تعطيلي ۷ كارخانه و كاهش ۱۵ درصد نيروي كار جنرال موتورز
مقامات گروه خودروسازي جنرال موتورز اعلام كردند كه بهدليل بازسازي زيرساختها و تمركز ويژه بر توسعه فناوريهاي برقي و خودران باهدف افزايش فروش، هفت كارخانه اين شركت تعطيل ميشود و حدود ۱۵ درصد از نيروي كار، كاهش پيدا خواهد كرد.
بزرگ خودروساز آمريكا، چند سالي است كه با اشكالات مالي دستوپنجه نرم ميكند اما اخيرا به سوددهي رسيده است؛ درواقع فروش برندهاي بريتانيايي و آلماني واكسال (Vauxhall) و اوپل (Opel) به گروه PSA فرانسه، از جمله اقدامات گذشتهي آمريكاييها براي تقويت مالي بوده است. اقدام جديد جنرال موتورز، پس از تصميم فورد به كاهش كاركنان
كاهش ۱۵ درصد كاركنان جنرال موتورز يا بهصورت دقيقتر، تعديل حدود ۱۸ هزار نيروي انساني، شامل ۲۵ درصد از مقامهاي مديريتي هم ميشود. پنج كارخانهي اين گروه بزرگ خودروسازي در آمريكاي شمالي شامل خط توليدهاي واقع در ديترويت، اوهايو، اونتاريو كانادا و كارخانههاي توليد جعبهدنده در ميشيگان و مريلند، در كنار دو كارخانهي خارج از آمريكا كه هنوز اعلام نشدهاند، تعطيل خواهند شد. علاوهبر اين، مقامات جنرال موتور پيش از اين تعطيلي خط توليد اين شركت در كره جنوبي را تأييد كرده بودند.
كارخانههاي مشخصشده، تا پايان سال ۲۰۱۹ عملياتي هستند؛ اما پس از آن، وضعيت مجموعه و كاركنان آن در هالهاي از ابهام خواهد بود. تعطيلي اين كارخانهها، بهمعني توقف توليد مدلهاي توليدي برندهاي مختلف گروه خودروسازي جنرال موتورز نظير كاديلاك XTS، بيوك LaCrosse، شورولت Cruze، شورولت Volt، كاديلاك CT6 و شورولت Impala خواهد بود. بهانديشه متخصصين ميرسد كه جنرال موتورز، راه فورد در پايان دادن توليد مدلهاي سدان را ادامه ميدهد. تمام تغييرات جديد در جنرال موتورز با هدف بسيج شدن نيروها به توسعه فناوريهاي جديد خودروسازي، مدلهاي الكتريكي و خودران احتمالاً در اين بين با حذف مدلهاي سدان، توليد خودروهاي شاسيبلند، كراساور و وانت پيكاپ بيشتر خواهد شد.
مقامات اين شركت اميدوار هستند كه تا سال ۲۰۲۰، هزينههاي كلي، به ۶ ميليارد دلار كاهش پيدا كند. در حالي امروز خبر تعديل نيرو تعطيلي كارخانههاي جنرال موتورز منتشر ميشود كه كمتر از يك ماه پيش، مقامات اين شركت اتمام همكاري و پرداخت حق سنوات ۱۸ هزار خدمه با سابقهي ۱۲ سال خدمت را پيشنهاد داده بودند. جنرال موتورز ماه گذشته، افزايش ۶.۴ درصد فروش در نيمهي سوم سال ۲۰۱۸ را با سود ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار، گزارش داده بود. شكي نيست كه اين غول خودروسازي آمريكا در مقايسه با چند سال گذشته فروش بيشتري داشته است، اما با توجه به تقاضاي بازار، مدلهاي سدان سهم كمي از بازار را در اختيار دارند.
جنرال موتورز با حذف سدانها، افزايش توليد شاسيبلند و پيكاپ و سرمايهگذاري روي فناوري برقي و خودران، به آيندهاي روشنتر فكر ميكند.
هم انديشي ها