اتكاي راننده به سيستمهاي ايمني مدرن، خطرناك است
امروزه در خودروهاي مدرن تجهيزات ايمني كمكي راننده مثل رادار نقطه كور يا حفظ خودرو بين خطوط، به وفور يافت ميشوند؛ تحقيقات بنياد خودروي امريكا (AAA: American Automobile Association) نشان ميدهند كه بسياري از رانندهها به محدوديتهاي فناوريهاي ايمني واقف نيستند و ريسك تصادف را با اعتماد افراطي به آنها افزايش ميدهند. يافتههاي مذكور اهميت يادگيري به رانندهها را در اين زمينه يادآور ميشوند.
دكتر ديويد يانگ، مدير اجرايي AAA ميگويد:
سيستمهاي دستيار خودكار يا ADAS، در صورتي كه به شيوهي درست بهكارگيري شوند، از ۴۰ درصد تصادفات و ۳۰ درصد مرگ و مير ناشي از آن، جلوگيري ميكنند. البته درك راننده و متخصصد صحيح اين فناوريها به منظور دستيابي به حداكثر بازدهي الزامي است. نتايج تحقيقات ما نشان ميدهند كه يادگيري رانندهها در مورد محدوديتهاي ADAS تلاش زيادي را ميطلبد.
محققين براي دستيابي به نتايج مشخص، به مطالعه رانندههايي كه صاحب خودروهاي مربوط به سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هستند، پرداختند. تقريبا ۸۰ درصد رانندههايي كه از مانيتورينگ نقطه كور استفاده ميكردند از محدوديتهاي آن مطلع نبوده و به اشتباه گمان ميكردند كه اين سيستم قادر به شناسايي دقيق وسايل نقليه، دوچرخه و عابرين پياده حتي با سرعت زياد، است. در حال حاضر اندكي از سيستمهاي ADAS قادر به تشخيص صحيح خودروهاي حاضر در نقطه كور ديد راننده هستند.
در حدود ۴۰ درصد رانندهها از نواقص سيستم پيشگيري برخورد از جلو و ترمز اضطراري خودكار بي خبر هستند و حتي اين دو را جابهجا تشخيص ميدهند. آنها تصور ميكردند كه سيستم پيشگيري از برخورد قادر به فعالسازي ترمز است، در حالي كه اين فناوري صرفا به راننده هشدار صوتي و بصري ميدهد. حتي يك فرد از شش راننده از اينكه خودروي او قابليت ترمز اضطراري خودكار دارد يا خير، بي خبر بود.
نتايج AAA نشان ميدهد، قريب به يك نفر از چهار مالك، كاملا به سيستم مانيتورينگ نقطه كور و هشدار عبور وسايل نقليه از پشت خودرو، اطمينان كردهاند به طوري كه بدون مطالعه چشمي و نظارت كافي، تغيير مسير ميداند. در حدود نيمي از رانندههايي كه از نمايندگيهاي معتبر اقدام به خريد خودرو كردهاند، دورهي يادگيري فناوري ADAS را گذرانده و ۹۰ درصد اين افراد، اعم مطالب را فراگرفتهاند.
هم انديشي ها