بيامو سري 3 همچنان معياري در كلاس سدانهاي لوكس محسوب ميشود و سازندهٔ آلماني با رونمايي از نسل جديد آن در نمايشگاه خودروي پاريس ۲۰۱۸ قصد دارد اين موقعيت را حفظ كند. نسل جديد سري 3 بزرگتر از قبل شده بهگونهاي كه طول آن حدود ۷۶ ميليمتر و فاصلهٔ محوري آن ۴۱ ميليمتر نسبت به نسل قبل افزايش پيدا كرده است. علاوه بر اين، فاصلهٔ عرضي محور جلو ۴۳ ميليمتر و عقب ۲۱ ميليمتر رشد داشته است؛ اما برخلاف رشد ابعاد، وزن اين سدان آلماني به طور متوسط در نسخههاي مختلف، ۵۵ كيلوگرم كاهش پيدا كرده است. در همين حال، ضريب درگ خودرو نيز به عدد بسيار خوب ۰.۲۳ رسيده كه آنرا به يكي از آئروديناميكترين خودروهاي حال حاضر دنيا تبديل ميكند.
در نگاه اول، افزايش اندازهٔ سري 3 جديد مشخص نيست و اين سدان باواريايي هنوز هم بلافاصله بهعنوان يك سري 3 اصيل قابلشناسايي خواهد بود. چراغهاي جلوي خودرو كه تمام LED هستند، زاويهدارتر از قبل هستند و به جلوپنجرهٔ كليوي شكلي متصل شدهاند كه حالا فرم تيزتري پيدا كرده است. نماي جانبي سري 3 حداقل تغييرات را تجربه كرده ولي فرم كاپوت حجيمتر به انديشه متخصصين ميرسد و برآمدگي بيشتري نسبت به قبل دارد. در نماي عقبي هم چراغهاي باريكي ديده ميشوند كه با فرم كاملاً جديد، متفاوت از قبل هستند.
در داخل نسل جديد سري 3، طراحان بيامو بجاي نصب صفحهنمايش سيستم سرگرمي اطلاعاتي در بالاي داشبورد، آنرا درون كنسول مياني تعبيه كرده و از اين طريق كابين خودرو را از نسل قبلي متمايز كردهاند. اين طرح جديد نماي يكپارچهاي به كابين سري 3 جديد بخشيده است. اين سدان لوكس آلماني بهصورت استاندارد با تركيب صفحه آمپر ديجيتالي ۵.۷ اينچي و صفحهنمايش سيستم سرگرمي اطلاعاتي ۸.۸ اينچي ارائه ميشود اما امكان سفارش صفحه آمپر ۱۲.۳ اينچي و صفحهنمايش ۱۰.۲ اينچي هم براي آن وجود دارد.
نسل جديد سري 3 در اروپاف پنج مدل بنزيني و ديزلي خواهد داشت. مدلهاي بنزيني 320i و 330i نام دارند كه هردو به پيشرانهٔ چهار سيلندر با ۱۸۱ و ۲۵۵ اسب بخار قدرت مجهز هستند. مدلهاي چهار سيلندر ديزلي هم شامل 318d با ۱۴۸ اسب بخار قدرت و 320d با ۱۸۸ اسب بخار قدرت ميشود؛ و نهايتاً بالاترين مدل سري 3 جديد در اروپا 330d نام دارد كه از يك پيشرانهٔ شش سيلندر خطي ديزلي با ۲۶۲ اسب بخار قدرت استفاده ميكند. اين مدل فعلاً تنها نسخهٔ شش سيلندر سري 3 در اروپا محسوب ميشود. در اين بازار صرفاً مدل 320d با سامانهٔ چهارچرخ محرك ارائه ميشود و علاقهمندان به قدرت بيشتر بايد در انتظار نسل جديد M3 باشند.
در آمريكاي شمالي اما در ابتدا تنها مدل 330i عرضه ميشود. نيروي پيشرانهٔ ۲ ليتري چهار سيلندر بنزيني توربوشارژ اين مدل توسط يك جعبهدندهٔ هشت سرعتهٔ خودكار انتقال پيدا ميكند و خريداران ميتوانند براي آن سيستم انتقال قدرت ديفرانسيل عقب يا چهارچرخ محرك را انتخاب كنند. ۳۳۰i در نسخهٔ ديفرانسيل عقب ظرف ۵.۶ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ كيلومتر بر ساعت ميرسد. براي اين مدل پكيج سفارشي M Sport هم قابل انتخاب است كه تجهيزات اسپرت مثل تعليق سفتتر و كمكفنرهاي تطبيقي را به آن اضافه ميكند. بيامو 330i از اسفند در ايالاتمتحده عرضه خواهد شد.
در بهار آينده نيز مدل قدرتمند M340i راهي بازار ايالاتمتحده خواهد شد. اين مدل به يك پيشرانهٔ ۳ ليتري شش سيلندر خطي توربوشارژ بنزيني مجهز است كه ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نيوتن متر گشتاور توليد ميكند. به گفتهٔ بيامو، مدل M340i براي اينكه از حالت سكون به سرعت ۹۶ كيلومتر در ساعت برسد به تنها ۴.۲ ثانيه زمان نياز دارد؛ اما علاوه بر اين مدل، در سال ۲۰۲۰ مدل پلاگينهيبريدي 330e هم به خانوادهٔ نسل جديد سري 3 در ايالاتمتحده اضافه ميشود.
بيامو نسل جديد سدان جمعوجور خود را به مجموعهٔ گستردهاي از فناوريهاي پيشرفته مجهز كرده است. بهعنوانمثال، جعبهدنده بهمنظور تعويض در زمانهاي مناسبتر، ميتواند با سيستم ناوبري و كروز كنترل تطبيقي كار كند. مثلاً براي كاهش سرعت خودرو در ترافيك، بجاي استفاده از ترمزها جعبهدنده ميتواند به دندههاي سنگينتر رفته و از ترمز پيشرانه استفاده نكند. علاوه بر اين، سري 3 با استفاده سيستم كمكي ترافيك ميتواند در ترافيكها تا سرعت ۶۰ كيلومتر بر ساعت بهطور خودكار متوقف شده و دوباره شروع به حركت كند.
ارزش بيامو 330i در ايالاتمتحده از ۴۰,۲۰۰ دلار آغاز ميشود كه اين رقم در مدل چهارچرخ محرك يا XDrive به ۴۲,۵۰۰ دلار افزايش پيدا ميكند.
هم انديشي ها