛ اين اتفاق در آستانهي رونمايي رسمي اي-ترون بود و درواقع اين مدل روزانه با تيراژ ۲۰۰ دستگاه توليد ميشد. پس از اين تصاوير زيادي با پوشش پروتوتايپ منتشر شد و مديرعامل موقت آئودي، نويد خودرويي تمامعيار را داد. سرانجام روز گذشته، آئودي اي-ترون رسماً در سان فرانسيسكو رونمايي شد.
هنوز اطلاعات و مشخصات كامل اي-ترون اعلام نشده و بايد تا نمايشگاه خودروي پاريس ۲۰۱۸، منتظر بمانيم، اما جزئيات مهم يكي از مهمترين بخشهاي خودروهاي برقي؛ شعاع حركتي منتشر شد. آئودي اي-ترون بر اساس آزمايش آلايندگي و مصرف سوخت جديد WLTP اروپا، با هر بار شارژ بيش از ۴۰۰ كيلومتر مسافت را طي ميكند. البته اين شعاع حركتي تخميني است و درحال حاضر آزمايشهاي پيشتوليد براي افزايش آن انجام ميشود؛ شعاع حركتي نهايي در سال ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد. براي مقايسه، شعاع حركتي ۴۰۰ كيلومتر مشابه مرسدس EQC است اما جگوار I-Pace در هر ۴۷۰ كيلومتر نياز به شارژ دوباره دارد. مدير ارشد بخش قواي متخصص پروژهي طراحي اي-ترون اشاره كرده است كه شعاع حركتي نهايي اولين كراساور تمام برقي آئودي، بيش از ۴۵۰ كيلومتر خواهد بود.
ظرفيت پك باتري اي-ترون ۹۵ كيلووات ساعت بوده كه از تمام خودروهاي برقي فعلي بازار جهاني، بهجز تيپ 100D تسلا مدل X با ۱۰۰ كيلووات ساعت، بيشتري است؛ با استفاده از شارژر سريع ۱۵۰ كيلووات، ۸۰ درصد ظرفيت باتري اي-ترون در زمان ۳۰ دقيقه شارژ ميشود. شارژر ۱۱ كيلوواتي همراه خودرو، اي-ترون را در ۸.۵ ساعت فول شارژ ميكند؛ شارژر ۲۲ كيلوواتي كه در قالب آپشن ارائه ميشود، اين زمان را به نيمه ميرساند.
در هر محور اي-ترون يك موتور برقي قرار گرفته است؛ موتور برقي در محور جلو ۱۶۸ و محور عقب ۱۸۸ اسب بخار قدرت توليد ميكند تا درمجموع، حدود ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۱ نيوتنمتر گشتاور از طريق سيستم تمام چرخ محرك (AWD) به سطح جاده وارد شود؛ اما در حالت حداكثر قدرت (Boost Mode)، اي-ترون ۴۰۲ اسب بخار قدرت و ۶۶۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند. آئودي اي-ترون با حداكثر سرعت ۲۰۰ كيلومتر بر ساعت در دو حالت استاندارد و حداكثر قدرت، بهترتيب در زمان ۶.۴ و ۵.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد.
مقامات آئودي اشاره كردند كه هدف از توليد اي-ترون، ارائهي يك خودروي تمام برقي پرفرمنس نيست، بلكه مقصود اصلي توليد يك خودروي كراساور خانوداگي جادار با متخصصي رانندگي روزمره است. سيستم بازيابي انرژي ترمز، در حالت ميانگين حدود ۳۰ درصد به افزايش شعاع حركتي اي-ترون كمك ميكند. اي-ترون كه از لحاظ ابعاد در ميانهي Q5 و Q7 قرار ميگيرد، از ويژگيهاي طراحي منحصربهفرد استفاده كرده است تا در برابر ديگر مدلهاي توليدي آئودي، متفاوت باشد. جلوپنجرهي تك فريم آئودي همچنان در نماي جلويي جلب توجه ميكند اما شيارهاي آن با رنگ روشنتري در اي-ترون تزئين شده است. رينگهاي كاملاً جديد و استفاده از دوربين بهجاي آينههاي جانبي، از ويژگيهاي متفاوت اي-ترون است.
در كابين، اي-ترون مانند ديگر محصولات لوكس آئودي است؛ سه نمايشگر، شامل پنل ديجيتال فرمان با وضوح 720p و نمايشگرهاي لمسي ۱۰.۱ سيستم اطلاعت و سرگرمي و ۸.۸ اينچ تهويهي مطبوع ، فضاي داخلي اين مدل را مدرن و فوقالعاده جذاب نشان ميدهند. علاوه بر اين، آپشن دوربينهاي جانبي هم در اي-ترون وجود دارد كه دو نمايشگر ۷ اينچ ديگر در گوشههاي داشبورد، به كابين اضافه ميشود. آئودي اي-ترون يكي از جادارترين خودروهاي برقي بازار خواهد بود. ۶۶۰ ليتر فضا در صندوق عقب (۱۶۰ ليتر بيشتر از مرسدس EQC) بههمراه ۶۰ ليتر ديگر در كاپوت، براي جاسازي لوازم موردنياز مسافرت كافي است. علاوه بر اين، محصول تمام برقي مهندسان اينگولشتات، توانايي كشش ۱۸۰۰ كيلوگرم تريلر را هم دارد.
اولين كراساور برقي آئودي با ظرفيت ۵ سرنشين و ارزش پايهي ۷۴ هزار و ۸۰۰ دلار، اواسط سال ۲۰۱۹ به بازار جهاني خواهد رسيد. سيستم تعليق بادي، رينگهاي بزرگ ۲۰ اينچ، چراغهاي تمام LED، گرمكن و سردكن صندليها، سانروف پانوراميك، شارژ بيسيم تلفن همراه و بسياري ديگر از تجهيزات رفاهي بهصورت كاملاً استاندارد همراه اي-ترون در دسترس هستند. با سفارش آپشنهاي متنوع مانند پكيج سيستم كمكراننده و ايمني، صندلي ماساژور، نمايش اطلاعات متخصص روي شيشه (HUD)، باز و بسته شدن برقي درها و انواع گجتهاي مدرن ارزش آئودي اي-ترون جذاب به ۸۱ هزار و ۸۰۰ دلار هم ميرسد.
بر اساس گفتههاي مقامات اين شركت آلماني، نسخهي اوليهي اي-ترون موسوم به First Edition مجهز به رينگهاي ۲۱ اينچ، رنگ خاكستري بدنه، كاليپرهاي ترمز نارنجي رنگ، كابين چرمي و سياه رنگ و دوربين ديد در شب با ارزش ۸۶ هزار و ۷۰۰ دلار در تعداد ۹۹۹ دستگاه فروخته ميشود.
هم انديشي ها