اوايل سال جاري، هوندا از مدل هيبريد CR-V به همراه مدل بنزيني آن در نمايشگاه خودروي ژنو رونمايي كرد. با اين وجود، اين شركت هنوز هم پايبند استراتژي خود، يعني كاهش مصرف سوخت براي كراساور كوچك خود مانده است. هوندا اعلام كرد كه در تست اروپايي NEDC، مدل ديفرانسيل جلوي هيبريد، مصرف سوختي معادل ۵.۳ ليتر در هر صد كيلومتر و در مدل دو ديفرانسيل بنزيني، اين مقدار ۵.۵ ليتر در هر صد كيلومتر اعلام شده است.
شايد اين اعداد خيلي خوب بهانديشه متخصصين برسند؛ اما لازم است گفته شود كه اگر اين تست تحت انديشه متخصصين EPA آمريكا انجام ميشد، وضعيت اين اعداد كمي بدتر بود. بهعنوان مثال براي مدل دوديفرانسيل بنزيني اين خودرو، ميان اعداد EPA و NEDC تا ۱۲ درصد تفاوت ديده ميشود.
با اين حساب ميتوان پيشبيني كرد كه در EPA، مصرف سوخت مدل هيبريدي در حدود ۶ ليتر و براي مدل بنزيني دو ديفرانسيل، ۶.۵ ليتر در هر صد كيلومتر باشد. حتي با اين اعداد هم، هوندا CR-V هيبريد هنوز هم بهصرفهترين و كممصرفترين كراساور كوچك در بازار به حساب ميآيد. بهعنوان مثال، مصرف سوخت نيسان روگ هيبريد ۶.۹ ليتر براي مدل ديفرانسيل جلو و ۷.۳ براي مدل چهار چرخ متحرك اعلام شده است؛ يا تويوتا راو ۴ هيبريد، شورلت ايكوينوكس و جيامسي ترين با مصرف سوخت ۷.۳ ليتر در هر صد كيلومتر عرضه ميشوند. تنها خودرويي كه كم و بيش ميتوان آن را به CR-V مقايسه كرد، كيا نيرو است كه مصرف سوختش ۴.۷ ليتر در هر صد كيلومتر است؛ اما كيا كوچكتر است و مدل چهارچرخ متحرك آن هم وجود ندارد.
CR-V هيبريد، قدرت خود را از موتور ۲ ليتري چهار سيلندر هيبريد با تنفس طبيعي دريافت ميكند. اين موتور شباهت بسياري به موتور ۲ ليتري هوندا آكورد هيبريد دارد؛ با اين تفاوت كه توان موتور استفاده شده در CR-V، تا ۱۸۱ اسب بخار قدرت توليد ميكند كه كمي كمتر از آكورد است. درست مانند آكورد، پيشرانهي اين خودرو هم بهصورت هيبريد سري عمل ميكند؛ يعني موتور بنزيني برق لازم براي موتور الكتريكي را تامين ميكند. در حالت تماما الكتريكي، اين خودرو تنها ميتواند مسافت ۲ كيلومتر را طي كند. در برخي شرايط هم موتور بنزيني با استفاده از كلاچ الكترونيكي، چرخها را ميچرخاند.
CR-V را نميتوان در دستهي خودروهاي سريع قرار داد. شتاب صفر تا صد كيلومتر مدل ديفرانسيل جلوي آن ۸.۸ ثانيه و مدل دو ديفرانسيل، ۹.۲ ثانيه است و حداكثر سرعت آن، ۱۸۰ كيلومتر بر ساعت اعلام شده است. جالب اينجاست كه هوندا تاكنون فروش اين خودرو در آمريكا را اعلام نكرده است. اين در حاليست كه CR-V پايينترين مصرف سوخت را در ردهي خود دارد و در ميان محصولات هوندا هم، محبوبترين مدل به حساب ميآيد.
هم انديشي ها