خودروهاي چيني با طراحي كپي محصولات برندهاي مختلف
بر كسي پوشيده نيست كه كپي از طراحي محصولات شركتهاي معتبر و شناختهشده صنايع مختلف، در چين علاوهبر اين، همه ميدانيم كه كپيهاي چيني در برابر كيفيت محصولات اصلي، حرفي براي گفتن ندارند. يكي از مباحثهبرانگيزترين كپيكاريهاي شركتهاي چيني، طراحي خودروهاي برندهاي مختلف است؛ تا امروز انواع خودروهاي سدان، شاسيبلند، هاچبك و ... ساخت چين با طراحي مشابه محصولات خودروسازان بزرگ عرضه شده است. البته در چند نمونه، مثل خودروهاي بازي ويدئويي GTA، تركيب طراحي چند مدل در يك محصول پياده شده است.
باوجود شكايت قربانيهاي كپي چيني، هنوز هم خودروهاي ساخت اين كشور با ظاهر آشناي شركتهاي ديگر توليد ميشوند. درواقع هنوز قانون جهاني و جامع حق نشر يا كپيرايت نهايي نشده است، تنها توافقنامههاي بينالمللي مانند پيماننامه برن (Berne Convention) وجود دارند. البته باز هم قوانين كپيرايت در كشورهاي مختلف متفاوت است؛ علاوهبر اين، ثابت كردن كپي بودن، بهراحتي انجام نميشود. شركتهاي قرباني كپيبرداريهاي صنعت خودروسازي چين، بايد زمان و هزينهي لازم را براي اثبات كپي بودن طراحي و ابهام در مورد خلاقيت طراح، بپذيرند.
اخيراً نمايشگاه خودروي گوانگژو، صحنهي نمايش جديدترين كپيهاي چيني بود. در اين مقاله تعدادي از واضحترين خودروهاي چيني با طراحي كپي يا الهامگيري بيش از حد از محصولات برندهاي مختلف جهان را معرفي ميكنيم.
بيوايدي يوآن EV360
فورد اكوسپرت
يوآن (Yuan)، محصول جديد BYD بهخصوص در نماي عقب و نيمرخ، شباهت زيادي به نسل دوم فورد اكواسپرت (Ecosport) دارد. جالب است كه اكواسپرت محصول سال ۲۰۱۴، يكي از نااميدكنندهترين محصولات فورد محسوب ميشود. كراساور ساب كامپكت فورد اكواسپرت كه در هندوستان، روماني، برزيل، تايلند، چين و روسيه خط توليد دارد، سال ۲۰۱۳ به بازار رسيد. البته اين نمونه از كپي خودروسازي چين، حداقل با فناوري برقي همراه است.
چانگان Eado GT
مزدا 3
علاقهمندان دنياي خودرو، تنها پس از چند ثانيه تماشاي محصول جديد چانگان چين (Changan)، به ياد مزدا 3 خواهند افتاد. مزدا 3 كه گاهي بهعنوان رقيب فولكس واگن گلف و فورد فوكوس شناخته ميشود، يكي از خوشفرمانترين سدانها و هاچبكهاي خانوادگي بازار با پيشرانه تنفس طبيعي است. بهزودي نسل جديد مزدا 3 رونمايي ميشود؛ ولي طراحان چانگان فعلا به كپي از نسل سوم اين خودروي ژاپني، بسنده كردهاند.
بايك BJ40 Plus
جيپ رنگلر
با اينكه چراغها و جلوپنجرهي BJ40 به جيپ چروكي شباهت دارد، اما بدنهي محصول هلدينگ خودروسازي پكن يا بايك (BAIC)، كاملاً از رنگلر كپي شده است. بعيد است كه حتي خود چينيها، BJ40 را به رنگلر سرسخت ترجيح دهند.
چانگان CS85
بيامو X4
پس از تب جديد شاسيبلند و كراساور كه البته همچنان هم وجود دارد، در چند سال اخير خودروهاي با ارتفاع بلند از زمين و طراحي كوپه، عضو تازهوارد هستند. اروپاييها پرچمدار كلاس شاسيبلند-كوپه هستند كه حالا بهانديشه متخصصين ميرسد خودروسازان چيني هم هرچند با ادوات نه چندان مناسب، به اين لشكر وارده شدهاند. چانگان CS85 در نمايشگاه امسال توجه زيادي به خود جلب كرد كه البته بخش زيادي از آن، متوجه شباهت طراحي نيمرخ اين مدل به X4 بيامو است. البته بايد منصف باشيم؛ CS85 در بخشهاي ديگر به X4 شباهت ندارد. بيامو X4 در سال ۲۰۱۴ عرضه شد كه عمر طولاني هم نداشت: نسل دوم اين شاسيبلند-كوپه سال گذشته رونمايي شد.
چند خودرويي كه معرفي كرديم، جديدترين كپيكاري خودروسازي چين بود كه در نمايشگاه گوانگژو ۲۰۱۸ بهنمايش در آمدند. در ادامهي مطلب با ديگر مدلهاي چيني كه چند سالي است كه علاقهمندان دنياي خودرو را متعجب كردهاند، آشنا خواهيم شد.
بايك BJ80
مرسدس بنز G63 AMG 6x6
طراحي شاسيبلند ۶ چرخ مرسدس بنز ماندگار است و نيازي به مباحثه در مورد كپي بودن يا نبودن BJ80 نيست. بايد گفت كه محصول هلدينگ خودروسازي پكن، يكي از نامناسبترين كپيهاي تاريخ چين خواهد بود. احتمالاً صحبت با خريداران BJ80 بسيار جالب است؛ اولين سؤالي كه بايد از اين افراد پرسيد: چرا؟ بايك BJ80 در نسخهي چهار چرخ هم، كپي مرسدس بنز G كلاس است.
لندويند X7
رنجرور ايوك
يكي از جنجالبرانگيزترين كپيهاي خودروسازي چين، شاسيبلند لندويند (Landwind) است. سال ۲۰۱۴ با رونمايي اين مدل و شباهت بالاي آن به رنجرور ايوك (Evoque)، بسياري از متخصص كارشناسان دنياي خودرو در كنار مقامات لندرور، حيرتزده شدند. خودروسازان چيني كپي بودن طراحي X7 از ايوك را انكار كردند و سرانجام اين مدل عرضه شد؛ تأثير مهم محصول لندويد، تغيير استراتژي لندرور در معرفي و رونمايي مدلهاي مفهومي و توليدي آينده بود. براي مثال، نسل دوم رنجرور ايوك روز گذشته بدون انتشار تصاوير رسمي پيش از موعد، رونمايي شد تا چند روز بعد، در نمايشگاه خودروي لسآنجلس ۲۰۱۸ بهنمايش گذاشته شود.
چانگان X70A
لندرور ديسكاوري سري 4
بهانديشه متخصصين ميرسد كه حتي مدلهاي قديمي شركتهاي مختلف كه توليد آنها متوقف شده است هم از دست طراحان چين، در امان نخواهند بود. طراحي شاسيبلند سايز متوسط X70A چانگان را بايد تركيبي از لندرور ديسكاوري سري 4 و تويوتا لندكروزر دانست. ديسكاوري 4 با پيشرانههاي ۶ و ۸ سيلندر سال ۲۰۱۶ از خط توليد خارج شد، اما چانگان X70A با پيشرانهي ۴ سيلندر ۱.۵ ليتري، بهتازگي متولد شده است.
ويكورويي V7
فولكس واگن Up
كامپكت ويكورويي (Wei Ke Rui) يك كپي كامل از فولكس واگن برقي Up است. درواقع طراحان V7 حتي زحمت تغيير نشان فولكس واگن را هم به خود ندادهاند.
زوتي SR9
پورشه ماكان
خودروساز چيني زوتي (Zotye) در مدل SR9 يك كپي واضح از پرفروشترين محصول پورشه انجام داده است. البته با توجه به پيشرانه ساخت ميتسوبيشي ۴ سيلندر ۲ ليتري توربوشارژ زوتي SR9 با قدرت ۱۸۷ اسب بخار (BHP) و گشتاور ۲۵۰ نيوتنمتر، اين كپيكاري تنها در طراحي بدنه پورشه ماكان امكانپذير بوده است.
ليفان 320
ميني
مدل شهري و اقتصادي ليفان 320 سال ۲۰۰۸ در نمايشگاه خودروي پكن رونمايي شد. با وجود تغيير چراغهاي جلو، ليفان 320 مجهز به پيشرانهي ۱.۳ ليتري از همان روز اول رونمايي، يك كپي مشخص از نسخه مدرن هاچبك ميني بريتانيا شناخته شد. جالب اين است كه شباهت ليفان 320 فيسليفت جديد با ميني كمتر شده اما از طرفي بيشتر به فيات 500 نزديك شده است.
شوانگوان CEO
بيامو X5
كراساور شوانگوان (Shuanghuan) مصداق كامل تركيب طرحي چند مدل در يك خودرو است؛ از نماي روبهرو، نسل اول لكسوس RX را ميبينيم اما در نماي عقب و جانبي، بيامو X5 جلب توجه ميكند. CEO در مقايسه با ديگر كپيكاريهاي خودروسازي چين، سرنوشت متفاوتي داشت. بر اساس شكايت مقامات بيامو، فروش شوانگوان CEO كاملاً در آلمان ممنوع شد.
Ch Auto ليتيا
آئودي R8
تصور طراحي نماي جانبي خاص آئودي R8 روي خودرويي ديگر اشكال است، اما سوپراسپرت برقي چيني Lithia اين مأموريت را با موفقيت پشت سر گذاشته است. نماي روبهرو و عقب ليتيا به R8 شباهت ندارد، اما نيمرخ آن، كاملاً يادآور كوپهي V10 آئودي است.
جيلي بيوتي لئوپارد
هيونداي كوپه
رنجر ايكس يوكسيا (Youxia Ranger X) برادر چيني تسلا مدل S در طراحي بدنه و حتي كابين است كه البته دقيقاً چراغهاي عقب لسكوس LC500 را انتخاب كرده است. بر اساس ادعاي سازنده، اين مدل تمامبرقي چيني با شعاع حركتي ۴۶۰ كيلومتر، در زمان ۵.۶ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد. مقامات تسلا در مورد كپي مدل S واكنشي نشان ندادهاند.
شوانگوان نوبل
اسمارت فورتو
نوبل (Noble) در دنياي خودرو، يادآور شركت كوچك بريتانيايي و سوپراسپرتهاي قدرتمند آن است. اما نوبل شوانگان چين، نه در عملكرد و نه در طراحي مشابه نوبل بريتانيا نيست، بلكه نسخهاي متفاوت از اسمارت فورتو (FotTwo) آلماني محسوب ميشود. درواقع شوانگان نوبل با ظرفيت چهار سرنشين عرضه ميشود، اما فورتو دو صندلي دارد؛ البته در مورد راحتي چهار صندلي نوبل نميتوان اظهارانديشه متخصصين كرد.
دوجو پايونيير
استون مارتين سيگنت
تصور بر اين است كه اگر به دنبال كپي از محصولات استون مارتين باشيم، سيگنت (Cygnet) آخرين مدل باشد. كپي استون مارتين سيگنت، مدل تمام برقيDojo Pioneer است. نكتهي مهم اين است كه سيگنت بر اساس تويوتا iQ ساخته شده است كه تفاوت زياي با كپي دارد؛ مرز الگوبرداري از يك خودرو با كپي، كاملا در استون مارتين سيگنت و تويوتا iQ مشخص است.
يوگومو S325
رنجرور ايوك
احتمالاً طراحان چيني، علاقهي خاصي به رنجرور ايوك دارند. مدل Yogomo S325 نماي جلو و عقب شاسيبلند ايوك را با بدنهي خودروي شهري تركيب كرده است.
يوگومو 330
كيا پيكانتو
يوگومو 330 و كيا پيكانتو، يكي از كاملترين كپيهاي خودروسازي چين است. نسل سوم پيكانتو سال گذشته عرضه شد، اما يوگومو 330 كپي نسل دوم، محصول سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ است.
جيلي مري 300
مرسدس بنز C كلاس
در نماي عقب، جيلي Merrie 300 يكي ديگر از خودروهاي چيني عجيب و ناآشنا است، اما در نماي روبهرو و جلوپنجره، بدون هيچ تغييري مرسدس بنز C كلاس را ميبينيم. حتي طرح نشان ستارهي سهپر مرسدس هم روي كاپوت كپي شده است. با نگاهي كوتاه به نماي جانبي، رينگ و تايرها، سدان ناهماهنگ جيلي در سطح ديگري قراري ميگيرد.
هوآنسو C60
لامبورگيني اوروس
كاملاً مشخص است كه C60 بر اساس اوروس طراحي يا درواقع، تقليد شده است. طرح جلوپنجرهي C60 مشابه لامبورگيني اوروس ديده ميشود و فقط تغييرات كوچكي چون چراغهاي LED و نماي طولي بهجاي شكل ۶ ضلعي صورت گرفته است. چراغهاي جلو در C60 سادهتر هستند اما طرح كلي يكسان است. در نماي جانبي C60، دريچههاي هوا مثلثيشكل اوروس به طرحي مانند بيل تبديل شدهاند؛ خطوط تهاجمي گلگيرهاي عقب در C60 تقريباً از بين رفتهاند تا شباهت اين دو مدل از نماي عقب كمتر باشد. چراغهاي عقب C60 نماي كلي اوروس را دارند؛ اما اصلاً مانند شاسيبلند لامبورگيني تهاجمي و جذاب نيستند. در نماي عقب برادر چيني لامبورگيني اوروس، دريچههاي هوا و ديفيوزر بزرگ ديده نميشود. شركت خودروسازي هوآنسو (Huansu) بهعنوان يكي از زيرمجموعههاي گروه خودروسازي پكن (BAIC) فعاليت ميكند.
KDC رگولا
مكلارن 570GT
چراغها، درها و حتي رنگ مدل اسپرت برقي و مفهومي KDC Regola تفاوتي با مدل 570GT مكلارن ندارد؛ اما برخلاف شباهت بالاي اين دو مدل، رگولا به مرحلهي توليد انبوه نخواهد رسيد. شايد سازندهي چيني با نمايش اين مدل، توانايي كپي كردن خود را به رخ ميكشد.
مدل مفهومي هنگچي
مرسدس ميباخ 6
خودروسازان چيني تنها به اصطلاحاً «الگوبرداري» به سبك خود از برندهاي بزرگ دنيا بسنده نكردهاند و در اقدامي عجيب، مدلهاي مفهومي و كانسپت را هم كپي ميكنند. شركت هنگچي (Hongqi) زيرمجموعهي گروه خودروسازي فاو (FAW)، از مدل مفهومي مرسدس ميباخ 6 در طراحي كانسپت برقي خود الهام گرفته است. مرسدس ميباخ 6 بهعنوان مدل مفهومي و پيش نمايش گرندتورر آيندهي مرسدس بنز طراحي شده است، اما هدف از نمايش كانسپت هنگچي دقيقاً چه ميتواند باشد؟
دانگ فنگ جينگي S50
فولكس واگن پاسات
گروه خودروسازي دانگ فنگ (Dongfeng) در طولهاي گذشته، با برندهاي معتبر جهان نظير نيسان، هوندا و رنو همكاري داشته است. اما سدان Jingyi S50، حاصل همكاريهاي گذشته نيست، بلكه كپي مشخص يكي از پرفروشترين مدلهاي غول خودروسازي آلمان؛ فولكس واگن پاسات (Passsat) است.
دانگ فنگ فنگشن AX4
ام جي GS
شاسيبلند Fengshen دانگ فنگ در نمايشگاه خودرو شانگهاي ۲۰۱۷ رونمايي شد؛ بسياري از متخصص كارشناسان خودرو، طراحي اين مدل را كپي از MG GS توصيف كردند. جزئيات كروم مهشكن و جلو پنجره V شكل كاملاً مشابه محصول ام جي هستند؛ درواقع با دقت بيشتر به خطوط بدنه، ردپاي سانگ يانگ تيوولي هم در AX4 ديده ميشود.
چانگان CS55
لندرور ديسكاوري اسپرت
زبان طراحي جگوار لندرور، انديشه متخصصين خودروسازان چيني را جلب كرده است؛ درواقع اين شركت بريتانيايي را بايد بزرگترين قرباني كپيبرداري طراحان چين بدانيم. مقامات چانگان با تكرار اظهارات هميشگي، معتقد هستند كه مدل CS55 از طراحي ديسكاوري اسپرت، الهام گرفته است.
بسترن X40
مزدا CX-5
كراساور Besturn X40 شباهت بالايي با مزدا CX-5 دارد؛ اما اين مدل با ديگر كپيبرداريهاي خودروسازان چيني تفاوت بزرگي دارد. درواقع بسياري از خودروهاي بسترن بر اساس پلتفرمهاي قديمي مزدا توليد ميشوند؛ نكتهي جالب اين است كه گروه خودروسازي فاو بهعنوان شركت مادر بسترن، همكاري مستقيمي با فولكس واگن دارد. شايد در آيندهاي نزديك، خودروي چيني جديد با طراحي تركيب مزدا و فولكس واگن هم ببينيم.
زوتي T600
فولكس واگن تيگوان
زمان رونمايي زوتي T600 در سال ۲۰۱۵، بسياري از افراد طراحي اين مدل را مشابه آئودي Q5 و فولكس واگن تورارگ (Touareg) توصيف كردند. دو سال بعد در نمونهي توليدي، برادر دوقلو و چيني فولكس واگن تيگوان (Tiguan) ظاهر شد. سرعت الهامگيري طراحان چيني از محصولات مختلف، واقعا قابل تحسين است!
مدل مفهومي هن تنگ
جگوار I-Pace
شركت هن تنگ (Hanteng) سال ۲۰۱۳ بنيان گذاشته شد و در سال ۲۰۱۶، اولين محصول خود را عرضه كرد؛ اما بهانديشه متخصصين ميرسد كه طراحان و مهندسان اين شركت چيني، راه ۸۳ سال رشد جگوار را در مدت ۱۲ ماه طي كردهاند. كانسپت هن تنگ، كپي نه چندان زيبا از جگوار I-Pace تمام برقي، سال ۲۰۱۷ رونمايي شد.
ليفان Xuanlang
فورد S-Max
ميني ون ليفان Xuanlang سال گذشته در نمايشگاه خودرو شانگهاي رونمايي شد؛ از شباهت بدون انكار اين مدل و فورد S-Max كه بگذريم، نكتهي جالب اين است كه Xuanlang پيش از رونمايي در نمايشگاه خودرو، به بازار چين عرضه شده بود.
جك A6
آئودي A6
بسياري از مقامات شركتهاي خودروسازي چيني، كپيبرداري محصولات ديگر برندها را انكار ميكنند؛ اما مديران ارشد جك، يه قدم جلوتر يا عقبتر رفتهاند و نام مدل را هم تغيير ندادهاند. اگر كد A6 را ناديده بگيريم، بازهم نميتوان از شباهت آشكار چراغها و جلوپنجرهي جك A6 با آئودي A6 چشمپوشي كرد.
بيوايدي S7
لكسوس RX
بايد به طراحان بيوايدي براي مخفي كردن كپيبرداري تبريك گفت. S7 در نگاه عموم، شباهتي به لكسوس RX ندارد؛ اما اگر عينك عشق به خودرو را بزنيد و با دقت بيشتري نگاه كنيد، متوجه كپي كامل انحناي بخش انتهايي و چراغهاي عقب خواهيد شد.
جيلي GE
رولز رويس فانتوم
سدان جيلي GE، تلاش طراحان اين شركت براي ارائهي خودروي فوق لوكس رولز رويس فانتوم با ارزش پايين است؛ البته اين كاهش ارزش، بهمعني شباهت GE و فانتوم در طراحي بدنه و نشان اكستازي روي كاپوت است و نه بيشتر.
چري Riich M1
تويوتا ياريس
هاچبك شهري چري Riich M1 بهعنوان يك خودروي اقتصادي توليد شده است؛ با اينكه طرح چراغهاي جلوي اين مدل تغيير داده شده، اما طراحان اين شركت در نماي جانبي و عقب، تلاش زيادي نكردهاند. همانطور كه انتظار ميرود، كپيبرداري چري از نسل دوم تويوتا ياريس تنها در طراحي خلاصه شده است و Riich M1 رقيبي براي هاچبك خوش ساخت تويوتا نخواهد بود.
برليانس V5
بيامو X1
شركت برليانس، همكار رسمي بيامو در چين است و درحقيقت كراساور كامكپت X1 در اين كشور عرضه شده است. با اين وجود، اين مورد باعث نشده است تا برليانس رقيب خود را براي X1 توليد نكند. اگر بخواهيم به زبان طراحان و مقامات شركتهاي خودروساز چيني صحبت كنيم، V5 قطعاً «باتوجه به ويژه به X1 بيامو» طراحي شده است؛ به زبان سادهتر و قابل درك در سطح جهاني، برليانس V5 كپي چيني و ارزانارزش بيامو X1 در طراحي بدنه است.
نشان تجاري BYD
اما در پايان مطلب، بد نيست به نشان خودروسازي BYD از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ هم بپردازيم. الگوبرداري بيوايدي از نشان بيامو، از طرح بيضي تا رنگبندي كاملا مشخص است؛ بيامو از سال ۲۰۰۷ با نشان جديد قرمز رنگ شناخته ميشود. برند پوشاك چيني BMN هم با شكايت مقامات بيامو، پس از پرداخت بيش از ۴۳۰ هزار دلار جريمهي تخلف نشان تجاري، لوگوي خود را تغيير داد.
خودروهايي كه در اين مقاله با آنها آشنا شديد، تنها بخشي از كپيبرداريهاي صنعت خودروسازي چين را شامل ميشوند؛ بنابراين اين فهرست كامل نيست. اگر از نمونههاي ديگر خودروهاي چيني با طراحي مشابه محصولات برندهاي ديگر اطلاع داريد، حتماً در بخش انديشه متخصصيناتها با ما در ميان بگذاريد.
هم انديشي ها