حسگر اثر انگشت و تشخيص چهره در خودروها استفاده ميشود
در حال حاضر در بين تلفنهاي همراه هوشمند بسياري از برندها، فناوري حسگر اثر انگشت و تشخيص چهره استفاده ميشود. احتمالاً بهزودي از اين سيستم در خودروهاي مدرن هم استفاده خواهد شد تا كليد سنتي به تاريخ بپيوندد.
بيشتر خودروهاي جهان، هنوز هم از كليد و سوئيچ استفاده ميكنند و تمامي مدلهاي جديد از برندهاي مطرح به فناوري ورود بدون كليد (Keyless entry) مجهز شدهاند. با اينكه سيستم ورود كليد در خودروهاي برندهاي مختلف پيشرفت قابل توجهي كرده، اما همچنان امنيت آن، همانطور كه سارقان ثابت كردهاند، زير سؤال رفته است.
سيستم ورود بدون كليد بهراحتي با همكاري دو سارق و چند سخت افزار ساده، بياثر ميشود؛ با صرف هزينه و زمان بيشتر، ميتوان به اين خودروها از راه دور هم نفوذ كرد.
بدون شك شركتهاي بيمه و خودروسازان بيشتر از ديگر گروهها نگران امنيت سيستم ورود بدون كليد و بهدنبال راهحل جامع براي آن هستند. شركت سيناپتيكس (Synaptics) مستقر در سيليون ولي استفاده از فناوري حسگر اثر انگشت و تشخيص چهره را بهعنوان جايگزين سيستم ورود بدون كليد خودروها پيشنهاد ميكند؛ متخصصان اين شركت در تلاش هستند تا با استفاده از حسگر اثر انگشت نهتنها باز و بسته كردن درهاي خودرو، استارت پيشرانه هم امكانپذير باشد.
گادفري چنگ معاون مديرعامل اين شركت معتقد است كه كليد خودرو بايد با ديگر روشهاي فناوري و امنيت نوين، تركيب شود.:
ديگر لازم نيست از كليد استفاده شود؛ سيستم جديد ما، تركيب كليد و حسگر اثر انگشت است. در اين سيستم لمس كردن، تشخيص چهره و صدا گنجانده شده است و تنها حسهاي چشايي و بويايي استفاده نخواهند شد.
مهندسان سيناپتيكس معتقد هستند كه حسگرهاي اثرانگشت در خودروها نهتنها ايمني بيشتري ايجاد ميكنند بلكه امكان استفاده از مواردي چون ژئوفنس (Geofence) و دسترسي مبني بر زمان (Time-based) هم ممكن ميشود. براي مثال با استفاده از اين سيستم، والدين ميتوانند براي برخي ويژگيهاي خودرو مانند قدرت در يك زمان مشخص در طول شبانه روز محدوديت مشخص كنند و احتمال رانندگي خطرناك فرزندان خود را كاهش دهند. ميتوان برخي تنظيمات رانندگي مانند وضعيت صندلي يا فهرست موزيكهاي مورد علاقه را هم در كنار حسگر اثر انگشت اين سيستم ذخيره كرد.
هم انديشي ها