سرانجام پس از نزديك به يك دهه، شايعات ساخت يك پيكاپ توسط جيپ به پايان رسيد و بعد از انتشار تصاوير جاسوسي فراوان و افشاي چند تصوير رسمي، حالا پيكاپ جديد جيپ با نام گلادياتور بهطور رسمي در نمايشگاه خودروي لسآنجلس رونمايي شده است. سازندهي آمريكايي، اين خودرو را تواناترين پيكاپ ميان سايز تاريخ توصيف كرده است. گلادياتور بر اساس ساختار سنتي شاسي مستقل ساخته شده و در قسمتهاي مختلفي از بدنهي آن شامل درها، لولاها، كاپوت، گلگيرها، قاب شيشهي جلو و درب قسمت بار از آلومينيوم با مقاومت بالا استفاده شده است.
براي اين پيكاپ آمريكايي، دو نوع سقف فلزي مختلف و يك سقف پارچهاي جمعشونده قابل سفارش خواهد بود. تيپهاي گرانارزشتر گلادياتور نيز بهصورت استاندارد به چراغهاي جلو، مهشكنها و چراغهاي روشنايي در روز (ديلايت) LED مجهز هستند؛ درحالي كه در چراغهاي عقب هم از ديودهاي نوري استفاده شده است. گلادياتور از فضاي باري به طول ۱.۵ متر برخوردار است كه در آن سيستم نورپردازي به همراه خروجي برق ۱۱۵ ولت تعبيه شده است. درب عقب كه دسترسي به اين قسمت را فراهم ميكند نيز قابليت توقف در سه موقعيت مختلف را دارد. در همين حال، در زير كف قسمت بار، درست پشت محور عقب، مكاني براي قرار دادن يك چرخ زاپاس ۳۵ اينچي در انديشه متخصصين گرفته شده است.
يكي از ويژگيهاي داخلي برجستهي اين پيكاپ جديد، صندليهاي نيمكتي عقب آن هستند كه براي فراهم كردن فضاي بار بيشتر، امكان خواباندن آنها وجود دارد. در اين صورت، چراغهاي LED كه روي پانل داخلي ستون C تعبيه شدهاند، فضاي بار پشت صندليهاي عقب را روشن ميكنند. در اين خودرو براي راننده بهصورت استاندارد يك نمايشگر ۳.۵ اينچي درون صفحه آمپر نصب شده است اما اگر خريدار خواهان نمايشگر بزرگتري باشد، ميتواند يك نمونهي هفت اينچي را سفارش دهد كه در بيش از ۱۰۰ تركيب مختلف قابل تنظيم است. علاوهبر اين، در كنسول مياني هم بهصورت استاندارد يك صفحهنمايش هشت اينچي (۸.۴ اينچي بهصورت سفارشي) تعبيه شده كه آخرين نسخه از سيستم اطلاعاتي سرگرمي Uconnect فيات-كرايسلر را ارائه ميكند.
گلادياتور در ابتدا با يك پيشرانهي ۳.۶ ليتري V۶ پنتااستار بنزيني عرضه ميشود كه ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نيوتن متر گشتاور دارد. براي انتقال نيروي اين موتور يك جعبهدندهي ۶سرعتهي دستي يا يك نمونهي هشتسرعتهي اتوماتيك قابل انتخاب است؛ علاوهبر اين پيشرانه، از سال ۲۰۲۰ جيپ يك واحد ۳ ليتري ۶ سيلندر ديزلي با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نيوتن متر گشتاور را هم براي پيكاپ خود ارائه خواهد كرد؛ اما انتقال نيروي اين موتور صرفاً توسط جعبهدندهي هشتسرعتهي اتوماتيك صورت ميگيرد.
در تمامي مدلها و تيپهاي گلادياتور، نيروي پيشرانه از طريق دو سامانهي ۴x۴ مختلف به هر چهار چرخ انتقال پيدا ميكند كه براي ارائهي بهترين چسبندگي ممكن، هردوي آنها به سيستم مديريت گشتاور دائمي مجهز هستند. مدلهاي اسپرت و اورلند از يك جعبهدندهي كمكي دو سرعته با ضريب سنگين ۲.۷۲:۱ استفاده ميكنند؛ درحالي كه مدل روبيكان از سامانهي چهارچرخ محرك Rock-Trac با ضريب ۴:۱ بهره ميبرد. در اين مدل، سيستم تعليق هم ارتقاء پيدا كرده است. زاويهي ورود گلادياتور ۴۳.۶ درجه و زاويهي خروجي آن ۲۶ درجه است. اين پيكاپ تازهنفس آمريكايي، همچنين ظرفيت حمل ۷۲۵ كيلوگرم و ظرفيت يدك كشي ۳۴۷۰ كيلوگرم بار را دارد كه بهترين در كلاس خودش محسوب ميشود.
گلادياتور بسته به تيپ يا مدل، با بيش از ۸۰ سيستم ايمني فعال و غيرفعال ارائه ميشود كه ازجملهي آنها ميتوان به پايش نقاط كور، دوربين آفرود جلو، تشخيص مسير عقب، دوربين پارك عقب، كروز كنترل تطبيقي و سيستم كنترل ثبات الكترونيكي (ESC) اشاره كرد. گلادياتور در كارخانهي جيپ در اوهايو به توليد خواهد رسيد يعني جايي كه در آن تا فروردين امسال، نسل قبلي رانگلر توليد ميشد. اين پيكاپ جديد از نيمهي اول سال آينده روي خط توليد ميرود و تحويل آن به خريداران از سهماههي دوم سال ۲۰۱۹ آغاز ميشود.
هم انديشي ها