شيشه جلوي مجهز به واقعيت افزوده، چگونه خواهد بود؟
خودروهاي آينده ميتوانند داراي شيشه جلو مجهز به صفحه نمايش واقعيت افزوده (Augmented Reality) باشند تا شبيه به طرح مفهومي موجود در فيلم سينمايي گزارش اقليت (ساخته استيون اسپيلبرگ) رنگ واقعيت ببخشند؛ اين موضوع با سرمايهگذاري سنگين پورشه و هيونداي، طي سالهاي آينده محقق خواهد شد. اين خودروسازان همراه با JVC، كنوود، عليبابا (Alibaba)، كنسرسيوم صندوق داراييهاي مستقل و چاينا مرچنتس كپيتال، ۸۰ ميليون دلار در شركت سوئيسي ويري (WayRay) سرمايهگذاري كردهاند.
ويري در سال ۲۰۱۲ در زوريخ سوئيس تاسيس شد و از شيشههاي واقعيت افزوده در تمام صنايع استفاده ميكند. با اين حال، تمركز ويري تا حد زيادي در دنياي خودرو است. اين نشاندهنده تمايل خودروسازان براي سرمايهگذاري در فناوري واقعيت افزوده است؛ از جمله اين شركتها ميتوان به SAIC موتور، پورشه و هيونداي اشاره كرد. در عين حال، عليبابا نيز كه در زمينه فناوري خودروي خودران سرمايهگذاري ميكند از متخصصد واقعيت افزوده در خودرو استقبال كرده است. فورد هم كه قصد دارد جاي خود را در بازار چين مستحكم كند، تمايل زيادي براي سرمايهگذاري روي فناوري واقعيت افزوده دارد.
فناوري واقعيت افزوده WayRay، علائم و تصاوير مجازي روي شيشه جلو خودرو نمايش ميدهد تا آنها را تركيب شده با دنياي واقعي ببينيم. اين شركت ادعا ميكند كه سيستم واقعيت افزوده از نوعي سيستم افكنش (Projection System) كوچكتر در مقايسه با نمايشگرهاي هدآپ كه اكنون خودروسازان استفاده ميكنند، بهره ميبرد و تقريبا در هر مدل خودرويي ميتواند نصب شود. عناصر واقعيت افزوده (AR) ميتواند بسته به نيازهاي سازنده خودرو، براي راننده و مسافر قابل مشاهده باشد.
عكسهاي تبليغاتي اين شركت نشان ميدهد كه سيستم واقعيت افزوده ويري جلوههاي واقعي شبيه به بازيهاي ويدئويي مانند مسير مسابقه، نقاط ترمز، سرعت و زمان ايجاد ميكند. اين دستاورد بسيار شبيه امكانات موجود در بازي فورزا موتوراسپرت (Forza Motorsport) به انديشه متخصصين ميرسد. در شرايط واقعي، شيشه جلو خودرو ميتواند مواردي مانند مناطق مسكوني و نقاط مجاز براي پارك را نشان دهد.
ويري از زمان تأسيس در سال ۲۰۱۲، بيش از ۱۰۰ ميليون دلار روي فناوري واقعيت افزوده سرمايهگذاري كرده است. اين شركت اكنون ميتواند سيستمهاي نوري هولوگرافيك، سختافزار و نرمافزار مورد نياز براي واقعيت افزوده را توليد كند. گام بعدي WayRay، افتتاح يك كارخانه جديد در آلمان است.
فناوري واقعيت افزوده ويري هنوز در هيچ وسيله نقليه براي خريداران در دسترس نيست؛ اما برخي قابليتهاي آن قبلا در همكاري با هارمن (غول سيستم صوتي خودرو زيرمجموعه سامسونگ) و همچنين از طريق پروژه آزمايشي با پورشه در اوايل سال جاري، به نمايش گذاشته شده است.
لوتز ميشكه، عضو هيئت مديره پورشه در اين زمينه گفت:
تيم ويري داراي تخصص منحصربفرد و جامع در زمينه مهندسي فضا، سختافزار و توسعه نرمافزاري است. ما متقاعد شدهايم كه با سرمايهگذاري روي فناوري واقعيت افزوده ويري، قادر خواهيم بود تا راهحلهاي سفارشي به مشتريان پورشه ارائه دهيم. به همين دليل است كه ما اين تصميم سرمايهگذاري استراتژيك را اتخاذ كرديم.
اگرچه صنعت خودروسازي به عنوان حيطه اصلي فعاليت ويري مطرح ميشود، اما اين شركت اهدافي فراتر از صنعت خودرو دارد. ويري با جذب سرمايهگذاري قصد دارد تا به بخشهاي متنوع صنعتي بپردازد، كه ميتواند به معناي استفاده از اين تكنولوژي در صنعت ساختمان نيز باشد. شيشه هوشمند واقعيت افزوده، در حال حاضر صنعتي رو به رشد است كه از جمله متخصصدهاي آن در ساختمان، ميتوان به نمايش اطلاعاتي از قبيل زمان غروب آفتاب و پيشبيني آب و هوا اشاره كرد.
بسياري از شركتها، واقعيت افزوده را به عنوان آينده دنياي خودرو نامگذاري كردهاند؛ زيرا اين فناوري روشي براي ارائه اطلاعات بيشتر در مقابل رانندگان، بدون نياز به نگاه كردن به داشبورد ديجيتال يا صفحه نمايش سيستم اطلاعاتي و سرگرمي فراهم ميكند. طي نمايشگاه كانسومر الكترونيكس (Consumer Electronics) در سال ۲۰۱۵، هيونداي نسخهاي از فناوري واقعيت افزوده رونمايي كرد كه ميتوانست فلشهايي براي اشاره به مسيرهاي ناوبري نمايش دهد؛ علاوه بر اين، فناوري واقعيت افزوده هيونداي ميتوانست كه نقاط كور ديد راننده و هشدارهاي مربوط به فاصله ايمن براي رانندگي را نيز به نمايش بگذارد. اپل نيز حق امتياز انحصاري سيستمي مشابه را ثبت كرده كه قادر به گرفتن اطلاعات ناوبري از موبايل آيفون (iPhone)، ارسال آن به سيستم اطلاعاتي و سرگرمي خودرو و نمايش اطلاعات مربوط روي شيشه جلو است.
ويري ۲۵۰ متخصص در سراسر جهان دارد كه در دفاتر سوئيس، ايالات متحده آمريكا، چين و روسيه فعال هستند. همانطور كه قبلا اشاره شد، ويري به زودي كارخانه جديدي در آلمان افتتاح ميكند. اين شركت ارزيابي دقيقي از بودجه و سرمايه جذب شده خود ارائه نكرده است، اما به انديشه متخصصين ميرسد كه ويري قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ به ميزان سرمايهگذاري ۱ ميليارد دلاري دست يابد.
هم انديشي ها